|  | Landsskatteretten er den endelige administrative klageinstans for en række 
afgørelser vedrørende told, skat, moms, afgifter og arbejdsgiverkontrol. 
Landsskatteretten er organisatorisk placeret som en del af Skatteministeriet, men 
er uafhængig i sin sagsbehandling. Dvs. Landsskatteretten kan ikke ved tjenestebefaling 
pålægges at træffe en bestemt afgørelse i en konkret sag. Landsskatteretten 
er et nævn, og altså ikke en domstol. Landsskatterettens forretningsorden, jf. bekendtgørelse nr. 563 af 2. juli 1999 
indeholder regler om Landsskatterettens organisation, afvisning af klager, sagsforberedelsen, 
rettens afgørelser, retsmøder, udfærdigelse af kendelser, tilbagekaldelse, 
genoptagelsessager, repræsentation, klageafgifter og offentliggørelse 
af rettens afgørelser. Om klagesagsbehandlingen i Landsskatteretten henvises 
til afsnit H.7.3.
 Sammensætning 
Retten er et kollegialt organ, der består af en retspræsident, et antal 
retsformænd, et antal retsmedlemmer samt 30 ordinære medlemmer, hvoraf 
Folketinget vælger 11 og skatteministeren beskikker 19 medlemmer, jf. SSL 
§ 20, stk. 2 og § 1, stk. 1 i forretningsorden for Landsskatteretten. 
To af retsmedlemmerne, der beskikkes af skatteministeren, er alene beskikket til 
at deltage i afgørelsen af klager, der efter lov om registrering af motorkøretøjer 
mv., kan indbringes for Landsskatteretten. Retspræsidenten og mindst 9 af de 
medlemmer, der beskikkes af skatteministeren, skal opfylde de almindelige betingelser 
for at kunne blive landsdommer, jf. SSL § 20, stk. 4.
 Landsskatterettens medlemmer skal herudover opfylde de almindelige habilitetsregler 
i FVL § 3.
 Møder og afstemning Landsskatterettens afgørelse træffes på 
grundlag af en skriftlig votering eller på grundlag af en mundtlig votering 
i et retsmøde. I en afgørelse skal som udgangspunkt deltage mindst 3 retsmedlemmer, 
heraf mindst en retsformand, jf. SSL § 20, stk. 5. I tilfælde af stemmelighed 
er retspræsidentens (eller ældste retsformands) stemme afgørende.
 Protokol Der føres protokol over retsmøder i Landsskatteretten, 
jf. forretningsordenen § 16. Protokollen skal indeholde følgende:
 
Landsskatterettens opgaver Landsskatterettens virksomhed er opregnet i SSL 
§ 23, stk. 1, nr. 1-7. Herudover er Landsskatteretten tillagt kompetence til 
at afgøre klager som nævnt i sagsudlægsningsbekendtgørelsens 
§ 20. SSL § 23, stk. 2, indeholder en regel om, at en lovhjemlet adgang 
til at klage til en anden administrativ myndighed på området skal være 
udnyttet, for at Landsskatteretten kan behandle sagen. Landsskatteretten kan dog 
beslutte at behandle klagen, hvis særlige omstændigheder taler derfor, 
jf. TfS 1998, 224 LSR. Både klager og skattemyndighederne har adgang til at 
få prøvet Landsskatterettens afgørelse ved domstolene, jf. SSL §§ 
31-33 og afsnit I. Om klagevejene henvises 
i øvrigt til afsnit H.dato og klokkeslet for mødets begyndelse og afslutningidentifikation af sagenafgørelsen af sagenoplysning om hvem der var til stede under behandlingen af sagenevt. mindretalsvota og begrundelserne herforevt. afgørelser vedrørende et retsmedlems inhabilitet  Genoptagelseskompetence Landsskatteretten kan genoptage sin egen afgørelse 
efter anmodning fra klageren, jf. SSL § 29. Dette kræver dog, at der forelægges 
oplysninger for Landsskatteretten, som ikke tidligere har været fremme under 
sagen, uden at dette kan lægges klageren til last, og det skønnes, at 
de nye oplysninger kunne have medført et væsentligt andet udfald af sagen, 
hvis de havde foreligget tidligere. Efter SSL § 29, stk. 2 kan Landsskatteretten, 
når ganske særlige omstændigheder taler derfor, se bort fra genoptagelseskriterierne 
i § 29, stk. 1. Som eksempel kan nævnes, at Landsskatteretten har afsagt 
en kendelse, der vedrører et spørgsmål, som samtidig verserer for 
domstolene, og hvor domstolsafgørelsen tilsidesætter hidtidig landsskatteretspraksis. 
