|  | Udgifter til reklame kan fratrækkes, hvadenten der ved den afholdte reklameudgift 
tilsigtes opnået salg i pågældende indkomstår eller i senere 
indkomstår, jf. LL § 8, stk.1. Reklameudgifter er udgifter der afholdes for at opretholde en virksomheds almindelige 
omdømme eller fremme dens interesser ved at gøre den kendt og fordelagtigt 
bemærket. Reklameudgifter afholdes i modsætning til repræsentationsudgifter 
normalt over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder, se skd.cirk. 
nr. 72 af 17. april 1996 til ligningsloven, pkt. 
14.2. Ordet reklame dækker i almindelighed det forhold, at en erhvervsdrivende 
med henblik på at skaffe omsætning søger at udbrede kendskabet til 
sin virksomhed eller dennes produkter.
 Moms af reklameudgifter kan medregnes til en virksomheds købsmoms,  jf. 
Momsvejledningen ►2000◄, 
afsnit J.1.1.1.
 
 SponsorbidragSponsorbidrag er bidrag, en virksomhed yder til f.eks. sportsfolk, 
sportsklubber, kulturelle og lignende formål mod til gengæld at opnå 
en ydelse i form af ret til at få reklame for deres navn eller firmamærke. 
Sådanne udgifter er normalt fuldt fradragsberettigede som reklameudgifter, 
når virksomheden opnår en ydelse, som står i rimeligt forhold til 
det ydede bidrag. Sponsorbidraget skal have en reklameværdi. Reklameværdien 
består normalt i en pligt for bidragmodtageren til enten at tillade opsætning 
af reklamer i sportshaller eller på stadions eller at bære reklamer for 
bidragyderen på trøjer, dragter, rallybiler, sejlbåde osv. Bidraget 
kan også ydes i naturalier, som f.eks. skiudstyr, og dermed opstår en 
pligt for modtageren til at anvende og fremhæve dette under sportsaktiviteten.
 I princippet kan en reklameudgift af den nævnte art være fradragsberettiget, 
selv om den ydes til skatteyderens egne sportsaktiviteter. En forudsætning 
for at kunne betragte sponsorbidrag som en fradragsberettiget reklameudgift er, 
at bidraget ydes alene af reklamemæssige grunde og ikke udelukkende af personlig 
interesse for sponsormodtagerens aktivitet. I modsat fald må sponsorbidrag 
betragtes som en ikke fradragsberettiget gave.
 Et afgørende element i vurderingen af den eventuelle reklameværdi for 
sponsorstøtten er karakteren af virksomhedsområdet sammenholdt med karakteren 
af den reklame, virksomheden opnår gennem sit sponsorbidrag. I den forbindelse 
er det relevant at se på virksomhedens produktmasse, størrelse og kundegrundlag 
sammenholdt med reklamens målgruppe. For at opnå fradrag for en reklameudgift, 
herunder en udgift til et sponsorbidrag efter LL § 8, stk. 1, er der således 
et krav om direkte sammenhæng mellem det sponsoreredes karakter og firmaets 
virksomhed.
 I den forbindelse kan nævnes lsr. 1980,95, hvor Landsskatteretten fandt, at 
de afholdte udgifter udover reklameformålet tilgodeså sådanne andre 
formål, at man nægtede fradrag. Det fremgik nærmere af sagen, at 
en autoforhandler havde fratrukket udgifter ved deltagelse i motorløb med en 
vogntype, han solgte. Autoforhandleren havde tidligere vundet præmier, og hans 
salg af den pågældende vogntype var steget stærkt. Vognen blev ikke 
benyttet til anden kørsel. Landsskatteretten fandt, at der ikke var en sådan 
direkte sammenhæng mellem hans deltagelse i motorløb og hans indkomsterhvervelse, 
at udgifterne kunne fratrækkes.
