|  | Efter SSL § 31, stk. 1 er udgangspunktet 
for borgerne, at en administrativ afgørelse først kan indbringes for domstolene, 
når der foreligger en endelig administrativ afgørelse. I denne sammenhæng 
foreligger der en endelig administrativ afgørelse, når den øverste 
klageinstans på området har fået spørgsmålet forelagt til 
prøvelse, og denne klageinstans enten har afgjort spørgsmålet eller 
har afvist at behandle spørgsmålet, jf.TfS 1997, 307 VLD, TfS 1998, 72 
ØLD. Af  
►Østre Landsrets dom i TfS 1999, 198 ◄følger 
dog, at et anmeldt skattekrav i et konkursbo kan prøves, selv om administrativ 
rekurs ikke har været forsøgt. .. 
Østre Landsrets kendelse i TfS 1997, 740 fik samme udfald, men kendelsen er 
mindre vidtgående, dels fordi skatteansættelsen var under klagebehandling 
i Landsskatteretten på tidspunktet for skifterettens prøvelse, og dels 
fordi prøvelsen skete i forbindelse med stillingtagen til afsigelse af konkursdekret. 
I TfS 1998,204 VLD kunne et anmeldt skattekrav i en erstatningssag prøves, 
selv om administrativ rekurs ikke havde været forsøgt. ►I TfS 1999, 302 VLD hjemviste Vestre Landsret et spørgsmål, der ikke havde været påkendt eller afvist ved LSR, da der ikke var en sådan sammenhæng til det påklagede spørgsmål, at der var grundlag for at fravige § 31, stk. 1. Dommen er indbragt for Højesteret◄. 
 Nye spørgsmål Uanset kravet om forudgående prøvelse af 
spørgsmålet i det administrative klagesystem kan retten tillade, at borgeren 
inddrager et nyt spørgsmål under retssagen. Det er en betingelse, at det 
nye spørgsmål har en klar sammenhæng med det spørgsmål, 
som har givet grundlag for retssagen. Det er endvidere en betingelse, at det må 
anses for undskyldeligt, at borgeren ikke har inddraget spørgsmålet tidligere, 
eller at der er grund til at antage, at en nægtelse vil medføre et uforholdsmæssigt 
retstab. Det er i alle tilfælde retten, der afgør, om borgeren skal kunne 
inddrage nye spørgsmål under retssagen.
 For at opfylde kravet om sammenhæng mellem grundlaget for retssagen og det 
nye spørgsmål, der ønskes inddraget under retssagen, er det efter 
forarbejderne til SSL § 31 en betingelse, at der er en sådan sammenhæng 
mellem de faktiske omstændigheder, der ligger til grund for det spørgsmål, 
som retssagen er baseret på, og de faktiske omstændigheder, der ligger 
til grund for det nye spørgsmål, der ønskes inddraget, at princippet 
om en forudgående udnyttelse af den administrative rekurs ikke hermed fraviges 
i en sådan grad, at der foreligger en ny sag.
 For så vidt angår spørgsmålet om skat, er det forudsat i forarbejderne, 
at en borger kan få tilladelse til at inddrage såvel spørgsmål 
vedrørende samme indkomstår som det, retssagen er anlagt om, som spørgsmål 
vedrørende andre indkomstår, hvis der i øvrigt er den fornødne 
sammenhæng mellem det nye spørgsmål og det spørgsmål, retssagen 
er baseret på.
 Bestemmelsen regulerer alene adgangen til at inddrage nye spørgsmål under 
en retssag. Adgangen til at fremsætte nye påstande eller anbringender 
under en retssag er reguleret i RPL.
 SSL § 31, stk. 1 og § 32 er ikke til hinder for, at skatteministeriet 
kan få en påstand, der indeholder spørgsmål, som ikke har været 
behandlet af Landsskatterettten, påkendt af landsretten, jf. TfS 1995, 333 
VL og TfS 1996, 448 HRD. Denne adgang gøres der i praksis kun undtagelsesvist 
brug af, og kun såfremt principielle grunde taler derfor, jf. Skatteministeriets 
kommentar i TfS 1997, 737. I øvrigt sætter forældelsesreglerne en 
grænse for, hvad der fra skattemyndighedernes side, kan inddrages i en verserende 
retssag.
 
