åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.C.3.3 Ordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit II A" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Med henblik på at skabe skattemæssig ligestilling af indkomstskattepligtige forsikrings- og pensionsordninger, hvad enten disse er oprettet i Danmark eller i udlandet, og hvad enten der er tale om forsikringer eller ordninger oprettet i pensionskasser, er PBL § 53 A ved lov nr. 429 af 26. juni 1998 udvidet til ikke alene at omfatte livsforsikringer, men også ordninger i pensionskasser- og fonde. 

Ved samme lov er PBL § 50 ophævet, og der er fastsat en selvstændig bestemmelse, der omhandler skattebegunstigede ordninger oprettet under ophold i udlandet, jf. PBL § 53 B, se afsnit A.C.3.3.2.    

De ændrede regler gælder med virkning fra og med 2. juni 1998 for ordninger oprettet eller erhvervet den 18. februar 1992 eller senere. Forsikringstagere og pensionsejere, der blev omfattet af de nye regler i § 53 A eller § 53 B, kunne dog vælge at anvende bestemmelserne allerede fra og med 1. januar 1995.

Reglerne gælder for alle fuldt skattepligtige personer herunder hjemvendte udlandsdanskere, der forinden tilbageflytning til Danmark har oprettet en pensionsordning i udlandet og udlændinge, der medtager en ordning ved indrejsen til Danmark. Udenlandske ordninger, der er oprettet før 18. februar 1992 er, med mindre de er erhvervet efter denne dato, fortsat omfattet af enten den dagældende PBL § 50 (der henvises til LV 1991, afsnit A.C.2.4, side 263 f.) eller statsskatteloven (se herom LV 1997, afsnit A.C.2.1.2.1, s. 241 f).

Forsikringstagere og pensionsejere med en ordning oprettet eller erhvervet før 18. februar 1992 har dog ved lov nr. 1388 af 20. december 2004 fået mulighed for at vælge, at ordningen skal være omfattet af PBL §§ 53 A eller B, hvis disse bestemmelser i øvrigt er anvendelige på ordningen. Valget er bindende og skal træffes inden den 1. januar 2006 eller i forbindelse med indtræden af fuld skattepligt til Danmark. Valget skal inden denne frist meddeles SKAT eller skatteyderens forsikringsselskab m.v., hvis selskabet m.v. har oplysningspligt efter de danske skatteregler.  

Told- og Skattestyrelsen er blevet spurgt om de skattemæssige konsekvenser af, at et medlem, der er indtrådt i United Pensions Joint Staff Pension Fund (FNs pensionsordning) før 18. februar 1992, vælger at anvende lov nr. 1388 af 20. december 2004, jf. SKM2005.51.TSS. Told- og Skattestyrelsen svarede, at den årligt tilskrevne rente på pensionsordningen skal medregnes i den skattepligtige indkomst. Det er oplyst, at medlemmerne hvert år under ansættelsen modtager en opgørelse fra UNJSPF, hvor rentetilskrivningen fremgår. Dette ophører dog, når medlemmet pensioneres.

For de efterfølgende år måtte renten efter Told- og Skattestyrelsens opfattelse beregnes manuelt med udgangspunkt i ultimoværdien i året før pensioneringen/ valget og en renteprocent svarende til gennemsnittet af de sidste tre års renteprocent før pensioneringen/ valget, medmindre der er indikation for, at en anden rente skal anvendes. Er medlemmet gået på pension på tidspunktet for valget, findes ultimoværdien ved at tage ultimoværdien i året før pensioneringen og tillægge årets rentetilskrivning og fratrække årets pensionsudbetalinger, hvorved næste års ultimoværdi fremkommer. For de efterfølgende år foretages tilsvarende beregninger frem til året for valget. I mangel af konkrete oplysninger sættes renten efter et skøn.        

De lovgivningsmæssige krav til forsikringsselskaber er i visse lande mere liberale end i Danmark og kontrollen med kapitalindskuddenes placering er lempeligere. Den bestemmende indflydelse på investeringerne kan i flere udenlandske forsikringsselskaber overlades til forsikringstageren. Som modstykke hertil fraskriver forsikringsselskabet sig den investeringsrisiko, der er forbundet med opsparingspræmiens anbringelse i aktiver, idet denne risiko overtages af forsikringstageren med en lavere samlet risikopræmie til følge. Denne type ordninger er fremkommet specielt med henblik på danskere bosat i udlandet, der agter at flytte tilbage til Danmark. Ordningerne oprettest således, før den fulde skattepligt indtræder.

Ligningsrådet har vedrørende sådanne ordninger fundet, at såfremt investeringsrisikoen i forbindelse med udbetaling ved død og/eller udløb er overtaget af forsikringstageren, er opsparingsdelen ikke en integreret del af livsforsikringen. Da hverken størrelsen af opsparingsdelen eller udbetalingstidspunktet for denne er afhængig af forsikringsmæssige indtrufne omstændigheder, er opsparingsdelen fundet at være en camoufleret pengeinstitutordning, og ordningerne er ikke fundet omfattet af den dagældende PBL § 50, stk. 1, nr. 1.  

I TfS 1996, 814 ØLD, der vedrører forsikringsordninger oprettet i et forsikringsselskab på Guernsey af danskere, der på oprettelsestidspunktet var bosat i udlandet og derfor ikke fuldt skattepligtige til Danmark, var spørgsmålet, om ordningerne, såfremt ejerne senere blev fuldt skattepligtige til Danmark, ville være omfattet af den dagældende PBL § 50. Der var tale om kapitalpensionsordninger, som oprettedes ved engangsindskud, hvoraf 20 pct. hensattes til en livsforsikring. Landsretten fandt i dette tilfælde, at hele ordningen - uanset at kapitalen kun delvist gik til finansiering af en dødsfaldsdækning - var omfattet af PBL § 50, stk. 1, nr. 1.  

Ordninger af ovennævnte karakter, der er oprettet den 18. februar 1992 eller senere, anses omfattet af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1.  

Ligningsrådet har i en afgørelse offentliggjort i TfS 1994, 138 LR udtalt, at et udenlandsk forsikringselskab, der tegnede kapitallivsforsikringer, som var godkendt omfattet af PBL § 50 af Ligningsrådet, kunne overføre hele selskabets bestand af kapitallivsforsikringer til et andet selskab uden skattemæssige konsekvenser. De fortsatte ordninger bliver således ikke omfattet af PBL § 53 A.