Parter:
L
(advokat R)
mod
Skatteministeriet
(Kammeradvokaten)
Afsagt af dommerne:
3 dommere
Sagen drejer sig om, hvorvidt sagsøgeren, L; der er kriminalassistent, under statslig
uddannelsesorlov med løn i et år i forbindelse med gennemførelse af et kriminologistudium ved Y-by
Universitet, er berettiget til i sin indkomst for 1995 at foretage fradrag for øvrige lønmodtagerudgifter
efter gældende regler for arbejde i udlandet, svarende til det påstævnte beløb.
Parternes påstande
Sagsøgeren har nedlagt påstand om, at sagsøgte, Skatteministeriet, tilpligtes at anerkende, at
sagsøgeren for indkomståret 1995 i sin indkomst er berettiget til at foretage fradrag for øvrige
lønmodtagerudgifter med 194.620 kr., subsidiært et af retten fastsat mindre beløb.
Sagsøgte, Skatteministeriet, har principalt nedlagt påstand om frifindelse, subsidiært at
ansættelsen af sagsøgerens skattepligtige indkomst for indkomståret 1995 hjemvises til fornyet
behandling ved skattemyndighederne.
Sagen angår
Rigspolitichefen udsendte den 21. juli 1993 til politiet og anklagemyndigheden en orientering om
adgangen til statslig uddannelsesorlov med løn, hvori blandt andet anføres:
- "1.
- Der er mellem Finansministeriet og de
forhandlingsberettigede organisationer indgået en
aftale om statslig uddannelsesorlov med løn.
Uddannelsesorlov med løn for statsansatte er en
overbygning på den almindelige mulighed for
orlovsydelse til uddannelse (lov nr. 466 af 24. juni
1992 med senere ændringer).
- ...
- 6.
- Orlovsordningen kan ikke bruges til erstatning for en
almindelig efteruddannelse eller til egentlige mellem-
og længerevarende uddannelser.
- 7.
- Orlovsperioden kan være mellem 1 uge og 52 uger.
- ..."
Den 15. september 1994 indgav sagsøgeren ansøgning til sin arbejdsgiver,
Rigspolitichefen, om uddannelsesorlov med løn vedrørende et 12-måneders undervisningsophold
ved Universitetet i Y-by, hvor sagsøgeren ønskede at følge et kursus i kriminologi.
Rigspolitichefen godkendte den 30. september 1994 uddannelsesorloven og Y-by Universitet
optog den 5. oktober 1994 sagsøgeren på det ønskede kursus. Den 6. december 1994 bevilligede
Arbejdsformidlingen sagsøgeren orlovsydelse i perioden fra 26. december 1994 til 15. december
1995.
Sagsøgeren rettede den 20. december 1994 skriftlig henvendelse til X-bys Kommunes
Skatteforvaltning, og anførte herunder følgende:
-
- "I henhold til tidligere aftale på Deres kontor,
anmoder jeg hermed om en udtalelse eller eventuelt
forhåndstilsagn om, hvorvidt fradrag for udgifter i
forbindelse med udlandsophold i Norge kan
godkendes.
-
- ...
-
- Jeg vil naturligvis også i uddannelsesperioden være
fuld skattepligtig til Danmark, hvor jeg i øvrigt
forventer at bibeholde min folkeregisteradresse.
-
- Fradragene for udgifterne i forbindelse med opholdet
ville da være efter de gældende takster og kost/logi i
Norge.
-
- ..."
Det er ubestridt under sagen, at X-bys Kommunes Skatteforvaltning ikke besvarede
henvendelsen.
Sagsøgeren udfærdigede i foråret 1996, med bistand af en revisor, selvangivelse for
indkomståret 1995, hvori han foretog fradrag med udgangspunktet i de gældende takster for øvrige
lønmodtagerudgifter i forbindelse med udlandsophold med 194.620 kr.
