|  | Generelt om SSL § 35 Bestemmelsen i SSL 
§ 35 indeholder en række objektiverede undtagelser til de almindelige 
ansættelsesfrister i SSL § 34. Herom benyttes betegnelsen "ekstraordinær 
skatteansættelse". Efter SSL § 35, stk. 1 "kan en skatteansættelse foretages eller ændres 
såvel efter anmodning fra den skattepligtige som efter skattemyndighedernes 
bestemmelse" i nærmere angivne tilfælde.
 Disse forlængelser af de almindelige ansættelsesfrister vedrører 
såvel nedsættelser som forhøjelser, og dermed såvel skatteansættelser 
på grundlag af genoptagelsesanmodninger fra skattepligtige som skatteansættelser 
foretaget på skattemyndighedernes initiativ. Men i praksis vil alene kriterierne 
i SSL § 35, stk. 1, nr. 1-5 og 10 være fælles for skattepligtige 
og skattemyndighederne, idet kriteriet efter nr. 6 er formet for at undgå for 
lave skatteansættelser, kriteriet efter nr. 8 er formet under hensyn til det 
statslige tilsyn med kommunerne, og kriterierne efter nr. 7 og 9 er formet for at 
undgå for høje skatteansættelser.
 Afgørelsen af, om betingelserne for at foretage en ekstraordinær skatteansættelse 
er til stede, træffes af ligningsmyndigheden, og en afgørelse herom påklages 
administrativt på samme måde som en klage over skatteansættelsen 
bortset fra SSL § 35, stk. 1, nr. 9. Se nærmere afsnit H.1.1.1.
 Opregningen 
i SSL § 35, stk. 1, nr. 1-10 er udtømmende, hvilket betyder, at der ikke 
er mulighed for ekstraordinær genoptagelse under hensyntagen til individuelle, 
særlige hensyn, som ikke falder ind under genoptagelsesmulighederne i SSL § 
35, stk. 1.
 Undtagelserne i SSL § 35 er generelt begrænset dels af reglerne i SSL 
§ 35, stk. 2 og 3 og dels ved at der ikke bør foretages en ansættelsesændring, 
hvis det afledte skattekrav eller tilbagesøgningskrav er forældet efter 
1908-lovens 5-års frist. Sidstnævnte begrænsning gælder ikke 
genoptagelse efter SSL § 35, stk. 1, nr. 7 og 8.
 Hvis betingelserne i SSL § 35 for at ændre et forhold i ansættelserne 
efter udløbet af fristerne i SSL § 34 er opfyldt, er der ikke hjemmel 
til at ændre andre forhold i ansættelsen, medmindre der er tale om direkte 
følgevirkninger af den begærede ændring.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 1 Efter nr. 1 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen er en følge af, at der 
efter indkomstårets udløb er indtrådt en ændring i grundlaget 
for opgørelsen af den indkomst eller den ejerboligværdi, der skal lægges 
til grund for skatteansættelsen".
 Dette er en generel adgang for såvel skattepligtige som skattemyndighederne 
til en ekstraordinær skatteansættelse, hvis ansættelsen skyldes, 
at der efter indkomstårets udløb er indtrådt en ændring i grundlaget 
for opgørelsen af den indkomst eller den ejerboligværdi, der skal lægges 
til grund for skatteansættelsen. Bestemmelsens anvendelse forudsætter, 
at det forhold, der skal reguleres, tidligere har indgået i skatteansættelsen. 
Ændringen kan såvel være foranlediget af privatretlige som offentligretlige 
forhold, fx en dom eller en voldgiftsafgørelse, hvorved retsvirkningerne af 
en aftale fastlægges, eller en administrativ afgørelse om regulering af 
en ydelse eller om en efterfølgende dispensation eller bevilling.