 Overspringelse Efter SSL § 31, stk. 2 kan en borger altid indbringe 
en sag for domstolene 6 måneder efter, at sagen er påklaget til den endelige 
administrative instans på området, selv om den endelige administrative 
instans ikke har truffet afgørelse i sagen. Den endelige instans kan være 
LSR, TSS eller en told- og skatteregion.
 
 Frist for indbringelse Efter SSL § 31, stk. 3 skal en borger, der ønsker 
domstolsprøvelse, indbringe sagen for domstolene senest 3 måneder efter, 
at den endelige administrative instans enten har afgjort klagen eller har afvist 
at behandle klagen. Fristen regnes fra afgørelsens datering, jf. TfS 1999, 211 HRD 
 og TfS 1998, 310 ØLD, 
►og fristen udløber ved rettens kontortids ophør, jf. TfS 1999, 364 ØLD◄. 
Fristen forlænges ikke, selv om den udløber på en helligdag, jf. 
TfS 1996, 868 HRD, TfS 1997, 5 VLD, TfS 1997, 41 VLD. Fristen forlænges som udgangspunkt 
heller ikke, hvis en rettidig klage indsendes til det forkerte sted, og først 
når frem til retten efter udløbet af fristen, jf. TfS 1998, 591 HRD. ►Se dog TfS 1999, 209 HRD hvor stævning fremsendt til Østre Landsret i en sag, hvor Vestre Landsret var rette værneting fandtes anlagt ved indleveringen af stævning til Østre Landsret◄. 
Fristen kan fraviges, hvis der inden 3-månedersfristens udløb er indgivet 
en begrundet anmodning om fristforlængelse til Departementet, jf. skatteministeriets 
udtalelse i TfS 1994, 645.
 Efter SSL § 32 kan Skatteministeriet indbringe LSR's kendelser for domstolene 
indenfor en frist på 3 måneder fra kendelsens afsigelse.
 SSL's frister for sagsanlæg påses ikke af domstolene selv. Det betyder, 
at landsretten behandler sagen, medmindre Skatteministeriet nedlægger påstand 
om afvisning. Hvis der nedlægges berettiget påstand om afvisning på 
grund af fristoverskridelse under landsretssagen, vil landsretten afvise sagen, 
jf. TfS 1998, 634 ØLD. Da der er tale om sagsanlæg i 1. instans ved landsretten, 
kan landsrettens dom ankes til Højesteret i overensstemmelse med reglerne i 
RPL.
 
 Forhandlingsprincippet For domstolenes behandling af skattesager gælder 
forhandlingsprincippet. Det betyder, at sagens parter selv skal komme med alle relevante 
oplysninger, og at retten ikke må gå ud over parternes påstande og 
anbringender ved afgørelsen, jf. RPL § 338.
 Udgangspunktet ved domstolene er, at der sker efterprøvelse af såvel skattesagens 
materielle indhold som sagens formalitet. Problemer omkring domstolenes efterprøvelse 
af værdiskøn skulle være løst ved indførelsen af reglerne 
om syn og skøn under LSRs behandling af sagen.
 Ved domstolene vil der altid kunne ske prøvelse af, hvorvidt uskrevne retsgrundsætninger, 
eksempelvis den almindelige lighedsgrundsætning, er tilsidesat ved skattemyndighedernes 
sagsbehandling.
 
 VærnetingEfter SSL § 33 anlægges sager om skatte- eller afgiftsspørgsmål 
ved den landsret, i hvis kreds den skattepligtige har hjemting ved sagens anlæg.
 
 |