 I en bindende forhåndsbesked fra oktober 1989 blev en autoforhandler nægtet 
fradrag for anskaffelsessum og driftsudgifter (sponsorbidrag) til en sejlbåd, 
der i reklameøjemed skulle deltage i kapsejladser under navnet på det 
bilmærke, forhandleren solgte. Der var herved henset til, at udgiften ikke 
havde en sådan forbindelse med skatteyderens virksomhed som autoforhandler, 
at udgiften kunne anerkendes som en fradragsberettiget driftsudgift samt til skatteyderens 
personlige interesse for sejlsport, selvom det var forudsat, at han ikke selv skulle 
indgå i bådens besætning under kapsejladserne.
 I TfS 1998, 155 VLD anerkendte Landsretten derimod, 
at et selskab havde fradragsret for anskaffelsesprisen til en sejlbåd til kapsejlads, 
idet udgiften ikke ansås for afholdt i selskabets eneaktionærs interesse, 
men måtte anses for driftsmæssigt begrundet.
 I lsr. 1980.93 havde en agent stillet sit sommerhus, som ellers var udlejet, til 
rådighed for nogle tyske forretningsforbindelser. Den udlejeværdi, der 
skulle have været indtægtsført, modsvaredes efter agentens opfattelse 
af en tilsvarende (på daværende tidspunkt) fuldt fradragsberettiget repræsentationsomkostning, 
idet det var af stor reklamemæssig værdi for ham at kunne stille huset 
til rådighed for sine kunder. Landsskatteretten fandt ikke, at der  var 
en sådan nær og direkte forbindelse mellem klagerens indtægtserhvervelse 
som agent og forretningsforbindelsernes vederlagsfri benyttelse af hans sommerhus, 
at der var tale om en fradragsberettiget driftsomkostning.
 Et aktieselskab havde ydet bidrag til et andelsselskab med det formål, at beløbene 
skulle anvendes til arrangementer, hvor aktieselskabet kunne få kontakt med 
kunder eller kundeemner. Beløbene var bl.a. anvendt til jagtleje og vildtpleje. 
På de arrangerede jagtture deltog foruden kunder og kundeemner tillige direktøren 
for aktieselskabet. Landsskatteretten fandt ikke, at de omhandlede udgifter kunne 
betragtes som fradragsberettigede driftsomkostninger, lsr. 1986.18.og E.B.3.7.9
 Udgifter til annoncer med et rent politisk indhold kan ikke fratrækkes, lsr. 
1974.58.
 Et firmas udgifter til hestehold (galopheste) kan ikke fratrækkes som reklameudgift, 
selv om hestene navngives således, at firmanavnet indgår i alle hestenes 
navne, da hestehold af den nævnte art normalt må betragtes som hobby, 
og man ikke kan udskille det reklamemæssige fra hobbyen, jf. tilsvarende afgørelse 
om travhestehold, lsr. 1960.55. Se også TfS 1998, 484 HRD, 
hvor Højesteret ikke fandt, at der var en sådan forbindelse mellem sponsorstøtten 
og det sponsorerende selskabs virksomhed, at udgiften kunne anses for fradragsberettiget. 
 Det fremgik nærmere, at selskabet forpligtede sig til i en 5 årig 
periode at betale omkring 15.000 kr. årligt til selskabets hovedaktionærs 
14 årige datters deltagelse i ridesport. Til gengæld skulle såvel 
rytter som hest bære selskabets navn.
 Landsskatteretten nægtede i TfS 1996, 818 LSR 
indehaveren af et mindre rengøringsfirma fradragsret for den pågældendes 
andel af udgifter til en travhest. Der blev i afgørelsen lagt vægt på, 
at hesten deltog i løb så langt fra lokalområdet, og at det ikke 
havde nogen reklameværdi for klageren. Se dog TfS 1996, 871 LSR, 
hvor Landsskatteretten som reklameudgift tilkendte indehaveren af et selskab, der 
drev 2 herreekviperingsforretninger, fradragsret for halvdelen af de afholdte udgifter 
til travhestehold. Der blev ved afgørelsen lagt vægt på, at hestene 
bar sponsorens navn og logo, samt at travsporten havde et stort publikum i den pågældende 
by, hvor sponsorens virksomhed lå. Fradragsretten blev begrænset til halvdelen 
under hensyntagen til indehaverens personlige interesse i travsport.  I TfS 
1989. 587 (artikel) er nævnt en afgørelse, 
hvor Ligningsrådet efter en konkret bedømmelse ligeledes gav fradrag for 
udgifter til travhestehold som reklameudgifter.
