åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.
Bestemmelserne om eftergivelse omfatter fysiske personers almindelige indkomstskatter i form af B-skatter, for hvilke der er udskrevet årsopgørelse og restskatter. Dette gælder også restskatter, der er indregnet i forskudsskatten. Bestemmelserne omfatter ikke foreløbige skatter, for hvilke der ikke er foretaget årsopgørelse. Renter der er påløbet et skattebeløb, der eftergives, er omfattet af eftergivelsen, uanset om de i øvrigt er betalt. Er dette tilfældet, skal der ske tilbagebetaling efter gældende regler.

Udover de personlige skatter mv. omfatter bestemmelserne eftergivelse af ikke-afregnet A-skat, arbejdsmarkedsbidrag/særlig pensionsbidrag jf. opkrævningslovens § 15, jf. KSL § 73 D.

Efter OPKL § 15 omfatter bestemmelserne også eftergivelse af moms, told, punktafgifter, renter, gebyrer og administrative bøder. Eftergivelse af andre skyldige beløb til det offentlige jf. lov nr. 431 af 6. juni 2005 om ændring af forskellige love henviser ligeledes til OPKL § 15.

I henhold til § 27 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 om ændring af forskellige love (Forenkling, harmonisering og objektivisering af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige, samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler) er § 21 i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag ophævet. Det fremgår nu af lovens § 24, stk. 5, at RIM kan eftergive tilbagebetalingskrav efter stk. 2 efter reglerne i opkrævningsloven. Se øvrigt SKM2006.88.SKAT.

►Der er ved lov nr. 510 af 7. juni 2006 om ændring af lov om tilskud til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af studiegæld sket en forenkling af reglerne om eftergivelse i forhold til lovbekendtgørelse nr. 952 af 16. december 1998 med senere ændringer.◄

Lovændringen betyder følgende ændringer på studiegældsområdet:

Den periode, der skal gå, før en låntager kan ansøge om eftergivelse nedsættes fra 12 til 9 år. Perioden regnes fortsat fra det tidspunkt, hvor  

  1. låntager har afsluttet eller afbrudt sin uddannelse,
  2. låntager har påbegyndt tilbagebetalingen af gælden, eller
  3. tilbagebetalingspligten er indtrådt efter lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om statsgaranterede studielån.

Muligheden for en forhåndstilkendegivelse efter 9 år fra uddannelsens afslutning mv. om eftergivelse på et senere tidspunkt bortfalder. Til gengæld nedsættes fristen for ansøgning om eftergivelse tilsvarende.

Bestemmelsen i lovens § 16, stk. 4, hvorefter restanceinddrivelsesmyndigheden er bundet til at følge en forhåndstilkendegivelse om eftergivelse, når afgørelsen om eftergivelse skal træffes på et senere tidspunkt, ophæves i konsekvens af bortfaldet af muligheden for opnåelse af en forhåndstilkendegivelse.

Der gives nu mulighed for at genoptage en afgørelse om eftergivelse af studiegæld, hvis låntagers indkomstforhold forringes væsentligt, også selvom forringelsen sker efter udløbet af den 15-årige tilbagebetalingsperiode. Det kan være tilfældet, hvis tilbagebetalingsperioden er forlænget ud over 15 år.

Genoptagelse af en afgørelse om eftergivelse af studiegæld på grund af væsentligt forringede indkomstforhold træffes efter de nugældende regler. Dette hænger sammen med, at begrænsningerne i muligheden for genoptagelse af afgørelse om eftergivelse af studiegæld i øvrigt foreslås ophævet. Herefter vil alle afgørelser i genoptagelsessager skulle træffes efter nugældende regler.

Der er endvidere mulighed for at få genoptaget en tidligere afgjort ansøgning om eftergivelse efter tidligere gældende regler.