|  | I en række domstolsafgørelser blev fradrag for renteudgifter nægtet, 
selvom betingelserne omtalt under afsnit A.E.1.1.1 
til A.E.1.1.2 formelt set var opfyldte. 
Derimod kunne indholdet af gældsforpligtelsen ikke ubetinget lægges til 
grund efter sin ydre form - som køb af fast ejendom eller lån i pengeinstitut 
o.a.- for at fremtvinge ønskede skattemæssige følger. De reelle økonomiske 
indhold blev efter en konkret vurdering afvist at være i overensstemmelse med 
de skatteretlige krav til fradragsret i låneforhold. I følgende domme 
blev de foretagne dispositioner, helt eller delvist, tilsidesat i skattemæssig 
henseende: I UfR 1991.209 (HRD)(TfS 1992, 78) ansås en aftale om køb af fast ejendom 
i Spanien ikke i skattemæssig henseende som køb af en andel af en lejlighed 
med dertil hørende pligt til at betale og - indtil betalingen skete - at forrente 
købesummen. Skatteyderen havde efter Højesterets opfattelse ikke påtaget 
sig en gældsforpligtelse, der berettigede ham til at betragte de betalte ydelser 
som fradragsberettigede renter. Se modsat i TfS 1998, 9 hvor Landsskatteretten fandt 
at skatteyderen havde påtaget sig en reel økonomisk risiko i forbindelse 
med et timeshareprojekt, hvorfor der anderkendes fradrag for renteudgifter på 
et gældsbrev til udbyder.
 I TOLDSKAT Nyt 1993.84 (ØLD) (TfS 1993, 341), fik et selskab ikke anerkendt 
rentefradrag. Selskabets finansiering var uklar, og de bogholderimæssige posteringer 
kunne ikke godtgøre, at selskabet havde påtaget sig en reel forpligtelse 
til at betale renter.
 I TOLDSKAT Nyt 1992.23.755 (HRD) (TfS 1992, 328), blev rentefradrag nægtet, 
hvor det ved optagelse af lån i et pengeinstitut samtidig aftaltes, at låneprovenuet 
indestod i pengeinstituttet som sikkerhed for lånet. Skatteyderen fik ikke 
fradragsret for en del af renterne, da disse ikke i skattemæssig henseende 
kunne anses for at være renter af gæld, idet skatteyderen var afskåret 
fra at råde over låneprovenuet.
 I TfS 1994, 718 (HRD) blev fradragsret i indkomståret 1986 for forudbetalte 
renter ved lånefinansieret obligationskøb nægtet, idet skatteyderens 
eneste eller væsentligste formål med låneoptagelsen var at udnytte 
ændringer vedrørende skattemæssig behandling af renteudgifter og 
renteindtægter. Låneprovenuet blev indsat på en samtidig oprettet 
håndpantsat konto i Sparekassen. I tidsrummet fra låneoptagelsen indtil 
skatteyderen i 1987 faktisk anvendte indeståendet til køb af obligationer, 
savnede arrangementet skattemæssig realitet.
 I ToldSkat Nyt 1993.18.806 (VLD) (TfS 1993, 77). En skatteyder blev nægtet 
fradrag for renteudgifter da lånearrangementet ikke var udtryk for økonomisk 
realitet og kun begrundet af skattemæssige overvejelser. Skatteyderen placerede 
låneprovenuerne på aftaleindskudskonti, der for den enes vedkommende var 
håndpantsat og for den anden krævede accept før eventuelle dispositioner.
 I ToldSkat Nyt 1993.19.841 (ØLD) (TfS 1993, 341), fik et selskab ikke 
anerkendt rentefradrag. Selskabets finansering var uklar, og de bogholderimæssige 
posteringer kunne ikke godtgøre, at selskabet havde påtaget en reel forpligtelse 
til at betale renter.
 TfS 1999, 465 hvor Landsskatteretten fastslog, at der i forbindelse med et lånefinancieret 
obligationskøb ikke havde været tale om økonomisk og forretningsmæssig 
realitet, og at der ikke havde foregået en pengestrøm mellem de involverede 
parter, hvorfor der ikke blev godkendt fradrag for renterne. I TfS 2000, 148 H blev 
nægtet fradrag for renteudgifter vedr. lån på limited eller non-recourse 
vilkår, ►I TfS 1999, 143 LSR fandtes et lånefinancieret investeringsarangement med køb af aktier for at være uden økonomisk realitet, hvorfor der ikke blev godkendt fradrag for renteudgifter. Se også TfS 2000, 907 LSR, hvor Landsskatteretten i en sag vedrørende samme projekt desuden tilsidesatte rentefradrag vedrørende et separat indskudslån. Se endvidereTfS 2000, 1011 H, hvor rentefradraget i et timands anpartsprojekt blev nægtet, da der ikke var realitet i aftaleprojektet.
 ◄
 
 Fælleskasser Samme problematik har gjort sig gældende vedrørende 
de såkaldte indskudslån i fælleskasser. Deltagerne optager lån 
i fælleskassen. Låneprovenuet bliver ikke udbetalt, men indsættes 
til sikkerhed for lånet på en samtidigt oprettet indskudskonto i fælleskassen. 
Låntageren opnår herved ret til rentefrie lån fra den i fælleskassen 
etablerede skattefrie lånefond. Sådanne lånearrangementer savner 
reelt grundlag. Se især Skat 1987.2.94 (VLD) (TfS 1987, 5), TfS 1994, 587 (HRD), 
TfS 1999, 131 (HRD).
 Ved dom ligeledes af 8. aug. 1994, når Højesteret dog til et andet resultat 
i en sag om fælleskasselån. Se TfS 1994, 598 (HRD) og TfS 1998, 102).
 Skatteyderen havde fri rådighed over lånene i fælleskassen og havde 
bla. anvendt dem til investeringer i den af ham ejede landbrugsejendom. Højesteret 
fandt det derfor betænkeligt at statuere manglende skattemæssig realitet. 
I § 1 i lov nr. 374 af 18. maj 1994 om bl.a andelskasser blev der fra indkomståret 
1995, ved en tilføjelse til SSL § 1, stk. 1, nr. 2 a, pålagt andelskasser, 
herunder fælleskasser, selskabsbeskatning. Der sker nu beskatning af samtlige 
renteindtægter. Rentefradraget for deltagernes indskudslån modsvares af 
beskatningen af renteindtægten i fælleskassen.
 
 Indekslån Spørgsmålet om fradragsret for ydelserne på 
indekslån omtales under afsnit A.D.2.
 |