anmeldelse om betalingsstandsning sker ifølge KL § 3 til skifteretten på det sted, hvor skyldneren udøver sin erhvervsmæssige virksomhed. Ved anmeldelsen etableres der en fristdag, jf. KL § 1, stk. 1, se afsnit H.1.

Anmeldelsen til skifteretten skal indeholde fx skyldnerens fulde navn, personnummer, bopæl mm., men derimod ikke økonomiske oplysninger, jf. KL § 7.

Er anmeldelsen ikke fyldestgørende, kan skifteretten give skyldneren en kort frist til at fremkomme med de nævnte oplysninger, jf. KL § 8, men denne frist ændrer ikke på den fristdag, der allerede er etableret.

Anmeldelsen skal endvidere indeholde skyldnerens forslag til, hvem der skal beskikkes som tilsyn under betalingsstandsningen. Dette krav er obligatorisk, idet der ifølge KL § 10, stk. 2 ikke etableres en fristdag, hvis anmeldelsen ikke indeholder disse oplysninger.

Anmeldelsespligten. (SKM2006.540.SKAT)►Snitfladen mellem skattecentrene, specialcentrene, Inddrivelsescentret og Hovedcentret◄

Anmeldelser af krav under inddrivelse i betalingsstandsninger foretages

  • af specialcentret, i det område, hvor virksomheden er registreret, både for så vidt angår krav, der er til inddrivelse i Inddrivelsescentret og for krav der er til inddrivelse i skattecentret.

Specialcentret orienterer Inddrivelsescentret om, at der er etableret en betalingsstandsning og anmoder Inddrivelsescentret om, at fremsende en opgørelse af evt. krav, der er til inddrivelse ved Inddrivelsescentret

Anmeldelse af krav, der er under opkrævning i en kommune eller en anden opkrævningsmyndighed, skal anmeldes af opkrævningsmyndigheden.

Det er specialcentret, i det område, hvor virksomheden er registreret, der varetager restanceinddrivelses-myndighedens interesser og opgaver under betalingsstandsningen. For så vidt angår restanceinddrivelsesmyndighedens opgaver i forbindelse med betalingsstandsningen henvises der til Inddrivelses-vejledningens afsnit H.2, og det administrationsgrundlag, der er beskrevet heri.