|  | I det følgende beskrives reglerne om A-skattepligt, AM-bidragspligt og SP-bidragspligt   for personer, der har bopæl i udlandet, men som arbejder   midlertidigt i Danmark. 
 Fuld eller begrænset skattepligtI Danmark skelnes mellem fuld og begrænset   skattepligt. Fuld skattepligt medfører globalbeskatning, dvs. beskatning af   al indkomst, også fra udlandet. Begrænset skattepligt medfører beskatning   af de fleste indkomster, der har relation til Danmark.
 
 Fuld skattepligtBopæl i Danmark medfører fuld skattepligt, jf.   KSL § 1, stk. 1, nr. 1, jf. lovbek. ►nr. 916 af 4. okt. 2000◄,   for tilflyttere til Danmark kræves dog, at der tages ophold på bopælen,   jf. KSL § 7, stk. 1. Ved afgørelsen af, om en person har bopæl i   Danmark, skal der foretages en samlet vurdering af, om den pågældende   kan antages at have sit hjemsted i Danmark. Dette vil som udgangspunkt være   tilfældet, hvis personen har rådighed over en bolig af helårskarakter   her i landet. I tvivlstilfælde må en række andre tilknytningsmomenter   indgå i afgørelsen, fx erhvervs- og familiemæssige forhold, hvorimod   tilmelding til folkeregister og ansøgning om opholdstilladelse som hovedregel   ikke skal tillægges selvstændig betydning.    I visse tilfælde indtræder skattepligten    først    på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingeloven,   ►jf. KSL §§ 7, stk. 2 og 8, stk. 3.◄ Se ligeledes   TfS 1998, 606 (HRD) om bopælskriteriet og arbejde på en boreplatform.   Der skal sondres mellem tilflytnings- og fraflytningssituationer, se i øvrigt   LV D.A.1.1.1 - 1.1.2.4.
 Ophold, der varer mindst 6 måneder uafbrudt, medfører ligeledes fuld skattepligt   fra starten af opholdet, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 2. Et ophold vil ikke blive   anset for afbrudt, hvis personen afholder ferie i udlandet af kortere varighed.   For personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark vil opholdets varighed normalt være det, der afgør skattepligten, idet ophold på mindst 6 måneder medfører fuld skattepligt, mens ophold på mindre end 6 måneder oftest medfører begrænset skattepligt.   Man skal dog være opmærksom på, at bopæl ved ophold også   under 6 måneder vil medføre fuld skattepligt i Danmark.
 
 Begrænset skattepligtDen begrænsede skattepligt knytter sig alene   til indkomstens art, og skattepligten skal for den enkelte indkomst fremgå   af lovgivningen.
 
 Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelserSkattefri rejse- og befordringsgodtgørelser   efter LL §§ 9 A og 9 B, jf. lovbek. ►nr. 775 af 16. august 2000◄   kan udbetales af såvel danske som udenlandske arbejdsgivere. For opfyldelse   af kravene til skattefrihed, se afsnit B.1.7.2.
 
 DobbeltbeskatningsoverenskomsterDanmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster   (DBO'er) med en lang række lande. I disse overenskomster fordeles beskatningsretten   til forskellige indkomster. I de overenskomster, Danmark har indgået, har hjemlandet   beskatningsretten til løn til offentligt ansatte, der udsendes til tjeneste   i Danmark, med mindre særlige forhold gør sig gældende for den ansatte   (bl.a. dansk statsborgerskab). Afgørende for beskatningsretten i lønmodtagerforhold   er i stort set alle DBO'er begreberne dansk/udenlandsk arbejdsgiver og fast driftssted   samt 183-dages-reglen, som er omtalt de relevante steder. Selvom en DBO giver Danmark   ret til at beskatte en given indkomst, skal der dog være intern dansk hjemmel   til beskatning. Det er i det efterfølgende forudsat, at der er indgået   dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende udland. I de tilfælde,   hvor der ikke er indgået en DBO, vil det alene være de interne danske   lempelsesregler, der kan føre til nedsat beskatning i Danmark.
 
 AM-bidrag, SP-bidragDet er en forudsætning for betaling af AM-bidrag,   at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter
 AMFL, jf. lovbek. ►nr. 917 af 4. okt. 2000◄.   SP-bidraget følger stort set AM-bidraget, dog gælder der bl.a. aldersmæssige   begrænsninger
 for betaling af SP-bidrag, se afsnit A.3.
 EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark   har indgået, kan føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for   betaling af AM-bidrag og SP-bidrag.
 Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk   lovgivning om social sikring jf. AMFL § 7, stk. 3 og ATP-lovens § 17 f,   stk. 1, jf. lovbek. ►nr. 914 af 4. oktober 2000◄.   For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler, bortfalder bidragspligten,   hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser efter AMFL § 1   følger af den pågældende mellemfolkelige aftale, jf. AMFL §   7, stk. 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.
 Told-og skatteregionerne træffer afgørelse om eventuel fritagelse for   AM-bidrag og SP-bidrag pga. af sociale sikringsforhold, jf. afsnit J.3.3.2.1.   Den Sociale Sikringsstyrelse skal altid høres i disse sager.
 Social sikring i andre lande end de i afsnit C.6.1 nævnte   kan ikke føre til fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag.
 Se afsnit C.6 om social sikring.
 |