|  | Formålet Ifølge SSL §§ 20 
A - 20 D har skattepligtige mulighed for at få besvaret skattespørgsmål 
på en sådan måde, at ligningsmyndigheden er bundet af besvarelsen, 
når den til sin tid skal tage skattemæssig stilling til den gennemførte 
disposition.
 Kompetence
 Det 
er Ligningsrådet, der som udgangspunkt har kompetence til at afgive bindende 
forhåndsbesked. Ligningsrådet kan imidlertid i medfør af SSL § 
17, stk. 3 udlægge kompetencen til at give en bindende forhåndsbesked 
til de statslige skattemyndigheder. I TSS-cirkulære 1996-12 har Ligningsrådet 
i overensstemmelse hermed udlagt kompetencen til at afgive visse bindende forhåndsbeskeder 
til de stedlige told- og skatteregioner. Det drejer sig om sager om værdiansættelser, 
der ikke indeholder fortolkningsproblemer, og sager om næring ved salg af fast 
ejendom. Hvis regionen og den kommunale ligningsmyndighed, som høres, ikke 
er enige om, hvordan anmodningen om den bindende forhåndsbesked skal besvares, 
skal sagen forelægges for Ligningsrådet på normal vis.
 Hvilke sagsområder
 Der 
kan gives bindende forhåndsbesked på alle de sagsområder, hvor Ligningsrådet 
har kompetence til at træffe en konkret afgørelse med klageadgang til 
Landsskatteretten. Dette gælder bl.a. sager om skatteansættelsen af fysiske 
eller juridiske personer, om kulbrinteskat, om frigørelsesafgift og om pensionsafkastbeskatningsloven. 
Der kan også gives bindende forhåndsbesked om afgift efter pensionsbeskatningsloven.
 Derimod kan der ikke gives bindende forhåndsbesked om ejendomsvurdering, straf 
efter SKL § 20 eller arbejdsmarkedsbidrag.
 Hvem kan få en bindende forhåndsbesked Bindende forhåndsbesked 
gives om de skattemæssige konsekvenser for forespørgeren af en disposition, 
som vedkommende selv påtænker at foretage ("egne forhold"), 
jf. SSL § 20 A, stk. 1. Derudover kan der gives bindende forhåndsbesked 
om de skatteretlige konsekvenser for andre end forespørgeren af en disposition, 
som forespørgeren påtænker at foretage ("andres forhold"), 
jf. SSL § 20 A, stk. 2.
 Påtænkte dispositioner Der kan som udgangspunkt kun gives en bindende 
forhåndsbesked om påtænkte dispositioner, det vil sige dispositioner, 
som endnu ikke er foretaget på tidspunktet for fremsættelse af anmodningen 
om forhåndsbeskeden, men som det overvejes at foretage. Den skatteretlige bedømmelse 
af dispositioner, der er gennemført, foretages som udgangspunkt ved den almindelige 
ligningsmæssige behandling i forbindelse med skatteansættelsen for det 
pågældende indkomstår. Bindende forhåndsbesked kan undtagelsesvis 
gives om dispositioner, der er gennemført, hvis behovet for et bindende svar 
om den allerede foretagne disposition kan sidestilles med behovet for et bindende 
svar om en påtænkt disposition, fx hvis forespørgeren kan påvise, 
at et svar vil være af væsentlig betydning for forespørgerens stillingtagen 
til en påtænkt disposition, og denne stillingtagen ikke kan afvente den 
ligningsmæssige behandling. Der kan også gives bindende forhåndsbesked, 
hvis den allerede foretagne disposition indeholder et gyldigt skatteforbehold, jf. 
forudsætningsvis TfS 1998, 680 LR.
 Krav til anmodningen
 Anmodningen 
om en bindende forhåndsbesked skal indsendes til Told- og Skattestyrelsen. 