 Som eksempler på bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes tilfælde:
 
SSL § 35, stk. 1, nr. 2 Efter nr. 2 kan en skatteansættelse foretages 
"i det omfang skatteansættelsen skyldes enhvor det efterfølgende konstateres, at en indkomst er udbetalt med urette 
og som senere er pålagt tilbagebetalt , fx studiestøtte eller dagpengehvor en erstatningssum eller renter heraf efterfølgende tillades tilbagefordelt 
skattemæssigt på de indkomstår, som erstatningen eller renterne vedrørerhvor en afgift til det offentlige, for hvilke der er fradragsret, først 
efterfølgende fastsættes endeligt, med deraf følgende regulering 
af fradraget i opgørelsen af den skattepligtige indkomst, fx realrenteafgift, 
moms eller toldhvor indholdet af en privatretlig disposition først efterfølgende 
afklares endeligt, fx ved dom eller voldgift, jf. fx UfR 1993, 696 HD hvor der gives tilladelse til omgørelse, jf. SSL § 37 Chvor et skatteforbehold bliver aktuelt, jf. SSL § 37 B hvor der er foretaget en ændring af en ejendomsvurdering ændret bedømmelse af grundlaget for en skatteansættelse eller et 
fremførselsberettiget underskud for indkomstår, der ligger uden for fristerne 
efter § 34, og skatteansættelsen foretages inden for fristerne efter SSL 
§ 34 og ikke beror på et skøn".
 Bestemmelsen finder kun anvendelse på forhold, der ikke er dækket af SSL 
§ 35, stk. 1, nr. 1.
 Bestemmelsen kan ikke anvendes, hvis den sene ændring skyldes skattemyndighedernes 
forhold. Bestemmelsens anvendelsesområde vil typisk være en ændret 
bedømmelse af et afskrivningsgrundlag, grundlaget for opgørelse af en 
salgsavance eller grundlaget for opgørelsen af et underskud, der er fremført 
til fradrag vedrørende efterfølgende indkomstår.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 3 Efter nr. 3 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen er en følge af en skatteansættelse 
af den skattepligtige vedrørende et andet indkomstår".
 Efter SSL § 35, stk. 1, nr. 3 kan der generelt foretages konsekvensændringer 
af en skattepligtigs skatteansættelser vedrørende andre indkomstår. 
Den skatteansættelse, der begrunder konsekvensændringen, kan ligge såvel 
uden for som inden for de almindelige ansættelsesfrister efter SSL § 34. 
Bestemmelsen kan fx anvendes i tilfældet, hvor skattemyndighederne inden for 
de almindelige ansættelsesfrister forhøjer en skatteansættelse med 
den virkning, at en skatteansættelse for indkomstår, der ligger uden for 
de almindelige ansættelsesfrister, skal nedsættes, eller at den skattepligtige 
inden for de almindelige frister begærer en skatteansættelse nedsat med 
den virkning, at skatteansættelsen for indkomstår, der ligger uden for 
de almindelige ansættelsesfrister, skal forhøjes, fx spørgsmålet 
om hvilket indkomstår en renteudgift skal henføres til.
 Bestemmelsen kan som udgangspunkt også anvendes i tilfælde, hvor skattemyndighederne 
har tabt en sag om, i hvilket år en skattepligtig indkomst skal beskattes, 
således at indkomsten vil kunne henføres til beskatning i et andet indkomstår, 
selvom det ligger uden for fristerne i SSL § 34.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 4 Efter nr. 4 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen er en følge af en skatteansættelse 
af en ægtefælle, hvormed den skattepligtige var samlevende ved indkomstårets 
udløb, jf. kildeskattelovens § 4, vedrørende samme eller et andet 
indkomstår".
 Bestemmelsen har baggrund i reglerne om en fælles skatteberegning for samlevende 
ægtefæller, jf. personskattelovens § 7. Bestemmelsen vil også 
kunne anvendes på spørgsmål om anvendelse af reglerne om beskatning 
af ægtefæller, der sammen driver en virksomhed, jf. kildeskattelovens 
§ 25 A. Bestemmelsen kan ikke anvendes på privatretlige dispositioner 
mellem samlevende ægtefæller, når dispositionen ikke er særligt 
skatteretligt reguleret.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 5 Efter nr. 5 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen er en følge af en udenlandsk 
skattemyndigheds ændring vedrørende en kontrolleret transaktion, jf. SKL 
§ 3 B, således at priser og vilkår vedrørende den kontrollerede 
transaktion bliver i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, 
hvis transaktionen var afsluttet mellem uafhængige parter".
 Bestemmelsen skal sammenholdes med SSL § 34, stk. 4, hvorefter den almindelige 
ansættelsesfrist for myndighederne er forlænget fra 3 til 6 år. Efter 
bestemmelsen kan skattepligtige - uafhængigt af de almindelige ansættelsesfrister 
- få nedsat den skattepligtiges danske indkomst som følge af en udenlandsk 
skattemyndigheds transfer pricing regulering vedrørende en kontrolleret transaktion. 
