►Skatteministeriet har taget bekræftende til genmæle i en sag ved Østre Landsret om adgangen til at ændre princip for værdiansættelsen af igangværende arbejder. I den anledning har SKAT udsendt to meddelelser, SKM2006.635.SKAT og SKM2006.755.SKAT. ◄

►I dette afsnit gengives teksten i meddelelsen SKM2006.635.SKAT offentliggjort den 25. oktober 2006 om genoptagelse af sager om værdiansættelse af igangværende arbejder som følge af ændret praksis. Meddelelsen bortfalder den 1. maj 2007, hvorfor afsnittet herefter vil udgå af ligningsvejledningen.◄

►Om kompetencen til at behandle anmodninger om principskifte for tidligere og kommende indkomstår og proceduren for allerede afsluttede og endnu ikke afsluttede sager vedrørende anmodning om principskifte, se SKM2006.755.SKAT.◄

►I den pågældende landsretssag havde sagsøgeren for indkomståret 1997 ansøgt Ligningsrådet om tilladelse til at skifte princip i forbindelse med den skattemæssige værdiansættelse af igangværende arbejder. Sagsøgeren havde tidligere skattemæssigt værdiansat sine igangværende arbejder til de direkte omkostninger med tillæg af acontoavance men ønskede fra og med indkomståret 1997 at værdiansætte de igangværende arbejder til de direkte medgåede omkostninger.◄

►Ligningsrådet havde truffet afgørelse om, at ansøgningen om principskifte ikke kunne imødekommes.◄

►Skatteministeriet har nu taget bekræftende til genmæle over for sagsøgerens påstand om, at sagsøgeren for indkomståret 1997 har været berettiget til at ændre princip for værdiansættelsen af igangværende arbejder.◄

►Baggrunden herfor er, at der under sagens behandling for Østre Landsret er fremkommet nye oplysninger om administrativ praksis vedrørende principskiftesager forud for 1997. På grundlag af disse oplysninger kan det ikke i tilstrækkeligt omfang afvises, at Ligningsrådet i 1998-1999, herunder ved afgørelsen i den pågældende sag har foretaget en skærpelse af praksis, der ikke forud har været offentliggjort. Det kan i den pågældende sag derfor heller ikke afvises, at der er sket en ikke lovlig praksisskærpelse.◄

Den skattemæssige opgørelse af igangværende arbejder►Genoptagelsescirkulæret vedrører den skattemæssige opgørelse af igangværende arbejder beskrevet i Ligningsvejledningen 2006 og tidligere år, afsnit E.B.2.6.2.◄

►Det fremgår heraf, at for bygningshåndværkere, entreprenører m.fl., hvor den enkelte opgave ofte strækker sig over flere år, medregnes fortjeneste henholdsvis tab på tidspunktet for opgavens afslutning.◄

►Vedrørende værdiansættelsen af de igangværende arbejder fremgår, at udgifter, der er direkte forbundet med det enkelte arbejde - direkte produktionsomkostninger - skal aktiveres.◄

►Herudover er den skattepligtige berettiget, men ikke forpligtet til at medregne de indirekte produktionsomkostninger ved opgørelsen af værdien af igangværende arbejder.◄

►Endvidere er den skattepligtige berettiget, men ikke forpligtet til også at aktivere en a contofortjeneste på det arbejde, der er udført i årets løb.◄

►Advokater, revisorer og udøvere af tilsvarende liberale erhverv skal behandle igangværende arbejder efter de retningslinier, der fremgår af TSS-cirkulære 1995-20, der er beskrevet i ligningsvejledningen. For arkitekter og rådgivende ingeniører gælder Ligningsrådets anvisning for arkitekters og rådgivende ingeniørers indtægtsføring af honorarer m.v., der ligeledes er beskrevet i ligningsvejledningen.◄

►Af ligningsvejledningen fremgik det, at det for alle brancher gjaldt, at det én gang valgte princip skulle anvendes uændret år for år.◄                     

►Med hensyn til principskifte fulgte det af ligningsvejledningen, at efter ansøgning blev principskifte tilladt, når det skønnedes rimeligt under hensyn til virksomhedens forhold. Ansøgning om principskifte skulle indsendes via et skattecenter til Skatterådet (tidligere Ligningsrådet), der havde kompetencen.◄

Ændring af praksis vedrørende principskifte►Som anført ovenfor kan det ikke afvises, at Ligningsrådet i 1998-1999 må anses for at have foretaget en skærpelse af praksis vedrørende adgangen til principskifte. Denne skærpelse har ikke forud været offentliggjort, således at der muligvis ikke har været tale om en lovlig praksisskærpelse.◄

►Det har imidlertid ikke ud fra det foreliggende materiale været muligt at beskrive den forud for 1997 gældende praksis vedrørende principskifte. På den baggrund er det besluttet at ændre praksis, således at der fremover anlægges følgende praksis vedrørende adgangen til principskifte:◄

►Der kan som udgangspunkt frit skiftes opgørelsesprincip fra år til år, når dette blot oplyses i regnskabet. Hvis der ved principskiftet sker eller tilsigtes ikke blot en forskydning af skattebetalingen men en eliminering af skatten, kan der ikke foretages principskifte.◄

►Der skal således fremover ikke søges om tilladelse til principskifte hos Skatterådet. Spørgsmål om principskifte vil i stedet skulle behandles af skatteforvaltningen som led i den almindelige ligningsmæssige behandling. Det vil derfor fremover være skatteforvaltningen, der træffer afgørelse vedrørende adgangen til principskifte, og der vil være sædvanlig klageadgang.◄

Genoptagelse►Der vil ske genoptagelse af de sager, hvor Ligningsrådet har meddelt afslag på en ansøgning om tilladelse til principskifte for 1997 og fremefter med henblik på vurdering af, om afgørelserne må anses som udtryk for den beskrevne praksisskærpelse. Den persongruppe, der er meddelt afslag, samt andre, der har haft igangværende arbejder, kan anmode om genoptagelse efter nedenstående regler.◄

Fristregler►I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan der ske genoptagelse af skatteansættelserne, hvis anmodning herom fremsættes senest den 1. maj i det 4. år efter udløbet af de pågældende indkomstår. Er den skattepligtiges indkomstår ikke sammenfaldende med kalenderåret, regnes fristen fra udløbet af det år, som indkomståret træder i stedet for, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 6.◄

►Hvis fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er udløbet, kan der i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, efter anmodning ske ekstraordinær genoptagelse fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse, eller fra og med et indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 5 år forud for underkendelsen af praksis.◄

►Det vil sige, at da det var indkomståret 1997, som var til prøvelse, vil der som nævnt kunne ske genoptagelse fra 1997 og fremefter.◄

Reaktionsfrist►Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal anmodningen om ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, fremsættes inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristen i § 26.◄

►Fristen regnes for offentliggørelsen af SKM2006.635.SKAT på SKATs hjemmeside den 25. oktober 2006.◄

►Anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen skal indgives til SKAT (et skattecenter), jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 3.◄

►Skattecentrene er anmodet om selv at genoptage ansættelserne for de pågældende år, hvis de bliver bekendt med, at der er skattepligtige, der er lignet forkert, eller hvis de bliver anmodet herom.◄