Dette afsnit handler om visse fælles materielle og processuelle regler af betydning for afgiftspligtige personer i Danmark og i andre EU-lande, der ansøger om anvendelse af anvendelse af særordningen for små virksomheder i EU på tværs af landegrænser.
 Afsnittet indeholder:
  - Regel
  - Årlig omsætning i EU
  - Eksempler
  - Retningslinjer fra Momsudvalget 
  - SMV-ordningen og EU-ordningen for one-stop-shop
  
 Regel 
 Afgiftspligtige personer etableret inden for EU, kan gøre brug af et andet EU-lands momsfritagelsestærskel, hvis følgende betingelser er opfyldt:
  - Den afgiftspligtige person har en årlig omsætning i EU på ikke mere end 100.000 euro årligt
  - Den afgiftspligtige person har en årlig omsætning i det EU-land, hvor fritagelsen ønskes under den relevante momsfritagelsestærskel i det respektive EU-land.
  - Den afgiftspligtige person har givet forhåndsmeddelelse til sit etableringsland om anvendelse af fritagelse for små virksomheder i det EU-land, hvor den afgiftspligtige er etableret.
  - Den afgiftspligtige person kan identificeres ved hjælp af et individuelt registreringsnummer, som er tildelt af de relevante myndigheder i etableringslandet.
  
 Se ML § 71 e, og § 71 k.
 Den årlig omsætning på 100.000 euro årligt, der kan give anledning til karantæne fra særordningen for små virksomheder, udgør 744.750 danske kroner. Se ML § 71 k, stk. 4.
 Bemærk 
 Etableringsbegrebet i særordning for små virksomheder er snævrere end i momssystemdirektivet generelt. Små virksomheder kan i relation til særordningen for små virksomheder alene have ét etableringssted. Små virksomheder, der har hjemsted i et andet EU-land, men et fast forretningssted i fx Danmark, vil således fremover skulle være omfattet af reglerne om virksomheder etableret i andre EU-lande. Ligeledes vil små virksomheder, der har hjemsted i et tredjeland, men et fast forretningssted i Danmark fremover ikke kunne anvende SMV-reglerne. Se lovforslag nr. 119 af 28. februar 2024.
 Etableringsstedet fastlægges efter hvor den afgiftspligtige person har sit hovedkontor for sin økonomisk virksomhed. Se artikel 10, stk. 2 og stk. 3 i gennemførelsesforordning 282/2011
 Årlig omsætning i EU 
 Det samlede årlige omsætning i EU udgøres af den samlede årlige værdi uden moms af leveringer af varer og ydelser foretaget af en afgiftspligtig person inden for EU’s afgiftsområde i løbet af 1 kalenderår. Se ML § 71 b.
 Nærmere bestemt består omsætningen i EU af følgende beløb uden moms i henhold til ML § 71 j:
  - Beløbet for leveringer af varer og ydelser, i det omfang de ville blive pålagt afgift, hvis de blev leveret af en afgiftspligtig person, der ikke er fritaget.
  - Beløbet for transaktioner, som i henhold til § 34, stk. 1, nr. 18, er fritaget for moms eller er fritaget efter § 13, stk. 1, nr. 15, med ret til fradrag efter § 37, stk. 8 eller regler svarende hertil.
  - Beløbet for de transaktioner, som er fritaget for afgift i henhold til § 34, stk. 1, nr. 5-17, og § 45, stk. 2, 4-6 og 14 eller regler svarende hertil.
  - Beløbet for de transaktioner, som er fritaget for afgift i henhold til § 34, stk. 1, nr. 1-4, hvis en af de i § 34, stk. 1, nr. 1-4, fastsatte fritagelser finder anvendelse eller regler svarende hertil.
  - Beløbet for transaktioner vedrørende fast ejendom, for de i § 13 stk. 1, nr. 11, omhandlede finansielle transaktioner og for forsikrings- og genforsikringsydelser, medmindre disse transaktioner har karakter af bitransaktioner eller regler svarende hertil.
  
