GB art. 349 og 355-357Varerne skal angives til forsendelse i en T-1-angivelse. Varerne skal frembydes for SKAT på de steder, der er anvist som ekspeditionssted for de pågældende transportmidler. Nødvendigt arbejde, f.eks. ud- og indpakning mv. i forbindelse med en eventuel kontrol, påhviler vareafsenderen.

Indeholder blanketten ikke tilstrækkelige rubrikker til specifikation af varerne fortsættes på bis-blanketter.

Det pågældende transportdokument f.eks. fragtbrev eller konnossement skal forevises i forbindelse med indgivelse af forsendelsesangivelse. Transportdokumentet skal til enhver tid på forlangende forelægges for toldmyndighederne under transporten.

Når udførselsangivelse kræves afgivet skal denne indleveres samtidigt med forsendelsesangivelsen.

I forsendelsesangivelsen må kun opføres varer, der er bestemt til indladning i et og samme transportmiddel, og som skal transporteres fra samme afgangstoldsted til samme bestemmelsestoldsted. Følgende transportmidler anses som et og samme transportmiddel:

  • et køretøj til vejtransport med en eller flere påhængsvogne eller sættevogne,
  • en togstamme,
  • skibe, der udgør en enhed,
  • containere, der er indladet på et transportmiddel, som omhandlet ovenfor.

Et og samme transportmiddel kan benyttes til indladning af varer ved flere afgangssteder og til losning ved flere bestemmelsessteder.

Varer, der henføres under EUs forsendelsesprocedure, skal forsendes til bestemmelsesstedet ad en økonomisk set berettiget rute.

For varer, der er anført på listen i toldvejledningens bilag 150, bilag 44c til GB, eller når toldmyndighederne eller den hovedforpligtede finder det nødvendigt, fastsætter afgangsstedet en bindende transportrute, der som et minimum omfatter en angivelse i rubrik 44 på forsendelsesangivelsen af de EU- eller EFTA-lande, der skal passeres. Dette skal ske under hensyntagen til de oplysninger, der er afgivet af den hovedforpligtede. Der er dog mulighed for fritagelse for en bindende rute, se afsnittet om forenklinger, se afsnit B.1.4.5.

Udfra de oplysninger som den hovedforpligtede har afgivet, fastsætter afgangstedet en tidsfrist, inden udløbet af hvilken varerne skal være frembudt for bestemmelsesstedet. Fristen er bindende for de toldmyndigheder, gennem hvis territorium forsendelsen er foregået, og kan ikke ændres af disse myndigheder.

Hvis varerne frembydes på bestemmelsesstedet efter udløbet af denne frist, og skyldes den manglende overholdelse af fristen omstændigheder, som bestemmelsesstedet finder behørigt godtgjort, og som fragtføreren eller den hovedforpligtede ikke er ansvarlige for, anses den hovedforpligtede for at have overholdt den fastsatte tidsfrist.

Til sikring af varernes identitet skal der som hovedregel ske toldlukning af lastrum eller kolliplombering. For så vidt angår landevejstransporter vil det medføre væsentlige tidsmæssige besparelser, hvis der benyttes toldgodkendte køretøjer eller containere. Det vil altså være en fordel at anvende et TIR-godkendt køretøj eller container, men det kan ikke kræves. Hvis køretøjet eller containeren ikke er TIR-godkendt må afgangstoldstedet, ved en besigtigelse forinden plombering sikre sig, at køretøjet/containeren kan anses for forseglingssikker.

Ved kolliplombering skal den, der forestår forsendelsen, foretage det arbejde, der er nødvendigt af hensyn til plomberingen, såsom anbringelse af toldsnøre, frembydelse af det enkelte kolli mv. Anbringelse af toldplombe skal dog altid foretages af afgangstoldstedet.

Afgangsstedet kan fritage for forsegling, når varernes identifikation kan sikres ved hjælp af varebeskrivelse i forsendelsesangivelsen eller i de supplerende dokumenter. Varerne anses for at kunne identificeres, når beskrivelsen af dem er så detaljeret, at deres mængde og art let kan konstateres. Hvis afgangsstedet indrømmer fritagelse for forsegling, skal dette i forsendelsesangivelsen rubrik "D. Kontrolleret af afgangstoldstedet" ud for underrubrikken "Forseglinger" anføre:

  • Fritaget.
Til vurdering af hvorvidt fritagelsesmuligheden kan bringes i anvendelse, kan følgende forhold tages i betragtning:
  • varen er ipræget et unikt nummer, såsom stel- eller chassisnummer, eller vedrørende levende dyr, f.eks. øremærkning,
  • varebeskrivelsen er så detaljeret, at varernes mængde og art let kan konstateres. Der kan her lægges til grund, om det er muligt at kunne beregne told og afgifter udfra beskrivelsen i forsendelsesangivelsen eller i de supplerende dokumenter. Det kan f.eks. være "Fersk eller kølet atlanterhavshelleflynder (Hippoglossus hippoglossus)". Varebeskrivelsen i rubrik 31, samt mængden i rubrik 35 (Bruttomasse) og 38 (Nettomasse). Varebeskrivelsen og nettovægt kan også fremgå af de supplerende dokumenter. Hvis der i rubrik 33 eller i de supplerende dokumenter er anført en varekode, min. 6 cifre, kan dette indgå i overvejelserne. Der kan kun kræves en varekode når dette er obligatorisk, se afsnit B.1.2.3 og B.1.2.4.1,
  • kendskabet til den hovedforpligtede, uden at det dog tilsidesætter kravene om varebeskrivelse. Hvis der er tale om en på afgangsstedet kendt hovedforpligtet (og transportør), som ofte har forsendelse af f.eks. ensartede varer og som er kendt for ikke at give anledning til uregelmæssigheder, kan dette også indgå i vurderingen og dermed eventuelt bidrage til fritagelse for plombering.