|  | Lovgivningens øvrige bestemmelser om klageadgang skal være udnyttet, inden 
klagen indgives til Landsskatteretten. Om Landsskatterettens påkendelseskompetence 
og kompetence til at genoptage egne afgørelser, se afsnit A.2.4. Om 
sagsbehandlingen ved Landsskatteretten henvises til til bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 563 af 2. juli 1999 af forretningsorden for Landsskatteretten. Klagefrist 
En klage til Landsskatteretten skal være modtaget i Landsskatteretten senest 
tre måneder fra modtagelsen af den afgørelse, der klages over, jf. SSL 
§ 25, stk. 1.
 Som udgangspunkt har myndighederne bevisbyrden for, hvornår afgørelsen 
må antages at være afsendt. Imidlertid kan det komme klageren til skade, 
hvis han ikke sikrer sig bevis for modtagelsestidspunktet, hvis afgørelsen 
er modtaget senere end det ville være tilfældet med sædvanlig postmæssig 
ekspedition, jf. TfS 2000, 503 HD.
 I TfS 2000, 424 ØLD havde myndighederne ikke godtgjort med den sikkerhed det 
må kræves, at afgørelserne var afleveret til postvæsenet. Klagen 
afvises som udgangspunkt, hvis fristen overskrides, jf. TfS 1999, 598 HD. Landsskatteretten 
kan dog se bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder 
taler derfor, jf. SSL § 25, stk. 1. I TfS 2000, 689 LSR var et toldcenters 
afgørelse, som var truffet den 28. april 1999, påklaget til Landsskatteretten 
den 12. november 1999. Klagefristen var således overskredet. Landsskatteretten 
bemærkede, at klagefristen ikke var suspenderet som følge af, at der var 
udsendt en mellemkommende rettelsesangivelse. Det forhold, at selskabet havde ønsket 
at indhente yderligere oplysninger, var heller ikke en særlig omstændighed, 
som kunne få Landsskatteretten til at se bort fra fristoverskridelsen.
 Det forhold, at fristoverskridelsen er af kort varighed, kan ikke i sig selv begrunde, 
at sagen skal realitetsbehandles, jf. TfS 2000, 503 HD.
 Krav til klagen Klagen skal være skriftlig. Det skal fremgå af 
klagen, på hvilke punkter afgørelsen anses for urigtig og hvorfor. Sammen 
med klagen indsendes (i original eller kopi):
 
Landsskatteretten kan fastsætte en frist til at besvare spørgsmål 
eller indsende yderligere oplysninger, jf. SSL § 25, stk. 3. Hvis en klage 
er udformet eller begrundet på en sådan måde, at den ikke kan tjene 
som grundlag for sagens videre behandling, kan Landsskatteretten give klageren en 
frist til at udbedre manglen. Hvis klageren ikke udbedrer manglen, kan Landsskatteretten 
afvise klager, der ikke opfylder formkravene, jf. SSL § 25, stk. 3.Den afgørelse, der klages overDen sagsfremstilling, der har ligget til grund for afgørelsen, og som er 
sendt til klageren. Denne regel gælder ikke i overspringelsessagerDokumenter, som klageren ønsker at anvende som bevis Klageafgift Der skal betales en klageafgift for enhver klage til Landsskatteretten. 
Dette gælder også anmodning om genoptagelse af Landsskatterettens egne 
afgørelser, jf. SSL § 29, stk. 3. Afgiftens størrelse reguleres årligt. 
Afgiften er på 600 kr. i 2001. Landsskatteretten begynder ikke på behandlingen 
af klagen, før afgiften er betalt. Afgiften tilbagebetales, hvis klageren får 
helt eller delvis medhold i klagen, enten af Landsskatteretten eller ved en eventuel 
efterfølgende domstolsprøvelse af spørgsmålet. Afgiften tilbagebetales 
dog ikke, hvis Landsskatteretten afviser at behandle klagen, eller hvis klageren 
indbringer spørgsmålet for domstolene efter overspringsreglen i SSL § 
31, stk. 2, før Landsskatteretten har færdigbehandlet klagen. Afgiften 
tilbagebetales heller ikke, hvis klageren tilbagekalder klagen, medmindre tilbagekaldelsen 
sker i forbindelse med, at den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, 
genoptager sagen, jf. SSL § 25, stk. 4.
