|  | Skattestyrelsesloven indeholder ingen særlige regler om begrundelse i skatte- 
og afgiftssager. Det betyder, at forvaltningslovens 
kapitel 6, der indeholder udførlige bestemmelser om kravene til begrundelse, 
finder anvendelse i told- skatte- og afgiftssager. Reglerne finder anvendelse i 
alle de tilfælde, hvor de kommunale skattemyndigheder eller de statslige told- 
og skattemyndigheder træffer en afgørelse, dvs. både i de sager, 
hvor der skal udarbejdes sagsfremstilling og i de sager, hvor der ikke er krav om 
at udarbejde en sagsfremstilling. For så vidt angår de sager, hvor der er krav om sagsfremstilling henvises 
endvidere til afsnit E.3.6.3.4.
 Begrundelsen 
bør fremgå af selve afgørelsen, eventuelt ved en præcis henvisning 
til hvor begrundelsen kan findes, og begrundelsen skal samtidig fremgå af den 
sagsfremstilling mv., der følger med afgørelsen.
 Efter FVL § 22 skal en skriftlig afgørelse, der ikke giver en part medhold 
fuldt ud, være ledsaget af en skriftlig begrundelse.
 Formålet med begrundelsespligten er at borgeren/virksomheden får en forklaring 
på afgørelsens indhold, at borgeren/virksomheden forstår afgørelsen 
og er i stand til at vurdere, om han/hun skal påklage afgørelsen. Begrundelsen 
skulle gerne være en garanti for afgørelsens rigtighed.
 FVL § 24 indeholder de nærmere regler om indholdet af begrundelsen. Efter 
FVL § 24 skal begrundelsen oplyse, hvilke retsregler afgørelsen er truffet 
efter. Henvisningerne skal være præcise. Beror afgørelsen på 
en fortolkning af en bestemmelse, bør der redegøres for den anlagte fortolkning.
 Hvis begrundelsen for forhøjelsen er, at de selvangivne dispositioner er uden 
reelt indhold - fx i anpartssager - vil der dog helt undtagelsesvist ikke være 
krav om henvisning til retsregler, jf. TfS 1996, 920 LSR.
 I begrundelsen skal der endvidere tages stilling til borgerens/virksomhedens relevante 
synspunkter, hvis myndigheden ikke tidligere skriftligt har tilkendegivet sin bedømmelse 
heraf overfor borgeren/virksomheden. Myndigheden skal i sin begrundelse medtage 
de relevante omstændigheder for afgørelsen, men begrundelsespligten kan 
ikke udstrækkes til et krav om, at myndigheden er forpligtet til at tage udtrykkelig 
stilling til samtlige fremførte argumenter, når dette er unødvendigt 
for at begrunde afgørelsen, jf. herom TfS 1999, 420 HD, og TfS 1999, 44 VLD.
 Administrativt skøn I det omfang afgørelsen beror på et administrativt 
skøn, skal der oplyses om de hovedhensyn, der er lagt vægt på ved 
skønsudøvelsen. Det er ikke tilstrækkeligt kun at henvise til den 
bestemmelse, der angiver hovedhensynene for skønnet, jf. TfS 1996, 120 LSR, 
hvor en henvisning til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra b ikke fandtes 
at være tilstrækkelig til, at hovedhensynene for en skønsbestemt 
fastsættelse af en fast ejendoms udlejningsværdi, kunne siges at være 
angivet.
 Er der ved afgørelsen kun lagt vægt på nogle, men ikke alle skønsmomenter 
i en bestemmelse, skal begrundelsen angive, hvorfor der netop er lagt vægt 
på disse momenter og ikke andre. Dette er særlig vigtigt, hvis de momenter, 
der ikke er tillagt vægt, taler for en gunstigere afgørelse - set fra 
borgerens/virksomhedens synspunkt. Der skal endvidere om muligt henvises til praksis 
for administrationen af skønsbestemmelsen, eventuelt med en kort redegørelse 
for den pågældende praksis.
 Faktiske omstændigheder Begrundelsen skal endvidere om fornødent 
kort oplyse om de faktiske omstændigheder, der er tillagt væsentlig betydning 
for afgørelsen, jf. FVL § 24, stk. 2. Oplysning herom bør eksempelvis 
gives i følgende tilfælde:
 
Jo mere sammensat og kompliceret en sags faktiske omstændigheder er, jo større 
er generelt behovet for at fremhæve de faktiske omstændigheder, der er 
tillagt vægt ved afgørelsen.Sagens faktum er omtvistet eller uklartDer er indbyrdes modstridende sagkyndige erklæringer i sagen Mens kravet om henvisning til retsregler efter FVL § 24, stk. 1 er absolut, 
gælder pligten til en kort redegørelse efter § 24, stk. 2 kun, når 
der er behov for det. Spørgsmålet om, hvorvidt og i hvilket omfang begrundelsen 
skal indeholde oplysninger om faktiske omstændigheder beror således på 
en konkret vurdering. Det samme gælder undtagelsesbestemmelsen i § 24, 
stk. 3 hvorefter begrundelsespligten kan begrænses - eller efter omstændighederne 
bortfalde - efter en konkret vurdering, jf. kriterierne i FVL § 15. Begrundelsens 
indhold kan i øvrigt begrænses, i det omfang borgerens/virksomhedens interesse 
i disse oplysninger til varetagelsen af sit tarv findes at burde vige for afgørende 
hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige 
interesser, jf. FVL § 24, stk. 3. Dette vil især være aktuelt i sager 
med flere parter. Se nærmere herom i afsnit M.3.2.1 om 
forholdet mellem begrundelsespligt og tavshedspligt.
 For så vidt angår afslag på ansøgninger om bevilling antages 
det i praksis, at begrundelseskravet kan lempes, således at det kan være 
tilstrækkeligt, at der i begrundelsen henvises til sædvanlig praksis eller 
til, at den nødvendige dokumentation ikke foreligger.
 Særligt for told På toldområdet gælder herudover art. 
6, stk. 3 i EF's toldkodeks. For sager 
om toldgodtgørelse efter artikel 236 til 239 i EF-toldkodeks, skal der altid 
gives begrundelse, også når afgørelsen er begunstigende, og begrundelsen 
skal indeholde alle nødvendige oplysninger for afgørelsens gennemførelse, 
jf. artikel 886 i gennemførelsesbestemmelserne til EF-toldkodeks.
 Følgende skal således afhængigt af det enkelte tilfælde fremgå 
af begrundelsen:
 
Se nærmere om konsekvenserne af manglende begrundelse afsnit F.oplysninger til identifikation af varerneoplysning om den pågældende artikel i EF-toldkodeksen eller gennemførelsesbestemmelserne 
dertilden toldmæssige bestemmelse eller anvendelse varerne skal angives til den frist inden for hvilken de formaliteter, der en en betingelse for godtgørelsen 
eller fritagelsen, skal gennemførestilkendegivelse af, at den faktiske godtgørelse eller fritagelse først 
vil finde sted, når de formaliteter, som godtgørelsen eller fritagelsen 
er betinget af, er opfyldtangivelse af de betingelser, som varerne er undergivet indtil afgørelsens 
gennemførelsebemærkning om, at originalen af afgørelsen skal afleveres til toldmyndighederne, 
når varerne frembydes. |