Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Frist for registrering
  • Oplysninger, der skal afgives ved registrering
  • Registreringsbevis
  • Fremgangsmåden ved tvivl om, hvorvidt en virksomhed er en Indberettende Platformsoperatør
  • Ændring i de meddelte oplysninger
  • Afmelding fra registrering.   

Regel

Danske indberettende platformsoperatører "skal senest 8 dage efter indtræden af status som Indberettende Platformsoperatør foretage anmeldelse herom til Skatteforvaltningen". Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 1.

Anmeldelsen skal foretages via en elektronisk blanket, som kan findes her: Ny pligt for digitale platforme (DAC7) - Skat.dk

Frist for registrering  

BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 1, fastlægger, at fristen på 8 dage skal regnes fra indtræden af status som Indberettende Platformsoperatør.

Status som Indberettende Platformsoperatør kan tidligst erhverves den 1. januar 2023, som er den dato, hvor BEK nr. 1253 af 06/09/2022 træder i kraft ifølge bekendtgørelsens § 58, stk. 1. Det betyder, at platformsoperatører, der allerede drev deres virksomhed forud for den 1. januar 2023, har frist til den 8. januar 2023 med at registrere sig for den nye indberetningspligt.

Oplysninger, der skal afgives ved registrering

Den Indberettende Platformsoperatør skal oplyse følgende ved anmeldelse til registrering:

  • Navn, adresse og hjemstedskommune
  • CVR-nummer eller SE-nummer. Hvis Platformsoperatøren hverken har CVR-nummer eller SE-nummer i forvejen, skal der ske registrering i et af disse registre i forbindelse med anmeldelsen om registrering for indberetningspligt efter BEK nr. 1253 af 06/09/2022. Se § 49, stk. 5
  • Dato for indtræden i status som Indberettende Platformsoperatør
  • Karakteren af indberetningspligten.

Ved karakteren af indberetningspligten forstås, at det skal oplyses, hvilken eller hvilke former for aktivitet den pågældende platformsoperatør udfører. Der kan ved afkrydsning vælges de fire Relevante Aktiviteter, der er nævnt i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 9:

1)     Udlejning af fast ejendom, herunder både beboelses- og erhvervsejendom, samt enhver anden fast ejendom og parkeringspladser

2)     En Personlig Tjeneste

3)     Salg af Varer

4)     Udlejning af et hvilket som helst transportmiddel.

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.4.1 med oversigt over Relevante Aktiviteter

Registreringsbevis

Efter registreringen sender Skatteforvaltningen et registreringsbevis til den Indberettende Platformsoperatør. Registreringsbeviset indeholder de oplysninger, der er registreret. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 6.

Fremgangsmåden ved tvivl om, hvorvidt en virksomhed er en Indberettende Platformsoperatør

Hvis en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt den opfylder kriterierne for at være en Indberettende Platformsoperatør, skal den anmelde sig til registrering alligevel. Anmeldelsen skal i så fald ledsages af en redegørelse for den anmeldelsespligtiges virksomhed. Skatteforvaltningen træffer herefter afgørelse om registrering. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 3.

Denne fremgangsmåde kan benyttes i tilfælde, hvor virksomheden er af den opfattelse, at den opfylder betingelserne for at være en "Undtaget Platformsoperatør". Se afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 om begreberne "Platformsoperatør" og "Undtaget Platformsoperatør".

Bemærk

Bestemmelsen er kun tænkt anvendt i tilfælde, hvor virksomheden er i tvivl om sin status, eller, undtagelsesvis, hvor Skatteforvaltningen måtte have opfordret en virksomhed til at lade sig registrere, selv om virksomheden ikke selv mener, at den kan være omfattet af ordningen. Det er ikke hensigten, at alle danske virksomheder skal indgive anmodning om registrering for at sikre sig, at Skatteforvaltningen træffer en afgørelse om, at der ikke foreligger indberetningspligt.

Ændring i de meddelte oplysninger

Hvis der efter registreringen sker ændringer i de meddelte oplysninger, skal den Indberettende Platformsoperatør give Skatteforvaltningen skriftlig meddelelse om ændringerne inden 8 dage efter, at ændringen er sket. Dette indbefatter tilfælde, hvor ændringen indebærer, at virksomhedens status som Indberettende Platformsoperatør er ophørt. Skatteforvaltningen sender herefter et nyt registreringsbevis eller, hvis indberetningspligten er ophørt, en meddelelse om, at ophøret er registreret. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 7.

Ved midlertidigt ophør af indberetningspligten kan den Indberettende Platformsoperatør dog undlade at anmode om ændring af registreringen. Det er en betingelse herfor, at Platformsoperatøren for den eller de perioder, hvor indberetningspligten ikke gælder, indberetter til Skatteforvaltningen, at der ikke er oplysninger at indberette. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 8.

Fejl i de meddelte oplysninger

Kravet om, at den Indberettende Platformsoperatør ved ændring i de meddelte oplysninger skal give Skatteforvaltningen skriftlig meddelelse inden 8 dage, gælder tilsvarende, når platformsoperatøren har konstateret fejl i de oprindelig afgivne oplysninger. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 7.