|  | Forskudsregistrering Afgørelser om grundlaget for det foreløbige 
skattetilsvar træffes af den kommunale skattemyndighed, jf. kildeskattelovens 
§ 55 B, stk. 1. Den kommunale skattemyndigheds afgørelse kan påklages 
til skatteankenævnet, hvis afgørelse ikke kan påklages til anden 
administrativ myndighed, jf. kildeskattelovens § 55 B, stk. 2. Acontoskat Told- og skatteregionerne træffer afgørelse om acontoskat 
samt beregning af selskabsskat i 1. instans, jf. selskabsskattelovens 
§ 34 A og sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 2. Told- og skatteregionernes afgørelser kan påklages til Told- 
og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 18, stk. 
1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelser kan ikke påklages til anden 
administrativ myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 21, 
stk. 1, nr. 3.
 Skatteansættelser for fysiske personer og dødsboer Klager over 
den kommunale skattemyndigheds afgørelser om skatteansættelser af indkomst 
for fysiske personer og dødsboer og øvrige afgørelser som nævnt 
i SSL § 2, behandles af det kommunale 
skatteankenævn, jf. SSL § 5. Klager over skatteankenævnets kendelser 
behandles af Landsskatteretten, jf. SSL § 20, stk. 1, jf. § 23, stk. 1, 
nr. 1-4.
 Skatteansættelser for juridiske personer, bortset fra dødsboer (selskaber) 
Skatteansættelsen for juridiske personer bortset fra dødsboer foretages 
af de statslige skattemyndigheder, dvs. told- og skatteregionerne og Told- og Skattestyrelsen 
eller af en kommune i henhold til kontrakt med staten, jf. SSL §12 A. For juridiske 
personer, bortset fra dødsboer, findes således en af følgende skatteansættende 
myndigheder:
 
Kompetencen til at foretage skatteansættelsen for en given juridisk person 
kan normalt kun ligge hos én af disse myndigheder. Skatteansættelser, 
der er foretaget af en af de nævnte skatteansættende myndigheder, kan 
påklages til Landsskatteretten, jf. SSL § 20, stk. 1, jf. § 23, stk. 
1, nr. 1, der henviser til SSL § 12 A og § 38, stk. 3. Skatteansættelser 
for juridiske personer, bortset fra dødsboer kan således, i modsætning 
til skatteansættelser for fysiske personer og dødsboer, kun påklages 
én gang i det administrative klagesystem.Kommuner, hvormed der er indgået en aftale efter SSL § 38, stk. 3, 
også kaldet kontraktskommuner. Told- og Skattestyrelsen, der ligner bla. de store selskaber og selskaber i 
den finansielle sektor, der ikke lignes i en kontraktskommuneTold- og skatteregionerne, der ligner selskaber, der ikke lignes i en kontraktskommune 
eller i Told-og Skattestyrelsen Skatteforbehold Afgørelsen af, om et skatteforbehold skal tillægges 
skatteretlig virkning træffes af den skatteansættende myndighed, og afgørelser 
herom kan påklages administrativt som andre afgørelser om skatteretlige 
virkninger af en privatretlig disposition. Det vil sige, at den skatteansættende 
myndighed træffer afgørelse i første instans, og alt afhængig 
af om den skatteansættende myndighed er den kommunale skattemyndighed, en kontraktskommune, 
en told- og skatteregion eller Told- og Skattestyrelsen, kan afgørelsen påklages 
til skatteankenævnet og/eller Landsskatteretten inden for de normale klagefrister, 
jf. afsnit H.7 og O.2.
 Tilsyn og revision 
Skatteansættelser, der er foretaget eller ændret af Told- og Skattestyrelsen, 
en told- og skatteregion eller Ligningsrådet som led i revisionsbeføjelsen, 
jf. SSL § 14, stk. 4 og § 19, stk. 1, kan påklages til Landsskatteretten. 
For sådanne ansættelser er der således kun mulighed for at påklage 
ansættelsen én gang i det administrative klagesystem.
 Ansættelsesændringer som led i skattemyndighedernes revision Når 
genoptagelse sker på skattemyndighedernes foranledning (revision), er klagestrukturen 
den samme som vedrørende skatteansættelser i almindelighed. Det vil sige, 
at afgørelsen kan påklages til skatteankenævnet og/eller Landsskatteretten 
alt afhængig af, om den skatteansættende myndighed er den kommunale skattemyndighed, 
en kontraktskommune, en told- og skatteregion eller Told- og Skattestyrelsen.
