|  | Efter PBL § 2 skal en af bestemmelsen omfattet ordning gå ud på at 
sikre pension i form af løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes 
død (livsbetingede ydelser). Efter §§ 9, stk. 1, 2. pkt., 11, 11 
a, 12 eller 13 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension kan der imidlertid 
udbetales kapitaliserede engangsbeløb. Dette sker efter PBL § 29 B mod 
erlæggelse af afgift på 40 pct. Bestemmelsen omfatter følgende ordninger: 
 1. Tjeneste-
 mands-
 pension 
Herved forstås pensionsordninger, hvor staten eller en kommune udbetaler løbende, 
livsbetingede pensioner som følge af tidligere ansættelse i statens, folkeskolens, 
folkekirkens eller kommunens tjeneste (PBL § 2, nr. 1). I tjenestemandspensionsordninger 
indbetales der ikke bidrag til afdækning af pensionsforpligtelsen.
 Ved ansættelsen får tjenestemanden undertiden mulighed for selv at indbetale 
et engangsbeløb til forhøjelse af pensionsancienniteten. For sådanne 
engangsindskud er der fradragsret efter reglerne i PBL § 18. Pensionsudbetalinger 
(alderspension og ægtefællepension) skal medregnes til den pensionsberettigedes 
skattepligtige indkomst i udbetalingsårene. Pensionen indgår endvidere 
i den personlige indkomst ( PSL § 3, stk. 1). Børnepension efter en afdød 
tjenestemand medregnes til barnets indkomst, medens børnepensionstillægget 
til tjenestemandens egen pension medregnes til tjenestemandens indkomst.
 I visse tilfælde er der mulighed for, at en tjenestemand kan få egne bidrag 
tilbagebetalt efter reglerne i lønnings- og pensionsloven af 1958. Sådanne 
udbetalinger er afgiftspligtige efter samme regler som udtrædelsesgodtgørelser 
fra pensionskasser.
 Pensionsordninger for personer, der er ansat i det offentlige i henhold til overenskomst 
mellem stat og kommune og den pågældendes faglige organisation, er ikke 
tjenestemandspension i  pensionsbeskatningslovens forstand. 
Ordninger af denne art afdækkes ved indbetaling af bidrag fra arbejdsgiveren 
og i reglen også fra den ansatte. Pensionsordninger for overenskomstansatte 
etableres ofte i form af pensionskasseordninger, men kan også bestå i 
forsikringsordninger eller kapitalpension.
 Pensionsordninger for ministre, jf. lov nr. 194 af 5. juni 1959 med senere ændringer 
er omfattet af bestemmelserne om tjenestemandspension, hvorimod pensionsordninger 
for medlemmer af folketinget ikke kan antages at være omfattet af bestemmelsen. 
Der henvises til Finansministerens svar på spm. 7 i bilag 1, til .betænkning 
 om beskatninger af pensionsordninger m.m. 
afgivet den 13. maj 1971.
 
 
 2. Pensions-
 ordninger,
 der modtager
 statsstøtte 
Statsunderstøttede pensionsordninger som nævnt i PBL § 2, nr. 2, 
omfatter pensionsordninger med løbende udbetalinger for ansatte i institutioner, 
hvis drift og dermed pensionsudgifter helt eller delvis betales af staten. Bestemmelsen 
omfatter endvidere ordninger, der formelt er organiseret som selvstændige pensionskasser, 
men som reelt finansieres af staten gennem dækning af pensionskassens underskud.
 Hvis der i en statsunderstøttet pensionskasse er bestemmelser om, at de ansatte 
yder bidrag, som tilbageholdes i lønnen, skal disse bidrag holdes uden for 
de ansattes skattepligtige indkomst efter PBL § 19.
 
 
 3. Arbejds-
 markedets
 Tillægs-
 pension ATP-ordningen 
giver ret til løbende, livsbetingede ydelser fra det fyldte 67. år. Til 
personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999 eller senere, kan tillægspension 
efter anmodning udbetales før det fyldte 67. år, dog ikke før det 
fyldte 65. år. Ønskes tillægspension udbetalt fra et tidligere tidspunkt 
end 67. år, nedsættes pensionen med 10 pct. for hvert år. Nedsættelsen 
sker månedsvis. Ordningen omfattes af PBL § 2, nr. 3.
 Både arbejdsgiveren og den ansatte har pligt til at bidrage til ordningen. 
