I LL § 2, stk. 4, er der indsat en bestemmelse, der giver adgang til at omgøre transaktioner mellem interesseforbundne parter, der ikke har fundet sted på markedsvilkår. Princippet er, at den skattepligtige ved ændringer i skatteansættelsen som følge af armslængderegulering kan undgå følgeændringer (såkaldte sekundære justeringer) ved at forpligte sig til betaling i overensstemmelse med armslængdepriser og -vilkår. En sekundær justering betyder således, at man justerer for det forhold, at der ikke er sket betaling svarende til den pris, der er fastsat i overensstemmelse med armslængde princippet. Betegnelsen sekundær justering anvendes i OECD's retningslinier for transfer pricing (Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations).
Bestemmelsen er nødvendig for at sikre, at der kan foretages korresponderende
nedsættelse her i landet, når f.eks. udlandet som led i en transfer pricing
sag forhøjer et dansk datterselskabs udenlandske moderselskab, fordi det danske
selskab har betalt for lidt i vederlag.
Som et eksempel på, hvor de særlige omgørelsesregler kan anvendes,
kan nævnes ydelse af et rentefrit lån fra et moderselskab til et datterselskab.
Korrektionen vil omfatte en beskatning af et rentebeløb hos moderselskabet,
indrømmelse af et tilsvarende rentefradrag hos datterselskabet og i overensstemmelse
med gældende dansk praksis - som en sekundær justering - en beskatning
af et tilskud svarende til den sparede rente hos datterselskabet.
Datterselskabet kan imidlertid undgå beskatning af rentetilskuddet ved
at forpligtige sig til betaling af det fastsatte rentebeløb til moderselskabet.
Et andet eksempel kan være overdragelse af aktiver til over- eller underpris.
Overdrages f.eks. en erhvervsejendom fra et selskab til dets hovedaktionær
til underpris, korrigeres selskabets indkomst, idet ejendommen anses for afstået
til handelsværdien. Dette har betydning ved opgørelsen af, om selskabet
ved afståelsen har realiseret en fortjeneste eller et tab og for spørgsmålet
om genvundne afskrivninger. Aktionærens anskaffelsessum reguleres tilsvarende.
Endelig beskattes aktionæren af korrektionsbeløbet, der betragtes som
maskeret udbytte. Denne sidstnævnte (sekundære) justering kan aktionæren
undgå ved at forpligte sig til at betale beløbet til selskabet.
Foreligger der en situation, hvor en ejendom overdrages fra aktionæren
til selskabet til overpris, reduceres selskabets anskaffelsessum til handelsværdien,
mens aktionærens afståelsessum reguleres tilsvarende. Merprisen betragtes
som maskeret aktieudbytte til aktionæren. Aktionæren kan frigøre
sig for beskatning af maskeret udbytte ved at tilbagebetale merprisen. Bestemmelsen
giver således adgang til at afværge sekundære justeringer både
i tilfælde, hvor det aftalte vederlag er lavere end armslængde prisen,
og hvor det aftalte vederlag er for højt.
Såfremt de kontraherende parter i den kontrollerede transaktion begge
er skattepligtige til Danmark, vil eksempelvis et for højt fastsat vederlag
for en vare resultere i en korrektion af både sælgers og købers skattepligtige
indkomst. En ændring i op- eller nedadgående retning udløser således
adgang til at afværge den sekundære justering for den part, der som følge
af skævvridning af priser og vilkår har modtaget en økonomisk fordel,
der ligger ud over transfer prisen.
Er vederlaget for en vare eksempelvis 100 for højt, vil en korrektion
resultere i en nedsættelse af sælgers indkomst med de 100, der er betalt
for meget. Korrektionen vil tilsvarende resultere i en forhøjelse på 100
for køber, såfremt der har været fradragsret for det betalte vederlag.
Såfremt adgangen til at afværge en sekundær justering ikke anvendes,
vil den sekundære justering bestå af en forhøjelse af sælgers
indkomst med 100, der svarer til de 100, som køber har betalt for meget.
Såfremt sælger er skattepligtig i Danmark, men køber er udenlandsk,
vil en salgspris, der er fastsat 100 for højt, resultere i en forhøjelse
af købers udenlandske indkomst. Sælger vil dernæst anmode om en tilsvarende
korresponderende nedsættelse af den skattepligtige indkomst med 100. Denne
korresponderende ændring vil udløse adgangen til at afværge en sekundær
justering. Såfremt adgangen til at afværge den sekundære justering
ikke anvendes, vil justeringen i dette tilfælde svare til en forhøjelse
af sælgers indkomst, svarende til de 100, der er modtaget for meget i vederlag.
Såfremt køber er skattepligtig i Danmark, men sælger er udenlandsk,
vil en salgspris, der er fastsat 100 for højt, resultere i en forhøjelse
af købers skattepligtige indkomst. Sælger vil dernæst anmode om en
korresponderende nedsættelse af den udenlandske indkomst med 100. En eventuel
sekundær justering vil imidlertid skulle foretages af den udenlandske skattemyndighed.
Ønsker den skattepligtige at forpligte sig til betaling i overensstemmelse
med de i stk. 1 anvendte priser og vilkår, skal denne forpligtelse påtages
i tilknytning til gennemførelsen af korrektionen. En påklage af korrektionen
udskyder ikke tidspunktet for påtagelsen af betalingsforpligtelsen. Betalingsforpligtelsen
har virkning fra det oprindelige transaktionstidspunkt, hvorfor der eksempelvis
skal beregnes rente fra dette tidspunkt.
For grænseoverskridende kontrollerede transaktioner gælder desuden,
at en sekundær justering alene kan undgås, hvis den pågældende
udenlandske skattemyndighed foretager en beskatning på grundlag af priser og
vilkår, der er i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Se i øvrigt
S.I.2.
Er moderselskabet i eksemplet, hvor der ydes et rentefrit lån fra
moderselskab til datterselskab, et udenlandsk selskab, er den kontrollerede transaktion
omfattet af SKL § 3 B. Det danske datterselskabs mulighed for at undgå
den sekundære justering i form af et tilskud er derfor betinget af, at skattemyndigheden
i det land, hvor moderselskabet er hjemmehørende, beskatter moderselskabet
af det i overensstemmelse med stk. 1 fastsatte rentebeløb.
Adgangen til at undgå sekundære justeringer efter LL § 2,
stk. 4, omfatter en delmængde af de tilfælde, hvor der kan blive tale
om omgørelse efter SD-cirk. 1986-22 om omgørelse af hovedaktionærdispositioner,
idet § 2, stk. 4 alene omfatter omgørelse ved betaling. ►SD-cirk. 1986-22 er ophævet ved TS-cirk. 1999-28. For omgørelser omfattet af LL § 2, stk. 4, har ophævelsen virkning for omgørelser som følge af ændringer af den skattepligtige indkomst, der foretages efter den 28. juni 1998. For øvrige omgørelser har ophævelsen virkning for anmodninger eller klager, der indgives efter den 1. juli 1999.◄