Der er som hovedregel kun begrænset fradrag for udgifter til repræsentation, 
jf. LL § 8, stk. 4. Der henvises til skd.cirk. nr. 72 af 17. april 1996. Repræsentationsudgifter 
kan kun fradrages med 25 pct. af de afholdte udgifter.    
Der skal derfor foretages en afgrænsning af repræsentationsudgifter fra 
andre fuldt fradragsberettigede driftsomkostninger som f.eks. udgifter til personale, 
reklame og salgsomkostninger i øvrigt.   
Repræsentationsudgifter er typisk udgifter, som en skatteyder afholder for 
at få afsluttet forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser, 
og de afholdes over for personer, som ikke er knyttet til virksomheden som medarbejdere. 
  Repræsentationsudgifter er oftest udgifter til måltider, restaurationsbesøg, 
tobaks- og drikkevarer, gaver og opmærksomheder over for forretningsforbindelser 
og deres familier, afholdelse af jubilæer, fødselsdage og forretningsindvielser 
samt endvidere udgifter til underholdning og fornøjelser og deltagelse, f.eks. 
i rejser, udflugter og ferieophold. Afgrænsningen af repræsentationsudgifter 
over for reklameudgifter og personaleudgifter foretages efter de samme kriterier 
i både skatte- og momsmæssig henseende og i den forbindelse ses på 
sammenkomsten og anledningen hertil.   
Momsen af udgifter til underholdning, restaurationsydelser, repræsentation 
og gaver samt hotelophold kan normalt ikke medregnes til en virksomheds købsmoms, 
jf. momslovens § 42, stk. 1. Dog kan  25 pct. af momsen af udgifterne 
til hotel- og restaurationsydelser fradrages, hvis udgifterne er af streng erhvervsmæssig 
karakter, jf. momslovens § 42, stk. 2. Se Momsvejledningen  
►2000◄, afsnit 
J.3.1.5, 
J.3.1.6 og 
J.3.2.