Skatteforvaltningen meddelte herefter sagsøgeren ved skrivelse af 6. september 1996, at man
ikke kunne godkende fradraget af disse lønmodtagerudgifter.
Sagsøgeren indbragte sagen for Skatteankenævnet i X-by, der ved kendelse af 13. juni 1997
fastholdt den af skatteforvaltningen trufne afgørelse.
Sagen blev af sagsøgeren indbragt for Landsskatteretten.
Under Landsskatterettens behandling af sagen fremkom Rigspolitichefen ved skrivelse af 14.
januar 1998 blandt andet med følgende oplysninger vedrørende sagsøgerens ansættelsesmæssige
forhold under opholdet i Y-by:
"...
I den anledning kan det oplyses, at rigspolitichef embedet meddelte kriminalassistent L statslig
uddannelsesorlov i perioden - i medfør af Lov nr. 1201 af 27. december 1993 - med henblik på
studier ved Universitetet i Y-by, idet vi anså uddannelsen for også at være i embedets interesse.
Kriminalassistenten oppebar i perioden fuld løn inklusive polititillæg og optjente fuld
lønanciennitet, pension og ferie. Rigspolitichefembedet fik refunderet et beløb svarende til højeste
dagpengesats.
For så vidt angår ferieafholdelse var der på det tidspunkt ikke fastsat regler herom. I
overensstemmelse med telefonisk indhentet vejledning fra Finansministeriet i juli 1994 kunne
rigspolitichefembedet have krævet, at kriminalassistenten var mødt til tjeneste i den periode, hvor
Universitetet i Y-by holdt ferielukket.
Fra den 28. februar til den 18. december 1995 har kriminalassistenten haft opbevaret sin
politilegitimation, stav og pistol på tjenestestedet efter anmodning herfra.
I perioden under uddannelsesorloven var kriminalassistenten fortsat omfattet af decorumkravet i
tjenestemandslovens § 10."
Under Landsskatterettens behandling af sagen nedlagde sagsøgeren principalt påstand
om, at han i perioden fra den 26. december 1994 til den 15. december 1995 anses som lønmodtager
og dermed berettiget til det selvangivne fradrag, subsidiært at der godkendes et fradrag på 6.500 kr.
for merudgifter pr. måned.
Ved kendelse af 26. november 1999 stadfæstede Landskatteretten Skatteankenævnet for X-bys
afgørelse med følgende begrundelse:
"To retsmedlemmer, herunder retsformanden, bemærker, at uddannelsessted efter
skatteretlig praksis som udgangspunkt ikke kan sidestilles med arbejdssted. Efter retsforligene i
sagerne vedrørende befordringsfradrag for sygehjælpere under uddannelsesorlov er sket en vis
ændring af praksis. Det fremgår af Skatteministeriets kommentar til retsforligene, at udgangspunktet
fortsat anses at være, at uddannelse ikke kan sidestilles med arbejde, og at der skal noget særligt til
for at godkende fradrag i forbindelse med uddannelse. Efteruddannelse af sygehjælpere under
uddannelsesorlov var således et led i sygehjælpernes overenskomst, hvorfor der kunne indrømmes
befordringsfradrag til uddannelsesstedet. I den foreliggende sag har klageren selv taget initiativet til
en efterfølgende supplerende universitetsuddannelse af et års varighed omfattende to års pensum i
kriminologi, hvilket må antages at ligge ud over den indføring i faget, som indgår i politiuddannelsen.
Klageren har tilegnet tig yderligere viden, som har været relevant for hans arbejde, men som ikke har
haft betydning for, om han kunne bevare sit arbejde.
Under et sådant omfattende videreuddannelsesforløb for en lønmodtager, hvor arbejdsgiveren
ikke dækker merudgifterne, findes uddannelsesstedet ikke at kunne sidestilles med klagerens
arbejdsplads, og udgiften til studieopholdet kan herefter ikke anses at have en sådan nær og direkte
tilknytning til indkomsterhvervelsen, at den kan anses som en fradragsberettiget driftsomkostning
efter ligningslovens § 9 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Den nævnte praksisændring
vedrørende befordringsfradrag findes ikke at kunne føre til et andet resultat. Disse retsmedlemmer
stemmer derfor for at stadfæste ansættelsen.