 Genoptagelse på skatteyderens foranledning
 Indkomståret 1997 og senere Det 
er som hovedregel den skatteansættende myndighed, der træffer afgørelse 
om, hvorvidt en genoptagelsesanmodning skal imødekommes. Et afslag på 
en sådan genoptagelsesanmodning kan påklages gennem klagesystemet på 
samme måde som en skatteansættelse foretaget af den pågældende 
skatteansættende myndighed. Det betyder, at for fysiske personer og dødsboer 
træffer den kommunale skattemyndighed afgørelse om genoptagelse både 
vedrørende anmodninger, der er indgivet inden udløbet af 3-årsfristen, 
og vedrørende anmodninger, der er indgivet efter udløbet af 3-årsfristen. 
Afgørelsen vil kunne påklages til skatteankenævnet og derfra videre 
til Landsskatteretten.
 For juridiske personer bortset fra dødsboer vil det - alt afhængig af 
hvilken myndighed, der er skatteansættende myndighed - være pågældende 
kontraktskommune, den lokale told- og skatteregion eller Told- og Skattestyrelsen, 
der træffer afgørelse om genoptagelse både vedrørende anmodninger, 
der er indgivet inden udløbet af 3-årsfristen, og vedrørende anmodninger, 
der er indgivet efter udløbet af 3-årsfristen. Afgørelsen vil kunne 
påklages til Landsskatteretten.
 For så vidt angår kompetencen til genoptagelse i tilfælde, hvor ligningen 
foretages af en anden myndighed end den kommune, der var ligningskommune inden den 
1. juli 1998, henvises til TSS-cirkulære 1998-34.
 Genoptagelse som følge af myndighedsfejl Hovedreglen om, at det er den 
skatteansættende myndighed, der træffer afgørelse om genoptagelse, 
gælder dog ikke genoptagelse efter SSL § 35, stk. 1, nr. 9, hvorefter 
der kan ske genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen, hvis der er begået 
fejl af den skatteansættende myndighed, som har ført til en materiel urigtig 
ansættelse. Kompetencen til at tillade genoptagelse efter denne bestemmelse 
er en ministerkompetence, der via sagsudlægningsbekendtgørelsens § 
2 er udlagt til told-og skatteregionerne, henholdsvis Københavns og Frederiksberg 
kommuner.
 Afslag på genoptagelse efter SSL § 35, stk. 1, nr. 9 kan påklages 
til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 
18, stk. 1, nr. 1. Ifølge sagsudlægningsbekendtgørelsens § 11, 
stk. 1, nr. 12 træffer Told- og Skattestyrelsen dog afgørelse i 1. instans 
i disse sager, hvis en evt. fejl er begået af Told- og Skattestyrelsen eller 
Ligningsrådet som skatteansættende myndighed. Styrelsens afgørelse 
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 21, stk. 1, nr. 3.
 Når genoptagelse imødekommes Hvis en anmodning om genoptagelse 
imødekommes, og sagen genoptages af den skatteansættende myndighed, følger 
en evt. klage over den nye ansættelse den sædvanlige klageinstansfølge. 
Det vil sige, at afgørelsen kan påklages til skatteankenævnet og/eller 
Landsskatteretten alt afhængig af om den skatteansættende myndighed er 
den kommunale skattemyndighed, en kontraktskommune, en told- og skatteregion eller 
Told- og Skattestyrelsen.
 Hvis en klage over afslag på genoptagelse imødekommes af et skatteankenævn, 
Landsskatteretten, Told- og Skattestyrelsen eller en told- og skatteregion vil den 
skatteansættende myndighed blive pålagt at genoptage skatteansættelsen. 
Skatteankenævnet har dog selv mulighed for at genoptage og foretage ansættelsen, 
hvis klageren er enig heri, jf. SSL § 21 A. Landsskatteretten har ikke en tilsvarende 
hjemmel.
 Ekstraordinær genoptagelse/indkomstårene 1990-1996 For så 
vidt angår ansættelser foretaget af de kommunale myndigheder, er det de 
lokale told- og skatteregioner, henholdsvis Københavns og Frederiksberg kommuner, 
der efter bemyndigelse fra skatteministeren træffer afgørelse om ekstraordinær 
genoptagelse af indkomstårene 1990-1996 skal tillades, jf. § 2, stk. 1 
i sagsudlægningsbekendtgørelsen. Regionernes afgørelser kan påklages 
til Told- og Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1. 