Bidraget betales med 1/3 af lønmodtageren og 2/3 af arbejdsgiveren.
 Bidrag til ATP skal ikke medregnes ved opgørelsen af lønmodtagerens skattepligtige 
indkomst. Dette gælder både arbejdsgiverens og lønmodtagerens del 
(§ 19).
 ►I PBL § 19, stk. 2 fastslås, at personer, der ikke er lønmodtagere, heller ikke skal medregne andre indbetalinger til ATP, der foretages af kommunale myndigheder, arbejdsløshedskasser eller Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikring, i de tilfælde, der er opregnet i §§ 2 a og 2 b i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
 Omfattet af § 2 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension om obligatoriske 
ATP-indbetalinger er bl.a. arbejdsløse medlemmer af arbejdsløshedskasser, 
lønmodtagere, der oppebærer dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom 
og fødsel, og personer, der modtager ydelser i henhold til §§ 25, 
36 og 52 i lov om en aktiv socialpolitik.
 Omfattet af § 2 b i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension om frivillige 
ATP-indbetalinger er
 bl.a. modtagere af efterløn, overgangsydelse og delpension.
 Bestemmelsen fritager de pågældende ledige, kontanthjælpsmodtagere, 
pensionister m.fl. fra en forpligtelse til at medregne ATP-indbetalingerne ved opgørelsen 
af deres skattepligtige indkomst og samtidig tage fradrag herfor efter reglerne 
i PBL § 18.
 ◄Efter 
ATP-loven er der mulighed for, at et medlem, der overgår til selvstændig 
erhvervsvirksomhed, kan opretholde ordningen mod selv at indbetale bidragene. For 
sådanne indbetalinger er der fradragsret efter PBL § 18.
 
 
 4.Ydelser fra
 pensionskasser,
 der er omfattet
 af tilsynsloven
 eller af loven om
 forsikrings-
 virksomhed 
Efter lov om tilsyn med firmapensionskasser kan private arbejdsgivere ikke oprette 
pensionsordninger med løbende ydelser, uden at der sker afdækning af forpligtelsen, 
dvs. at arbejdsgiverens pensionstilsagn skal »afdækkes« ved tegning 
af en forsikring eller oprettelse af en pensionskasse, således at pensionsmidlerne 
er unddraget arbejdsgiverens rådighedssfære.
 Pensionskasser, der omfattes af lov om tilsyn med firmapensionskasser, har til formål 
at sikre pension i form af alders-, invalide-, ægtefælle- og børnepension 
ved ansættelse i en privat virksomhed.
 Pensionskasser, der omfattes af lov om forsikringsvirksomhed, har større virkefelt. 
Disse pensionskasser (de såkaldte tværgående pensionskasser) har 
til formål at sikre tilsvarende pension efter ensartede regler for medlemmer, 
der enten er uddannet indenfor bestemte uddannelsesområder eller er ansat i 
virksomheder af en bestemt art. Under tværgående pensionskasser hører 
endvidere pensionskasser, hvis medlemmer er selvstændigt erhvervsdrivende inden 
for samme branche.
 Der er ingen forskel i den skattemæssige behandling af firmapensionskasser 
og tværgående pensionskasser. Begge former for pensionskasser er omfattet 
af PBL § 2, nr. 4, jf. § 3.
 Bidrag til en pensionskasse som nævnt ovenfor skal holdes uden for den skattepligtige 
indkomst, hvis ordningen er oprettet som led i et ansættelsesforhold (§ 
19). Er ordningen oprettet uden for et ansættelsesforhold, er der fradragsret 
for bidragene efter PBL § 18. Det samme gælder, hvis den ansatte selv 
fortsætter bidragsbetalingen efter fratræden eller foretager et kapitalindskud.
 Løbende udbetalinger fra pensionskasser medregnes til den berettigedes skattepligtige 
indkomst (§ 20, stk. 1, nr. 1, og indgår endvidere i den personlige indkomst 
PSL § 3, stk. 1).
 Andre udbetalinger end løbende udbetalinger er afgiftspligtige. Det gælder 
således udbetaling af udtrædelsesgodtgørelser (PBL § 29, stk. 
