| Skatte- og afgiftsfri overførsel kan efter PBL § 41 ske på følgende måder:
- mellem pensionsordninger med løbende udbetalinger,
- fra en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed til en pensionsordning med løbende udbetalinger (jf. dog PBL § 41, stk. 8 vedrørende PBL § 15B),
- fra en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed til en anden rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter 1. januar 1972(jf. dog PBL § 41, stk. 8 vedrørende PBL § 15B),medmindre kun én af pensionsordningerne omfattes af § 15 A eller overførslen sker efter første rateudbetaling fra en af ordningerne, idet overførsel dog kan ske, hvis et påbegyndt udbetalingsforløb i en af ordningerne kan fortsætte på samme vilkår,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en pensionsordning med løbende udbetalinger,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en anden kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter lovens ikrafttræden,
- fra en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, såfremt overførsel finder sted inden opnåelse af efterlønsalderen (jf. dog PBL § 41, stk. 8 vedrørende PBL § 15B),
- mellem SP-konti, jf. § 17 n, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.fra en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed, såfremt overførsel finder sted inden opnåelse af efterlønsalderen, til en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed, som er oprettet efter pensionsbeskatningslovens ikrafttræden (bestemmelsen har virkning for overførsler, der sker 1. juli 2005 eller senere),
- fra den del af en pensionsordning med løbende udbetalinger omfattet af PBL § 2, nr. 4, eller PBL § 7, der udgøres af en supplerende engangsydelse, til en kapitalforsikring i pensionsøjemed, når overdragelsen sker som led i en overførsel af pensionstilsagnene efter kapitel 8 i lov om tilsyn med firmapensionskasser eller som led i en bestandsoverdragelse efter lov om finansiel virksomhed §§ 233 og 235, eller
- under andre omstændigheder, hvor udbetalingen i forbindelse med overførslen til en ordning omfattet af kapitel 1 ikke har skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser for den pågældende person.
Reglerne om, at en rateforsikring eller en rateopsparing i pensionsøjemed kun kan oprettes før opnåelse af efterlønsalderen, gælder ikke, når forsikringen eller opsparingen oprettes for et indskud, der er overført efter PBL § 43, stk. 1. Ligeledes gælder reglen om, at en kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed kun kan oprettes før efterlønsalderen er opnået, ikke, når forsikringen eller opsparingen oprettes for et indskud, der overføres efter PBL § 43, stk. 2.
Reglerne om overførsel kan kun anvendes, hvis der ikke forinden overførslen er indtrådt afgiftspligt eller indkomstskattepligt vedrørende de overførte beløb, jf. PBL § 44.
Det fremgår af bemærkningerne til L9, fremsat den 28. november 2007, at ændringen af § 41, stk. 1, nr. 3, ved L1534 af 19. december 2007 betyder, at det fra 1. januar 2008 muligt at overføre en ratepensionsordning til en anden ratepensionsordning indtil der faktisk foretages udbetalinger fra en af ordningerne, selvom den rateordning, hvortil overførslen sker, har et andet aftalt udbetalingsforløb. Det kan man fordi pensionsopspareren i alle tilfælde er berettiget til at ændre udbetalingsforløbet for en rateordning frem til det faktiske udbetalingstidspunkt. Det gælder for både den ordning, der overføres, og den ordning, hvortil overførslen sker.
Hvis udbetalingen fra en af ordningerne er påbegyndt kan der ske overførsel, når påbegyndte udbetalingsforløb i ordningerne kan fortsætte på samme vilkår. Ved udbetalingsforløb forståes udbetalingstidspunkter og udbetalingsperiode.
På dette grundlag har Told- og Skattestyrelsen ikke fundet det muligt efter forsikringsbegivenhedens indtræden (død, invaliditet) uden afgiftsmæssige konsekvenser at overføre risikopræmiereserven i en ren risikorateforsikring til en rateopsparing i pensionsøjemed i et pengeinstitut. Om begrænsninger i adgangen til at overføre mellem invalideforsikringer, se overfor afsnit A.C.1.2.1, pkt. 6 b.
