SEL § 1, stk. 1, nr. 3 er den fælles skattepligtsbestemmelse for alle 
andelsbeskattede andelsforeninger, dvs. både indkøbsforeninger, produktions- 
og salgsforeninger og de blandede foreninger, der både har indkøbsforeningsfunktion 
og produktions- og salgsforeningsfunktion.
Kooperative virksomheder er normalt organiseret som foreninger, men der er dog ikke 
krav om en bestemt organisationsform. Et allerede indregistreret aktie- eller anpartsselskab 
kan beskattes som kooperativ virksomhed, hvis det opfylder betingelserne som nedenfor 
anført om samhandel med aktionærer og om overskudsfordelingen. I den forbindelse 
erindres dog om § 1, stk. 4, i lov om aktieselskaber og § 1, stk. 4, i 
lov om anpartsselskaber. Det er uden betydning for skattepligten efter § 1, 
stk. 1, nr. 3, om medlemmernes hæftelse for foreningens forpligtelser er begrænset 
til deres indskud. 
Skattepligtsbestemmelsen i SEL § 1, stk. 1, nr. 3, har en anden affattelse, 
der lægger vægten på det generelle formål - dvs. at fremme deltagernes 
fælles erhvervsmæssige interesser gennem deres deltagelse i andelsselskabets 
virksomhed som aftagere, leverandører el.lign. 
Indkøbsforeninger er foreninger, der har til formål at indkøbe, fremskaffe 
eller fremstille varer eller at levere tjenesteydelser til medlemmernes forbrug, 
og hvis medlemmer udelukkende benytter leverancer fra foreningen ved udøvelsen 
af deres bedrift. Man vil som hovedregel lægge vægt på, om der ud 
fra virksomhedens varesortiment eller arten af leverancer er formodning for, at 
medlemmerne udelukkende benytter de pågældende leverancer erhvervsmæssigt.
Produktions- og salgsforeninger er kooperative foreninger som bearbejder, forædler 
eller sælger medlemmernes produkter eller tjenesteydelser. Medlemmerne må 
selv drive en erhvervsvirksomhed, hvis produkter kan viderebearbejdes eller sælges 
gennem foreningen. Det er ikke tilstrækkeligt, at medlemmerne leverer ubearbejdede 
materialer og arbejdskraft m.v. til foreningen, for hvis regning og risiko produktet 
så fremstilles og sælges. Det er heller ikke tilstrækkeligt, at medlemmerne 
indskyder arbejdskraft og kontante midler.
Følgende betingelser a)-d) skal være opfyldt for at der består skattepligt 
efter SEL § 1, stk. 1, nr. 3.
 
 a) Foreningens formål skal være at fremme medlemmernes fælles erhvervsmæssige 
interesser.
 