Det forudsættes, at bestemmelsen administreres restriktivt, idet retsmidlet 
mod Landsskatterettens kendelser fortsat må være indbringelse for domstolene. 
Forfølger en klager ikke sin opfattelse gennem indbringelse for domstolene, 
skal der foreligge særlige omstændigheder, der taler afgørende for 
at tillade genoptagelse, se fx TfS 2000, 816 LSR.
 Det antages, at SSL § 29, stk. 2 giver hjemmel til, at Landskatteretten i et 
meget begrænset omfang kan give forhåndstilsagn om genoptagelse af afsagte 
landsskatteretskendelser, nemlig i tilfælde hvor klageren kan påvise, 
at der verserer en helt identisk sag for domstolene, således at udfaldet af 
dommen må antages at ville kunne lægges direkte til grund for den sag, 
der har været forelagt Landsskatteretten.
 Anvendelse af § SSL 29, stk. 2 i toldsager vil formentlig ikke være mulig 
på grund af 3-årsfristen i toldkodeksens art. 236, se afsnit G.7.
 Påkendelseskompetence/Skat Landsskatteretten 
er sidste administrative klageinstans i ligningssystemet. Kompetenceområdet 
omfatter efter SSL § 24:
 
Uden for kompetenceområdet falder spørgsmål om forældelse af 
skattekrav, der opstår i forbindelse med de statslige eller kommunale myndigheders 
inddrivelse af skattekrav, da den administrative prøvelse heraf tilkommer de 
statslige told- og skattemyndigheder. Den kompetence, der er tillagt Landsskatteretten 
i SSL § 24, stk. 1, nr. 5, er alene en kompetence til at afgøre spørgsmål 
om, hvorvidt der forelå forældelse på tidspunktet, hvor den påklagede 
skatteansættelse blev foretaget. Spørgsmål om strafansvar for urigtig 
selvangivelse, opkrævningsspørgsmål, spørgsmål om afgivelse 
af kontroloplysninger, spørgsmål om henstand og eftergivelse, spørgsmål 
om dispensation fra skattelovgivningen og bevillingsspørgsmål falder ligeledes 
som udgangspunkt uden for Landsskatterettens kompetenceområde. Som konsekvens 
heraf tager Landsskatteretten heller ikke spørgsmål om beregning og opkrævning 
af morarenter under påkendelse.spørgsmål om skattepligt efter lovgivningens regler om indkomstskat 
til staten, spørgsmålet om en skatteansættelse er ugyldig som følge 
af formelle fejl, spørgsmål om indkomst er ansat eller skatten beregnet forkert, og 
spørgsmål om at skatteansættelsen er uvirksom, fordi det afledte 
skattekrav var forældet på tidspunktet for skatteansættelsens foretagelse Landsskatteretten kan alene ændre de forhold i en skatteansættelse, der 
er klaget over, og sådanne andre forhold i skatteansættelsen, der er en 
følge af en ændring af det forhold, der er klaget over. Landsskatteretten 
er ikke bundet af ansættelsesfristerne i SSL § 34 og § 35. Ønsker 
skattemyndighederne andre forhold i skatteansættelsen ændret, må 
spørgsmålet tages op af den skattemyndighed, der har ansættelseskompetencen 
i første instans, jf. SSL § 3, stk. 3, § 35, stk. 4 og § 36. 
