I det følgende beskrives reglerne for A-skattepligt, AM-bidragspligt og SP-bidragspligt for personer, der har bopæl i Danmark, men som opholder sig midlertidigt i udlandet.

Fuld eller begrænset skattepligtI Danmark skelnes mellem fuld og begrænset skattepligt. Fuld skattepligt medfører globalbeskatning, dvs. beskatning af al indkomst, også fra udlandet. Bopæl i Danmark medfører fuld skattepligt jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 1, også selvom der tages ophold i udlandet. Begrænset (eller ingen) skattepligt til Danmark, når personen først har været fuldt skattepligtig, kan kun opnås ved fraflytning og opgivelse af bopæl. Opgivelse af bopæl kan også være uopsigelig udlejning i - som hovedregel - 3 år. For bopælsbegrebet i øvrigt, se C.1. Ved begrænset skattepligt er løn optjent i udlandet ikke omfattet. Hvis der ikke er tale om fuld skattepligt til Danmark, skal der ikke ske indeholdelse af A-skat, AM-bidrag eller SP-bidrag i løn optjent i udlandet.

Offentligt ansatte danske statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for riget, er omfattet af fuld skattepligt, og det samme gælder under visse betingelser deres medrejsende familie. Det følger af KSL § 1, stk. 1, nr. 4.

I det følgende er forudsat, at der er tale om fuld skattepligt til Danmark. Skattepligten i opholdslandet afhænger af de interne regler der.

Om indkomstopgørelse ved arbejde i udlandet, når der er tale om fuldt skattepligtige, se LV D.B.1 og D.B.2.

Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelserSkattefri rejse- og befordringsgodtgørelser efter LL §§ 9A og 9B kan udbetales af såvel danske som udenlandske arbejdsgivere. For opfyldelse af kravene til skattefrihed, se afsnit B.1.7.

Udlandsopholdets varighedUdlandsopholdets varighed har ingen indflydelse på den danske skattepligt. Så længe en person fortsat har sin bopæl i Danmark, vil den pågældende stadig være fuldt skattepligtig i Danmark, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 1. Muligheden for at blive under dansk social sikring og for at være omfattet af rejsebegrebet i LL § 9A kan dog påvirkes. Fuldt skattepligtige personer skal medregne løn fra udlandet, når den samlede indkomst gøres op, uanset om arbejdet er udført for en dansk eller en udenlandsk arbejdsgiver. Beskatningsretten vil dog efter de fleste DBO'er være hos arbejdslandet, hvis der er tale om en udenlandsk arbejdsgiver (herunder en dansk virksomheds faste driftssted i udlandet) eller arbejde i det pågældende land i mere end 183 dage.

Det er afgørende for spørgsmålet om indeholdelse af A-skat, om der er tale om en arbejdsgiver med fast driftssted her i landet, eller om en arbejdsgiver uden fast driftssted her i landet. Om fast driftssted, se afsnit C.1.1.1.

Visse interne danske lempelsesregler er forbundet med opholdets længde, se afsnit C.2.3.

Dobbeltbeskatnings-overenskomsterDanmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO'er) med en lang række lande. I disse overenskomster fordeles beskatningsretten til forskellige indkomster. I de overenskomster, Danmark har indgået, har Danmark beskatningsretten til løn til offentligt ansatte, der udsendes til tjeneste i udlandet, med mindre særlige forhold gør sig gældende for den ansatte (bl.a. statsborgerskab i arbejdslandet). Afgørende for beskatningsretten i lønmodtagerforhold er i stort set alle DBO'er begreberne dansk/udenlandsk arbejdsgiver og fast driftssted samt 183-dages reglen, som er omtalt de relevante steder. Selv om en DBO giver Danmark ret til at beskatte en given indkomst, skal der dog være intern dansk hjemmel til beskatning. Det er i det efterfølgende forudsat, at der er indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende land. I de tilfælde, hvor der ikke er indgået en DBO, vil det alene være de interne danske lempelsesregler, der kan føre til nedsat beskatning i Danmark.

AM-bidrag, SP-bidrag - social sikringDet er en forudsætning for betaling af AM-bidrag, at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter AMFL. SP-bidraget følger stort set AM-bidraget, dog gælder der bl.a. aldersmæssige begrænsninger for betaling af SP-bidrag, se afsnit A.3.

Lønmodtagere, der er fuldt eller begrænset skatteplitige her i landet og arbejder i udlandet for en dansk arbejdsgiver er omfattet af bidragspligten i AMFL § 7, stk. 1, litra a. ►Se SKM2005.423.LSR, hvor en klager, der var udstationeret i Thailand for en dansk fagbevægelses bistandsorganisation, blev anset for bidragspligltig efter arbejdsmarkedsbidragsloven◄.Tilsvarende gælder for lønmodtagere, der er fuldt skattepligtige her til landet og arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver , forudsat de pågældende i medfør af EF-Forordning 1408/71 eller en social konvention indgået mellem Danmark og arbejds-/opholdslandet er omfattet af social sikringslovgivning i Danmark. Personer, som er fuldt skattepligtige og som arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver, hvor der ikke foreligger en social konvention med det pågældende land, er ikke omfattet af bidragspligten, jf. SKM2004.446.TSS

EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark har indgået, kan føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for betaling af AM-bidrag og SP-bidrag, jf. AMFL § 7, stk. 3 eller 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.

Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk lovgivning om social sikring, jf. AMFL § 7, stk. 3, og ATP-lovens § 17 f, stk. 1. For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler bortfalder bidragspligten, hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser efter AMFL § 1 følger af den pågældende aftale, jf. AMFL § 7, stk. 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.

SKAT træffer afgørelse om eventuel fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag på grund af sociale sikringsforhold, jf. afsnit J.3.3.2.1. Den Sociale Sikringsstyrelse skal altid høres i disse sager.

Social sikring i andre lande end ovennævnte kan ikke føre til fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag.

Se afsnit C.6 om social sikring.