Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne om udgående kontrol.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Pligt til at yde kontrolmyndigheden vejledning og hjælp til kontrollen
  • Adgang til elektronisk opbevaret materiale
  • Personoplysninger
  • Politiets bistand

Regel

Efter ITL § 21 har kontrolmyndighederne, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til lokaliteter, der tilhører betalingspligtige producenter, samt arbejdssteder uden for producenternes lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener til tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå materiale, der kan have betydning for betalingskontrollen.

Hvis administrationen af producentens virksomhed foregår fra privatboligen, og materialet opbevares der, vil kontrolmyndigheden også have adgang til den del af boligen, hvorfra administrationen foregår og materialet opbevares, jf. ITL § 21, stk. 2.

Kontrolbesøget kan foretages som led i kontrolmyndighedens kontrol af de producenter, der har foretaget angivelse. Hvis der er formodning for, at en producent er betalingspligtig, men ikke har angivet, har kontrolmyndigheden ligeledes adgang til at foretage kontrolbesøg.

Materiale, der kan have betydning for kontrollen, kan fx være regnskabsmateriale omfattet af bogføringslovens § 3, men også andet materiale er omfattet, hvis det kan have betydning for kontrollen.

Bemærk

Bestemmelsen skal administreres i overensstemmelse med reglerne i RSL kap. 2 om fremgangsmåden ved gennemførelse af tvangsindgreb, herunder blandt andet om varsling af beslutning om gennemførelse af udgående kontrol. Se afsnit A.C.1.2 og A.C.1.3.

Pligt til at yde kontrolmyndigheden vejledning og hjælp til kontrollen

Efter ITL § 21, stk. 3, skal ejeren af virksomheden og dennes ansatte yde kontrolmyndigheden fornøden hjælp og vejledning under kontrollen.

Bemærk dog, at kontrolmyndigheden ikke kan pålægge den betalingspligtige producent eller dennes ansatte at yde hjælp og vejledning under kontrolbesøget, hvis der forud for eller under et kontrolbesøg opstår en konkret mistanke om, at producenten har begået en strafbar lovovertrædelse, da dette vil være i strid med RSL § 10, stk. 1.

Se afsnit A.C.1.6.1.

Adgang til elektronisk opbevaret materiale

I det omfang, det nævnte materiale er registreret elektronisk, omfatter kontrolmyndighedens adgang også en elektronisk adgang hertil. Kravet om adgang kan opfyldes ved, at producenten giver online-adgang til det elektroniske materiale, således at offentlige myndigheder til enhver tid her i landet via f.eks. en computer med adgang til internettet kan få adgang til materialet. Det er i så fald uden betydning, om den server, materialet opbevares på, fysisk er placeret her i landet eller i udlandet. Det samme gælder, hvis producenten anvender en cloud-løsning, hvor serverens fysiske placering ikke er kendt.

Kontrolmyndighedens adgang til elektronisk opbevaret materiale omfatter ikke dataspejling.

Kontrolmyndigheden kan benytte dataanalyse ved kontrollen, dvs. foretage en analyse af indholdet af en virksomheds datamedier i virksomhedens lokaler. Dataanalyse kan foregå på virksomhedens datamedier eller på IT-udstyr, som kontrolmyndigheden medbringer, og kun elektroniske dokumenter, der er relevante for kontrolsagen, medtages fra virksomheden. Hvis der ved dataanalysen findes relevante dokumenter til kontrolsagen, bliver disse markeret. Udpegning af relevante dokumenter kan også ske efter virksomhedens anvisning. Der er således udelukkende tale om en elektronisk gennemgang af indholdet af virksomhedens datamedier, og kun relevante dokumenter vil blive kopieret og forlade virksomheden. Virksomheden modtager en elektronisk kopi af det kopierede og en elektronisk dokumentliste, inden kontrollen afsluttes. Virksomheden eller dennes repræsentanter har under hele forløbet mulighed for at kommentere og drøfte relevansen af de udvalgte dokumenter. Brug af specielle it-værktøjer sikrer, at der ikke kan ske utilsigtede ændringer på virksomhedens datamedier, fx sletning af dokumenter, og giver samtidig virksomheden en garanti for, at autenticiteten af dokumenterne bevares, da det ikke efterfølgende vil være muligt at ændre dokumenternes indhold, metadata m.v. It-værktøjerne sikrer i den sammenhæng virksomheden, at det materiale, der indgår i kontrolmyndighedens kontrolsag, er en eksakt kopi af det originale dokument, og at der ikke kan ske menneskelige fejl ved håndteringen af materialet.

Kontrolmyndigheden må ikke under en kontrol koble sit eget it-udstyr til virksomhedens udstyr, hvis virksomheden ikke giver tilladelse hertil. Kontrolmyndigheden må i så fald nøjes med at få adgang via virksomhedens systemer og enten få materialet udskrevet på papir eller få en elektronisk kopi, f.eks. på et krypteret USB-stik. Kontrolmyndigheden vil ikke uden virksomhedens samtykke kunne medtage originalt fysisk materiale. Der vil i givet fald være tale om beslaglæggelse, der skal ske efter retsplejelovens regler og fordrer politiets og rettens mellemkomst.

Personoplysninger

Hvis der er personoplysninger i det materiale, som er relevant for kontrollen, og som kontrolmyndigheden derfor har krav på at få adgang til, skal databeskyttelsesforordningens artikel 14 om underretning af den person, oplysningerne vedrører, iagttages.

Politiets bistand

Efter ITL § 21, stk. 4, kan politiet om fornødent yde kontrolmyndigheden bistand til gennemførelse af kontrollen efter stk. 1 og 2.

Politiets bistand efter bestemmelsen begrænser sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, fx skaffe adgang til et aflåst rum. Selve kontrollen skal gennemføres af medarbejdere hos kontrolmyndigheden. Politiets bistand skal ske efter reglerne i lov om politiets virksomhed. Hvis der på tidspunktet for politiets bistand ved kontrolmyndighedens kontrolbesøg er - eller i forbindelse hermed opstår - konkret mistanke om et strafbart forhold, skal politiets bistand til gennemførelsen af kontrollen ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, når bistanden har karakter af efterforskning.