Bedømmelsen af foreningens formål sker på grundlag af vedtægterne 
herfor. Angivelsen af formålet i vedtægterne behøver dog ikke være 
af selvstændig betydning, idet det først og fremmest er den måde, 
hvorpå virksomheden faktisk drives, der er afgørende for, efter hvilke 
regler foreningen skal beskattes. Ved nystiftede selskaber må skattepligten 
imidlertid bedømmes ud fra vedtægterne. Fra praksis herom kan følgende 
afgørelser nævnes: 
TfS 1998,143(LSR). Et andelsselskab afhændede sin virksomhed i april 1990 og 
påbegyndte herefter - uanset stedfunden vedtægtsændring - ikke ny 
virksomhed, men selskabet blev knapt 2 år senere opløst. Det blev antaget, 
at salget måtte anses som et led i påbegyndt likvidation af selskabet. 
Dispositionerne sammenholdt med vedtægtsændringen kunne ikke bevirke, 
at selskabet havde skiftet skattepligtsstatus fra andelsselskab til almindeligt 
selskab. Udlodning til andelshaverne var herefter omfattet af ABL § 2b. Afgørelsen 
er appelleret.
TfS 1997,100(H). I denne sag udtalte Højesteret, at SEL må forstås 
således, at det er en betingelse for den særlige - lempelige - beskatning 
som indkøbsforening (andelsbeskatning) fremfor beskatning som brugsforening 
(aktieselskabsbeskatning), at vedkommende forenings varesortiment kun omfatter varer, 
for hvilke der gælder en formodning om, at foreningens medlemmer udelukkende 
benytter dem til udøvelse af deres bedrift. Endvidere bemærkede Højesteret, 
at en andelsforenings skattemæssige status som brugsforening eller indkøbsforening 
må fastlægges ud fra foreningens forhold, uafhængigt af de enkelte 
medlemmers konkrete anvendelse af varerne. Herefter fandt Højesteret, at den 
pågældende forening i de år sagen drejede sig om, havde indrettet 
sig med et varesortiment, som omfattende en række varer, for hvilken den nævnte 
formodning ikke gjaldt. Det berettigede ikke foreningen til beskatning som indkøbsforening, 
at de pågældende varer kun udgjorde en ringe del af foreningens omsætning. 
Højesteret tiltrådte herefter, at foreningen ikke skulle andelsbeskattes.
►TfS 1999.197 (ØLD). Et aktieselskab under kooperationsbeskatning, påtænkte at etablere et 100 pct.-ejet udviklingsselskab, der skulle erhverve lejemål på strategisk vigtige steder for selskabet, f.eks. på strøggader. Datterselskaber til datterselskabet skulle drive butikker fra lejemålene og under en ansat direktør, der efter 3-5 år skulle overtage butikken som ejer. Etableringen af butiksaktiviteterne skulle finansieres ved indskud af aktiekapital fra aktieselskabet til udviklingsselskabet. Landsretten fandt ligesom tidligere LR, at kooperationsbeskatningen i aktieselskabet ikke ville kunne opretholdes, såfremt de planlagte butiksaktiviteter 
blev realiseret under de anførte omstændigheder (tidligere LSR i TfS 1997,165). 
Sagen er appelleret til Højesteret.
◄TfS 
1995,503 (ØLD). Det fandtes berettiget, at en told- og skatteregion havde afvist 
at registrere et som andelsselskab tilmeldt selskab og i stedet havde omregistreret 
selskabet som et interessentskab. Landsretten lagde herved til grund, at selskabet 
ikke tjente til opfyldelse af et ønske i en medlemskreds om etablering af et 
samvirke til løsning af opgaver i fælles interesse, men reelt var etableret 
for at tjene stifternes personlige økonomiske interesser.
Skat 1990.6.483 (TfS 1990,264). Ligningsrådet blev ved bindende forhåndsbesked 
anmodet om svar på, hvorvidt det ville påvirke selskabets skattepligt 
som indkøbsforening, hvis den til sikringskontoen svarende kapital af bestyrelsen 
for indkøbsforeningen blev placeret i børsnoterede aktier og/eller børsnoterede 
obligationer.  Ligningsrådet fandt, at de skitserede anbringelser af midlerne 
i debitorsikringsfonden ikke medførte ændringer i indkøbsforeningens 
skattepligt, at under forudsætning af, der ikke blev opkrævet bidrag til 
debitorsikringsfonden ud over, hvad der blev skønnet nødvendigt til opfyldelse 
af fondens formål, at anbringelsen alene blev foretaget kollektivt af foreningen 
og ikke skete i eventuelt børsnoterede medlemsvirksomheders egne aktier, at 
omplaceringer ikke blev foretaget i videre omfang, end hvad der svarer til almindelig 
porteføljepleje, samt at beregningen af medlemmernes andel i nettoavancen skete 
på baggrund af de registrerede omsætningstal i forhold til årets 
samlede omsætning med medlemmerne.
Skat 1990.5.379 (LSR) (TfS 1990,233). Skattepligten bevaredes dog, såfremt 
midler, under nærmere opregnede omstændigheder, blev anbragt i andre børsnoterede 
selskaber
TfS 1987,306 (Skat 1987.6.444, LSR). En forening, der ikke blot solgte varer til 
udelukkende brug i medlemmernes bedrifter, men også varer der henhørte 
under medlemmernes private forbrug, kunne ikke beskattes som indkøbsforening, 
men skulle beskattes som brugsforening.
Iøvrigt henvises til RR 1984 SM 91 og  RR 1967 SM 53 (SKD).
 
