I dette afsnit omtales spørgsmålet om inddrivelse af udenlandsk skatte- og afgiftskrav i Danmark. Hovedreglen er, at de udenlandske krav skal inddrives efter samme regler som gælder for tilsvarende danske krav.

 

►Af OIL § 1, stk. 2, følger, at opkrævnings- og inddrivelsesloven tillige gælder for opkrævning og inddrivelse af udenlandske, færøske eller grønlandske skattekrav i skattesager, som ikke er straffesager, samt for inddrivelse af andre krav fra det offentlige, som efter anmodning fra den kompetente myndighed i den pågældende stat, på Færøerne eller i Grønland opkræves eller inddrives her i landet i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager.◄

 

►Reglerne i anden lovgivning om opkrævning og inddrivelse af fordringer som nævnt i OIL stk. 1, herunder om udpantningsret, lønindeholdelse, modregning, indtrædelsesret, dækningsrækkefølge, renter, gebyrer og afgifter, eftergivelse og henstand m.v., finder anvendelse, medmindre andet følger af det pågældende retlige hjemmelsgrundlag, jf. OIL § 1, stk. 3, 2. pkt.◄

 

Inddrivelses- og SagsbehandlingsreglerIBA kontrollerer sagen vedrørende beløb og formalia. Opfylder anmodningen de fastlagte betingelser omkring beløb og formalia kvitteres der for modtagelsen samtidig med, at kravet sendes til inddrivelse hos det relevante skattecenter.

Inddrivelsesmyndigheden kvitterer for modtagelsen og sender en betalingsanmodning til skyldneren, hvorefter kravet inddrives. Afregning skal ske løbende (månedligt) til IBA. IBA skal orienteres om indbetalingsdato (valørdato) til skattecentret.

Det er aftalt, at man en gang årligt skal orientere om inddrivelsessituationen. Såfremt skattecentret ikke orienterer IBA om ovenstående, er IBA forpligtet til at rykke centret og anmode om en status.

Al kontakt mellem inddrivelsesmyndigheden og den udenlandske myndighed skal foregå via IBA. RIM skal holde IBA orienteret om udviklingen i sagen, og skal sende kopi af forældelsesafbrydende tiltag som foretages. IBA orienterer udlandet om handlingerne. Såfremt RIM vurderer, at det udenlandske krav må anses for uerholdeligt, returneres kravet til IBA med fornøden begrundelse om årsag.

Kravet bestridesSåfremt skyldner bestrider kravet opstår spørgsmålet om, hvordan dette skal håndteres. Klager skyldneren over selve grundlaget for kravet, må dette spørgsmål behandles af de danske myndigheder efter de danske regler om klagefrister m.v. Går klagen på inddrivelsen og hjemmel til at kunne foretage inddrivelse, må dette spørgsmål behandles i inddrivelsesstaten.

UdlægSom udgangspunkt gennemføres inddrivelsen under anvendelse af de regler, som er gældende for tilsvarende danske krav. Der gælder dog særlige regler om udlægskompetencen for krav som inddrives her i landet i henhold til EUs Inddrivelsesdirektiv

Udlægskompetencen ligger hos fogedrettenFor krav som inddrives her i landet i henhold til EUs inddrivelsesdirektiv gælder det, at udlægskompetencen ligger hos fogedretten. Når der er tale om udenlandske krav som inddrives i henhold til EUs inddrivelsesdirektiv, vil IBA, efter at man har foretaget en vurdering af om de formelle regler er overholdt, fremsende anmodningen til det relevante skattecenter til videre foranstaltning. Det er således det pågældende skattecenter, der underretter skyldner samt indbringer eventuelle sager for fogedretten. Eftersom sagerne normalt ikke vil være af rutinemæssig karakter, og da der formentlig ofte vil være behov for vejledning af skyldnere om deres retsstilling efter direktivet, har Justitsministeriet fundet det rigtigst at overlade det til fogedretterne at foretage udlæggene.