To retsmedlemmer stemmer under henvisning til klagerens subsidiære påstand for at godkende
et fradrag for de faktiske merudgifter under opholdet i Y-by, der skønsmæssigt kan ansættes til
70.000 kr.
I henhold til skattestyrelseslovens § 20, stk. 5, er retsformandens stemme afgørende ved
stemmelighed, og den påklagede ansættelse stadfæstes derfor i overensstemmelse hermed.
..."
Forklaringer
L har forklaret, at han i 14 år har været kriminalassistent ved X-bys Politi. I 1994
blev han bekendt med ordningen om uddannelsesorlov med løn, og da han altid har interesseret sig
for årsagerne til kriminalitet og mente, at en uddannelse i kriminologi ville give ham en bedre ballast i
hans fortsatte arbejde, søgte han og fik orlov til studiet ved Y-by Universitet. I Danmark skal man
være jurist for at følge et kursus i kriminologi på X-bys Universitet. Under grunduddannelsen til
politibetjent undervises der få timer i kriminologi. Med henblik på at få afklaret de skattemæssige
konsekvenser, kontaktede han personligt skattevæsnet, men fik at vide at han skulle henvende sig
skriftligt, og derfor sendte han skrivelsen af 20. december 1994. Han rykkede telefonisk for svar
utallige gange. Da han intet svar modtog, udfærdigede han i samråd med en revisor selvangivelsen
for 1995. Kort tid efter, at han havde afleveret selvangivelsen, fik han brev om, at
skattemyndighederne ikke kunne godkende fradraget.
Sideløbende med at han fulgte undervisningen på grunduddannelsen i kriminologi måtte han
læse filosofikum, idet han skulle bestå dette fag, for at kunne følge og afslutte undervisningen i
kriminologi. På kriminologistudiet fulgte han alle forelæsningerne, ligesom han skrev samtlige
opgaver. Han afsluttede opholdet med at aflevere en eksamensopgave og modtog en
eksamensudskrift, men ikke diplom eller andet bevis for uddannelsen. Hvis han havde studeret i
yderligere to år, ville han være blevet cand.mag. Han optog et lån på 50.000 kr. til at dække
udgifterne på i alt ca. 70.000 kr. ekskl. bøger, ved opholdet i Y-by. Efter opholdet vendte han tilbage
til det samme arbejde ved X-bys Politi, xxxx. I 1997 har han forsket 5 måneder på Politihøjskolen i
Y-by i forbindelse med et fællesnordisk projekt om gerningsmandsprofilering. Han har for tiden orlov
fra X-bys Politi og opholder sig i Norge af andre årsager. Han vender tilbage til Y-bys Politi den 1.
april 2001.
Parternes argumenter
Sagsøgeren har til støtte for sin påstand anført, at baggrunden for sagsøgerens
ophold i Y-by var en statslig uddannelsesorlov med løn, idet sagsøgeren under hele opholdet fortsat
var ansat som kriminalassistent under Rigspolitichefen, hvorfra han oppebar fuld løn i hele perioden.
Sagsøgeren havde som led i sin uddannelse som politimand haft kriminologi som fag på politiskolen,
og studierne på Universitetet i Y-by er båret af sagsøgerens interesse for kriminologi, og kan derfor
karakteriseres som efteruddannelse og ajourføring af sagsøgerens oprindelige uddannelse, hvilket
Rigspolitiembedet efter en individuel vurdering havde støttet ham i. Der er således ikke tale om
nogen videregående uddannelse. Sagsøgeren fik ikke udleveret noget eksamensbevis, hvorfor
uddannelsen ikke på nogen måde var kompetencegivende for sagsøgeren. Det har ikke været
hensigten med de særlige regler om statslig uddannelsesorlov med løn, at afskære lønmodtagerne,
der rejser til udlandet for at studere, ret til fradrag for de merudgifter, der er forbundet hermed.