Dette gælder også anmodninger om bindende forhåndsbesked i sager, 
som skal besvares af de stedlige told- og skatteregioner. Anmodningen skal indsendes 
inden udløbet af selvangivelsesfristen for det indkomstår, som besvarelsen 
har betydning for. Anmodningen skal være skriftlig og bilagt alle de oplysninger 
af betydning for svaret, som forespørgeren er i besiddelse af. Sammen med anmodningen 
indsendes gebyret efter SSL § 20 B, stk. 2.
 Gebyr For at få en bindende forhåndsbesked skal der betales et 
grundgebyr, jf. SSL § 20 B, stk. 2. Gebyret beregnes ud fra et grundbeløb, 
der årligt reguleres efter § 20 i personskatteloven. Gebyret skal være 
betalt, før den egentlige behandling af anmodningen påbegyndes. Grundgebyret 
tilbagebetales, hvis anmodningen afvises, men ikke hvis anmodningen trækkes 
tilbage. For anmodninger om forhåndsbesked om "egne forhold", jf. 
SSL § 20 A, stk. 1, udgør grundbeløbet 1.100 kr., og grundgebyret 
er i 2001 på 1.700 kr. For anmodninger om forhåndsbesked om "andres 
forhold", jf. § 20 A, stk. 2, udgør grundbeløbet 5.500 kr., 
og grundgebyret er i 2001 på 8.100 kr.
 Udover grundgebyret skal der betales for de statslige skattemyndigheders tidsforbrug 
ved besvarelsen af spørgsmålet (tillægsgebyr). Ved opgørelsen 
af tidsforbruget medregnes ikke kun den tid, der er anvendt til egentlig sagsbehandling, 
men også tidsforbrug til journalisering, postforsendelse og lignende ekspeditionsmæssige 
funktioner. Betalingen beregnes ud fra et grundbeløb på 1.100 kr. for 
hver 5 timers tidsforbrug. I 2001 koster 5 timer 1.700 kr. Vedrører spørgsmålet 
"egne forhold", jf. SSL § 20 A, stk. 1, skal der betales tillægsgebyr, 
hvis tidsforbruget overstiger 50 timer, men kun for tidsforbrug udover 45 timer. 
Dette indebærer, at der i disse situationer ("egne forhold") skal 
betales for 5 timers arbejde, hvis det samlede tidsforbrug overstiger 50, og for 
10 timer, hvis det samlede tidsforbrug overstiger 55, og så fremdeles. Hvis 
spørgsmålet derimod vedrører "andres forhold", jf. SSL 
§ 20 A, stk. 2, skal der (allerede) opkræves tillægsgebyr, når 
tidsforbruget har været på 5 timer eller derudover. Dette indebærer, 
at der i disse situationer ("andres forhold") skal betales for 5 timers 
arbejde, hvis det samlede tidsforbrug ligger mellem 5 og 10 timer, og for 10 timer, 
hvis det samlede tidsforbrug ligger mellem 10 og 15 timer. Tillægsgebyret skal 
tilbagebetales, hvis spørgsmålet trækkes tilbage eller afvises. Administration og sagsbehandling
 Told- 
og Skattestyrelsen udfører som sekretariat for Ligningsrådet de administrative 
opgaver, der er forbundet med behandlingen af anmodninger om bindende forhåndsbesked. 
Told- og Skattestyrelsen kontrollerer således, om grundgebyret er indbetalt. 
Desuden kontrollerer Told- og Skattestyrelsen, om betingelserne for at få en 
bindende forhåndsbesked er opfyldt. Herefter kvitterer Told- og Skattestyrelsen 
for modtagelse af anmodningen om bindende forhåndsbesked og for betaling af 
grundgebyret. For så vidt angår sager, som en told- og skatteregion skal 
besvare, jf. TSS-cirkulære 1996-12, sendes kvitteringsbrevet dog af regionen. 
Hvis grundgebyret ikke er indsendt sammen med anmodningen, giver Told- og Skattestyrelsen 
en kort frist for eftersendelse af gebyret. Anmodningen behandles først, når 
hele grundgebyret er modtaget. Hvis sagen ikke er tilstrækkeligt godt oplyst, 
således at der ikke kan gives et bindende svar uden yderligere oplysninger 
eller dokumentation, skal forespørgeren opfordres til at fremkomme hermed, 
og der skal fastsættes en passende frist herfor (fx 14 dage). Kommer de ønskede 
oplysninger mv. ikke inden for fristen, kan anmodningen afvises, eller svaret begrænses 
til de forhold, der skønnes tilstrækkeligt belyst.