Der gives dog kun nedsættelse i det omfang de danske skattemyndigheder er enige 
med de udenlandske skattemyndigheder i, at forhøjelsen er i overensstemmelse 
med arms længde princippet.
 Bestemmelsen finder også anvendelse, såfremt en udenlandsk skattemyndighed 
undtagelsesvis har nedsat den skattepligtige indkomst, således at de kontrollerede 
transaktioner bliver på armslængde vilkår. En dansk skattemyndighed 
har således - i det omfang skattemyndigheden er enig med den udenlandske skattemyndighed 
- også efter udløbet af ansættelsesfristerne efter SSL § 34, 
stk. 4 mulighed for at foretage en tilsvarende transfer pricing forhøjelse 
i Danmark, således at "dobbelt" ikke-beskatning undgås.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 6 Efter nr. 6 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen er en følge af, at den 
skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt 
har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en skatteansættelse på 
et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag". Bestemmelsen indebærer 
som følge af SSL § 35, stk. 3, at myndighederne skal varsle ændringen 
inden for en rimelig tid efter, at skattemyndighederne er blevet opmærksom 
på forholdet, jf. omtalen nedenfor af SSL § 35, stk. 3.
 Bestemmelsens anvendelse forudsætter ikke, at der er begået et strafbart 
forhold, men der skal være udvist mere end almindelig uagtsomhed af den skattepligtige 
eller dennes repræsentant, typisk i forbindelse med opfyldelse af selvangivelsespligten. 
Praksis om materielle forhold efter den tidligere bestemmelse i SSL § 35, stk. 
4 har betydning for den gældende bestemmelse i SSL § 35, stk. 1, nr. 6. 
Se nærmere afsnit G.3.2.2.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 7 SSL § 35, stk. 1, nr. 7 gælder for 
underkendende afgørelser truffet fra og med den 1. juli 1999, og også 
for indkomstår inden 1997, dog betinget af, at eventuelle afledede konsekvensændringer 
af skatteansættelser af den skattepligtige eller dennes ægtefælle 
for samme eller andre indkomstår gennemføres, jf. § 7, stk. 5 i lov 
nr. 381 af 2. juni 1999 om ændring af skattestyrelsesloven og andre love.
 Efter SSL § 35, stk. 1, nr. 7 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelse er en følge af, at hidtidig 
praksis er endeligt underkendt ved en landsskatteretskendelse eller ved en dom. 
I disse tilfælde kan genoptagelse foretages fra og med det indkomstår, 
der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelsen 
af praksis, eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu 
ikke udløbet 5 år forud for underkendelsen af praksis". Efter bestemmelsen 
har alle skattepligtige, der er blevet skatteansat under anvendelse af en praksis, 
der er endeligt tilsidesat af Landsskatteretten eller af domstolene, et direkte 
krav på at få rettet deres skatteansættelse og ikke som tidligere 
kun i tilfælde, hvor Told- og Skattestyrelsen har udsendt et genoptagelsescirkulære.
 Bortset fra indkomstår, hvor anmodningen om genoptagelse er indgivet inden 
udløbet af 3-års fristen i SSL § 34, stk. 2, skal de almindelige 
betingelser for ekstraordinær skatteansættelse efter SSL § 35, stk. 
2 og 3 dog være opfyldt, jf. nærmere herom nedenfor, hvor også kompetencereglen 
i SSL § 35, stk. 4 omtales.
 Bestemmelsen anvendes kun til gunst for den skattepligtige, i hvis sag fejlen er 
begået. Bestemmelsen anvendes ikke, hvis en ændring samlet set vil være 
til skade for den pågældende skattepligtige.
 Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at en administrativ praksis vedrørende 
skatteansættelser er underkendt. Administrativ praksis vedrørende skatteansættelser 
offentliggøres normalt i den årlige Ligningsvejledning. Bestemmelsen kan 
ikke anvendes på underkendelse af afgørelser, der ikke hviler på 
en administrativ praksis.
 Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at praksis er endeligt underkendt ved 
en landsskatteretskendelse eller ved en dom. Heri ligger, at landsskatteretskendelsen 
ikke er indbragt for domstolene ved udløbet af fristerne i SSL §§ 
31 og 32 for indbringelse af landsskatteretskendelser for domstolene, eller at dommen 
ikke er anket ved ankefristens udløb.
