I de tilfælde, hvor skatteyderen efter fraflytningen fortsat har rådighed 
over en helårsbolig, vil dette normalt være en tilstrækkelig betingelse 
til at anse bopælen for opretholdt, medmindre skatteyderen har haft til hensigt 
at bosætte sig varigt i udlandet, se UfR 1982, s. 708 ØLD,  
TfS 1991, 132LSR 
(kendelsen er kommenteret i  
TfS 1991, 125) ►og TfS 2000, 168 LSR◄. Som eksempler på 
fortsat bopæl kan udover de ovenfor under 
D.A.1.1.2 
nævnte afgørelser anføres: LSR 1982, 185, UfR 1982, s. 558 HRD, TfS 
1986, 552 LSR, TfS 1987 ,475LSR 
►og TfS 1999, 803 ØLD (appelleret)◄. I sidstnævnte 
to afgørelser blev dobbeltdomicil løst til fordel for det pågældende 
udland.
 
I TfS 1999, 929 TSS, påtænkte en skatteyder at flytte til Storbritannien 
sammen med sin ægtefælle og sin 13 årige søn for en periode 
af ca. 6 år, dels af hensyn til mandens helbred og dels af hensyn til sønnens 
skolegang. I Storbritannien havde familien erhvervet en beboelsesejendom i sameje 
med mandens forældre, hvor familiens andel af købesummen var blevet finansieret 
via et lån ydet af mandens far. Familien bevarede sit danske landsted under 
udlandsopholdet og ville i fraflytningsperioden benytte det som fritidsbolig - formentlig 
i op mod halvdelen af året på grund af de fortsat stærke tilknytningsforhold. 
Mandens eneste indtægtskilde fra Danmark ville være udbytter og bestyrelseshonorarer 
fra to danske selskaber. Der var ingen erhvervsmæssige indtægter i Storbritannien, 
men manden modtog ofte kontante gaver fra sine forældre. Under hensyntagen 
til disse forhold anså Ligningsrådet den fulde skattepligt til Danmark 
for opretholdt, ligesom Danmark blev anset for bopælsland i dobbeltbeskatningsaftalens 
forstand.
En skatteyder, der emigrerede fra Danmark til Storbritannien ultimo 1981, blev af 
skattemyndighederne anset for fuldt skattepligtig her til landet for indkomstårene 
1981-1984 . Højesteret lagde ved afgørelsen 
vægt på, at skatteyderen havde bevaret en bopælsmulighed på 
sit danske gods, uanset det blev fremført, at hovedbygningen var lejet ud. 
Ud over bopælsmuligheden på godset var skatteyderen gået i realitetsforhandlinger 
om at købe en anden ejendom, inden han flyttede fra Danmark. Uanset at sidstnævnte 
ejendom, på skatteyderens forlangende, fik ændret status fra helårsbolig 
til sommerhusbeboelse i forbindelse med hans overtagelse af den, tillagde Højesteret 
ejendommens indretning og de af ham foretagne forbedringer afgørende betydning, 
ligesom man tillagde det betydning, at han havde benyttet ejendommen i et ikke uvæsentligt 
antal dage i den omtvistede periode. Derfor fandtes han også at have haft skatteretlig 
bopælsmulighed i denne ejendom. Sagsøgeren havde på intet tidspunkt 
erhvervsmæssige aktiviteter i Storbritannien. Reglen i KSL § 7, stk. 1, 
fandtes uden betydning i den pågældende sag, TfS 1996, 51 HRD. 
Hvis en ægtefælle flytter til udlandet, uden at dette står i forbindelse 
med en egentlig ophævelse af samlivet, vil den pågældende ægtefælle 
i skattemæssig henseende sædvanligvis anses for at have bevaret bopælen 
her, hvis den tilbageværende ægtefælle opretholder det fælles 
hjem. Som eksempel herpå kan nævnes afgørelserne UfR 1975, s. 1079 
HRD, TfS 1987, 195LSR, 
LSR 1982, 187 (dobbeltdomicil løst til fordel for Spanien) samt TfS 
1990, 560 BF. Modsat dog TfS 1986, 
299 ØLD, hvor den fraflyttede ægtefælles skattepligt blev anset for 
ophørt. Til grund herfor lå dog bl.a., at det var oplyst, at den anden 
ægtefælles forbliven i Danmark havde midlertidig karakter. Som eksempler 
på afgørelser, hvor den fraflyttede ægtefælles bopæl er 
anset for ophørt som følge af samlivsophævelse, se LSR 1984, 175 
og TfS 1986, 611 LSR.
Er der tale om papirløse samlivsforhold vil spørgsmålet om den fraflyttedes 
fortsatte bopæl bero på en konkret vurdering af samlivsforholdets karakter, 
se TfS 1987, 25LSR. 
Der vil ofte i disse situationer yderligere være tale om, at den fraflyttede 
samlivspartners fulde skattepligt afhænger af en samlet vurdering af de foreliggende 
omstændigheder, fx erhvervsmæssige interesser og tilknytning til det andet 
land, se TfS 1988, 506 
HRD og TfS 
1989, 155VLD. 
En tilsvarende samlet bedømmelse kan i særlige tilfælde medføre 
fortsat bopæl uanset boligmulighedens form, se UfR 1987 , s. 888 HRD og TfS 
1991, 308 ØLD (vekslende boligmuligheder) og  
TfS 1988, 411 LSR (bolig i tilknytning til kontor på campingplads). Rådighed 
over sommerhuse behandles særskilt nedenfor under 
D.A.1.1.2.2.
Bopæl kan på den anden side set ikke anses for bevaret, hvis skatteyderen 
ikke under en eller anden form - helt eller delvis - har rådighed over en bolig 
her i landet, se TfS 1998, 606 HRD og TfS 1998, 556 LSR.
En samlet bedømmelse kan omvendt føre til, at rådighed over en helårsbolig 
ikke er tilstrækkeligt til at anse bopælen for opretholdt, se LSR 1977, 
1, UfR 1982, s. 708 ØLD (Brasiliensdommen) samt TfS 1985, 335 ØLD.
Hvis en skatteyder, der har boet hos sine forældre, og som midlertidigt, i 
en kortere periode, flytter til udlandet uden at etablere fast bopæl dér, 
vil bopælen i Danmark normalt blive anset for opretholdt, hvis boligmuligheden 
hos forældrene bevares under udlandsopholdet.► I en konkret sag rejste en skatteyder sammen med sin kæreste på ferie i USA. Han havde inden afrejsen fået klarlagt, at han ikke ville kunne opnå arbejdstilladelse derovre. Inden afrejsen flyttede han hjem til sine forældre, hvor han fik stillet en selvstændig kælderlejlighed med værelse, køkken, bad og gildesal til rådighed. Hans indbo m.v. blev opbevaret dér under udlandsopholdet. Han havde beholdt sin bil her, ligesom han fortsat havde bevaret sin bankforbindelse, sine forsikringer, sit a-kassemedlemsskab og lignende i Danmark. Under hensyntagen til at skatteyderen hele tiden havde haft til hensigt at vende tilbage til Danmark efter udlandsopholdets afslutning, til at han til stadighed havde haft en reel boligmulighed her i landet, til at han rent faktisk vendte tilbage til Danmark og endelig til, at han ikke havde etableret en fast bopæl i USA under opholdet dér, anså Landsskatteretten den fulde skattepligt efter KSL § 1, stk. 1, nr.1, for opretholdt under det godt et år lange udlandsophold. Heraf fulgte, at der ikke skulle foretages omregning til helårsindkomst, ligesom han opnåede et fuldt års personfradrag.◄