 Told- og Skattestyrelsen udarbejder som sekretariat for Ligningsrådet udkastet 
til den bindende forhåndsbesked, som forelægges Ligningsrådet til 
afgørelse. Told- og skatteregionerne udarbejder de bindende forhåndsbeskeder, 
som regionen selv afgør efter bemyndigelse fra Ligningsrådet, jf. TSS-cirkulære 
1996-12.
 Den skatteansættende myndighed skal normalt høres. Høringen sker 
ved, at udkastet til den bindende forhåndsbesked sendes til den skatteansættende 
myndighed med en frist på 8 dage. Vedrører spørgsmålet en disposition, 
der allerede er gennemført, skal der indhentes en udtalelse fra den skatteansættende 
myndighed. Hvis den skatteansættende myndighed har en sag under behandling 
vedrørende spørgsmålet, stiller den skatteansættende myndighed 
behandlingen af sagen i bero, indtil spørgsmålet er besvaret. Hvis den 
skatteansættende myndighed er en kommune, skal udkastet til den bindende forhåndsbesked 
desuden sendes til regionen til orientering og eventuelle kommentarer inden 8 dage. 
Samtidig hermed skal udkastet sendes til forespørgeren med en passende frist 
(fx 8 dage) med henblik på eventuelle bemærkninger. Formålet er at 
sikre, at de faktiske forhold er beskrevet korrekt.
 En bindende forhåndsbesked skal indeholde sådanne oplysninger om det faktiske 
og retlige grundlag for afgørelsen, at ligningsmyndigheden med sikkerhed kan 
afgrænse forhåndsbeskedens anvendelsesområde.
 Den statslige myndighed, der har givet en bindende forhåndsbesked, sender en 
kopi af afgørelsen til de relevante skattemyndigheder.
 Afvisning
 Hvis 
spørgsmålet om bindende forhåndsbesked er af en sådan karakter, 
at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed, eller hvis andre hensyn taler 
afgørende mod en besvarelse, kan Ligningsrådet eller regionen afvise spørgsmålet. 
Det samme gælder, hvis det ikke skønnes at være af væsentlig 
betydning for spørgeren at få svar på det stillede spørgsmål. 
Normalt vil der ske afvisning af anmodninger, hvor alternative løsningsmuligheder 
ønskes belyst (skattetænkning). Ved afvisning skal grundgebyret og eventuelt 
tillægsgebyr tilbagebetales.
 Syn og skøn
 Der 
kan begæres syn og skøn i sager om bindende forhåndsbesked, jf. SSL 
§ 20 B, stk. 5. Formålet med syn og skøn er det samme som i klagesager, 
der behandles ved Landsskatteretten, og syn- og skønssagen behandles på 
samme måde. Der henvises derfor til afsnit H.7.3.1. 
om syn og skøn i landsskatteretssager og til afsnit K 
om omkostningsgodtgørelse.
 Bindende virkning
 En 
forhåndsbesked efter SSL §§ 20 A - 20 D er bindende for skattemyndighederne. 
Disse myndigheder er således forpligtet til at lægge forhåndsbeskeden 
til grund, når det forhold, der er taget stilling til i forhåndsbeskeden, 
behandles. For så vidt angår forhåndsbeskeder om "andres forhold", 
jf. SSL § 20 A, stk. 2, er forhåndsbeskeden dog kun bindende for dispositioner, 
der endnu ikke er foretaget på tidspunktet for forhåndsbeskedens meddelelse. 
Anmoder en virksomhed eksempelvis om en bindende forhåndsbesked om de skatteretlige 
virkninger for eventuelle kunder af et produkt, som virksomheden sælger, vil 
forhåndsbeskeden alene have bindende virkning for de kunder, der sælges 
til, efter at forhåndsbeskeden er givet.
