|  | Henstand i forbindelse med klage Klager eller sagsanlæg på told-, 
skatte-, og afgiftsområdet har som udgangspunkt ikke opsættende virkning. 
Klageren kan dog ansøge om henstand med betaling af den del af en skat, arbejdsmarkedsbidrag, 
told, moms eller afgift, som en klage vedrører, jf. SSL 
§ 38, stk. 2 og sagsudlægningsbekendtgørelsens 
kapitel 4. For afgørelser efter toldlovgivningen gælder dog toldkodeksens 
artikel 244, se nedenfor om toldområdet. Henstand i forbindelse med klage over en skatteansættelse omfatter også 
eventuelle afledte krav på arbejdsmarkedsbidrag.
 En anmodning om henstand skal imødekommes, når en række nærmere 
angivne betingelser er opfyldt:
 
Særligt for toldområdet For afgørelser efter toldlovgivningen 
findes reglerne om henstand i Toldkodeksens 
art. 244. En anmodning om henstand kan imødekommes helt eller delvis, hvis 
toldmyndighederne har en begrundet formodning om, at afgørelsen ikke er i overensstemmelse 
med toldforskrifterne, eller at der må frygtes uoprettelig skade for klageren, 
jf. toldkodeksens art. 244, stk. 2.Det er en betingelse for henstand, at det beløb, der søges henstand 
for, opkræves særskilt Der kan ikke gives henstand med indregnet restskat efter kildeskattelovens § 
61, stk. 3Henstand skal betinges af, at henstandsbeløbet forrentes med rentesatsen 
efter den pågældende lov fra de definerede forfaldstidspunkter i samme 
lov. Henstanden omfatter også denne rente og eventuelt allerede påløbne 
renterHvis myndigheden ønsker adgang til at foretage modregning for krav, som 
klageren måtte få imod det offentlige, skal der tages et forbehold herom 
i henstandsbevillingenEn henstandsbevilling gøres betinget af, at der stilles sikkerhed for kravet, 
hvis det skønnes, at muligheden for at inddrive kravet vil blive vanskeliggjort, 
hvis der gives henstandHenstand kan endvidere betinges af, at henstanden bortfalder efter forudgående 
varsel, hvis der indtræder en situation, hvor muligheden for at inddrive kravet 
vanskeliggøres på grund af den meddelte henstand Henstand kan ikke gives for et tidsrum på over fire år. Henstanden 
kan forlænges efter ny anmodning. Henstand gives i øvrigt for det tidsrum, 
hvor klagesagen er under behandling i det administrative system. Hvis en administrativ 
afgørelse indbringes for domstolene eller en dom ankes, skal der indgives ny 
ansøgning om henstand.  I tilfælde, hvor der er tale om betaling af import- eller eksportafgifter, 
vil henstanden dog være betinget af, at der foreligger eller stilles sikkerhed, 
jf. toldkodeksens art. 244, stk. 2.
 Krav om sikkerhedsstillelse kan dog undlades i tilfælde, hvor et sådant 
krav på grund af klagerens situation ville kunne give anledning til alvorlige 
vanskeligheder af økonomisk eller social karakter, jf. toldkodeksens art. 244, 
stk. 3. Hvis henstand bevilges, gælder betingelserne i sagsudlægningsbekendtgørelsens 
kapitel 4 om henstand, som er beskrevet ovenfor.
 Kompetence og klage ved afslag på henstand Told- og skatteregionerne 
og toldcentrene træffer afgørelse om henstand i 1. instans på told- 
og afgiftsområdet, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 2 og 
§ 7. Told- og skatteregionens og toldcentrets afgørelse kan påklages 
til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 
18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 21, stk. 1, nr. 3.
 På skatteområdet er kompetencen til at træffe afgørelse om henstand 
for fysiske personer og dødsboer udlagt til den kommunale skatteforvaltning, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 9, stk. 2. Kommunens afgørelse 
kan påklages til told- og skatteregionen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 17, stk. 1, nr. 2. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 2.
 Hvis en told- og skatteregion har truffet afgørelse om henstand i 1. instans 
på skatteområdet, kan afgørelsen påklages til Told- og Skattestyrelsen, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1. Told- og 
Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 3.
 For juridiske personer bortset fra dødsboer (selskaber) træffer den skatteansættende 
myndighed afgørelse om henstand i 1. instans, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 10, stk. 1, nr. 1.
 Hvis den kommunale skattemyndighed er skatteansættende myndighed kan afgørelsen 
om henstand påklages til told- og skatteregionen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 17, stk. 1, nr. 1. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 2.
 Hvis told- og skatteregionen er skatteansættende myndighed kan afgørelsen 
om henstand påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 3.
 Hvis Told- og Skattestyrelsen er skatteansættende myndighed, kan afgørelsen 
om henstand påklages til Ligningsrådet, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 19, stk. 1, nr. 6. Ligningsrådets afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 4.
 Tilbagebetaling som følge af afgørelser fra de administrative myndigheder 
Når en skatteansættelse for personer nedsættes, skal dette medføre 
en ændret årsopgørelse, jf. kildeskattelovens § 62 A. Den beregnede 
skat skal nedsættes, og skattebeløbet skal tilbagebetales i overensstemmelse 
med reglerne i kildeskatteloven. Dette gælder både, når skatteansættelsen 
nedsættes ved skatteankenævnet og ved Landsskatteretten, og gælder 
uanset, om afgørelsen er påklaget.
 Tilbagebetaling som følge af dom eller forlig ved domstolene Det følger 
af retsplejelovens § 480, at domme kan fuldbyrdes 14 dage efter dommens afsigelse. 
I en retssag, som Skatteministeriet har tabt, skal den udbetalende myndighed ikke 
afvente henvendelse fra borgeren/virksomheden om udbetaling af beløbet, men 
skal beregne et evt. overskydende beløb manuelt og udbetale det til borgeren/virksomheden 
inden 14 dage, jf. TfS 2000, 951 TSS.
 Afgørelser om forrentning af tilbagebetalingsbeløb Den myndighed, 
der skal opfylde et tilbagebetalingskrav, har ifølge sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 15 kompetence til at træffe afgørelse i 1. instans om beregning 
og udbetaling af renter efter Skatteministeriets cirkulære nr. 157 af 14. oktober 
1987 om forrentning af visse tilbagebetalingsbeløb. Cirkulæret gælder 
også for toldsager, jf. TSS-cirkulære 1997-2.
 Hvis afgørelse herom er truffet af den kommunale skattemyndighed, kan afgørelsen 
påklages til told- og skatteregionen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 17, stk. 1, nr. 1. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 2.
 Hvis afgørelse herom er truffet af en told- og skatteregion/toldcenter, kan 
afgørelsen påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 3.
 Afgørelser truffet af Told- og Skattestyrelsen i 1. instans kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 21, stk. 1, nr. 3.
 |