 Det antages, at bestemmelsen ikke kun finder anvendelse på endeligt underkendende 
landsskatteretskendelser eller domme, men også på retsforlig i domstolssager, 
der indebærer en accept fra Skatteministeriet af, at hidtidig praksis er forkert.
 Efter bestemmelsen kan genoptagelse som følge af en underkendt praksis ikke 
kun foretages inden for den almindelige 3-årige ansættelsesfrist, men 
efter den skattepligtiges valg enten tilbage fra og med det indkomstår, der 
har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelsen 
af praksis, eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu 
ikke udløbet 5 år forud for underkendelsen af praksis. Foreligger der 
fx en endelig underkendelse af en praksis 4½ år efter udløbet af 
det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, 
der resulterede i underkendelsen af praksis, vil genoptagelse kunne foretages også 
for det indkomstår, der ligger forud herfor.
 Ved fastlæggelsen af hvilke indkomstår, der kan genoptages, skal udgangspunktet 
tages i den første endeligt underkendende kendelse eller dom. En efterfølgende 
endeligt underkendende kendelse eller dom kan ikke lægges til grund, selv om 
den vedrører indkomstår, der ligger længere tilbage i tid end i den 
første underkendende afgørelse.
 Udsendelse af genoptagelsescirkulære Som følge af denne bestemmelse 
er der etableret en ordning, hvorefter Told- og Skattestyrelsen løbende gennemgår 
landsskatteretskendelser og skattedomme med henblik på at konstatere, om en 
ligningsmæssig praksis derved er underkendt endeligt. Hvis dette konstateres, 
offentliggør Told- og Skattestyrelsen en meddelelse herom i form af et genoptagelsescirkulære, 
der indeholder en beskrivelse af afgørelsen og en angivelse af, hvilke indkomstår 
der var til prøvelse i den første endeligt underkendende kendelse eller 
dom. I cirkulæret vil der indgå en beskrivelse af, hvilken ny retsstilstand 
kendelsen eller dommen medfører. Disse cirkulærer kan såvel skattepligtige 
som skattemyndigheder lægge til grund for en vurdering af, om der er grundlag 
for at gennemføre en ekstraordinær genoptagelse, der er begrundet med 
at praksis er underkendt. Er den skatteansættende myndighed bekendt med, at 
en skatteansættelse er foretaget under anvendelse af en praksis, der er underkendt, 
skal myndigheden af egen drift søge ansættelsen ændret.
 Tilfælde, hvor genoptagelsescirkulære ikke er udsendt Skattemyndighederne 
vil ikke være bundet til kun at følge genoptagelsescirkulærer fra 
Told- og Skattestyrelsen. Skattemyndighederne vil således kunne imødekomme 
en anmodning om ekstraordinær skatteansættelse, der er begrundet med underkendt 
praksis, selvom Told- og Skattestyrelsen ikke har udsendt cirkulære herom. 
Men i tilfælde, hvor en kommunal skattemyndighed påtænker at foretage 
en skatteansættelse begrundet i underkendt praksis, selvom Told- og Skattestyrelsen 
ikke har udsendt cirkulære herom, skal den kommunale skattemyndighed orientere 
(advisere) den lokale told- og skatteregion herom, før skatteansættelsen 
foretages. Denne orientering har ikke opsættende virkning for kommunens afgørelse 
af skatteansættelsen, men orienteringen giver told- og skatteregionen mulighed 
for inden for fristerne i SSL § 34 at gribe ind som revisionsmyndighed, jf. 
SSL §§ 14 og 19, hvis regionen mener, at der klart ikke er hjemmel til 
at imødekomme genoptagelsesanmodningen. For indkomstår fra og med 1997 
vil regionen kunne foretage tilsvarende indgreb, selv om fristerne i SSL § 
34 er overskredet, jf. SSL § 35, stk. 1, nr. 8.
 Anvendelsesområdet for SSL § 35, stk. 1, nr. 7 er begrænset af bestemmelserne 
i SSL § 35, stk. 2 og 3, ligesom kompetencereglen i stk. 4 finder anvendelse.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 8 Efter nr. 8 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen består i, at de statslige 
skattemyndigheder har udnyttet deres revisionskompetence efter SSL § 14 eller 
§ 19 til at ændre en skatteansættelse foretaget af en lokal skattemyndighed".