Told- og skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ 
myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 3.
 For så vidt angår en ansættelse foretaget af den statslige told- 
og skatteforvaltning eller Ligningsrådet skal en anmodning om genoptagelse 
indgives til den myndighed, der har foretaget ansættelsen, idet sådanne 
anmodninger ikke er omfattet af den tidligere SSL § 4, stk. 2. Klage over afslag 
på genoptagelse af en told- og skatteregions tidligere ansættelse, skal 
indgives til Landsskatteretten, hvis der klages inden for 3-årsfristen, hvorimod 
der skal klages til Told- og Skattestyrelsen, hvis der klages efter udløbet 
af 3-årsfristen.
 For så vidt angår de selskaber, der lignes i Told- og Skattestyrelsen, 
er det Told- og Skattestyrelsen, der træffer afgørelse om ekstraordinær 
genoptagelse, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 11, stk. 2, nr. 
4. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan påklages til Ligningsrådet, 
jf. bekendtgørelsens § 19, stk. 1, nr. 6. Ligningsrådets afgørelse 
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens 
§ 21, stk. 1, nr. 4.
 Bevillingsmæssig genoptagelse/indkomstår før 1990 Adgangen 
til at give tilladelse til bevillingsmæssig genoptagelse er en ministerbeføjelse, 
der er tillagt told-og skatteregionerne, henholdsvis Københavns og Frederiksberg 
kommuner i medfør af sagsudlægningsbekendtgørelsens § 2. Afslag 
på bevillingsmæssig genoptagelse kan påklages til Told- og Skattestyrelsen, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1. Told- og 
skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 3.
 For så vidt angår de selskaber, der lignes i Told- og Skattestyrelsen, 
er det styrelsen, der træffer afgørelse om bevillingsmæssig genoptagelse, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 11, stk. 2, nr. 4. Styrelsens 
afgørelse kan påklages til Ligningsrådet, jf. bekendtgørelsens 
§ 19, stk. 1, nr. 6. Ligningsrådets afgørelse kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, 
nr. 4.
 Bindende forhåndsbesked Landsskatteretten behandler klager over spørgsmål 
om bindende forhåndsbesked afgivet af Ligningsrådet, og bindende forhåndsbesked 
afgivet af told- og skatteregionerne, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsen 
§ 20, stk. 1, nr. 2. Afslag på anmodning om bindende forhåndsbesked 
må anses for at kunne påklages til Landsskatteretten efter SSL § 
23, stk. 1, nr. 6, men se derimod jf. SSL § 20 C, stk. 1.
 Afslag på bindende forhåndsbesked givet af en told- og skatteregion efter 
bemyndigelse fra Ligningsrådet, jf. SSL § 17, stk. 3, kan påklages 
til Ligningsrådet i overensstemmelse med den almindelige regel om, at en afgørelse, 
der er truffet efter bemyndigelse ved ekstern delegation, altid kan påklages 
til den oprindeligt kompetente myndighed, medmindre denne klageadgang udtrykkeligt 
er afskåret ved lov. Der henvises endvidere til afsnit C.1.
 Ejendomsvurdering Vurdering 
af fast ejendom foretages af vurderingsrådet i 1. instans. Vurderingsrådenes 
ansættelser, fordelinger af ansatte værdier og afgørelser om benyttelse 
kan påklages til skyldrådene, jf. vurderingslovens 
§ 35, stk. 1, litra b. Landsskatteretten påkender klager over skyldrådenes 
afgørelser, jf. vurderingslovens § 46, stk. 1, nr. 1.
 Ejendomsvurderinger, der er ændret af Ligningsrådet eller af told- og 
skatteregionerne som følge af tilsyn og/eller revision, kan påklages til 
Landsskatteretten, jf. SSL § 23, stk. 1, nr. 5.
 Hvis en anmodning om genoptagelse af en vurdering fører til en ændret 
ansættelse, kan denne påklages i sædvanlig instansfølge. Afslag 
på anmodning om genoptagelse af en vurdering kan påklages til den told- 
og skatteregion, der fører tilsyn med ejendomsvurderingen.
 |