 Bemærk dog at overdragelse materielle eller immaterielle investeringsaktiver ikke skal medregnes i den samlede omsætning. Se ML § 71 j, stk. 2.
 Eksempler
 I nedenstående eksempler er der taget udgangspunkt i nystartet virksomhed. Der er således i eksemplerne ikke taget højde for regler om forrige års salg m.v.
 Eksempel 1 på anvendelse af særordningen for små virksomheder (EU-ordningen).
    |   EU-Lande   |    Årligt salg i danske kroner   |    Nationale fritagelsestærskler i danske kroner   |    Ret til at anvende fritagelsestærsklerne   |  
  |   Etableringsland   |    40.000   |    50.000   |    Ja   |  
  |   Fritagelsesland   |    50.000   |    100.00   |    Ja   |  
  |   Fritagelsesland   |    70.000   |    60.000   |    Nej   |  
  |   Andre EU-lande   |    0   |    -   |    -   |  
  |   Total   |    160.000   |   |   |  
  
 Bemærk at den afgiftspligtige person har en årlig omsætning i EU på mindre end 100.000 euro årligt.  
 Eksempel 2 på anvendelse af særordningen for små virksomheder (EU-ordningen).
    |   EU-Lande   |    Årligt salg i danske kroner   |    Nationale fritagelsestærskler i danske kroner   |    Ret til at anvende fritagelsestærsklerne   |  
  |   Etableringsland   |    40.000   |    50.000   |    Ja   |  
  |   Fritagelsesland   |    90.000   |    100.00   |    Nej   |  
  |   Fritagelsesland   |    70.000   |    60.000   |    Nej   |  
  |   Andre EU-lande   |    700.000   |    -   |    -   |  
  |   Total   |    900.000   |   |   |  
  
 Bemærk at den afgiftspligtige person har en årlig omsætning i EU på mere end 100.000 euro årligt, hvorfor denne ikke kan gøre af andre EU-landes fritagelsestæreskel. Dog kan den afgiftspligtige person fortsat gøre brug af fritagelsestærsklen i sit etableringsland.  
 Eksempel 3 på anvendelse af særordningen for små virksomheder (EU-ordningen).
    |   EU-Lande   |    Årligt salg i danske kroner   |    Nationale fritagelsestærskler i danske kroner   |    Ret til at anvende fritagelsestærsklerne   |  
  |   Etableringsland   |    60.000   |    50.000   |    Nej   |  
  |   Fritagelsesland   |    50.000   |    100.00   |    Ja   |  
  |   Fritagelsesland   |    10.000   |    60.000   |    Ja   |  
  |   Andre EU-lande   |    0   |    -   |    -   |  
  |   Total   |    120.000   |   |   |  
  
 Bemærk at den afgiftspligtige person har en årlig omsætning i EU på mindre end 100.000 euro årligt, hvorfor denne kan gøre brug af andre EU-landes fritagelsestærskel. Dog kan den afgiftspligtige person ikke gøre brug af fritagelsestærsklen i sit etableringslands, da den afgiftspligtige persons salg overstiger etableringslandets fritagelsestærskel.
 Retningslinjer fra momsudvalget
 Momsudvalget har i flere retningslinjer behandlet, hvorledes reglerne i særordningen for små virksomheder skal forstås. Skattestyrelsen deler Momsudvalgets opfattelse i følgende retningslinjer. 
 WP 1055, dokument A fra Momsudvalget omhandlende retssikkerhed i forbindelse med særordningen for små virksomheder. Retningslinjen er vedtaget på baggrund af drøftelser på udvalgets 121. møde.
 Guideline 1075, dokument A fra Momsudvalget omhandlende faste forretningssteder i forbindelse med særordningen for små virksomheder. Retningslinjen er vedtaget på baggrund af drøftelser på udvalgets 123. møde.
 Guideline 1076, dokument B fra Momsudvalget omhandlende sammenspillet mellem særordningen for små virksomheder og erhvervelser. Retningslinjen er vedtaget på baggrund af drøftelser på udvalgets 123. møde.
 Guideline 1077, dokument C fra Momsudvalget omhandlende sammenspillet mellem særordningen for små virksomheder og One-Stop-Shop (OSS) Union Scheme. Retningslinjen er vedtaget på baggrund af drøftelser på udvalgets 123. møde.
 Guideline 1078, dokument D fra Momsudvalget omhandlende en række forhold i forbindelse med særordningen for små virksomheder. Retningslinjen er vedtaget på baggrund af drøftelser på udvalgets 123. møde.
 Retningslinjerne kan downloades fra udvalgets hjemmeside.
 Særordningen for små virksomheder og EU-ordningen for one-stop-shop
 Særordningen for små virksomheder og EU-ordningen for one-stop-shop er kompatible med hinanden. Afgiftspligtige personer, der opfylder betingelserne, kan således anvende særordningen for små virksomhed i sit etableringsland og/eller i et anden EU-land og samtidig være registreret i EU-ordningen for One-stop-shop. Herved kan den afgiftspligtige person foretage momsfrie leveringer i visse EU-lande og samtidig deklarere leveringer til andre EU-lande, hvor den afgiftspligtige person ikke gøre brug af særordningen for små virksomheder. Det er ikke muligt at anvende begge regelsæt samtidig inden for samme jurisdiktion.