 Sponsorbidrag må, som nævnt, i visse tilfælde betragtes som en ikke 
fradragsberettiget gave. Fradrag må således nægtes, hvis det overvejende 
eller eneste motiv til bidraget har været veneration for klubben. I lsr. 1979.188 
blev en ejendomsmægler nægtet fradrag for udgifter til gavekort til en 
fodboldklubs trænere. Ejendomsmægleren havde ved ansættelsen derimod 
fået fradrag for udgifter til indkøb af fodboldtrøjer med påtrykt 
reklametekst.
 En ejendomsmæglers fradrag for udgifter til sponsorering af en golfturnering 
blev ikke godkendt, idet udgifterne måtte anses for afholdt som følge 
af ejendomsmæglerens personlige interesse for golfspillet, Skat 1989.6.479. 
►(TfS 1989, 375 LSR). ◄
 I Skat 1985.7.183 ►(TfS 1985, 401 VLD)◄ opnåede et 
anpartsselskab kun delvis fradrag for reklameudgifter i form af tilskud til en rideklub. 
Vestre Landsret begrundede afgørelsen med, at udgiften havde privat karakter, 
idet det overvejende motiv var at støtte rideklubben, som hovedanpartshaveren 
var formand for.
 I Skat 1988.11.689 (TfS 1988, 619 LSR) fik et selskab, 
der drev malervirksomhed, derimod fradrag for en ydelse på 2.000 kr. til en 
lokalradio som en reklameudgift, idet selskabet flere gange var blevet nævnt 
i radioen som bidragsyder.
 Ligningsrådet har i en konkret sag tilkendegivet, at der var fradragsret for 
erhvervsvirksomheder, der ydede sponsorbidrag til en fodboldklub. Fodboldklubben 
forpligtede sig til at opstille et reklameskilt, hvor de pågældende erhvervsvirksomheder 
blev fremhævet under et motto, ligesom virksomhederne blev nævnt i klubbens 
kampprogram.
 
 GaverOm afgrænsningen af reklamegaver over for repræsentation, 
se E.B.3.7.3.
 Reklamegaver kan fradrages fuldt ud, se følgende eksempler:
 Landsskatteretten nægtede en ejendomshandler fuldt fradrag for udgiften til 
250 stærekasser påført bomærke, men anerkendte udgiften som 
repræsentation. Gaverne blev fortrinsvis udleveret i forbindelse med afslutning 
af handler, dvs. ikke til en ubestemt kreds af personer, ToldSkat Nyt 
1993.13.647.(TfS 1993, 346 LSR)
 En ejendomsmægler kunne som reklamegaver fratrække udgifterne til vin, 
der var påsat etiket med hans navn, og som dels blev givet som præmier 
til et offentligt bankospil og dels blev brugt til udskænkning på en byggeudstilling. 
Der blev ved afgørelsen lagt vægt på, at modtagerne havde været 
en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Derimod var der ikke fuldt 
fradrag for udgiften til de flasker vin (også med påsat etiket med navn), 
der blev givet til kunder. Vestre Landsret fandt, at der alene var tale om repræsentationsudgifter, 
TfS 1994. 253 VLD.
 Et selskab med en årlig omsætning på over 1 mia. kr. påtænkte 
i anledning af sit 100 års jubilæum at opføre en museumsbygning i 
materialer produceret af virksomheden. Bygningen skulle foræres til kommunen, 
der ejede byggegrunden. Bygningen forventedes at koste ca. 8 mio. kr. Overdragelsen 
ville være betinget af forskellige reklamemæssige aktiviteter i jubilæumsåret, 
herunder artikler og annoncering i fagblade og dagblade i forbindelse med indvielsen. 