Endvidere gælder der frister for klage, se afsnit H.
 Ejendomsvurdering Landsskatteretten påkender klager over skyldrådenes, 
told- og skatteregionernes og Ligningsrådets ejendomsvurderinger, jf. vurderingslovens 
§ 46, stk. 1. Landsskatteretten kan alene ændre de forhold i en vurdering, 
der er klaget over, og sådanne andre forhold i vurderingen, der er en følge 
af en ændring af det forhold, der er klaget over. Ønsker en vurderingsmyndighed 
at ændre andre forhold i en ejendomsvurdering end de påklagede, må 
myndigheden forelægge spørgsmålet for den told- og skatteregion, 
der fører tilsyn med ejendomsvurderingen med henblik på optagelse af vurderingen 
til revision, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 5.
 Afgørelser truffet af arbejdsgiverkontrollen Herudover er Landsskatteretten 
sidste administrative instans for en række afgørelser efter bla. kildeskatteloven 
og arbejdsmarkedsfondsloven. Der henvises til bilag 4, 
som opremser de bestemmelser i de forskellige love, der giver klageadgang til Landsskatteretten. 
Listen er udtømmende, hvilket medfører, at afgørelser ikke kan påklages 
til Landsskatteretten, hvis de ikke er nævnt i bilaget. Sådanne afgørelser 
kan som hovedregel påklages til Told- og Skattestyrelsen.
 Landsskatteretten kan alene ændre de forhold, der er klaget over, og de forhold, 
der er en følge af en ændring af det forhold, der er klaget over.
 SSL § 24, stk. 1, nr. 5 om forældelse gælder også her, således 
at Landsskatteretten har kompetence til at afgøre spørgsmål om, hvorvidt 
der forelå forældelse på tidspunktet, hvor den oprindelige afgørelse 
blev truffet.
 SSL § 24, stk. 1, nr. 2 om ugyldighed på grund af formelle fejl må 
også antages at gælde her, således at Landsskatteretten også 
her har kompetence til at afgøre spørgsmål om ugyldighed.
 Moms, told, afgifter Landsskatteretten er endvidere sidste administrative 
instans for en række afgørelser efter bla. momsloven, toldloven, lønsumsafgiftsloven 
og punktafgiftslovene. Der henvises til bilag 4, som 
opremser de bestemmelser i de forskellige love, der giver klageadgang til Landsskatteretten.
 Listen er udtømmende, hvilket medfører, at afgørelser ikke kan påklages 
til Landsskatteretten, hvis de ikke er nævnt i bilaget. Sådanne afgørelser 
kan som hovedregel påklages til Told- og Skattestyrelsen.
 Landsskatteretten kan alene ændre de forhold, der er klaget over, og de forhold, 
der er en følge af en ændring af det forhold, der er klaget over. Landsskatteretten 
er på toldområdet bundet af 3-års fristen i Toldkodeksen art. 236, 
jf. afsnit G.7.
 Ifølge TfS 1999, 445 LSR omfattede Landsskatterettens kompetence i spørgsmål 
om afgiftsberegning efter registreringsafgiftsloven, også spørgsmål 
om overgangsreglerne i en ændringslov til registreringsafgiftsloven. Derimod 
havde Landsskatteretten ikke kompetence til at tage stilling til, om en told- og 
skatteregion havde handlet ansvarspådragende.
 SSL § 24, stk. 1, nr. 5 om forældelse gælder også uden for skatteområdet, 
således at Landsskatteretten også her har kompetence til at afgøre 
spørgsmål om, hvorvidt der forelå forældelse på tidspunktet, 
hvor den oprindelige afgørelse blev truffet.
 SSL § 24, stk. 1, nr. 2 om ugyldighed på grund af formelle fejl må 
også antages at gælde uden for skatteområdet, således at Landsskatteretten 
også her har kompetence til at afgøre spørgsmål om ugyldighed.
 
 |