|  | Indbetalingerne til en rateopsparing kan tidligst påbegyndes i det indkomstår, 
hvori aftalen er indgået. Før det fyldte 60. år 
er der hverken begrænsninger for hvor mange rateopsparingsordninger, der kan 
oprettes eller hvor store indbetalinger, der kan aftales indbetalt til ordningen. 
Efter kontohaverens fyldte 60. år kan forhøjelser kun foretages ved oprettelse 
af tillæg til en ordning, der er oprettet før denne alder (§ 11 A, 
stk. 1, nr. 2). Forhøjelser og tillæg skal oprettes for hver ordning for 
sig.
 
 Ordninger
 uden for
 ansæt-
 telses-
 forhold Når 
en rateopsparing er oprettet uden for et ansættelsesforhold, og indbetalingerne 
skal foretages over en årrække, skal der træffes aftale med pengeinstituttet 
om størrelsen af det årlige indskud, der skal udgøre et fast beløb. 
Der kan dog træffes aftale om løbende pristalsregulering af den fastsatte 
årlige indbetaling. Ved pristalsreguleringen kan anvendes et pris- eller lønindeks 
beregnet og offentliggjort af Danmarks Statistik. PSL § 20 kan ikke anvendes 
i denne sammenhæng. Eventuelle forhøjelser ud over pristalsregulering 
omfattes af reglerne om fordeling af fradragsretten i PBL § 18. En rateopsparing 
kan også oprettes ved engangsindskud.
 Lovens krav til størrelsen af de årlige indskud anses for opfyldt med 
en aftale om, at indbetalingerne til ordningen højst kan udgøre et beløb, 
svarende til det til enhver tid gældende opfyldningsfradrag, jf. skat 1988.11.694 
(TfS 1988,622).
 En sådan rateopsparing med opfyldningsfradraget som maksimum for indbetalingerne 
betragtes i pensionsbeskatningslovens 
forstand som en rateopsparing med engangsindskud. En rateopsparing med opfyldningsfradraget 
som maksimum for indbetalingerne skal derfor være påbegyndt før kontohaverens 
fyldte 60. år . 
Fortsættelse af en sådan ordning efter det fyldte 60. år 
kan kun ske som et tillæg til den eksisterende ordning. Fra 
19. marts 1999 kan forhøjelser efter det 60. år oprettes som tillæg 
både til den oprindelige ratepension og som tillæg i form af en ny ratepension 
i det sammme eller et andet pensionsinstitut. Der henvises til afsnit A.C.1.2., 
note 5. Maksimum for indbetalingerne kan højst andrage et beløb svarende 
til halvdelen af ordningens værdi ved det fyldte 60. år , 
Skat 1990.8.641. Er en rateopsparing oprettet uden for et ansættelsesforhold, 
kan kontohaveren efter PBL § 18 ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst 
fradrage de indbetalinger, der i løbet af indkomståret er foretaget til 
ordningen. Beløbene fragår tillige ved opgørelsen af den personlige 
indkomst,, jf. PSL § 3, stk. 2, nr. 3. Der henvises i øvrigt til afsnit 
A.C.1.3.1.
 Har kontohaveren en arbejdsgiver, kan denne ikke foretage indbetalinger til en rateordning 
uden for ansættelsesforholdet, jf. ►§ 7, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 827 af 31. august 2000.
 ◄
 Ordninger
 i ansæt-
 telses-
 forholdNår 
en rateopsparing er oprettet som led i et ansættelsesforhold, kan det aftales, 
at indbetalingen til ordningen skal udgøre enten et fast beløb eller en 
vis procentdel af arbejdstagerens løn. Indbetalingerne til ordningen kan kun 
foretages af arbejdsgiveren, der henvises i den forbindelse til ►§ 7 i◄►bekendtgørelse nr. 827 af 31. august 2000.◄Indbetalinger, 
der foretages af arbejdsgiveren, skal ikke medregnes ved opgørelsen af arbejdstagerens 
dvs. kontohaverens skattepligtige indkomst, jf. PBL § 19. Dette gælder, 
uanset om der indbyrdes mellem arbejdsgiveren og arbejdtageren er aftalt en fordeling 
af de indbetalte beløb.
 Er rateopsparingsordningen oprettet som led i et ansættelsesforhold, kan der 
aftales en regulering af arbejdstagerens løn for det pågældende år 
således, at hele den for et år aftalte indbetaling kan tilbageholdes af 
lønnen. En regulering af lønnen kan også aftales for en ordning, 
der omfatter både kapitalpension og rateopsparing.
