|  | Generelt om skatteforbehold Beskrivelsen nedenfor gælder for skatteforbehold, 
der er taget fra og med 1. juli 1999, jf. § 7, stk. 6, i lov nr. 381 af 2. 
juni 1999 om ændring af skattestyrelsesloven. For så vidt angår skatteforbehold, 
der er taget inden 1. juli 1999, henvises til beskrivelsen af den tidligere administrative 
praksis i Ligningsvejledningen 1998, A.H.2.4.1. Et skatteforbehold er en betingelse for en privatretlig disposition, der medfører 
at dispositionen bortfalder eller får et andet indhold (eller kan bortfalde 
eller få et andet indhold), hvis myndighederne tillægger dispositionen 
en anden skatteretlig virkning end forudsat. Et skatteforbehold er i sagens natur 
ikke kun rettet til den eller de borgere/virksomheder, der har disponeret, men også 
til skattemyndighederne.
 Et skatteforbehold kan udformes således, at det automatisk bliver virksomt, 
hvis den udløsende skatteretlige virkning indtræder, eller således 
at forbeholdet kun bliver virksomt, hvis det gøres gældende.
 Skatteforbehold vedrører til en vis grad samme problemområde som omgørelse, 
jf. SSL § 37 C, og skatteforbehold 
giver anledning til tilsvarende administrative problemer som omgørelse.
 Kravene til et skatteforbeholds gyldighed Efter SSL § 37 B, stk. 1 tillægges 
et skatteforbehold af bevismæssige grunde kun skatteretlig virkning, »hvis 
det er klart, skriftligt og oplyst over for den skatteansættende myndighed 
senest samtidig med at myndigheden oplyses om dispositionens øvrige indhold.«
 Den skatteansættende myndighed oplyses normalt om dispositionens nærmere 
indhold ved at skattemyndigheden som led i ligningsarbejdet rekvirerer dokumentation 
for dispositionens indhold. Det er ikke et krav, at skatteforbehold oplyses i selvangivelsen.
 Det kan ikke kræves, at skattemyndighederne på forhånd tager stilling 
til et skatteforbehold, før skatteforbeholdet er gjort gældende.
 Af TfS 1998, 680 LR følger imidlertid, at der kan ske en fremrykket stillingtagen 
til et skatteforbehold i forbindelse med en anmodning om bindende forhåndsbesked, 
idet gyldigheden af skatteforbeholdet var en betingelse for at kunne give bindende 
forhåndsbesked om en allerede foretaget disposition. Det er forudsat i forarbejderne 
til SSL § 37 B, at et skatteforbehold kun kan tillægges skatteretlig virkning, 
hvis det er taget senest samtidig med den disposition, det er knyttet til. Vedrørende 
spørgsmålet om bevisbyrden for, at der er taget et skatteforbehold, kan 
henvises til TfS 1999, 778 VLD, der vedrører perioden inden 1. juli 1999, men 
må antages at finde tilsvarende anvendelse for skatteforbehold taget efter 
1. juli 1999. I denne sag var bevisbyrden ikke løftet vedrørende et skatteforbehold, 
der første gang blev omtalt overfor skattemyndighederne 10 år efter dispositionens 
foretagelse. Det er endvidere forudsat i forarbejderne, at et skatteforbehold utvetydigt 
skal angive, hvilke skatteretlige virkninger, der udløser forbeholdet.
 Endelig er det forudsat i forarbejderne, at det skal fremgå af skatteforbeholdet, 
hvilke privatretlige virkninger det skal tillægges, hvis den skatteretlige 
forudsætning brister. Det kan ikke skatteretligt tillægges betydning, 
hvis fx et skatteforbehold angiver, at parterne i en aftale frit kan indgå 
en ny aftale med oprindelig virkning, hvis skatteforbeholdet bliver aktuelt, eller 
hvis der i skatteforbeholdet er indbygget skatteforbehold vedrørende en alternativ 
aftale. Sidstnævnte forbud er ikke til hinder for, at et skatteforbehold er 
udformet således, at de skattepligtige kan vælge mellem helt at ophæve 
den privatretlige disposition eller foretage det mindre skridt at ændre den 
privatretlige disposition i overensstemmelse med eksempelvis skattemyndighedernes 
værdiansættelse.