Formålet med at begrænse delvis overførsel mellem pensionsordningerne er at modvirke en metode til at undgå pensionsafkastbeskatning. Deloverførsler af en forsikring eller en pensionsaftale uden skattemæssige konsekvenser kan herefter kun ske, hvis ordningen er oprettet den 1. januar 1983 eller senere, eller der er tale om en opsparingsordning, der ikke er omfattet af PAL § 10, stk. 1.
For så vidt angår flere kapitalpensionsordninger oprettet i samme pengeinstitut og omfattet af overgangsfradraget i PAL § 10, stk. 1 , må det ved overførsel af en enkelt af ordningerne afgøres, om der er tale om deloverførsel, der medfører skattemæssige konsekvenser eller overførsel af en hel (selvstændig) ordning, der ikke har nogen skattemæssige konsekvenser.
Det er told- og skatteforvaltningens opfattelse, at hvor den overførte ordning er oprettet som led i en egentlig kollektiv aftale med arbejdsgiveren, kan den anses for en hel selvstændig ordning efter PBL § 41, sålænge kontohaveren er ansat i den virksomhed eller inden for det område, der er dækket af den kollektive aftale.
Det er ligeledes told- og skatteforvaltningens opfattelse, at hvor en ordning er oprettet med en godkendt lavere pensionsalder end 60 år, og betingelserne for fortsat bevarelse af den lavere pensionsalder er til stede, vil ordningen i forhold til andre ordninger med tidligste pensionsalder 60 år blive betragtet som en hel selvstændig ordning.
PBL § 41 indeholder ikke alene hjemmel til skatte- og afgiftsfri overførsel af en række pensionsordninger fra en ordning til en anden bestående eller nyoprettet ordning, men fastslår også, at en overførsel i de givne situationer ikke behandles som en indbetaling. Det betyder, at der ikke er fradragsret for indbetalingen i forbindelse med overførslen til den anden bestående eller nyoprettede ordning. Derved sikres, at der ikke opnås fradrag for den samme indbetaling to gange, dels på det tidspunkt, hvor der i sin tid blev givet fradrag for indbetalingen på den ordning, der overføres, dels på det tidspunkt, hvor den oprindelige ordning overføres til den anden bestående eller nyoprettede ordning.
Udenlandske pensionsordninger Tidligere har det været sådan, at ved overførsel af en udenlandsk pensionsordning fandt overførselsreglerne i § 41 ikke anvendelse. Dermed ville en person, der kommer til Danmark med en udenlandsk pensionsordning, på hvilken der har været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne, umiddelbart kunne få fradragsret for indbetalingen i forbindelse med en overførsel af den udenlandske ordning, jf. PBL § 18. Dermed kunne personen opnå fradrag for den samme indbetaling to gange.
Derfor blev stk. 10 indsat i PBL § 41 med virkning fra den 1. januar 2008. Det betyder, at hvis udbetalingen i forbindelse med overførslen til en ordning omfattet af kapitel 1 ikke har skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser for den pågældende person, dvs. at ordningen ikke er beskattet i forbindelse med overførslen, behandles overførslen ikke som en indbetaling. Det betyder, at der ikke er fradragsret for indbetalingen i forbindelse med overførslen. Der foreligger en formodning for, at udbetalingen i forbindelse med overførslen til en ordning omfattet af kapitel 1, ikke har skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser. Det er således op til indehaveren af pensionsordningen, for hvilken der ønskes fradrag for indbetalingen, at dokumentere eller sandsynliggøre, at andet er tilfældet.
