Anpartsselskaber, der søges opløst efter APSL § 59, skal inden 1 måned efter ophør af den erhvervsmæssige aktivitet jf. SEL § 5, stk. 3 indsende en anmeldelse til told- og skatteforvaltnignen, jf. skatteforvaltningsloven § 1, sammen med en opgørelse af indkomsten (selvangivelse) for det afsluttende indkomstår. Anmeldelsen sker med henblik på at få udstedt en betalingserklæring fra told- og skatteforvaltnignen om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende selskabet.
Efter APSL § 59 kan anpartshaverne i et selskab, der har betalt alle kreditorer, over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgive en erklæring om, at al gæld er betalt, og at selskabet er opløst. Erklæringen skal være modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest 2 uger efter, at den er underskrevet. I samme forbindelse skal der indsendes betalingserklæring fra skattemyndighederne, der viser, at der ikke ophviler selskabet aktuelle skatte eller afgiftskrav
Formålet med APSL § 59 er, at give selskaber mulighed for en mere uformel opløsning i forhold til den traditionelle likvidation.
Told- og skatteforvaltningens afgivelse af betalingserklæringen sker med forbehold for senere revision. Efter anpartsselskabslovens § 59, stk. 3, hæfter anpartshaverne personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse. Den personlige hæftelse gælder således også for f. eks. skatte- og afgiftskrav, der konstateres efter erklæringens afgivelse, bl.a. som følge af en ændring af skatteansættelsen. En ændring af skatteansættelsen kan eksempelvis fremkomme i forbindelse med en senere ligning og kontrol af anpartshaveren. Er anpartsselskabet opløst på det tidspunkt, hvor det konstateres, at der bestod et skattekrav, dengang da anpartshaverne afgav erklæring over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, skal dette krav derfor rejses over for anpartshaverne.
Den erhvervsmæssige aktivitet i et selskab, der søges opløst efter APSL § 59, anses efter bestemmelsen i SEL § 5, stk. 3, for ophørt på det tidspunkt, som anpartshaverne har valgt som skæringstidspunkt. Indstilles anpartsselskabets sædvanlige drift uden, at anpartshaverne har truffet beslutning om at søge selskabet opløst efter APSL § 59, er selskabet ikke omfattet af SEL § 5, stk. 3, 2. pkt.
For et anpartsselskab, der søges opløst efter anpartsselskabslovens § 59, skal der ske en opgørelse af eventuelle skattemæssige avancer eller tab ved afståelse af anpartsselskabets driftsmidler, skibe og bygninger m.v. respektive udlodning af selskabets aktiver. Anpartshaverne i et selskab, der søges opløst efter anpartsselskabslovens § 59, må derfor have truffet dispositioner med henblik på eventuel realisation eller udlodning af selskabets aktiver.
Sælges anpartsselskabets virksomhed ud som »going concern« eller overføres virksomheden i anpartsselskabet til anpartshaverne til drift i personligt regi, vil overdragelsesdatoen normalt blive anset som skæringsdato. I så fald anses den erhvervsmæssige aktivitet efter selskabsskattelovens § 5, stk. 3, for ophørt på dette tidspunkt.
Den erhvervsmæssige aktivitet må i relation til bestemmelsen i selskabsskattelovens § 5, stk. 3, dog under alle omstændigheder anses for endeligt ophørt fra den dag, hvor anpartsselskabet holder op med at erhverve rettigheder og påtage sig forpligtelser som selskab.
I lighed med APSL § 59 er der ved lov nr. 246 af 27. marts 2006 indsat lignende bestemmelser i ASL § 126a og i lov om erhvervsdrivende virksomheder § 20a. Bestemmelserne har virkning fra 1. april 2006.