1). Har en pensionskasse tegnet gruppelivsforsikringer for medlemmerne, er udbetalingen 
fra forsikringen ved et medlems død dog skatte- og afgiftsfri, da gruppelivsforsikringen 
behandles som en selvstændig ordning efter PBL § 53 A, stk. 1, nr. 5, 
jf. PBL § 56, stk. 3.
 For pensionskasser, der er indrettet med henblik på indkøb af livrente 
eller lignende for de bidrag, der er opsparet for det enkelte medlem, er det yderligere 
en betingelse, at indkøb af livrente eller lignende ikke kan undlades uden 
Finanstilsynets samtykke. En pensionskasse havde for medlemmer, der på grund 
af helbredsforhold mv. ikke kunne optages på normale vilkår, oprettet 
en opsparingsordning, hvor de opsparede midler som hovedregel skulle anvendes til 
køb af livrente ved pensioneringen mv. Også denne ordning ansås som 
en pensionsordning med løbende udbetalinger, skd. 38.211.
 
 
 5. Pensionsfonde
 godkendt efter
 PBL § 6 
Pensionskasser, pensionsfonds o.lign., der ikke er omfattet af tilsynsloven eller 
af loven om forsikringsvirksomhed, men som virker her i landet og har til formål 
at udbetale pension i overensstemmelse med reglerne i PBL, kan godkendes af told- 
og skatteregionerne med klageadgang til Told- og Skattestyrelsen 
med den virkning, at pensionsordningerne behandles efter reglerne om skattebegunstigede 
ordninger, jf. PBL § 6. Der henvises til sagsudlægningsbekendtgørelse 
nr.►303 af 2. maj 2000, §§ 2 og 18◄samt 
til bek. nr. 654 af 12. aug. 1999, § 27►bekendtgørelse nr. 827 af 31. august 2000, § 31◄. 
Hjemlen er stort set kun anvendt til at godkende fonds, der var oprettet før 
PBL's ikrafttræden.
 
 
 6.Ydelser i
 henhold til
 en forsikring 
Ydelserne fra pensionskassen eller i henhold til en forsikring skal have karakter 
af:
 
 a. Alderspension,
 Udbetaling begynder tidligst ved det fyldte 60. år, medmindre 
lavere aldersgrænse er godkendt af Ligningsrådet (se note 7, afsnit A.C.1.2).Med 
virkning for ordninger, der oprettes, og for medlemmer, der indtræder i en 
allerede oprettet kollektiv ordning, den 9. maj 1995 og senere, gælder det, 
at alderspensionen skal udbetales over mindst 10 år, jf. lov nr. 431 af 14. 
jun. 1995, § 1, nr. 1. Herfra gøres der dog i PBL § 5 A og § 
5 B, der har virkning fra samme dato, visse undtagelser. PBL § 5 A giver mulighed 
for, at alderspensionen kan være sammensat af en del, der har en varighed på 
mindst 10 år, og en del, der har en varighed på under 10 år. Der 
kan således altid tegnes ordninger, hvor den ophørende del af alderspensionen 
under 10 år kompenserer for manglende adgang til folkepension og ATP fra pensioneringstidspunktet 
og indtil det fyldte 67. år, for personer, der den 1. juli 1999 eller senere 
fylder 60. år, dog det fyldte 65. år. Ved folkepension forstås både 
grundbeløb, pensionstillæg og særlig pensionstillæg. Den kortvarige 
alderspension skal kompensere for manglende adkomst frem til tidspunktet for opnåelse 
af folkepension. Der er intet krav om, at den fuldt ud skal svare til størrelsen 
af folkepension m.m. Der kan således være tale om hel eller delvis kompensation. 
Som følge heraf er begyndelses- og ophørstidspunktet for § 5 A-ordningen 
ikke bundet til et bestemt begyndelses-og ophørstidspunkt. Hvor en persons 
pensionsmæssige forhold allerede er tilrettelagt med henblik på pensionering 
på et givet tidspunkt, men hvor personen afskediges forinden, har man fundet, 
at det skal være muligt for personens tidligere arbejdsgiver i forbindelse 
med afskedigelsen at tegne en ophørende forsikring under 10 år, der alene 
skal kompensere for manglende løn og lignende vederlag, indtil personen når 
den oprindelige forudsatte pensionsalder og således kan aktivere sine øvrige 
pensionsordninger. Dette giver § 5 B nu mulighed for. Betingelsen er,
 1. at alderspensionen skal opfylde betingelserne i PBL § 2, nr. 4,
 2. at alle indbetalinger foretages af den tidligere arbejdsgiver,
 3. at udbetalingerne udgør kompensation for vederlag i penge for personligt 
arbejde i tjenesteforhold.
