|  | HonorarerHonorarer, der er B-indkomst, er ikke omfattet af begrænset   skattepligt, med mindre den indtægtsgivende virksomhed udøves fra en lokalitet   her i landet, som personen selv disponerer over, se TfS 1998, 556 om en person,   der ikke ansås for at have fast sted i Danmark. Se også afsnit B.2   og afsnit C.1.1.3. Efter DBO'erne vil det normalt gælde, at beskatningsretten til honorarer for   udøvelse af selvstændig virksomhed er tillagt personens hjemland, selv   om virksomheden udføres i et andet land. Kun hvis der i det andet land disponeres   over en egen lokalitet (fast sted), hvorfra virksomheden udøves, vil dette   land have ret til at beskatte. Se LV D.D.2   om OECD's modelkonvention artikel 5 og 14 samt de enkelte DBO'er.
 
 BestyrelseshonorarBestyrelseshonorarer er omfattet af begrænset skattepligt,   jf. KSL § 2, stk. 1, litra b, jf. § 43, stk. 2, litra a, og § 20   i KSLbek. Se også afsnit B.2.2 og   LV D.A.2.2. Det betyder ikke noget for   den begrænsede skattepligt, hvor bestyrelsesmøderne holdes. Der skal ikke   betales AM-bidrag eller SP-bidrag.
 Efter DBO'erne er beskatningsretten tillagt det land, hvor et selskab er hjemmehørende,   idet bestyrelsesarbejdet formodes udført i det land, hvor selskabet er hjemmehørende.   Se LV D.D.2 om OECD's modelkonvention   artikel 16 samt de enkelte DBO'er.
 
 KonsulenthonorarFor så vidt angår vederlag til en rådgiver,   konsulent eller lignende medhjælp for en virksomhed her i landet, kan dette   vederlag i visse tilfælde, når vederlaget ikke er omfattet af KSL §   43, stk. 2, litra a, blive omfattet af begrænset skattepligt, jf. KSL §   2, stk. 1, litra b, jf. § 43, stk. 2, litra i. Konsulenter er ikke bidragspligtige   af honorarne, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra c.
 Reglen gælder kun for personer, der tidligere har været fuldt skattepligtige   til Danmark på grund af bopæl. Det er desuden en betingelse, at personen   har eller på noget tidspunkt inden for de seneste 5 år forud for ophøret   af den fulde skattepligt har haft direkte eller indirekte del i ledelsen af, kontrollen   med eller kapitalen i den virksomhed, der udreder vederlaget. Når den udbetalende   virksomhed er et selskab mv., lægges der ved afgørelsen heraf vægt   på, om personen ejer eller har ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen eller   råder eller har rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien i selskabet.   Bestemmelserne i ►lov nr. 844 af 4. sep. 2000 om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier mv. (aktieavancebeskatningsloven), § 11, stk. 3◄,   finder tilsvarende anvendelse. Er den udbetalende virksomhed personligt ejet, lægges   der vægt på, om den pågældende person ejer eller har ejet 25   pct. eller mere af egenkapitalen eller har haft afgørende indflydelse i virksomheden.   De for aktionærer gældende kriterier finder tilsvarende anvendelse.
 Som eksempel kan nævnes TfS 1998, 354 HD. Skatteyderens skattepligt var ophørt   ved udrejse til England. Skatteyderen ejede halvdelen af aktiekapitalen i et dansk   selskab. Efter fraflytningen udførte klageren fortsat arbejde for dette selskab   i England, ligesom han blev ansat som administrerende direktør i det engelske   datterselskab. Vederlaget fra det danske selskab ansås for omfattet af bestemmelsen   i KSL § 43, stk. 2, litra i, om vederlag, der modtages som rådgiver, konsulent   mv.
 
 |