 Arbejdsgiverens indbetaling til den ansattes pensionsordning skal finansieres helt 
eller delvist ved arbejdstagerens tilbagebetaling af tidligere udbetalt løn 
samt tilbageholdt A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og detsærlige pensionsbidrag 
(SP), hvorefter PBL § 19 finder anvendelse i oprettelsesåret.
 Det er dog en betingelse for anvendelse af PBL § 19 i dette tilfælde, 
at arbejdsgiveren har reguleret den for meget betalte A-skat, arbejdsmarkedsbidrag 
og SP i indbetalingsåret, jf. TfS 1996, 558 (LSR). Indbetalingerne kan tidligst 
påbegyndes i det indkomstår, hvori aftalen er indgået. Fortsættes 
denne fremgangsmåde i de efterfølgende år finder PBL § 19 ikke 
anvendelse. Indbetalingen vil i stedet været omfattet af § 18.
 En arbejdstager havde i forbindelse med, at han gik på pension den 30. sep. 
1994 aftalt med arbejdsgiveren, at der skulle tegnes en arbejdsgiveradministreret 
livrenteforsikring, som blev finansieret dels ved en overførsel efter PBL § 
41 fra en eksisterende arbejdsgiverordning, dels ved en indbetaling foretaget af 
arbejdsgiveren. Efter sin fratræden refunderede klageren arbejdsgiveren den 
del af indbetalingen, som ikke vedrørte arbejdsmarkedsbidrag. Arbejdsgiveren 
havde ved indberetning af A-indkomst og arbejdsmarkedsbidrag til told-og skattemyndighederne 
korrigeret for indbetalingen og klageren havde anmodet om forlods udbetaling efter 
KSL § 55 for 1994. LSR fandt, at der reelt var tale om en ordning omfattet 
af PBL § 19, hvorfor indbetalingen ikke skulle medregnes ved indkomstopgørelsen, 
jf. TfS 1998, 544 LSR.
 Er 
der som led i et ansættelsesforhold truffet aftale om både en kapitalpensionsordning 
og en rateordning, kan der træffes aftale om en bestemt årlig indbetaling, 
der omfatter begge ordninger. Det skal dog samtidig aftales, hvor stor en del af 
indbetalingen, der skal indsættes på kapitalpensionsordningen, og hvor 
stor en del, der skal indsættes på rateopsparingen. Der kan således 
træffes aftale om, at der altid på kapitalpensionsordningen skal indsættes 
25.000 kr. med den i PBL § 16 fastsatte regulering efter reguleringstallet 
i PSL § 20, og at det overskydende beløb skal indsættes på rateopsparingen. 
Det er dog en betingelse for en sådan aftale, at arbejdsgiveren altid kan give 
oplysning om størrelsen af det beløb, som inden for kalenderåret 
er indbetalt til kapitalpensionsordningen. Der henvises i øvrigt til afsnit 
A.C.1.3.3.
 ►For så vidt angår pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere mv., se afsnit A.C.1.1.5.
 
 ◄Forhøj-
 elser/
 tillæg 
Forhøjelser og tillæg skal udbetales på samme tidspunkter, med samme 
udbetalingsperiode og med samme udbetalingsforløb som den ordning, de er oprettet 
i tilknytning til. Efter 18. marts 1999 kan forhøjelser efter det 60. år 
oprettes både som et tillæg til den oprindelige ratepension og som en 
ny rateopsparing i det samme og et andet pensionsinstitut. I sidstnævnte tilfælde 
skal den nye rateopsparing være bundet i mindst 5. år. Der henvises til 
afsnit A.C.1.2., note 5.