 Hvis betingelserne som angivet er opfyldt, kan en kortvarig alderspension med løbende 
udbetalinger oprettes som en enkeltstående ordning. Der vil ikke gælde 
bundne begyndelses- og ophørstidspunkter for den kortvarige ordning. For ordninger 
oprettet før den 9. maj 1995 er udbetalingsperiodens længde ikke reguleret 
i pensionsbeskatningsloven. Skattemyndighedernes 
praksis, der gik ud på, at udbetalingsperioder på mindre end 5 år 
bevirkede, at ordningen ikke kunne anses for en pensionslignende ordning i henhold 
til PBL § 2, nr. 4, er blevet underkendt af Landsretten i TfS 1996, 6. Det 
er dog Skatteministeriets opfattelse, at Landsrettens dom kun har betydning for 
ordninger oprettet inden den 9. maj 1995, hvor skatteyderen som i den foreliggende 
sag ved ordningens oprettelse direkte har forbeholdt sig en senere ændring 
af udbetalingsperioden (så den er mindre end 5 år) eller dette i øvrigt 
følger umiddelbart af den oprindelige forsikringsaftale, jf. TfS 
1996, 323.
 b. Invalidepension.
 Da udtrykket "invalidepension" ikke er defineret i denne lovbestemmelse, 
er det overladt til pensionskasserne og forsikringsselskaberne at fastsætte, 
hvilken invaliditetsgrad, der skal være indtruffen, for at pensionen kan udbetales. 
En erhvervsudygtighedsforsikring med løbende udbetalinger sidestilles med invalidepensionsforsikring, 
skd. 33.91., Told*Skat Nyt 1992.21.640 (TfS 1992, 465), jf. også afsnit A.C.1.2.4.2. 
For at forhindre, at der skal ske besparelse i pensionsafkastbeskatning 
ved oprettelse af invalideforsikringer i skadeforsikringsselskaber eller ved skattefri 
overførsel af invalideforsikringer til skadeforsikringsselskaber skal forsikringer 
som nævnt i PBL § 2, stk. 4 oprettes i livsforsikringsselskaber. Reglerne 
i PBL §§ 18 og 19 om fradrag henholdsvis bortseelsesret er bortfaldet 
for præmier til invalideforsikringer i skadeforsikringsselskaber, der er oprettet 
den 1. jan. 1996 eller senere. De tidligere gældende regler om fradragsret 
finder dog fortsat anvendelse for forsikringer, der er oprettet før den. 1. 
jan. 1996 med nedenstående undtagelser:
 
c. Pension til efterlevende ægtefælle, 
herunder fraskilt ægtefælle eller samlever.Fra og med indkomståret 1996 finder PBL §§ 18 og 19 kun anvendelse 
for invalideforsikringer i skadeforsikringsselskaber, der er oprettet før den 
1. jan. 1996, hvis forsikringen inden den 1. juli 1996 overdrages med tilbagevirkende 
kraft til 1. jan. 1996 til et livsforsikringsselskab, jf. lov nr. 306 af 24. apr. 
1996, § 3. Fra og med den 13. dec. 1994 finder PBL §§ 18 og 19 ikke anvendelse 
for forsikringer i skadeforsikringsselskaber, hvis indbetalingen til skadeforsikringsselskabet 
må anses for at hidrøre fra en udbetaling fra en tilsvarende ordning i 
et livsforsikringsselskab eller en pensionskasse.For så vidt angår reglerne om overførsel i PBL § 41 gælder 
det, at fra og med 30. nov. 1994 finder bestemmelserne i PBL § 41 ikke anvendelse 
ved overførsel til en forsikring i et skadeforsikringsselskab. Indtil den 1. 
jan. 1996 finder PBL § 41, stk. 3 fortsat anvendelse ved overførsel af 
forfaldne præmier, som højst må dække risikoen for et år 
frem i tiden, og kun når præmierne overføres til en ordning i et 
skadeforsikringsselskab, som ikke umiddelbart kan etableres i et livsforsikringsselskab 
eller pensionskasse. Ægtefællepensionen har hidtil ikke kunnet udbetales til samlevere. Med 
virkning fra 1. juli 1999 er samlevere føjet til listen over personer, der 
kan få udbetalt ægtefællepension, jf. lov nr. 143 af 17. marts 1999.
 d. Samleverpension.
