Anmeldelse og nyregistrering, ændring af igangværende registreringer og afmeldelse fra registrering skal ske til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der træffer afgørelse om registreringen. Visse anmeldelser, som kræver egentlig skatte- og afgiftsfaglig kompetence, kan udtages til sagsbehandling hos told- og skatteforvaltningen, der herefter træffer afgørelse om registreringen. Bliver told- og skatteforvaltningen i øvrigt i forbindelse med kontrol-, lignings- og inddrivelsesarbejdet bekendt med forhold, der medfører nyregistrering af, ændringer i eller afmeldelse af en virksomhedsforhold, træffes afgørelse ligeledes af told- og skatteforvaltningen.

Klager over afgørelse om registrering behandles af Landsskatteretten, jf. § 11 i Skatteforvaltningsloven, lovbekendtgørelse .

Afgørelserne registreres i SKAT´s Erhvervssystem, jf. § 6 i bekendtgørelse nr. 508 af 10. juni 2004 om virksomhedsregistrering.

Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at afgiftsgrundlaget vil overstige registreringsgrænsen på 80.000 kr. årligt.

Vedrørende sikkerhedsstillelse ved registrering henvises til afsnit F.10.

Interessentskaber

Interessentskaber betragtes i relation til lønsumsafgiftsloven som én virksomhed. Det samme gælder også lægehuse, hvor virksomheden drives som et.

Selskab under stiftelse

Såfremt et aktieselskab under stiftelse eller anpartsselskab under stiftelse anmeldes til registrering, skal der gives personlige oplysninger om stifterne, som alle skal underskrive registreringsanmeldelsen, da de hæfter solidarisk for afgiften, indtil selskabet er stiftet, anmeldt og registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Anmeldelsesblanket

Der er ingen formkrav i loven med hensyn til selve anmeldelsen, men i praksis sker anmeldelsen ved, at der udfyldes en særlig anmeldelsesblanket. Virksomheden skal give forskellige former for oplysninger om ejerforhold, aktiviteter, virksomhedens startdato, ansatte og lign. Anmeldelse og andre dokumenter, der indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan være i såvel papirbaseret som elektronisk form efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens nærmere retningslinier. På www.webreg.dk findes de blanketter, som virksomhederne skal bruge. Anmeldelse af ny virksomhed skal sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 600, 0900 København C. Oplysning om ændringer eller ophør sendes til Selskabs- og Erhvervsstyrelsen, Postboks 610, 0900 København C.