Endvidere ville selskabet være berettiget til at anvende billeder mv. af bygningen 
til markedsføring samt til at fremvise bygningen til potentielle kunder. Endelig 
skulle bygningen forsynes med reklame, der oplyste om, at selskabet havde skænket 
denne til kommunen i anledning af jubilæet. Ligningsrådet afgav bindende 
forhåndsbesked om, at udgifterne til opførelse af museumsbygningen måtte 
anses for at have en sådan reklamemæssig værdi for selskabet, at 
udgifterne kunne fradrages.
 En bank havde i anledning af sit 75 års jubilæum ladet opstille et klokketårn 
på byens torv og skænket tårnet til byen. Under hensyn til, at klokketårnet, 
hvis drift og vedligeholdelse blev varetaget af banken, var placeret foran bankens 
hovedsæde, og at det af dets sokkel fremgik, at det var banken, der var giver, 
fandt Landsskatteretten, at den afholdte udgift til klokketårnet måtte 
antages at tage sigte på at opretholde bankens almindelige omdømme og 
samtidig fremme dens interesse ved at gøre den kendt og fordelagtigt bemærket. 
Udgiften var derfor fradragsberettiget efter LL § 8, stk. 1. Se en lignende 
afgørelse i Skat 1989.4.335.(TfS 1989, 242 LSR)
 En sparekasse med en betydelig lokal markedsandel fik godkendt fradrag for gaver 
til lokale foreninger i anledning af sparekassens jubilæum, uanset om foreningerne 
var kunder i sparekassen eller ej. Landsskatteretten fandt, at gaveydelserne havde 
en ikke uvæsentlig betydning for sparekassens status og almindelige omdømme 
i det lokale område, bl.a. fordi en væsentlig del af foreningernes medlemmer 
var kunder i sparekassen, lsr. 1982.124. Se en lignende afgørelse i Skat 1989.8.613.(TfS 
1989, 481 LSR)
 En selvejende institution, der havde til formål at drive kunstmuseum, skulle 
opføre en museumsbygning på 3.000 m2. En del af byggeriet var finansieret 
af et tilskud fra kommunen. Med henblik på helt at færdiggøre byggeriet 
skulle der bruges yderligere midler, der påtænktes fremskaffet, dels ved 
bidrag i henhold til LL § 8 A, efter hvilken bestemmelse institutionen var 
godkendt, dels ved bidrag fra erhvervsvirksomheder. De virksomheder, der ydede bidrag, 
ville være berettiget til reklamer i form af katalogreklamer og rumreklamer. 
Umiddelbart efter museets åbning skulle der udgives en publikation til beskrivelse 
af byggeriet og dets forløb samt en fortegnelse over bidragydere. Publikationen 
udsendtes bl.a. til den samlede dag- og fagpresse og solgtes fra museets kiosk (bl.a. 
til landets biblioteker). Reklamerne kunne være nævnelse af firmanavn 
eller helsideannoncer, til henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr. For større sponsorbidrag, 
op til 40.000 kr., kunne erhverves forskellige stationære skilte i museet med 
omtale af firmaet. Ligningsrådet afgav bindende forhåndsbesked om, at 
erhvervsvirksomheder, der ydede bidrag til kunstmuseet, opnåede reklame i et 
sådant omfang, at udgifterne kunne fratrækkes som driftsomkostninger, 
Skat 1988.6.352.(TfS 1988, 289 LR)
 En skole, der uddannede eksportsælgere og ledere med henblik på at støtte 
danske virksomheder i deres afsætningsbestræbelser i udlandet, havde behov 
for udvidelse. En del af de øgede udgifter herved skulle finansieres ved bidrag 
fra erhvervsdrivende. I forbindelse med indvielsen af byggeriet ville skolen udgive 
en avis, hvori interesserede firmaer kunne annoncere. Avisen påtænktes 
indlagt i en lokal avis, der normalt udkom i 40.000-50.000 eksemplarer. Firmaerne 
blev desuden tilbudt mulighed for opsætning af faste skilte i skolens bygninger 
samt annoncering i op til 10 år i skolens årsskrift. Prisen for annoncering 
og/eller faste skilte i skolens bygninger skulle fastsættes til 10.000 kr.- 
20.000 kr., dog således at større bidrag kunne andrage op til 50.000 kr. 