 Lov nr. 143 af 17. marts 1999 giver endvidere mulighed for at oprette en særlig 
samleverpension ved siden af ægtefælle- eller samleverpension. Den særlige 
samleverpension giver også mulighed for at indrette ordningen, så samlevere 
ganske vist kan få pension, men en lavere pension end den, der tilkommer en 
ægtefælle. Der er i denne sammenhæng to definitioner af en samlever. 
Samleveren er defineret
 1. som en person, der:
 
2. som en navngiven person, der lever sammen med pensionsopspareren ved indsættelsen.kunne have indgået ægteskab eller registreret partnerskab med pensionsopspareren, 
dvs. der må ikke være tale om slægtskab i den ret op- og nedstigende 
linje mellem de to parter (dvs. relationer inden for børn-forældre-bedsteforældre-oldeforældre), 
og parterne må ikke være hel- eller halvsøskende. Ingen af parterne 
må leve i et bestående ægteskab/ registreret partnerskab; efter lovens 
motiver må de derimod gerne sidde i uskiftet bo, selv om det hindrer dem i 
at indgå ægteskab/registreret partnerskab umiddelbart.er betænkt i et testamente, som pensionsopspareren har oprettet mindst 
3 måneder før sin død med en arvelod af mindst samme størrelse 
som den tvangsarv, der ifølge arveloven ville være tilkommet en ægtefælle 
(dvs. halvdelen af boet, hvis pensionsopspareren ikke har livsarvinger, 1/6 af boet, 
hvis der er livsarvinger). Pensionskasser og forsikringsselskaber bør ved udbetaling 
sikre sig dokumentation for, at kravene til testamente er opfyldt.har fælles bopæl med pensionsopspareren ved dennes død oghar haft fælles bopæl med afdøde i mindst 2 år umiddelbart 
forud for dødsfaldet. (Et samliv, der alene er ophævet på grund af 
plejehjemsanbringelse el. lign., ligestilles dog med bestående samliv), eller 
 De to samleverdefinitioner er ligeværdige alternativer. Den første definition 
muliggør indførelse af samleverpension i kollektive pensionsordninger, 
hvor pensionsinstituttet ikke mener at kunne håndtere individuelle indsættelser, 
men der er efter lovens motiver fri adgang til at anvende den anden definition i 
kollektive ordninger. Bopælskravet svarer grundlæggende til bopælskravet 
efter BAL 
§ 1, stk. 2, litra d. Det vil sige, at fælles bopæl i de fleste tilfælde 
kan dokumenteres ved folkeregisterattester. At parterne ikke har fælles folkeregisteradresse 
på indsættelsestidspunktet, udelukker imidlertid ikke, at der kan foreligge 
fælles bopæl. Dokumentation kan i disse tilfælde tilvejebringes ved 
mindst to uvildige personers erklæringer om forholdet, når erklæringerne 
underbygges af omstændighederne i øvrigt. Da dokumentation vedrører 
bopælsforholdene på indsættelsestidspunktet, kan den enten tilvejebringes 
i forbindelse med indsættelsen af samleveren, eller når pension til samleveren 
bliver aktuel. Pensionsordningen skal i vilkår, regulativer m.v. på samme 
måde definere, hvad der forstås ved samlevere, som betingelse for at tillade, 
at samlevere kan oppebære ydelsen. En pensionsordning, der omfatter pension 
til samlevere, men som ikke indeholder en af de to mulige definitioner af samlevere, 
falder ikke ind under skattereglerne i pensionsbeskatningslovens afsnit 1, men henføres 
i stedet til PBL 
§ 53 A, nr. 1, nr 1 eller 3. Begge definitioner indeholder et bopælskrav, 
hvorimod skattemyndigheder og pensionsinstitutter ikke skal foretage nogen vurdering 
af samlivsforholdets nærmere karakter. Det kræves ikke, at der er tale 
om et egentligt parforhold, ligesom bopælskriteriet ikke i sig selv udelukker, 
at samleveren kan være en slægtning til afdøde. Der kan dog kun optræde 
én person som berettiget til ægtefælle- eller samleverpension eller 
til samleverpension, selv om bopælskravet på samme tid kan være opfyldt 
af mere end én person. Lovens betingelser er minimumsbetingelser. Der er intet 
krav om, at samleverpension skal indgå i ydelsessammensætningen, eller 
at samlevere skal have adgang til ægtefælle- eller samleverpension overhovedet. 