Ved overførsel af en pensionsordning omfattet af kapitel 1, herunder en ordning godkendt efter §§ 15C og 15D, til en udenlandsk ordning, der er godkendt efter de nævnte bestemmelser, er der på samme baggrund indsat PBL § 41, stk ►8◄, hvoraf det fremgår, at skatte- og afgiftsfriheden efter PBL § 41, stk. 1, af udbetalingen i forbindelse med overførslen, ikke skal gælde, hvis der gælder regler om skattebegunstigelse af indbetalingen i udlandet. Det er uden betydning, hvor stort omfanget af skattebegunstigelsen er, eller hvilken karakter begunstigelsen har. Det sikres herved, at den pågældnede person ikke kan opnå afgiftsfrihed af udbetalingen ved overførsel til en udenlandsk godkendt ordning, og samtidig efterfølgende opnå fradragsret af indbetalingen i forbindelse med en fraflytning fra Danmark til det pågældende land. Der er en formodning for, at den modtagende pensionsordning er skattebegunstiget. Det er således op til indehaveren af pensionsordningen at dokumentere eller sandsynliggøre, at indbetalingen i forbindelse med overførslen til den modtagende pensionsordning ikke er skattebegunstiget.
I PBL § 41, stk. 3 er der imidlertid af hensyn til mobiliteten indsat nogle undtagelser, der indebærer mulighed for deloverførsler af ordninger, der var i kraft ved udgangen af 1982, uden skattemæssige konsekvenser. Dette vil være tilfældet hvis overførslen sker,
- til en forsikring, der alene kommer til udbetaling i tilfælde af den forsikredes død eller invaliditet,
- til en pensionsordning ved et nyt ansættelsesforhold, når der efter lov, vedtægter eller lignende regler kun er hjemmel til at overføre en del af en ordning,
- fra en ordning af en del af årets bidrag, præmier og indbetalinger til en anden ordning efter § 41, stk. 1,
- mellem ordninger som nævnt i § 41, stk. 1, nr. 2, 4 eller 6, i det indkomstår, hvori ordningerne påbegyndes udbetalt. Det er en betingelse, at kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed udbetales fuldt ud i det nævnte indkomstår, og at rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed samt pensionsordninger med løbende udbetalinger påbegyndes udbetalt i det nævnte indkomstår.
Opremsningen er udtømmende. Hvorvidt det i praksis er muligt at foretage en overførsel må afgøres ud fra de enkelte ordningers indhold og den praksis som gælder for de enkelte ordninger. Afgiftsfriheden for egne bidrag til en kapitalpensionsordning, der er oprettet efter 1. januar 1958, opretholdes efter overførslen, jf. PBL § 27, stk. 2.
LIFO-princippet er lovfæstet i pensionsbeskatningslovens § 34, stk. 1, 2. pkt. Denne bestemmelse fastsætter, at ved delvis udbetaling af pensionsordninger oprettet før 1972 skal den udbetalte del ordningen anses for fortrinsvis at hidrøre fra den sidst indbetalte del af ordningen. Reguleringen har betydning for, hvilken afgiftssats der skal anvendes ved afgiftsberigtigelsen af den delvise udbetaling. Dette princip finder også anvendelse ved deloverførsler, jf. PBL § 41, stk. 4.
Efter PBL § 30, stk. 2, er en ægtefælle, som ved skifte af fællesbo i forbindelse med separation eller skilsmisse har fået udloddet en del af den anden ægtefælles pensionsordning, selvstændig afgiftspligtig af den udloddede del. Der er herefter ikke skattemæssigt noget til hinder for, at den oprindelige indehavers andel af ordningen overføres til en anden ordning efter lovens § 41.
Ægtefællen vil ligeledes kunne overføre den udloddede del efter PBL § 41, se i øvrigt afsnit A.C.1.8.2.
Overførsel efter 1. maj 2007 Med virkning fra 1. maj 2007 er § 42 A indsat i PBL. Bestemmelsen medfører, at ved hel eller delvis overførsel som nævnt i PBL § 41 til en nyoprettet ordning for samme person eller en ægtefælle efter udlodning til denne i medfør af PBL § 30, stk. 2, opretholdes aldersgrænseren for udbetaling m.v., medmindre den pågældende ved overførslen fravælger dette. Tilsvarende gælder overførsel til en bestående ordning med samme aldersgrænser for udbetaling m.v. I forbindelse med, at der i en nyoprettet arbejdsgiveradministreret ordning i et pengeinstitut som følge af aftalen kan der være foretaget indbetalinger på ordningen, inden der sker en overførsel af den eksisterende ordning. Sådanne aftalte og eventuelle faktiske indbetalinger, inden overførslen af den eksisterende ordning sker, bør ikke hindre, at PBL-alderen i den overførte ordning kan videreføres i den nyoprettede ordning.
Pensionsordninger i De Europæiske Fællesskaber Personer, der den 1. januar 1973 eller senere er ansat efter vedtægten for tjenestemænd i De Europæiske Fællesskaber, kan overføre deres pensionsordning til en ordning for samme person oprettet efter vedtægten for tjenestemænd i De Europæiske Fællesskaber, jf. lov nr. 441 af 1. juni 1994, der udvider PBL § 41 med stk. 4 - 6.
Overførslen kan ske, uden at denne behandles som ud- eller indbetaling. Overførslen kan omfatte:
- pensionsordninger med løbende udbetalinger
- rateforsikringer
- rateopsparingsordninger
- kapitalforsikringer i pensionsøjemed
- opsparing i pensionsøjemed
Det overførte beløb kan tilsvarende tilbageføres med tilskrevne renter og bonus til en ordning for samme person, men kun oprettet som en pensionsordning med løbende udbetalinger.
I SKM2006.63.LSR afgjorde Landsskatteretten, at PBL § 29 indeholder hjemmel til afgiftspålæg af et overskydende udbetalt beløb fra en oprindelig dansk pensionsordning, som klageren havde overført til EU´s pensionssystem som følge af sit tidligere ansættelsesforhold ved EU. Det, fra den danske pensionsordning overførte beløb, var større end det nødvendige til en maksimal udnyttelse af ancienittetsgodtgørelsen, og det overskydende beløb blev derfor af EU-kommissionen i overensstemmelse med EU-kommissionens praksis udbetalt til klagerens danske bankkonto til fri rådighed.
Har en tjenestemand ansat i De Europæiske Fællesskaber ikke gennem 10 års ansættelse eller på anden måde opnået pensionsret i Fællesskaberne, og modtager den pågældende i den anledning en udtrædelsesgodtgørelse fra Fællesskabernes pensionsordning, skal Kommissionen til den danske stat indbetale den del af godtgørelsen, der hidrører fra det overførte beløb med tilskrevne renter og bonus. Beløbet indbetales på en konto i Danmarks Nationalbank. Beløbet forrentes af den danske stat fra 1. marts 1995 med den til enhver tid gældende rentesats for den danske stats indskud i Nationalbanken indtil beløbet overføres eller udbetales, jf. PBL § 41, stk. 6, 5. pkt.
Tjenestemanden kan vælge at overføre beløbet til en bestående eller nyoprettet pensionsordning med løbende udbetalinger eller at få godtgørelsen udbetalt. Har han ikke inden 3 måneder efter indbetalingen til Nationalbanken foretaget sit valg, vil godtgørelsen blive udbetalt.
Udbetalingen vil altid ske efter fradrag af afgift. Afgiften udgør uanset indbetalingstidspunktet for bidragene 40 pct.
I forbindelse med overførslen af pensionsrettigheder til Fælleskabernes pensionsordning skal skatteyderen udfylde en blanket 07.014, der samtidig giver Kommissionen fuldmagt til i påkommende tilfælde at indbetale udtrædelsesgodtgørelsen til Danmarks Nationalbank.
Blanket kan rekvireres hos Skattecenter Maribo, Brovejen 15 A, 4930 Maribo, der i øvrigt administrerer bestemmelsen.
Klage over afgiftens beregning indgives i overensstemmelse med reglerne i PBL §§ 38 og 39 samt skatteforvaltningsloven.
Overførsel af grønlænderes pensionsordninger til GrønlandI forbindelse med oprettelsen af et pensionsinstitut i Grønland er der givet personer med skattemæssigt hjemsted i Grønland mulighed for at flytte deres ordninger med løbende udbetalinger til Grønland. Overførslen vil i så fald ikke have afgiftsmæssige konsekvenser. Det er en betingelse, at der ikke i Danmark har været givet fradrag for indbetalinger til pensionsordninger eller bortseelsesret for arbejdsgivers bidrag. Overførslen skal finde sted senest den 31. december 2007. |