RetspraksisFogedretterne kan ikke stille spørgsmål ved eller tage stilling til det materielle i sagen og kan således ikke prøve en indsigelse imod fordringens størrelse og eksistens. Materielle indsigelser skal rettes til den kompetente myndighed i det land, hvorfra anmodningen om bistand kommer. I følge lovens forarbejder kan fogedretten alene tage stilling til, om udlægsgrundlaget har den fornødne klarhed for at et udlæg kan foretages på betryggende vis. Der kan henvises til TfS 2000, 626 FK og TfS 2000, 842 VLK, TfS 2001, 384 VLK, TfS 2002, 644 HK

FremgangsmådenFogedretten kan ikke efterprøve en domstolsafgørelse af, hvem der materielt hæfter for gælden. Men er fogedretten ikke tilfreds med grundlaget - dokumentationen - kan fogedretten udsætte fogedforretningen jf. RPL § 502. Under fogedforretningen skal man være opmærksom på, at såfremt skyldner gør indsigelse mod selve fordringen, skal denne indsigelse fremsættes overfor den kompetente myndighed i den anmodende stat. Fogedforretningen stilles i bero/ suspenderes indtil der foreligger et svar fra den anmodende medlemsstat jf. artikel 12 i direktivet. I medfør af ændringsdirektiv 2001/44/EF kan den anmodende medlemsstat dog anmode om at inddrivelsen gennemføres uanset en indgivet klage,

I TfS 2000, 626 FK fastslog fogedretten, at i tilfælde af indsigelser mod et udenlandsk kravs eksistens, vil sagen skulle indbringes af den pågældende person for den kompetente instans i den medlemsstat, i hvilken den myndighed, der anmoder om bistand, befinder sig, i overensstemmelse med de i sidstnævnte medlemsstat gældende retsregler. Fogedretten er altså afskåret fra at prøve indsigelser, der vedrører kravets eksistens. Fogedretten fandt, at kravet kunne inddrives, eftersom skyldner havde været bekendt med kravet længe uden at gøre sine indsigelser gældende overfor den udenlandske myndighed, og eftersom skyldner i afgørelsen var blevet gjort bekendt med, at indsigelser skulle gøres gældende inden 15 dage.

Opstår der tvister i fogedretten, som skattecentret ikke umiddelbart kan afklare, stilles sagen i bero og sagen forelægges IBA. IBA afgør herefter, om spørgsmålene skal forelægges den anmodende stat eller om afklaringen kan finde sted her i landet.

Modregning og LønindeholdelseVed inddrivelse af udenlandske krav kan modregning og lønindeholdelse anvendes i samme omfang som ved tilsvarende danske krav.

Prioritetsregler Et udenlandsk krav indgår i prioritetsrækken på samme måde som et dansk krav. Et udenlandsk skattekrav, der er fremsendt til inddrivelse i Danmark opkræves således forud for senere forfaldne krav her i landet.

Konkurs og gældssaneringEn udenlandsk myndighed har mulighed for at anmelde et krav i et dansk konkursbo. Hvis et udenlandsk krav er til inddrivelse her i landet, skal den udenlandske myndighed orienteres om konkursdekretet.For gældssanering gælder, at et udenlandsk krav som udgangspunkt ikke er omfattet af en dansk gældssanering. Lader skifteretten det udenlandske krav indgå i gældssaneringen, er den udenlandske myndighed ikke forpligtet til at respektere dette, og kan kræve pengene inddrevet ved individualforfølgning mod skyldner i eget land. I begge situationer er de danske inddrivelsesmyndigheder afskåret fra at bistå med opkrævningen.

EftergivelseSpørgsmål om hel eller delvis eftergivelse af fremsendte krav afgøres udelukkende af den ansøgende stat. Anmodning om eftergivelse vedlagt budgetoversigt sendes til IBA.

ForældelseNår en udenlandsk myndighed anmoder de danske myndigheder om at bistå i forbindelse med inddrivelse skal tidspunktet for, hvornår forældelse indtræder normalt være angivet. Krav der inddrives efter den nordiske bistandsaftale og EU-direktivet (Rådets direktiv 76/308/EØF) forældes efter reglerne i det land, der fremsætter begæring om inddrivelse. Krav der inddrives efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst forældes som udgangspunkt efter danske regler.