 Der kan i en bindende forhåndsbesked fastsættes en tidsmæssig grænse 
for svarets bindende virkning.
 En forhåndsbesked er ikke bindende for skattemyndighederne i det omfang, der 
er sket ændringer i forudsætninger, der har været afgørende 
for indholdet af forhåndsbeskeden. Er der således sket ændringer 
i den lovgivning, der har ligget til grund for forhåndsbeskeden, eller er der 
sket ændringer i de faktiske forhold, der må anses for at have været 
bestemmende for indholdet af forhåndsbeskeden, er skattemyndighederne ikke 
bundet af forhåndsbeskeden. Det kan dog forekomme, at en forhåndsbesked 
delvis skal lægges til grund, selvom der er sket ændringer i forudsætninger, 
der lå til grund for forhåndsbeskeden. Det er tilfældet, hvor den 
pågældende del af forhåndsbeskeden utvivlsomt ikke er berørt 
af de ændrede forudsætninger. Skatteyderen kan påberåbe sig 
sin bindende forhåndsbesked, selv om skattemyndighederne senere har ændret 
praksis på området. Tilsidesættes en bindende forhåndsbesked 
på grund af ændrede forudsætninger, kan afgørelsen herom påklages 
på samme måde som den afgørelse, som forhåndsbeskeden ellers 
skulle have indgået i.
 Forhåndsbeskeden er derimod ikke bindende for vedkommende skattepligtig. Det 
betyder, at den skattepligtige frit kan selvangive i strid med en meddelt forhåndsbesked, 
og at han/hun har mulighed for at få prøvet sagen i den almindelige klageinstansfølge.
 Klage over den bindende forhåndsbesked
 Der 
kan klages til Landsskatteretten over en bindende forhåndsbesked. Klagen skal 
ske efter de almindelige regler, der gælder for klage til Landsskatteretten, 
jf. SSL §§ 23 - 30. Klage til Landsskatteretten skal således ske 
senest 3 måneder efter modtagelsen af forhåndsbeskeden, der skal vedlægges 
klagen. Klagen skal ske skriftligt, jf. SSL § 25, stk. 2, og klagen behandles 
i overensstemmelse med reglerne i skattestyrelsesloven. Der henvises til afsnit 
H.7.3. Ved Landsskatterettens klagebehandling 
af en bindende forhåndsbesked kan retten alene træffe afgørelse på 
det grundlag, der forelå på tidspunktet for forhåndsbeskedens afgivelse. 
Der kan således ikke efterfølgende ændres på formuleringen af 
anmodningen om bindende forhåndsbesked gennem en klagebehandling ved Landsskatteretten, 
jf. TfS 1995, 454 HD. Landsskatterettens kendelser vedrørende forhåndsbeskeder 
kan indbringes for domstolene af såvel forespørgeren som af skatteministeren 
inden 3 måneder efter kendelsens afsigelse. Sagen skal i så fald anlægges 
ved den landsret, i hvis kreds forespørgeren har hjemting ved sagens anlæg. 
Der henvises i øvrigt til afsnit I.
 Ligningsrådets 
afvisning af at besvare en anmodning om en bindende forhåndsbesked og opgørelsen 
af det tidsforbrug, som de statslige skattemyndigheder har anvendt til besvarelse 
af anmodningen, og som lægges til grund for betalingen efter SSL § 20 
B, stk. 3, kan ikke påklages til andre administrative myndigheder, jf. SSL 
§ 20 C, stk. 1. Derimod kan Ligningsrådets afgørelser herom inden 
3 måneder indbringes for domstolene, jf. SSL § 31, stk. 3, 2. pkt. Hvad 
angår regionernes afvisninger i sager som omhandlet i TSS-cirkulære 1996-12 
kan disse påklages til Ligningsrådet. Dette følger af det almindelige 
forvaltningsretlige princip om, at den afgørelse, der er truffet efter bemyndigelse 
ved ekstern delegation, altid kan påklages til den oprindeligt kompetente myndighed, 
medmindre denne klageadgang udtrykkeligt er afskåret ved lov.
 |