Kravet om anvendelse af priser og vilkår for de kontrollerede transaktioner ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i overensstemmelse med, hvad der kunne have været opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter, omfatter skattepligtige, der kontrolleres af fysiske eller juridiske personer, eller kontrollerer juridiske personer, eller er koncernforbundet med en juridisk person, eller har et fast driftssted i udlandet eller er en udenlandsk fysisk eller juridisk person med et fast driftssted i Danmark. Ved kontrol forstås ejerskab eller rådighed over stemmerettigheder som nævnt i SEL § 32, stk. 1, 2.-3. pkt,. og LL § 16 H, stk. 1, 2.-5. pkt., ►dog således at der direkte eller indirekte skal ejes mere end 50 pct. af aktiekapitalen eller rådes over mere end 50 pct. af stemmerne, jf. LL § 2, stk. 2. Om SEL § 32, se S.D.4.22. 
◄ De 
skattepligtige, der kan være omfattet er fysiske personer, selskaber, fonde, 
dødsboer, faste driftssteder mv. Afgrænsningen af de skattepligtige, der 
er omfattet af § 2 i LL, svarer til den afgrænsning af skattepligtige, 
der er foretaget i SKL § 3 B. Til forskel fra SKL § 3 B forudsætter 
§ 2 imidlertid ikke et grænseoverskridende element undtagen for så 
vidt angår faste driftssteder. Ved handel mellem to interesseforbundne parter, 
der begge er skattepligtige til Danmark, vil de begge have pligt til ved opgørelsen 
af den skattepligtige indkomst at fastsætte priser og vilkår for deres 
handel i overensstemmelse med, hvad der kunne have været opnået, hvis 
handelen var foregået mellem to uafhængige parter. Bestemmelsen omfatter 
- forudsat begge parter er skattepligtige til Danmark - såvel sælger som 
køber i et handelsforhold, långiver som låntager i et låneforhold 
mv.
  Ifølge SEL § 32, stk. 1, 2.-3. pkt., anses et moderselskab for 
at kontrollere et datterselskab, hvis det direkte eller indirekte ejer  
 ►mindst 25 ◄pct. af 
aktiekapitalen i datterselskabet eller direkte eller indirekte råder over mere 
end 50 pct. af stemmerne i datterselskabet, ►jf. dog LL § 2, stk. 2.◄ 
Ved bedømmelsen af, om moderselskabet anses for at kontrollere datterselskabet, 
medregnes aktier og stemmerettigheder,  som indehaves af koncernforbundne selskaber 
(herunder søsterselskaber), jf. KGL § 4, stk. 2, af personlige aktionærer 
og deres nærtstående, jf. LL § 16 H, stk. 1, eller af en fond eller 
trust stiftet af moderselskabet selv eller af de nævnte koncernforbundne selskaber, 
nærtstående mv. eller af fonde eller truster stiftet af disse. Som nærtstående 
anses efter LL § 16 H, stk. 1, den skattepligtiges ægtefælle, forældre 
og bedsteforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller 
eller dødsboer efter de nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold 
sidestilles med ægte slægtskabsforhold.
   LL § 16 H, stk. 1, 2.-4. pkt., omfatter skattepligtige, der alene 
eller i fællesskab med nærtstående eller i fællesskab med en 
fond eller trust stiftet af den skattepligtige eller dennes nærtstående 
eller fonde eller truster stiftet af disse kontrollerer et selskab eller en forening 
mv. Den skattepligtige anses for at kontrollere et selskab, hvis vedkommende direkte 
eller indirekte eller i fællesskab med nærtstående ejer  
►mindst 25 ◄pct. af aktiekapitalen i selskabet eller råder 
over mere end 50 pct. af stemmerne i selskabet, ►jf. dog LL § 2, stk. 2.◄ 
Som nærtstående anses den skattepligtiges ægtefælle, forældre 
og bedsteforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller 
eller dødsboer efter de nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold 
sidestilles med ægte slægtskabsforhold.
  Med indirekte er angivet, at aktieandele og stemmerettigheder ejet gennem 
danske eller udenlandske selskaber mv. også indgår ved vurderingen af, 
om der er tale om kontrol i relation til § 2.
   Reglerne omfatter endvidere skattepligtige, der er koncernforbundet 
med en juridisk person. Ved koncernforbundne juridiske personer forstås juridiske 
personer, der kontrolleres af samme kreds af aktionærer, jf. tilsvarende principperne 
i KGL § 4, stk. 2. 
   En fysisk eller juridisk person anses for udenlandsk, hvis personen 
er hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland, 
herunder efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
   For så vidt angår transaktioner mellem et fast driftssted 
i Danmark og et hovedkontor i udlandet eller et fast driftssted i udlandet og et 
dansk hovedkontor, vil alene de transaktioner, som efter reglerne om opgørelsen 
af et fast driftssteds indkomst skal ske på armslængde vilkår, være 
omfattet af reglerne.
   Lovens bestemmelse om anvendelse af armslængde princippet har 
virkning på en række forskellige områder. Interesseforbundne parter 
kan indgå aftaler eller foretage andre dispositioner på samme måde 
som alle andre, medmindre der på et særligt område er et udtrykkeligt 
forbud herimod, jf. eksempelvis det selskabsretlige forbud mod aktionærlån.
   De i bestemmelsen omhandlede kontrollerede transaktioner omfatter alle 
forbindelser mellem parterne. For eksempel kan nævnes levering af tjenesteydelser, 
låneforhold, overførsel af aktiver, immaterielle aktiver, der stilles 
til rådighed mv. 
   Lovens bestemmelser er udformet generelt. Således vil pligten 
til af afregne på markedsvilkår også gælde f.eks. en personlig 
hovedaktionær og dennes selskab.
   For så vidt angår spørgsmålet om fiksering af løn 
indeholder loven ikke noget nyt i forhold til gældende ret. Der findes således 
en omfattende praksis om maskeret udbytte fra før reformen af udbyttebeskatningen, 
der viser, at det ikke har været muligt for en hovedaktionær og dennes 
selskab frit at afvige fra markedsvilkår. Med den gældende konsekvente 
beskatning af udbytter og avancer, som er fastsat under hensyn dels til beskatningen 
i selskabet dels til beskatning af personlig indkomst i almindelighed, vil der som 
hovedregel ikke være nogen anledning til at efterprøve hovedaktionærers 
dispositioner i denne henseende. Den gældende altovervejende regel om, at der 
ikke foretages lønfiksering, opretholdes således.
   Den angivne kreds tilsigter at omfatte de generelle interessefællesskaber 
inden for erhvervsforhold. Der kan imidlertid også være konkrete situationer, 
hvor eksempelvis en værdiansættelse er styret af, at to uafhængige 
parter har manglende skattemæssigt modstridende interesser. Ifølge praksis 
kan skattemyndighederne i sådanne situationer korrigere eksempelvis en værdiansættelse, 
der er begrundet i parternes konkrete interessesammenfald, jf. TfS 1996, 496 (HRD) 
og TfS 1996, 497 (HRD), eller en fordeling af en overdragelsessum begrundet i parternes 
konkrete interessesammenfald, jf. TfS 1993, 32 (VLD). Det har ikke været hensigten 
at ændre denne praksis.