Sagsøgte skal derfor anerkende, at sagsøgeren i fuldt omfang er lønmodtager med deraf
følgende ret til lønmodtagerfradrag efter statens takster for udlandsophold, svarende til det
påstævnte beløb, eller i hvert fald berettiget til et fradrag svarende til de faktiske udgifter, som
sagsøgeren har haft i forbindelse med opholdet i Y-by, og som er i størrelsesordenen 80.000 kr.
Sagsøgte har til støtte for frifindelsespåstanden anført, at deltagelse i et
kriminologistudie er videreuddannelse, der ligger væsentligt udover et almindelig kursus med henblik
på ajourføring eller lignende af sagsøgerens politiuddannelse, og at studiet ikke har haft fornøden
tilknytning til sagsøgerens indkomsterhvervelse som politibetjent. Sagsøgte har herunder særligt gjort
gældende, at sagsøgeren er kriminalassistent, og at der var tale om en supplerende
universitetsuddannelse af et års varighed. Hertil kommer, at sagsøgeren var under orlov, og at
orlovsordningen ikke kan bruges til erstatning for almindelig efteruddannelse, men har karakter af
betalt frihed til uddannelse. Det var sagsøgeren selv, der tog initiativet til uddannelsen, som ikke blev
gennemført af hensyn til arbejdsgiveren, ligesom arbejdsgiveren ikke dækkede de med uddannelsen
forbundne udgifter, herunder udgifter til transport og merudgifter til bolig. Det er derfor sagsøgtes
opfattelse, at sagsøgerens uddannelsessted i denne situation ikke kan sidestilles med sagsøgerens
arbejdsplads.
Sagsøgeren har ikke løftet bevisbyrden for, at uddannelsesforløbet har den fornødne direkte og
umiddelbare tilknytning til sagsøgerens arbejde som kriminalassistent hos Y-bys Politi. Endelig har
sagsøgte bestridt, at det ved indførelsen af reglerne om statslig uddannelsesorlov med løn skulle
være forudsat, at lønmodtagere på udlandsophold har ret til skattemæssig fradrag.
Til støtte for den subsidiære påstand har sagsøgte anført, at ansættelsen af sagsøgerens
skattepligtige indkomst for indkomståret 1995 skal hjemvises til fornyet behandling ved
skattemyndighederne med henblik på en egentlig ligningsmæssig gennemgang af den
beløbsmæssige opgørelse af de selvangivne fradrag.
Begrundelse og konklusion
Sagsøgeren tog selv initiativ til at søge statslig uddannelsesorlov med løn med henblik på at
gennemføre et et-årigt studium i kriminologi ved Y-by Universitet. Ansøgningen blev tiltrådt af
rigspolitichefembedet, der til brug for skattesagen har udtalt, at man anså uddannelsen for også at
være i embedets interesse. Embedet har ikke ydet tilskud til eller refunderet sagsøgerens udgifter
under studiet.
Selv om et vist kendskab til kriminologi utvivlsomt er relevant for en kriminalassistents arbejde,
findes det pågældende universitetsstudium både efter sin art og sit omfang at gå ud over rammerne
for en naturlig og sædvanlig efteruddannelse med henblik på fortsat at kunne bestride
arbejdsopgaverne inden for stillingen som kriminalassistent.
Idet studiet således i stedet må anses som en videreuddannelse, har sagsøgerens udgifter ikke
haft den fornødne direkte sammenhæng med indtjeningen i hans ansættelsesforhold, hvorfor
udgifterne ikke kan bringes til fradrag deri, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Sagsøgtes frifindelsespåstand tages derfor til følge.
Thi kendes for ret:
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
I sagsomkostninger betaler sagsøgeren, L, inden 14 dage 14.000 kr. til sagsøgte,
Skatteministeriet.