 Kompetence og frister Afgørelsen af om et skatteforbehold skal tillægges 
skatteretlig virkning træffes som led i den almindelige ligning, og afgørelser 
herom påklages administrativt som andre afgørelser om de skatteretlige 
virkninger af en privatretlig disposition. Det vil normalt sige til skatteankenævnet 
og Landsskatteretten. Et skatteforbehold, der fx først gøres gældende 
under Landsskatterettens behandling af en klage, skal ikke behandles af Landsskatteretten 
i første instans, men af den skatteansættende myndighed i form af en anmodning 
om genoptagelse af skatteansættelsen.
 Hvis anmodningen indgives inden 3 år fra udløbet af det pågældende 
indkomstår ligger kompetencen hos den skatteansættende myndighed med klageadgang 
til skatteankenævnet og/eller Landsskatteretten. Hvis skatteforbeholdet opfylder 
betingelserne i SSL § 37 B, vil der kunne tillades genoptagelse efter SSL § 
34, stk. 2, henholdsvis efter den tidligere bestemmelse i SSL § 4, stk. 1, 
i det omfang, der er tale om indkomstår inden 1997.
 Hvis anmodningen indgives mere end 3 år efter udløbet af det pågældende 
indkomstår, og vedrører indkomstår inden 1997, ligger kompetencen 
hos told- og skatteregionerne, der i henhold til den tidligere bestemmelse i SSL 
§ 4, stk. 2, kan tillade genoptagelse, når skatteforbeholdet opfylder 
betingelserne i SSL § 37 B. For så vidt angår de yderligere betingelser 
om minimumsbeløbsgrænse (vejledende 3.000 kr.) og reaktionsfrist (vejledende 
3 måneder), der skal være opfyldt for at tillade genoptagelse efter den 
tidligere regel i SSL § 4, stk. 2, henvises til G.3.2.2.1. 
Klagemyndighed i disse tilfælde er Told- og Skattestyrelsen.
 Hvis anmodningen indgives mere end 3 år efter udløbet af det pågældende 
indkomstår og vedrører indkomstår fra og med 1997, vil kompetencen 
i henhold til SSL § 35, stk. 1, nr. 1, ligge hos den skatteansættende 
myndighed, uanset om skatteankenævnet, Landsskatteretten eller Ligningsrådet 
tidligere har taget stilling til ansættelsen, jf SSL § 35, stk. 4. Klage 
sker i disse tilfælde til skatteankenævnet og/eller Landsskatteretten. 
Tilladelse til genoptagelse er, bortset fra opfyldelse af kravene i SSL § 37 
B, betinget af, at kravene i SSL § 35, stk. 2 og 3, om en minimumsbeløbsgrænse 
på 5.000 kr. og en reaktionsfrist på vejledende 6 måneder er opfyldt, 
jf. nærmere herom under G.3.2.1.
 Afvisning af gyldigt skatteforbehold 
Efter SSL § 37 B, stk. 2 kan en skatteansættende myndighed »afvise 
at tillægge et skatteforbehold virkning for en skatteansættelse, hvis 
de privatretlige virkninger af skatteforbeholdet ikke er klare og overskuelige.«
 Formålet hermed er at imødegå, at skattemyndighederne bringes i en 
situation, hvor de på grund af uklarhed om de privatretlige virkninger af skatteforbeholdet 
bliver nødt til at foretage væsentlige skønsmæssige ansættelser. 
Anvendelsesområdet for SSL § 37 B, stk. 2, er derfor begrænset til 
situationer, hvor det ikke vil være muligt at afklare det privatretlige grundlag 
for en ny skatteansættelse i tilstrækkelig grad.
 I forarbejderne til bestemmelsen er som eksempel på bestemmelsens anvendelse 
nævnt den situation, hvor dispositionen vedrører overdragelse af en virksomhed, 
og skatteforbeholdet først bliver udløst adskillige år efter overdragelsen 
og med den virkning, at virksomhedsoverdragelsen med den efterfølgende drift 
skal tilbageføres.
 Det vil således kunne have betydning, hvor lang tid der går fra dispositionens 
foretagelse til skatteforbeholdet bliver aktuelt.
 En afvisning af at tillægge et skatteforbehold skattemæssig virkning indebærer, 
at den privatretlige disposition skatteretligt består, indtil skattemyndighederne 
modtager meddelelse om, at dispositionen er ændret med fremtidig virkning.
 
 |