Som det fremgår af SFL § 21, stk. 1, kan der indhentes bindende svar fra SKAT om de afgiftsmæssige virkninger for spørgeren af en foretagen eller påtænkt disposition.

Det følger heraf, at alle afgifts- eller betalingspligtige i Danmark kan få et bindende svar om de afgiftsmæssige virkninger af en foretagen eller påtænkt disposition. Det gælder både de, der allerede er afgifts- eller betalingspligtige her til landet, og de, der vil blive afgifts- eller betalingspligtige her til landet samt alle godtgørelsesberettigede. Dette betyder som udgangspunkt, at også udenlandske virksomheder og endnu ikke afgiftspligtige eller betalingspligtige personer kan få et bindende svar på spørgsmål om egne forhold, hvis de er eller bliver afgiftspligtige, betalingspligtige eller godtgørelsesberettigede i Danmark. Da der på afgiftsområdet ikke kan gives bindende svar for andre, er det en betingelse for at kunne få et bindende svar, at det er spørgeren selv, der blive afgiftspligtig jf. SKM2007.15.SKAT. Nedenfor er vist nogle eksempler på, hvornår en virksomhed kan - eller ikke kan - få et bindende svar på et spørgsmål om moms eller punktafgifter.

Spørgeren kan vælge at lade sig repræsentere af andre, se evt. afsnit E.3.2 i denne vejledning.

Et bindende svar kan gives både til en fællesregistrering og til et enkelt selskab m.v. i en fællesregistrering. Endvidere kan en delregistrering få et bindende svar, jf. SKM2006.44.SKAT

Eksempel 1. Hvornår er spørgeren en juridisk person

Interessentskaber, aktieselskaber mm. anses i afgiftsmæssig henseende for juridiske personer, idet afgiftspligten påhviler den SE-registrerede virksomhed. Når en virksomhed moms- eller afgiftsregistreres med mere end 1 ejer, registreres virksomheden som et interessentskab, anpartsselskab osv.

Hvis flere påtænker at starte en virksomhed sammen, kan de derfor ikke få et bindende svar, før virksomheden er registreret med et CVR-/SE-nummer.

Hvis kun den ene af personerne skal registreres som ejer af virksomheden, kan denne person spørge og få et bindende svar. Men hvis virksomheden ikke efterfølgende registreres med spørgeren - og kun med spørgeren - som eneste ejer, bortfalder det bindende svar.

Eksempel 2. Spørgeren er en brancheforening


En brancheforening kan ikke spørge på vegne af medlemmerne. Men hvis foreningen repræsenterer et medlem i den konkrete sag, som spørgsmålet vedrører, kan den få et bindende svar som repræsentant for medlemmet.


Eksempel 3. Spørgerens (købers) momsforhold er afhængig af at sælger er pålagt korrekt moms

En køber af en vare eller en ydelse kan have interesse i at modtage et bindende svar vedrørende den momsmæssige behandling af det købte. Hvis momsen på varen eller ydelsen er ukorrekt pålagt fra sælgers side, vil køberen ikke have mulighed for at fratrække den i sit momsregnskab, idet køberen kun har fradrag for den moms, der er skyldig efter loven. En anmodning om bindende svar om, hvorvidt den købte vare eller ydelse er momspligtig, anses i denne situation for at være et spørgsmål, som vedrører spørgerens egne forhold. Både sælger og køber skal kunne identificeres.


Eksempel 4. Spørgeren er en dansk virksomhed

Moms og punktafgifter. En dansk virksomhed kan få bindende svar på spørgsmål vedrørende både moms og punktafgifter, hvis spørgeren anmoder om svar vedrørende den afgift, som virksomheden selv skal betale. 

Som det fremgår af bemærkningerne til skatteforvaltningslovens § 21 kan en juridisk person kun få et bindende svar, hvis den har et CVR-/SE-nummer.

For personligt drevne virksomheder bliver ejeren afgiftspligtig. Ejeren kan derfor altid få et bindende svar på spørgsmål om en kommende virksomheds moms- og afgiftsforhold.

Eksempel 5. Spørgeren er en udenlandsk virksomhed

Moms.

Udenlandske virksomheder kan få bindende svar om moms. Det er dog en betingelse, at der er tale om en allerede eksisterende virksomhed. Det er yderligere en betingelse, at virksomheden er eller bliver registreringspligtig, valgfrit registreret eller godtgørelsesberettiget. Besvarelsen af virksomhedens spørgsmål skal have betydning for virksomhedens salgsmoms mv., købsmoms eller det godtgørelsesberettigede beløb.

Punktafgifter.

Hovedregel.

Når en udenlandsk virksomhed eksporterer til Danmark, skal den erhvervsmæssige aftager i Danmark være registreret som enten varemodtager eller oplagshaver. Det vil være den i Danmark registrerede varemodtager eller oplagshaver, der bliver afgiftspligtig. Derfor vil den i Danmark registrerede varemodtager eller oplagshaver kunne få et bindende svar.

Den udenlandske virksomhed bliver ikke afgiftspligtig til Danmark og kan derfor ikke få bindende svar.

Hvis den udenlandske virksomhed har eget forretningssted i Danmark og er registreret som varemodtager eller oplagshaver bliver denne afgiftspligtig. Den i Danmark registrerede varemodtager eller oplagshaver kan få et bindende svar. Den udenlandske virksomhed skal derfor anmode om det bindende svar gennem sit danske forretningssted.

Undtagelse.

Hvis salget af varen fra den udenlandske virksomhed er omfattet af EU's fjernsalgsregler og virksomheden forestår forsendelsen af varen (internethandel og postordresalg) er den udenlandske virksomhed punktafgiftspligtig. Den udenlandske virksomhed kan derfor få et bindende svar

Den udenlandske virksomhed, der eksporterer - eller påtænker at eksportere - til Danmark efter reglerne i EU's fjernsalgsregler, skal have enten et forretningssted i Danmark eller en fiskal repræsentant. Det danske forretningssted eller den fiskale repræsentant vil også kunne spørge på vegne af den udenlandske virksomhed.