 Sagsbehandling når klage er indgivet Sagsforberedelsen foretages af 
et af Landsskatterettens kontorer, jf. forretningsorden for Landsskatteretten, § 
4, stk. 1. Sagsbehandlingen er undergivet officialprincippet, hvilket indebærer, 
at Landsskatteretten skal sørge for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, 
inden der træffes afgørelse, jf. afsnit E.3.3.
 Landsskatteretten 
underretter den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, om 
klagen og anmoder myndigheden om at indsende det materiale, der har dannet grundlag 
for afgørelsen, jf. forretningsordenens § 4, stk. 2. Landsskatteretten 
kan anmode myndigheden om en udtalelse om klagen eller dele heraf, jf. forretningsordenens 
§ 4, stk. 3. Anmodningen skal efterkommes inden for en måned fra anmodningens 
modtagelse, medmindre Landsskatteretten har fastsat en længere frist i anmodningen.
 I særlige tilfælde kan Landsskatteretten anmode den skatteansættende 
myndighed om at udarbejde en ny sagsfremstilling og eventuelt om at afgive en indstilling 
om klagens afgørelse. En sådan anmodning skal imødekommes inden 3 
måneder, medmindre Landsskatteretten har fastsat en længere frist. Landsskatteretten 
kan endvidere i særlige tilfælde anmode den skatteansættende myndighed 
om at indhente en udtalelse over klagen eller dele af klagen fra en anden myndighed 
og indsende den indhentede udtalelse til Landsskatteretten sammen med den skatteansættende 
myndigheds eventuelle bemærkninger til udtalelsen. Sådanne anmodninger 
skal efterkommes inden for tre måneder fra anmodningens modtagelse, medmindre 
Landsskatteretten har fastsat en længere frist i anmodningen. Tilsvarende kan 
Landsskatteretten anmode Told- og Skattestyrelsen om en udtalelse om klagen eller 
dele heraf, jf. forretningsordenens § 5, stk. 1. Hvis Told- og Skattestyrelsen 
i forbindelse med en klage over en vurdering af en fast ejendom oplyser, at der 
er iværksat revision omfattende den påklagede vurdering, stiller Landsskatteretten 
klagesagen i bero, indtil revisionen er tilendebragt, jf. forretningsordenen § 
5, stk. 2. Landsskatteretten underretter i så fald skriftligt klageren om berostillelsen.
 Under Landsskatterettens behandling af en klage, kan Landsskatteretten indhente 
sådanne yderligere oplysninger, som Landsskatteretten anser for nødvendige 
til klagens afgørelse, jf. forretningsordnens § 7, stk. 1.
 Hvis der under Landsskatterettens sagsbehandling af en klagesag fremkommer oplysninger 
om sagens faktiske omstændigheder, som ikke fremgår af den indsendte sagsfremstilling, 
skal Landsskatteretten foretage høring efter reglerne i forvaltningslovens 
§§ 19-21, se afsnit E.3.5. 
Klageren skal samtidig underrettes om retten til at udtale sig mundtligt eller skriftligt 
overfor Landsskatterettens kontor. En sådan udtalelse skal foreligge indenfor 
en frist på 14 dage, medmindre Landsskatteretten har fastsat en anden frist. 
Hvis der ikke kommer en henvendelse fra klageren indenfor denne frist, viderebehandles 
sagen på det foreliggende grundlag.
 Når grundlaget er tilvejebragt, udarbejder Landsskatterettens kontor en skriftlig 
redegørelse med en motiveret indstilling til klagens afgørelse, jf. forretningsordenens 
§ 9, stk. 1.
 I visse tilfælde bliver den motiverede indstilling til klagens afgørelse, 
som Landsskatteretten har udarbejdet, sendt til udtalelse i Told- og Skattestyrelsen, 
jf. forretningsordenens § 9, stk. 2. Told- og Skattestyrelsens udtalelse til 
den motiverede indstilling skal foreligge inden 1 måned.
 Kontormøde Klageren har adgang til en mundtlig forhandling med Landsskatterettens 
sagsbehandler, jf. SSL § 26, stk. 1. Landsskatteretten fastsætter tid 
og sted for mødet. Indkaldelse til møde skal ske med mindst 14 dages varsel, 
medmindre en kortere frist aftales med klageren. I sager om vurdering af fast ejendom 
kan det bestemmes, at mødet finder sted i forbindelse med besigtigelse af ejendommen. 
