Som hovedregel skal der ske en flytning af alle restanceforhold vedrørende en afmeldt virksomhed, herunder RUF-restancer, når en skyldner flytter til et andet skattecenter. Restancesagen følger skyldnerens bopælsskattecenter.

Der bør dog inden overflytningen foretages en vurdering af, om det under hensyntagen til restancens størrelse og karakter (ikke opkrævede renter og gebyrer), restancens og restantens alder, kendskab til restanten (manglende betalingsevne), er lønsomt for told- og skatteforvaltningen at belaste et andet skattecenter med restancen, eller om den kan slettes efter afsnit O.10 om uerholdelighed og endelig afskrivning.

Det bør ligeledes sikres, at der foreligger det dokumentationsmateriale, som er nødvendigt for det modtagende skattecenters inddrivelse. Hvis det er nødvendigt at flytte sagen under en igangværende sagsbehandling, bør der inden oversendelsen til modtagerskattecenteret udarbejdes en sagsfremstilling over det hidtidige sagsforløb som en status for sagen.

Hvis en skyldner flytter til udlandet, beholder det skattecenter, hvor skyldneren sidst havde bopæl, sagen.

Det er en forudsætning for flytning af restancesagen, at skyldner har ændret adresse i CPR-registeret.

For at undgå unødige overflytninger mellem skattecentrene bør flytningen som hovedregel først ske på det tidspunkt, hvor sagen naturligt kommer frem med henblik på iværksættelse af inddrivelsesskridt (og indledning af bobehandling):

  • foretagelse af udlæg, fx med henblik på afbrydelse af forældelse (dog først 8 - 12 måneder før forældelse indtræder), eller når skattecenteret konstaterer, at skyldneren ejer aktiver.
  • modtagelse af ansøgning om afdragsordning eller eftergivelse
  • iværksættelse af lønindeholdelse

Al sagsbehandling vedrørende det aktuelle inddrivelsesskridt foretages af bopælsskattecenteret.

Sker flytningen som følge af en ansøgning om afdragsordning eller eftergivelse, skal det skattecenter, hvorfra skyldneren er fraflyttet, sende kvitteringsbrev til skyldner med oplysning om, til hvilket skattecenter sagen er overflyttet.

I forbindelse med overflytning af restancesagen til skyldners bopælsskattecenter under en verserende lønindeholdelse skal Det Fælles Lønindeholdelsessystem underrettes om flytningen.

Ved overflytning skal dokumentation for skyldners adresseændring medsendes.

Det skal tydeligt fremgå af restancesagen, hvis virksomheden er RKI-indberettet. På den måde bliver modtagerskattecenteret opmærksom på især sletningsfrister mv. Afsenderskattecenteret foranlediger myndighedskoden ændret hos RKI.