b) Medlemskredsen.
 
Mindst 10 medlemmers fælles erhvervsmæssige interesser skal fremmes gennem 
foreningen ved deres deltagelse i foreningens virksomhed som aftagere, leverandører 
eller på anden lignende måde.
I SEL § 1, stk. 2 bestemmes det, at for så vidt der i andelsforeningens 
medlemskreds indgår koncernforbundne selskaber skal disse anses som ét 
medlem ved opgørelsen og vurderingen af, om andelsforeningen har mindst 10 
medlemmer. Koncernforbundne selskaber kan således ikke etablere en fælles 
andelsforening.
Hvorvidt der foreligger koncernforbundne selskaber skal ifølge § 1, stk. 
2 bedømmes efter reglerne i KGL § 4, stk. 2. Dvs. at der både kan 
være tale om søsterselskaber og om moder/datterselskaber.
Hvis et af medlemmerne i en andelsforening selv er en andelsforening der omfattes 
af § 1, stk. 1, nr. 3, indgår denne forenings medlemmer ved opgørelsen 
af medlemskredsen. Det er således muligt at etablere en hovedforening, uden 
at der nødvendigvis er 10 medlemsforeninger.
Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988, pkt. 6, fremgår at de enkelte 
medlemmer af en kooperation skal have sådanne modstridende interesser, at de 
kan anses som økonomiske uafhængige. I praksis er der følgende afgørelser 
herom:
TOLDSKAT 
Nyt 1992.8.250 (BF)(TfS 1992,236). Et selskab, der skulle drive finansiel virksomhed 
og fungere som administrationsselskab for fem selskaber, der også drev finansiel 
virksomhed, kunne ikke beskattes som en kooperativ virksomhed efter SEL § 1, 
stk. 1, nr. 3 a eller 4, bl.a. fordi ejerkredsen for alle selskaber var sammenfaldende.
Skd. 1974.28. En indkøbsforening optog som medlem et aktieselskab, hvis kapital 
næsten udelukkende ejedes af foreningen. Ca. 60 pct. af foreningens samlede 
omsætning skete med dette selskab, som herefter videresolgte det indkøbte 
til ikke-medlemmer. Foreningen blev herefter anset for omfattet af SEL § 1, 
stk. 1, nr. 6.
 
c) Omsætningen.
 