 Udtrykket "de statslige skattemyndigheder" omfatter Told- og Skattestyrelsen/told- 
og skatteregionerne samt Ligningsrådet.
 Efter bestemmelsen udstrækkes revisionskompetencen efter SSL § 14 og § 
15, som den hidtil er praktiseret, udover de
 almindelige 3-årige ansættelsesfrister efter SSL § 34. Revisionskompetencen 
omfatter skatteansættelse af såvel fysiske som juridiske personer. SSL 
§ 35, stk. 1, nr. 8 kan kun anvendes under overholdelse af betingelserne i 
SSL § 35, stk. 2 og 3, hvilket bl.a. indebærer, at bestemmelsen kun kan 
anvendes inden for en kort tid efter, at den urigtige skatteansættelse er foretaget.
 Til grund for bestemmelsens anvendelse skal lægges den antagelse, at de statslige 
skattemyndigheder altid bliver gjort bekendt med en skatteansættelses foretagelse 
samtidig med den skattepligtige. Ligningsrådets praksis for udnyttelse af sin 
revisionskompetence over for skatteankenævn er, at rådet kun ændrer 
en skatteankenævnskendelse, hvis kendelsen er urigtig og rækker ud over 
den konkrete sag eller har stor provenumæssig betydning. Med bestemmelsen sikres, 
at de statslige skattemyndigheder også kan anvende revisionskompetencen over 
for ekstraordinære skatteansættelser foretaget af en kommunal skattemyndighed 
eller over for en skatteankenævnskendelse.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 9 Efter nr. 9 kan en ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteministeren tillader, at skatteansættelsen 
ændres som følge af fejl begået af en skatteansættende myndighed".
 Bestemmelsens anvendelsesområde er som udgangspunkt tilfælde, hvor en 
skatteansættende myndighed har begået en ansvarspådragende fejl. 
Bestemmelsen skal således ses som et alternativ til et erstatningssøgsmål 
ved domstolene. Bestemmelsen kan kun anvendes, hvor den begåede fejl har resulteret 
i en materielt urigtig ansættelse. Bestemmelsen bør kun anvendes til gunst 
for den skattepligtige, i hvis sag fejlen er begået. Bestemmelsen bør 
ikke anvendes til skade for den pågældende skattepligtige. Kompetencen 
til at træffe afgørelse efter SSL § 35, stk. 1, nr. 9 ligger hos 
de lokale told- og skatteregioner, henholdsvis Københavns og Frederiksberg 
kommuner, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 2, stk. 1 og stk. 2, og med klageadgang til Told- og Skattestyrelsen. Er 
der tale om fejl begået af Told- og Skattestyrelsen eller Ligningsrådet 
som skatteansættende myndighed ligger kompetencen dog hos Told- og Skattestyrelsen, 
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 12. Se nærmere 
afsnit H.1.1.1.
 Praksis 
efter den tidligere SSL § 4, stk. 2 har direkte betydning for den gældende 
bestemmelse i SSL § 35, stk. 1, nr. 9 i de tilfælde, hvor tilladelse til 
genoptagelse efter den tidligere SSL § 4, stk. 2 var begrundet i myndighedsfejl. 
Der henvises herom til afsnit G.3.2.2.1.
 SSL § 35, stk. 1, nr. 10 Efter nr. 10 kan ekstraordinær skatteansættelse 
foretages "i det omfang skatteansættelsen er en følge af, at overdragelsessummen 
for et aktiv er ansat efter ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 6 eller 
afskrivningslovens § 45, stk. 3, og denne ansættelse har resulteret i 
en skatteansættelse af en anden skattepligtig for samme eller for et andet 
indkomstår".
 Reglen omhandler rene konsekvensændringer af ansættelsen for køber/sælger 
eller øvrige parter i en overdragelsesaftale, når en købers eller 
en sælgers afskrivningsgrundlag eller anskaffelsessum ændres i medfør 
af ejendomsavancebeskatningslovens § 4 eller afskrivningslovens § 45.
 Sådanne konsekvensændringer kan gennemføres efter udløbet af 
den almindelige 3-årige ansættelsesfrist i SSL § 34, forudsat at 
den primære korrektion er sket inden udløbet af fristerne i SSL § 
34.
