åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "E.F.1.3.1 Ejerantal" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Alle ejere, herunder også selskaber, institutioner, fonde og lign., indgår ved opgørelsen af antallet af ejere af en virksomhed. Et kommanditselskab med 10 kommanditister som ejere og hvori komplementaren ikke har andel i kommanditselskabets indkomst og formue samt likvidationsprovenu, anses for at have 10 ejere efter bestemmelsen.

I en virksomhed, der ejes af f.eks. 10 selskaber og en skattepligtig person, der ikke i væsentligt omfang deltager i virksomhedens drift, er personen omfattet af bestemmelsen, idet virksomheden har flere end 10 ejere. Selskaberne og de personer, der ejer selskaberne, berøres derimod ikke af bestemmelsen.

Koncernforbundne selskaber anses almindeligvis for forskellige ejere efter bestemmelsen. Se i øvrigt TfS 1990, 103 SD.

Vindmøller Personer, der ejer vindmøller eller vindmølleandele, og som har valgt at medregne indkomst fra vindmølledriften efter reglerne i LL § 8 P, stk. 2 og 3, medregnes ikke ved opgørelsen af antallet af ejere i PSL § 4, stk. 1, nr. 10, jfr. PSL § 4, stk. 8.

Landsskatteretten har antaget, at et vindmølleprojekt i udlandet, der skulle udbydes til et større antal investorer, ikke var omfattet af PSL § 4,  stk. 1, nr. 10, da deltagerantallet i de enkelte kommanditselskaber, der skulle eje vindmøllerne, ikke oversteg 10. Ligningsrådet havde i en bindende forhåndsbesked antaget, at der var en sådan sammenhæng og lighed imellem deltagernes virksomhed, at der reelt var tale om etablering af en virksomhed med flere end 10 deltagere, TfS 1997, 525 LSR.

Skatterådet har anset indkomsten fra møllerne i et vindmølleprojekt for ikke at være omfattet af PSL § 4, stk.1, nr.10, idet projektet i overensstemmelse med praksis var sammensat på en måde, hvor den enkelte vindmølle kunne anses for en selvstændig virksomhed, idet driftsrisikoen alene påhvilede den enkelte vindmølles ejere, og idet ejerskabet til den enkelte vindmølle var tilstrækkeligt individualiseret, SKM2006.539.SR.I SKM2003.35.LSR blev en ejer af en vindmølle i en vindmøllepark anset for at deltage i en samlet virksomhed i samdrift med andre møller. Der blev bl.a. lagt vægt på, at der skete en samlet afregning for møllerne, og at mølleejeren således deltog i de andre deltageres risiko og gevinst. Den enkelte mølleejer havde således ikke direkte modtaget indtjeningen på den ejede mølle, men en forholdsmæssig andel af indtjeningen på alle møllerne, ligesom udgifterne ikke var fordelt i forhold til udgifterne på den enkelte mølle. Indkomsten fra møllen var herefter omfattet af anpartsreglerne, jf. PSL § 4, stk. 1, nr. 10.

Skibe i pool-samarbejde Fire multi purpose-skibe indgik i et såkaldt pool-samarbejde med fem andre, lignende skibe. Hvert skib var ejet af et kommanditselskab med højst 10 deltagere. Pool-samarbejdet indebar, at skibenes samlede bruttoindtjening blev fordelt mellem samarbejdets deltagere i forhold til, hvor mange dage skibene havde stået til rådighed for samarbejdet. Ved at fordele poolens indtægter på deltagerne i poolen i forhold til den tid, det enkelte skib havde stået til rådighed for chartring, blev der ikke foretaget en individuel opgørelse for hvert skib af den indtægt, det enkelte skib havde indsejlet. Landsskatteretten fandt, at poolsamarbejdet under de foreliggende omstændigheder indebar en så væsentlig begrænsning af de enkelte deltageres driftsrisiko, at indkomsten for deltagerne i samarbejdet, i relation til reglen i PSL § 4, stk.1, nr. 10 måtte anses at hidrøre fra én virksomhed. Antallet af deltagere (ejere) i virksomheden var derfor over 10, og virksomheden var herefter omfattet af PSL § 4, stk. 1, nr. 10. Indkomsten skulle derfor anses for kapitalindkomst, SKM2005.479.LSR 

Juletræer Et projekt med dyrkning af juletræer skulle ejes af et antal investorer, der var organiseret i interessentskaber, hvori deltagerantallet ikke oversteg 10. Projektet blev ikke anset for omfattet af PSL § 4, stk. 1, nr. 10. Der blev lagt vægt på, at projektet indeholdt økonomisk og forretningsmæssig realitet, og at der var en klar adskillelse såvel økonomisk som driftsmæssigt mellem de enkelte interessentskaber, der bar hver sin driftsrisiko, se TfS 1998, 174 LSR. Se nu PSL § 4, stk. 1, nr. 10, sidste led om virksomhed med juletræer m.v.

Reglerne finder anvendelse, hvis virksomheden i hele indkomståret eller i en del af dette har haft flere end 10 ejere. Har der imidlertid kun forbigående, tilfældigt eller utilsigtet i kun en kortvarig periode af indkomståret været flere end 10 ejere af virksomheden, anses virksomheden for at have haft 10 ejere eller derunder for hele indkomståret. Afgørelse heraf foretages ved ligningen.

Både betingelsen om selvstændig erhvervsvirksomhed, ejerantal og betingelsen om uvæsentlig arbejdsindsats skal være opfyldt, for at indkomsten fra virksomheden er omfattet af anpartsreglerne.

Juletræer og pyntegrønt m.v.Anpartsreglerne omfatter virksomhed med produktion af juletræer, pyntegrønt m.v., når denne virksomhed har 3 eller flere  personlige ejere. De øvrige anpartsregler i PSL § 4, stk. 1, nr. 10 og nr.12 (nr. 13 er ændret til nr. 12 ved lov nr. 425 af 6.juni 2006, § 11, nr. 1) gælder også for virksomhed med produktion af juletræer og pyntegrønt. Det samme gælder de tidligere regler i PSL § 4, stk.1, nr. 12, se om ophævelse af disse regler i afsnit E.F.1.4. De lige nævnte regler omfatter kun virksomheder med flere end 10 ejere samt visse former for udlejningsvirksomhed, når udlejningsvirksomheden har 10 ejere eller derunder. Reglen i PSL § 4, stk.1, nr.10 om virksomhed med produktion af juletræer og pyntegrønt mv. gælder kun for indkomst fra en virksomhed med 3 eller flere personlige ejere. Formålet med at undtage en og to ejere, der ejer en sådan virksomhed, er at tilgodese generationsskifte, f.eks. ved overdragelse af virksomheden fra et ældre til et yngre familiemedlem.

Reglen gælder også for virksomhed, der drives på lejet eller forpagtet jord efter LL § 8 K, stk. 5, jf. stk.1-4.

Der er ikke knyttet en dispensationsadgang til bestemmelsen.