Omsætningen med ikke-medlemmer må ikke væsentligt eller længerevarende 
overskride 25 pct. af den samlede omsætning. I § 1, stk. 3, uddybes denne 
begrænsning.
Ved opgørelsen af omsætningen med henholdsvis medlemmer og ikke-medlemmer 
anvendes den opdeling af omsætningen, der foretages ved opgørelsen af 
den skattepligtige indkomst, jf. §§ 15-16A, se herom afsnit S.C. 5. Opgørelsen 
af ikke-medlemmer i blandede foreninger foretages samlet, se TfS 1990,403 (Skat 
1990.9.704).
En væsentlig overskridelse anses efter § 1, stk. 3, at foreligge såfremt 
omsætningen med ikke-medlemmer i et indkomstår overskrider 35 pct. af 
den samlede omsætning. Er dette tilfældet, vil andelsselskabet fra og 
med det følgende indkomstår overgå til anden beskatning, typisk til 
en beskatning efter bestemmelsen i § 1, stk. 1, nr. 4.
Såfremt der ikke er tale om en væsentlig overskridelse, bliver overskridelsen 
først relevant, såfremt den er af længere varighed. Ifølge § 
1, stk. 3, vil en  overskridelse være af længere varighed, såfremt 
omsætningen med ikke-medlemmer i hvert 3 på hinanden følgende indkomstår 
har været på mere end 25 pct.
Der er således ikke tale om en overskridelse af længere varighed, hvis 
omsætningen med ikke-medlemmer i 2 indkomstår har udgjort 30 pct. af den 
samlede omsætning, hvis omsætningen i det tredje indkomstår på 
ny kommer under 25 pct. Såfremt andelsselskabet i tre på hinanden følgende 
indkomstår har haft omsætning med ikke-medlemmer på fx 26 pct. vil 
andelsselskabet fra og med det næstfølgende indkomstår overgå 
til anden beskatning, idet andelsselskabet ikke længere kan omfattes af bestemmelsen 
i nr. 3 og dermed af andelsbeskatningen.
Selvom andelsselskabets omsætning med ikke-medlemmer på ny kommer under 
25 pct., vil andelsselskabet ifølge § 1, stk. 3 først blive omfattet 
af andelsbeskatningen i § 1, stk. 1, nr. 3, når dette har været tilfældet 
i hvert af 3 på hinanden følgende indkomstår.  Dette gælder 
også i de tilfælde, hvor andelsselskabet med det samme er overgået 
til anden beskatning på grund af en væsentlig overskridelse af 25 pct.-grænsen.
 
d) Udlodning til medlemmerne skal ske på grundlag af den stedfundne omsætning 
med disse - bortset fra en normal forrentning af den indbetalte medlemskapital.
 
Det skal af foreningens vedtægter fremgå, at overskud og likvidationsprovenu 
fordeles på grundlag af omsætningen, jf. skd. 17.100.
Overskudsfordelingen skal ikke nødvendigvis beregnes på grundlag af et 
enkelt regnskabsårs omsætning, men kan baseres på en omsætning 
over flere år. Ligeledes kan overskudsfordelingen beregnes efter fradrag af 
normal forrentning af den indskudte kapital, se SO 1979.47 (SD). Som udtryk for 
en normalforrentning er i praksis eksempelvis godkendt Nationalbankens til enhver 
tid fastsatte diskonto. Efter en konkret vurdering vil en anden rentesats end nævnte 
kunne godkendes. Også et eventuelt likvidationsprovenu skal fordeles i forhold 
til omsætningen. Den omsætning, der skal danne grundlag for overskudsfordelingen, 
er i almindelighed betalingen for de faktiske leverancer til eller fra medlemmerne 
og således ikke nødvendigvis det på forhånd aftalte forbrug, 
se RR 1969 SM 59 og RR 1975 SM 137 (SD).
 Et andelsselskab fordelte overskuddet efter et puljeafregningssystem. LSR fandt, 
at fordeling af overskud til medlemmerne reelt måtte anses for at ske på 
grundlag af de af medlemmerne til selskabet leverede produkter, hvorfor selskabet 
blev anset for omfattet af (den dagældende ) SEL § 1, stk. 1, nr. 4, jf. 
TfS 1992.435 (TOLD  SKAT Nyt 1992. 18.541 LSR).
En sammenslutning kunne ikke beskattes som indkøbsforening, da 40% af overskuddet 
var forbeholdt en enkelt af deltagerne, og alene 60% af overskuddet skulle fordeles 
blandt deltagerne i forhold til deres omsætning med virksomheden, se RR 1970 
SM 70 (SKD).
En virksomhed, der også fordeler til ikke-medlemmer, kan ikke kooperationsbeskattes, 
jf. RR 1968 SM 86 (SKD).
Se cir. nr. 136 af 7. november 1988, pkt. 6.