Prisfastsættelsen ville ske under hensyn til værdien af annonceringen 
og skiltningen. Ligningsrådet afgav bindende forhåndsbesked om, at de 
nævnte bidrag måtte anses for fradragsberettigede reklameudgifter for 
firmaerne, jf. LL § 8, stk. 1, Skat 1988.8.491.(TfS 1988, 439 LR)
 En specialarbejderskole havde påbegyndt et byggeri, og man udsendte en pjece 
til forskellige virksomheder om at yde et bidrag til skolens kunstneriske udsmykning. 
De ydede bidrag ville være mellem 200 kr.- 5.000 kr. Ved byggeriets færdiggørelse 
ville skolen lade trykke en avis, der omtalte byggeriet, og man ville nævne 
bidragyderne ved firmanavn mv. Alle bidragydere kunne uden yderligere afgift indrykke 
en annonce med navn på virksomheden mv. Avisen ville blive husstandsomdelt 
med et oplag på ca. 27.500 eksemplarer. Ligningsrådet gav bindende forhåndsbesked 
om, at virksomheder, der ydede bidrag til kunstudsmykningen, ville opnå ret 
til reklame i et sådant omfang, at udgifterne hertil kunne fratrækkes 
som reklameudgifter, jf. LL § 8, stk. 1.
 Erhvervsdrivendes bidrag til turistforeninger kan i almindelighed ikke fradrages, 
se TfS 1996, 250 VLD om en frisørmester, som 
blev nægtet fradragsret, idet landsretten hverken anerkendte udgiften som driftsudgift 
eller som reklameudgift, fordi den  fandt, at der manglede sammenhæng 
mellem medlemskabet af turistforeningen og indkomsten fra turister som kunder i 
frisørforretningen. Undtagelse kan dog gøres for f.eks. hotelejere.
 I øvrigt vil frivillige bidrag og gaveydelser ikke blot kunne fratrækkes 
ud fra et reklameudgiftssynspunkt, men også som en form for »varerabat«. 
Det er således antaget, at et malerfirma, der havde deltaget i opførelsen 
af en svømmehal, og som skænkede institutionen et kontantbeløb i 
stedet for en kutymemæssig tingsgave, kunne fratrække dette beløb 
som en rabat i tilknytning til entreprisen.
 De skattemæssige regler om sponsorstøtte gælder også for for 
kulturelle arrangementer. Danske erhvervsvirksomheder, der sponsorerede The Hans 
Christian Andersens Ballet Awards, kunne ifølge en bindende forhåndsbesked 
fra Ligningsrådet fratrække bidragene som driftsomkostninger. Alle sponsorerne 
blev nævnt i gallaprogrammet og i helsidesannoncer i landsdækkende aviser. 
Afhængig af bidragenes størrelse kunne virksomhederne få yderligere 
reklame, f.eks. i form af ret til at anvende statuetten i reklamesammenhæng, 
jf. Skat 1987.12.894. (TfS 1987, 555 LR)
 Et firma fik fradrag for ydelsen af et beløb, der skulle dække de direkte 
udgifter til en festaften til fordel for »Flygtning 81«. Virksomheden 
fik som den eneste stillet annonceplads til rådighed i festprogrammet.
 I forbindelse med indsamlingen til »Flygtning 86« havde nogle handlende 
indrykket annoncer i aviserne og reklamerede samtidig i forretningen med meddelelse 
om, at de ville give en vis procentdel af deres omsætning til flygtningehjælpen. 
Bidragene blev anset for fradragsberettigede som reklameudgifter, Skat 1986.11.671.(TfS 
1986, 601)
 |