|  | Dette afsnit behandler spørgsmålet om, hvilke følger, det kan få, 
når regler om sagsbehandling ikke efterleves af en told- skatte- eller afgiftsmyndighed. 
Der er ikke i forvaltningsloven eller i skattestyrelsesloven eller i told- og afgiftslovgivningen iøvrigt 
opstillet regler om virkninger af eller sanktioner over formelle fejl, så en 
beskrivelse af gældende ret herom beror på en gennemgang af domstolenes 
og landsskatterettens praksis og ombudsmandens udtalelser - både for så 
vidt angår told-, skatte- og afgiftssager, men også praksis fra andre 
retsområder, hvor domstolene eller Landsskatteretten har behandlet spørgsmålet 
om virkningerne af formelle fejl. GarantisynspunktetHovedparten af de formelle regler skal ses som en garanti 
for, at der bliver truffet en lovlig og korrekt afgørelse. Garantisynspunktet 
betyder, at der anlægges en generel vurdering af den enkelte sagbehandlingsregel 
med hensyn til reglens egnethed til at sikre en materielt rigtig afgørelse. 
I modsætning hertil er de regler, som alene har karakter af interne ordensforskrifter 
og hvis manglende efterlevelse normalt ikke kan medføre afgørelsens ugyldighed.
 UgyldighedKlagemyndighederne og domstolene kan tilsidesætte en forvaltningmyndigheds 
afgørelse som ugyldig, hvis afgørelsen ikke er truffet i overensstemmelse 
med gældende sagsbehandlingsregler. Det forhold, at en afgørelse er ugyldig, 
betyder, at indholdet af afgørelsen bortfalder som følge af en retlig 
mangel, så afgørelsen ikke får virkning svarende til afgørelsens 
indhold.
 Det fremgår af praksis, at for at kunne medføre ugyldighed skal en sagbehandlingsfejl 
være væsentlig. Dette væsentlighedskriterium opdeles efter praksis 
i to led. I første led påses det, om den tilsidesatte regel har karakter 
af en væsentlig garanti for afgørelsens lovlighed og rigtighed. Der foretages 
altså i første led en generel væsentlighedsvurdering af, om den begåede 
fejl generelt set er egnet til at medføre ugyldighed. I andet led undersøges 
det, om fejlen konkret har været uvæsentlig, det vil sige om det forhold, 
at der er begået en fejl i den konkrete sag, ikke kan antages at have medført, 
at afgørelsen materielt set er forkert.
 Denne to-leddede procedure er i flere tilfælde anvendt af domstolene, se eksempelvis 
UfR 1998, 10 HD, hvorefter "En sådan tilsidesættelse af de forvaltningsretlige 
regler om partshøring og oplysning af sagen må anses for retlige mangler 
af generelt væsentlig betydning som garanti for rigtigheden af en truffet afgørelse. 
Sagsøgte har ikke godtgjort, at der ikke ved en korrekt høring eller ved 
tilstrækkelig sagsoplysning ville fremkomme oplysninger, der kunne bevirke 
en anden afgørelse, hvorfor afgørelsen må anses for ugyldig."
 Den retlige konsekvens af ugyldighed Hvis 1. instansens afgørelse tilsidesættes som ugyldig af klageinstansen på grund af formelle mangler, er der som udgangspunkt ikke noget til hinder for, at 1. instansen foretager en fornyet behandling af sagen og træffer en ny afgørelse med samme indhold under iagttagelse af den korrekte procedure. Den nye afgørelse kan alene træffes i det omfang forældelsesfristen i skattestyrelsesloven eller andre frist- og forældelsesregler ikke er til hinder herfor, jf. TfS 1999, 486 HD.
 Hvis det er en klagemyndigheds afgørelse, der tilsidesættes på grund 
af formelle mangler, er konsekvensen af tilsidesættelsen, at 1. instansens 
gyldige afgørelse står ved magt, og at borgeren kan kræve fornyet 
og korrekt klagebehandling, jf. også dommen refereret i TfS 1999, 486 HD.
 |