Eksempler på forældelsesregler

Land

Regel 

Grønland 

5 år efter forfaldsdagen (danske regler)

Afbrydelse af forældelsen: Danske regler

Finland 

5 år efter udløbet af det kalenderår, hvori kravet forfaldt til betaling

Afbrydelse af forældelsen: Der kan ikke ske afbrydelse af forældelsen, som forudsat iht. artikel 14.3 i den nordiske bistandsaftale.

  • Ved udlæg i fast ejendom før forældelse kan man modtage afregning på kravet ved et senere salg.
  • Ved anmeldelse i et konkursbo kan man modtage dividende ved efterfølgende udlodning.
  • En gældssaneringskendelse er ikke forældelsesafbrydende. Dividenden kan kun afregnes indtil kravet forældes. 

Færøerne 

Danske regler

Afbrydelse af forældelse: Danske regler 

Island 

4 år efter forfaldsdagen

Afbrydelse: Ved udlæg, anmodning om tvangsauktion, sagsanlæg, anmeldelse i konkurs, frivillig indbetaling fra skyldner og skyldners anerkendelse af kravet forlænges fristen med 4 år. Ved dom forlænges fristen med 10 år. 

Norge 

3 år efter udløbet af det kalenderår, hvori kravet forfaldt til betaling

Afbrydelse af forældelse: Kan afbrydes ved skyldnerens erkendelse af skylden. Erkendelsen kan enten foreligge i form af et forlig eller en anden skriftlig erkendelse, eller den kan bestå i en stiltiende anerkendelse, f.eks. ved betaling af renter ny frist 3 år. Endvidere kan forældelsen afbrydes ved udlæg ny frist 10 år.

I lighed med Danmark har Norge regler om suspension af forældelsen, når man mangler kendskab til skyldnerens opholdssted. Man skal dog aktivt have udtømt mulighederne for oplysninger, bl.a. ved adresseforespørgsel til bopælsstaten. 

Sverige 

5 år efter udløbet af det kalenderår, hvori kravet forfaldt til betaling

Afbrydelse af forældelse: Der kan ikke ske afbrydelse af forældelsen, som forudsat iht artikel 14.3 i den nordiske bistandsaftale.

  • Ved udlæg i fast ejendom før forældelse kan man modtage afregning på kravet ved et senere salg. Udlæg må kun foretages, hvis det vurderes, at udlægget kan indfries ved en tvangsrealisation af ejendommen.
  • Ved anmeldelse i et konkursbo kan man modtage dividende ved efterfølgende udlodning.
  • En gældssaneringskendelse er ikke forældelsesafbrydende. Dividenden kan kun afregnes indtil kravet forældes. 

Tyskland 

5 år efter udløbet af det kalenderår, hvori kravet forfaldt til betaling.

Afbrydelse af forældelse: Forældelsen afbrydes ved skriftlig fremsættelse af kravet, udsættelse af betalingsfristen, henstand, udsættelse af fuldbyrdelsen, udlægsforanstaltning, anmeldelse i konkurs og ved myndighedens tilvejebringelse af oplysninger om skyldners bopæl eller opholdssted.

  • Afbrydelsen af forældelsen ved forlængelse af betalingsfristen, henstand m.v. fortsætter indtil henstanden m.v. er ophørt.
  • Med udløbet af kalenderåret, hvor afbrydelsen er endt, begynder en forældelsesfrist på 5 år.

    For så vidt angår spørgsmålet om forældelse i relation til Tyskland har Vestre Landsret ved kendelse af 9. april 1999 (TfS 1999, 807 VLK) udtalt, at spørgsmålet om indtræden af forfaldstid for et tysk skattekrav, der af de tyske myndigheder begæres inddrevet i Danmark skulle afgøres efter de tyske regler. Herefter var det en forudsætning for inddrivelse i Danmark, at kravet ikke var forældet efter hverken danske eller tyske regler. Tilsvarende er offentliggjort i TfS 2003, 866 ØLK og 2005, 307 HK. ►Se også SKM2006.218.ØLR.◄

    Inddrevne beløbDe inddrevne beløb sendes af inddrivelsesmyndigheden til IBA, der sender beløbet videre til den udenlandske myndighed.