Landsskatteretten kan indbyde den myndighed, der har truffet den påklagede 
afgørelse, eller Told- og Skattestyrelsen til at deltage i mødet. Klageren 
kan efter mødet efter anmodning få tilsendt en kopi af mødereferatet. 
Det følger af FVL § 21, at klageren i stedet for et møde kan vælge 
at udtale sig skriftligt.
 Retsmøde Klageren kan anmode om at få adgang til at udtale sig 
mundtligt i et retsmøde overfor de retsmedlemmer, der skal træffe afgørelse 
i sagen, jf. SSL § 27, stk. 1. Også Told- og Skattestyrelsen kan anmode 
om et retsmøde. Hvis Told- og Skattestyrelsen ønsker at benytte sig af 
sin adgang til at anmode om retsmøde i en sag, skal anmodningen herom fremsættes 
senest samtidig med Told- og Skattestyrelsens udtalelse. Hvis en told- og skatteregion 
mener, at det kan være påkrævet med et retsmøde, skal sagen 
fremsendes til Told- og Skattestyrelsen med en begrundet indstilling. Told- og Skattestyrelsen 
beslutter, hvem der skal repræsentere ToldSkat på et evt. retsmøde.
 Retspræsidenten i Landsskatteretten fastsætter tid og sted for retsmøderne. 
Retsmøderne er ikke offentlige, jf. forretningsordenens § 14, stk. 1. 
Under mødet skal klageren have adgang til at redegøre for sine påstande 
og begrundelsen herfor. Andre, der er indkaldt til mødet, skal have adgang 
til at udtale sig på mødet. Retsmedlemmerne kan stille spørgsmål 
til de fremmødte.
 Landsskatteretten kan afvise en anmodning om retsmøde, hvis det efter forholdene 
må anses for åbenbart overflødigt, jf. SSL § 27, stk. 3 og TfS 
2000, 901 HD. Landsskatterettens afslag på retsmøde kan ikke påklages 
til anden administrativ myndighed. Afslag på retsmøde skal meddeles klageren 
skriftligt, jf. forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 2. Hvis klageren 
ikke har haft et kontormøde med en af Landsskatterettens sagsbehandlere skal 
han samtidig underrettes om sin ret til en sådan forhandling, jf. forretningsordenens 
§ 12, stk. 2. Begrundelsen for, at der ikke er afholdt retsmøde, skal 
fremgå af Landsskatterettens kendelse, jf. forretningsordenens § 17, stk. 
3.
 Klageren kan til enhver tid trække sin anmodning om retsmøde tilbage. 
I så fald behandles sagen færdig på grundlag af det, der allerede 
foreligger i sagen.
 Landsskatterettens afgørelse Landsskatterettens afgørelse træffes 
på grundlag af en votering, jf. afsnit A.2.4.
 Landsskatteretten 
afgør klagen ved kendelse, jf. SSL § 28, stk. 1. Kendelsen skal indeholde 
oplysninger om de forskellige meninger under afstemningen både vedrørende 
resultatet og begrundelsen. Kendelsen skal desuden angive stemmetallet for hver 
opfattelse, og det skal fremgå, om retsformanden har afgivet dissens. Kendelsen 
skal i øvrigt angive navnene på de retsmedlemmer, der har deltaget i afgørelsen, 
jf. SSL § 28, stk. 2.
 Kendelsen sendes til klageren og alle øvrige vedkommende.
 Tilbagekaldelse En klager kan til enhver tid tilbagekalde klagen til Landsskatteretten, 
jf. forretningsordenen § 19. Ved tilbagekaldelse skal Landsskatteretten skriftligt 
meddele klageren, at klagen er henlagt i Landsskatteretten som følge af tilbagekaldelse 
af klagen.
 Overspringelsesfrist Hvis der er gået mere end 6 måneder efter 
at skatteyderen har indbragt sin sag for Landsskatteretten, og Landsskatteretten 
ikke har truffet afgørelse i sagen, kan skatteyderen indbringe sagen for domstolene, 
jf. SSL § 31, stk. 2 (overspringsreglen). Hvis klageren indbringer sagen for 
domstolene efter overspringsreglen, anses klagen til Landsskatteretten for bortfaldet. 
Landsskatteretten skal skriftligt meddele klageren, at klagen herefter er henlagt 
i Landsskatteretten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |