Momspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, som ikke er momsfri efter § 13, skal anmelde virksomheden til momsregistrering. Registreringen sker med virkning fra det tidspunkt, hvor den registreringspligtige virksomhed efter en konkret vurdering må anses for at være startet, se M.1.2. Anmeldelse om nyregistrering, ændring af igangværende registreringer og afmeldelse fra registrering skal ske til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der træffer afgørelse om registreringen. Visse anmeldelser, som kræver egentlig skatte- og afgiftsfaglig kompetence, kan udtages til sagsbehandling hos told- og skatteforvaltningen, der herefter træffer afgørelse om registreringen. Bliver told- og skatteforvaltningen i øvrigt i forbindelse med kontrol-, lignings- og inddrivelsesarbejdet bekendt med forhold, der medfører nyregistrering af, ændringer i eller afmeldelse af en virksomhedsregistreringsforhold, træffes afgørelse ligeledes af told- og skatteforvaltningen. Der henvises §§ 1-4 i bekg. om virksomhedsregistrering i en række skatte- og afgiftslove.

Klager over afgørelser om registrering behandles af Landsskatteretten, jf. § 11 i Skatteforvaltningsloven, lov nr. 758 af 2. aug. 2005.

Afgørelserne registreres i SKAT´s Erhvervssystem, jf. § 6 i bekg. om virksomhedsregistrering.

I § 3 er defineret, hvad der forstås ved en momspligtig person, se C.1.

Registreringsgrænse på 50.000 kr.Hvis de samlede momspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode, skal der ikke ske registrering eller betales moms, jf. § 49, stk. 1. Denne undtagelse gælder ikke for udenlandske virksomheder og ved levering af nye transportmidler til andre EU-lande. Her skal der altid ske registrering.

Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.

Momspligtige personer, der efter 50.000 kr.'s grænsen ikke behøver at lade sig registrere, kan vælge at lade sig registrere og betale moms, se M.4.

AnmeldelsesblanketDer er ingen formkrav i loven med hensyn til selve anmeldelsen, men i praksis sker anmeldelsen ved, at der udfyldes en særlig anmeldelsesblanket. Virksomheden skal bl.a. give oplysninger om ejerforhold, aktiviteter mv. og skal give forskellige former for dokumentation.

Anmeldelse og andre dokumenter, der indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan være i såvel papirbaseret som elektronisk form efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens nærmere retningslinier. På www.webreg.dk findes de blanketter, som virksomhederne skal bruge. Anmeldelse af ny virksomhed skal sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 600, 0900 København C. Oplysningen om ændringer eller ophør sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 910, 0900 København C.

Hvis et aktieselskab eller anpartsselskab under stiftelse anmeldes til registrering, skal der gives personlige oplysninger om stifterne, som alle skal underskrive registreringsanmeldelsen, da de hæfter solidarisk for indgåede forpligtelser, indtil selskabet er stiftet, anmeldt og registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Ved registreringen får virksomheden et registreringsbevis, hvor virksomhedens CVR-nr./SE-nr. er anført.