|  | Der skal ifølge SSL § 3, stk. 
4 udsendes agterskrivelse, når den kommunale skattemyndighed ønsker at 
foretage en skatteansættelse på et andet grundlag end selvangivet, eller 
ønsker at ændre den del af grundlaget for en skatteansættelse, der 
skal selvangives. Denne høringspligt er ubetinget, for så vidt angår afgørelsens adressat 
og gælder ved siden af den almindelige høringspligt efter FVL §§ 
19-21, hvorefter der som udgangspunkt skal foretages høring af en part, når myndigheden er kommet i besiddelse af oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som parten ikke kan antages at være bekendt med, og oplysningerne både er til ugunst for den pågældende part og af væsentlig betydning for sagens afgørelse. En 
agterskrivelse skal indeholde en begrundelse, således at den skattepligtige 
kan tage reel stilling til forslaget.
 Hvis skattemyndigheden ikke vil følge sin agterskrivelse, fx fordi der er tilgået 
myndigheden nye oplysninger af væsentlig betydning, som den skattepligtige 
ikke har haft lejlighed til at udtale sig om, må en ny agterskrivelse udsendes 
til den skattepligtige, jf. TfS 1997, 105 LSR. Se endvidere om fornyet høring, 
afsnit E.3.5.4.
 Hvis 
den skattepligtige ikke gør indsigelse mod agterskrivelsen, kan udsendelse 
af en egentlig kendelse udelades, jf. SSL § 3, stk. 4, 3. pkt. Den skattepligtige 
vil herefter alene modtage en årsopgørelse, der er baseret på den 
nu gennemførte skatteansættelse. Hvis den skattepligtige gør indsigelse 
mod agterskrivelsen, skal der altid udsendes kendelse, jf. SSL § 3, stk. 4, 
4. pkt.
 Oplysninger, der skal selvangives Den ubetingede pligt til høring af afgørelsens adressat 
efter SSL § 3, stk. 4, 1. pkt., omfatter alene oplysninger af den type, der 
skal selvangives. De oplysninger, der skal selvangives, er de typer af oplysninger, 
der kræves selvangivet efter SKL § 1, herunder de oplysninger, der indberettes 
årligt fra arbejdsgiver, finansielle institutioner mv. efter afsnit II i skattekontrolloven. 
De oplysninger, der skal selvangives, er typisk oplysninger om indkomst, herunder 
fradrag, oplysninger om kvalificering af en indkomst som fx personlig indkomst eller 
kapitalindkomst, oplysninger om indkomst fra udlandet eller oplysninger om værdien 
af ejerbolig.
 Skatteberegning Derimod er det ikke et krav efter skattestyrelsesloven, at 
der foretages høring i tilfælde, hvor den påtænkte ændring 
skyldes en ændret skatteberegning, fx i form af overførsel af et uudnyttet 
underskud, bundfradrag eller personfradrag mellem ægtefæller, fremførsel 
af et underskud til fradrag i den skattepligtiges indkomst for følgende indkomstår 
eller beregning af en skattelempelse efter en dobbeltbeskatningsaftale med en fremmed 
stat. I disse tilfælde finder alene de almindelige høringsregler i FVL 
§§ 19-21 anvendelse.
 Afledt opgørelse af indkomstansættelsen Udtrykket skatteansættelse 
af indkomst er ikke entydigt men det antages ikke at omfatte bidrag til arbejdsmarkedsfondene, 
jf. TfS 1998, 364 DEP, da dette er en afledt opgørelse af indkomstansættelsen. 
De afledte opgørelser af indkomstansættelsen skal ikke selvangives. Når 
de kommunale skattemyndigheder ændrer skatteansættelsen, er det derfor 
ikke nødvendigt, at regionen udsender et særskilt forslag til afgørelse 
om ændring af AM-bidrag, da den skattepligtiges behov for begrundelse og klagevejledning 
vil fremgå af ligningsmyndighedens afgørelse, som vil kunne påklages. 
Kun i tilfælde hvor regionen ønsker at ændre bidraget uden at ændre 
skatteansættelsen er der tale om en egentlig afgørelse med hensyn til 
AM-bidrag, som kræver udsendelse af forslag til afgørelse og sagsfremstilling, 
jf. afsnit E.3.5.3.
 Derimod 
skal både kommunen og regionen udsende et forslag til afgørelse, hvis 
en ændring af AM-bidrag medfører en forhøjelse af skatteansættelsen.
 Frist Efter SSL § 3, stk. 4, 2. pkt., skal skattemyndighederne give 
den skattepligtige en frist til at udtale sig over den påtænkte skatteansættelse. 
Længden af denne frist beror på et skøn over behovet herfor i den 
enkelte sag, og det er lovfæstet, at høringsfristen skal være på 
mindst 15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering, svarende til 14 dage 
fra den skattepligtiges modtagelse af høringsskrivelsen ved normal postbesørgelse.
 Det fremgår af TfS 1997, 350 LSR, at skattemyndighederne kan kræve, at 
et eventuelt møde afholdes inden indsigelsesfristens udløb.
 Særligt for selskabsligning Den skatteansættende myndighed skal 
for så vidt angår skatteansættelser for juridiske personer, bortset 
fra dødsboer - udover en agterskrivelse - udarbejde en sagsfremstilling, inden 
der træffes en bebyrdende afgørelse, der kan påklages til Landsskatteretten, 
jf. SSL § 12 A, der henviser til SSL § 21, stk. 3. Om kravene til en sagsfremstilling, 
se afsnit E.3.6.
 Sagsfremstillingen 
skal sendes til høring samtidig med agterskrivelsen, jf. afsnit E.3.5.3.
 For 
sambeskattede selskaber gælder specielt, at der skal sendes agterskrivelse 
til både moder- og datterselskab, hvis skattemyndighederne påtænker 
at ændre datterselskabets skatteansættelse, jf. TfS 1999, 488 VLD, hvor 
landsretten udtalte, at der i forbindelse med en ændring af et datterselskabs 
skatteansættelse skulle gives moderselskabet lejlighed til at fremkomme med 
en udtalelse, da ændringen af skatteansættelsen havde umiddelbar betydning 
for moderselskabets skatteforhold.
 Ifølge SSL § 12 A, som henviser til SSL § 3, stk. 4 kan udsendelse 
af kendelse udelades, hvis selskabet ikke har haft indsigelser til agterskrivelsen. 
Hvis selskabet har indsigelser, skal der altid udsendes kendelse, jf. SSL § 
12 A, som henviser til § SSL § 3, stk. 4.
 Særligt for skatteansættelser foretaget af de statslige skattemyndigheder 
For så vidt angår skatteansættelser der er foretaget af de statslige 
skattemyndigheder efter SSL § 14, stk. 4 og § 19 skal der udover en agterskrivelse, 
udarbejdes en sagsfremstilling, inden der træffes en bebyrdende afgørelse, 
der kan påklages til Landsskatteretten, jf. SSL § 14, stk. 4, der henviser 
til SSL § 21, stk. 3. Om kravene til en sagsfremstilling, se afsnit E.3.6.
 Sagsfremstillingen 
skal sendes til høring samtidig med agterskrivelsen, jf. afsnit E.3.5.3.
 Ifølge 
SSL § 14, stk. 4, som henviser til SSL § 3, stk. 4 kan udsendelse af kendelse 
udelades, hvis borgeren/virksomheden ikke har haft indsigelser til agterskrivelsen. 
Hvis borgeren/virksomheden har indsigelser, skal der altid udsendes kendelse, jf. 
SSL § 14, stk. 4, som henviser til § SSL § 3, stk. 4.
 |