Der er fradrag for udgifter til undersøgelse af nye markeder med henblik på
etablering af en erhvervsvirksomhed eller udvidelse af en bestående virksomhed.
Udgifterne skal være afholdt med henblik på at undersøge de praktiske
og økonomiske muligheder for at opnå salg af varer eller tjenesteydelser
her i landet eller i udlandet, f.eks. undersøgelse af afsætningsmuligheder
og markedsvilkår, særlige lovgivnings- eller handelshindringer, kutymer
mv. Det er uden betydning for fradragsretten, om det er den skattepligtige selv,
der foretager disse undersøgelser, eller om der er tale om betaling til et
lokalt agentbureau eller lign.
Ved nyetablering af en erhvervsvirksomhed, hvor udgiften er afholdt før etableringen,
er det en betingelse for fradrag, at udgiften er medvirkende til etablering.
Udgifterne kan efter eget valg fradrages fuldt ud i det år, hvori de er afholdt,
dog tidligst i det indkomstår, hvor etableringen finder sted, eller de kan
afskrives over en femårig periode med lige store årlige beløb.
Fradrag for repræsentationsudgifter i forbindelse med markedsundersøgelser
er begrænset i overensstemmelse med reglerne i LL § 8, stk. 4, se
E.B.3.7.
Se endvidere cirk. nr. 72 af 17. april 1996, pkt. 14.9.