 Konseksvensændringerne skal ske inden for den i SSL § 35, stk. 3 angivne 
frist.
 Derimod stilles der ikke krav om, at den ekstraordinære skatteansættelse 
skal indebære en indkomstændring på mindst 5.000 kr., jf. SSL § 
35, stk. 2, fordi det normalt ikke er muligt med det samme at opgøre den indkomstændring, 
som korrektionen af overdragelsessummen vil medføre for erhververen af aktivet.
 Beløbsgrænse, jf. SSL § 35, stk. 2 Efter § 35, stk. 2 
kan en ekstraordinær skatteansættelse kun foretages, hvis den indebærer 
en brutto-indkomstændring på mindst 5.000 kr. i alt pr. år.
 Ved en bruttoændring forstås en indkomstændring før fradrag. 
Herved stilles det som en generel betingelse for at foretage en ekstraordinær 
skatteansættelse, at ændringen for det enkelte indkomstår indebærer 
en bruttoforhøjelse eller bruttonedsættelse på mindst 5.000 kr. af 
en indkomst, der skal indgå i grundlaget for skatteansættelsen. Der skal 
blot være grundlag for at forhøje eller nedsætte en eller flere indkomst- 
eller fradragskomponenter med 5.000 kr.
 Beløbsgrænsen omfatter ikke ansættelser efter ejendomsværdiskatteloven.
 Reaktionsfrist, jf. SSL § 35, stk. 3 Det er en generel betingelse for 
anvendelse af undtagelsesreglerne i SSL § 35, stk. 1, at der reageres inden 
for en vis tid. Efter SSL § 35, stk. 3 kan en ansættelse kun foretages, 
hvis den varsles af myndighederne eller genoptagelsesanmodning fremsættes af 
den skattepligtige inden rimelig tid efter, at den skatteansættende myndighed, 
henholdsvis den skattepligtige, er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder 
fravigelsen af fristerne i SSL § 34. Hvad der er rimelig tid beror på 
en konkret bedømmelse af det enkelte forhold, hvorunder såvel sagens karakter, 
fx om der er tale om en sag, hvor der eventuelt vil blive gjort strafansvar gældende, 
som den skattepligtiges personlige forhold, fx sygdom, indgår, men normalt 
må der skulle reageres inden for 6 måneder.
 I tilfælde, hvor Told- og Skattestyrelsen har udsendt en meddelelse om at en 
praksis er underkendt, jf. omtalen ovenfor af SSL § 35, stk. 1, nr. 7, må 
den skattepligtige normalt anses at være kommet til kundskab om det forhold, 
der begrunder den ekstraordinære skatteansættelse senest i forbindelse 
med meddelelsens udsendelse.
 Efter SSL § 35, stk. 3, 2. pkt., skal den afledte skatteberegning foretages 
inden rimelig tid efter, at ansættelsen er foretaget.
 Særlig kompetenceregel, jf. SSL § 35, stk. 4 Det fremgår af 
SSL § 35, stk. 4, at "et punkt i en skatteansættelse kan ændres 
af de grunde, der er nævnt i stk. 1, af en skatteansættende myndighed, 
selv om skatteankenævn, Landsskatteretten eller Ligningsrådet tidligere 
har truffet afgørelse om punktet".
 Herefter er de skatteansættende myndigheder ikke udelukket fra at gennemføre 
forhøjelser eller nedsættelser inden for eller uden for ansættelsesfristerne 
efter SSL § 34, selv om et klageorgan eller Ligningsrådet har truffet 
afgørelse om det forhold, der nu er grundlag for at ændre efter bestemmelserne 
i SSL § 35, stk. 1, nr. 1-10. Formålet med bestemmelsen er at undgå, 
at skatteankenævn, Landsskatteretten eller Ligningsrådet belastes af genoptagelsesanmodninger 
fra skattepligtige eller skattemyndigheder begrundet med objektive forhold som dem, 
der efter SSL § 35, stk. 1 begrunder ekstraordinær skatteansættelse.
 Bestemmelsen kan kun anvendes, hvis der foreligger nye oplysninger i forhold til 
de oplysninger, der har ligget til grund for klageorganets eller Ligningsrådets 
afgørelse, og disse nye oplysninger opfylder et af kriterierne efter SSL § 
35, stk. 1 for ekstraordinær skatteansættelse.
 |