 Hvor muligheden for oprettelse af en tillægsratepension til en arbejdsgiveradministreret 
ratepensionsordning ikke kan udnyttes efter det 60. år 
kan kontohaveren i stedet oprette tillægget i form af en privat oprettet tillægsratepensionsordning, 
jf. vedr. kapitalpensionsordninger SKAT 1988.2.93 (TfS 1988, 59). Hvis en ratepension 
deles i forbindelse med skilsmisse efter PBL § 30, stk. 2, og der ikke ændres 
på ejerægtefællens fremtidige indbetalinger, berører delingen 
ikke ejerægtefællens tillægsmuligheder. Et tillæg, der oprettes 
efter kontohaverens fyldte 60. år (før 19. marts 1999, 55. år), kan 
efter PBL § 11 A, stk. 1, nr. 2, ikke overstige et beløb svarende til 
halvdelen af den hidtidige ordnings værdi ved kontohaverens 60. år samt 
et beløb svarende til halvdelen af de på dette tidspunkt aftalte fremtidige 
indbetalinger til den hidtidige ordning. Reglen i PBL § 11 A, stk. 1, nr. 2, 
må efter Told- og Skattestyrelsens 
opfattelse fortolkes med det forbehold, at der ikke inden oprettelse af tillæg 
er ændret på aftalen om de fremtidige indbetalinger. Er dette tilfældet 
må de faktisk foretagne indbetalinger på tillægstidspunktet tillige 
med de efter den ændrede aftale forventede fremtidige indbetalinger lægges 
til grund ved beregning af tillægget. Er den hidtidige ordning oprettet som 
led i et ansættelsesforhold, og er der aftalt procentvis indbetaling, må 
tillægget fastsættes dels på grundlag af ordningens værdi ved 
kontohaverens 60. år  
og dels på grundlag af den seneste årlige indbetaling til ordningen før 
oprettelsen af tillægget. De fremtidige indbetalinger til ordningen efter det 
60. år (før 19. marts 1999, 55. år) opgøres således som 
summen af de foretagne indbetalinger frem til oprettelsen af tillægget og summen 
af de fra dette tidspunkt fremtidige indbetalinger normalt beregnet på grundlag 
af den seneste årlige indbetaling til ordningen. I tilfælde, hvor rateopsparingen 
er oprettet som led i en pensionsordning med en arbejdsgiver, og hvor det er aftalt, 
at indbetalingerne foretages »så længe ansættelsesforholdet 
vedvarer« kan tillægget højst andrage et beløb svarende til 
halvdelen af ordningens værdi ved det fyldte 60. år . 
Tilsvarende gælder, hvor indbetalingerne til en rateopsparing højst udgør 
et beløb svarende til det til enhver tid gældende opfyldningsfradrag, 
Skat 1989.7.557 (TfS 1989, 500).  Beregningen af et tillæg til en rateopsparing, 
hvor der ikke foretages procentvis indbetaling, er vist nedenfor.Det forudsættes, 
at tillægget oprettes umiddelbart før kontohaverens fyldte 65. år, 
og at rateopsparingen med tillæg skal komme til udbetaling fra det fyldte 70. 
år. Ordningens værdi ved det 60. år er 500.000 kr., og i perioden 
fra 60 år til 70 år er der aftalt en årlig indbetaling til rateordningen 
på 27.000 kr.
 
 
	|  |  |  
	| Ordningens værdi ved 60 år | 500.000 
kr. |  
	| Indbetaling til rateordningen i 10 år (10 
x 27.000 kr.) | 270.000 kr. |  
	| Indbetaling i alt | 770.000 
kr. |  
	| Det samlede tillæg kan udgøre (½ 
x 770.000 kr.) | 385.000 kr. |  Til brug for beregningen af tillæg skal pengeinstitutter mv. efter ►§ 8 i bekendtgørelse nr. 827 af 31. august 2000.◄ 
foretage en opgørelse af ordningens værdi på tidspunktet for kontohaverens 
fyldte 60. år . 
Opgørelsen af ordningens værdi foretages i henhold til de for pengeinstitutter 
gældende regnskabsregler.
 
 Arbejds-
 givers ind-
 og udtræden
 af ordningenDet 
er muligt at have en ordning i et ansættelsesforhold ved siden af en privattegnet 
ordning. Som ovenfor nævnt skal indbetalingerne dog holdes adskilt. Arbejdsgiveren 
kan kun indbetale til en arbejdsgiverordning og kan således ikke foretage indbetaling 
til en af en ansat privattegnet ordning.
 En arbejdsgiver kan indtræde i en privattegnet rateopsparing, der er oprettet 
af en ansat, således at ordningen ændres til en arbejdsgiverordning.
 Hvis en arbejdsgiver udtræder af en rateopsparingsordning, kan kontohaveren 
fortsætte ordningen. Kontohaveren skal inden udgangen af kalenderåret 
træffe aftale med pengeinstituttet om den fremtidige årlige indbetaling.
 Når en rateopsparing ændres fra at være en ordning som led i et ansættelsesforhold 
til at være en ordning uden for et ansættelsesforhold eller omvendt, medregnes 
den periode, hvor arbejdsgiveren har foretaget indbetalingerne, til 10 års-perioden 
ved fradrag efter PBL § 18, stk. 4.
 |