I de tilfælde, hvor samleveren har disse muligheder, kan der i vilkårene 
for pensionsordningen aftales yderligere betingelser. Det kan således fx. aftales, 
at en samlever, der er indsat med navns nævnelse, tillige skal have levet sammen 
med afdøde ved dødsfaldet og/eller have gjort det i en vis periode for 
at kunne oppebære ydelsen.
 e. Pension til efterlevende børn, herunder stedbørn, 
dog længst til børnenes fyldte 24. år eller til den følgende 
policedag (årsdag for policens oprettelse).
 
 
 7. En før jan.
 1972 oprettet
 ordning, der
 omfattes af
 PBL § 7En 
sådan ordning beskattes efter reglerne i PBL afsnit I. Der kan være tale 
om ordninger med udbetaling før det fyldte 60. år. eller ordninger til 
fordel for andre pårørende end ægtefælle og børn, fx forældre, 
søskende, svigerbørn mv. Hvis begunstigelsesbestemmelsen ændres, 
skal PBL's regler herom følges.
 Hvis bidragene til en sådan ordning forhøjes, eller der foretages kapitalindskud, 
skal ordningen eller den del, der svarer til forhøjelsen, opfylde betingelserne 
i PBL kap. 1. Tilskrivning af bonus betragtes ikke som forhøjelse, hvis der 
før 1. jan 1972 er truffet aftale om, at bonus skal tilskrives ordningen.
 
 Supplerende
 engangsydelse,
 PBL § 29 AI 
PBL § 29 A kan der i forbindelse med pensionering eller død kan udbetales 
en supplerende engangsydelse fra en pensionskasse. På trods af denne mulighed 
er den del af opsparingen, der anvendes til engangsydelsen en del af pensionsordningen 
med løbende udbetalinger.
 Dette er imidlertid ikke til hinder for, at den del af det årlige pensionsbidrag 
for et medlem, som anvendes til finansiering af de supplerende engangsydelser, skal 
medregnes under beløbsgrænsen for indbetalinger til kapitalpensionsordninger 
i PBL § 16, jf. PBL § 29 A, stk. 2. Beløbsgrænsen udgør 
i ►2000, 35.200◄ 
kr.. Se i øvrigt afsnit A.C.1.2.4.4 
og A.C.1.4.1.
 Det årlige bidrag skal medregnes, uanset om medlemmet har mulighed for senere 
at fravælge sin engangsydelse eller få den helt eller delvist konverteret 
til løbende ydelser. Reglen finder dog ikke anvendelse for bidragsdele, som 
medgår til finansiering af engangsydelser i form af dødsfaldsydelser.
 Ved lov nr. 143 af 17. marts 1999 er der foretaget yderligere ændringer, hvorved 
der er tilvejebragt en større grad af ensartethed mellem den skattemæssige 
behandling af bidrag til supplerende engangsydelser og indbetalinger til kapitalpension. 
Fradragsbegrænsningsreglen i § 18, stk. 2, 3. pkt., er således ændret, så fradrag for bidrag, der er anvendt til finansiering af supplerende engangsydelser, nu ikke længere kan nedsætte den personlige indkomst til et lavere beløb end 0 kr. Bevirker bidrag til den supplerende engangsydelse således, at arbejdstagerens indkomst bliver negativ, skal en til det negative beløb svarende del af bidraget medregnes ved indkomstopgørelsen, jf. PBL § 21, 2. pkt. Samme beløb kan herefter tilbagebetales uden betaling af afgift efter PBL § 21 A, stk. 1, ►3. pkt◄. Bevirker bidraget at skatteyderens samlede
 indbetalinger til kapitalpension og supplerende engangsydelse overstiger ejerens 
personlige indkomst, kan det overskydende beløb, der ikke opnås fradrag 
for efter PBL § 18, tilbagebetales uden afgift, jf. PBL § 21 A, stk. 1, 
1. pkt.
 Endvidere er PBL § 21, 1. pkt. ændret, således at bidrag, der af 
en arbejdstagers arbejdsgivere er indbetalt, henholdsvis af en pensionskasse anvendt 
til finansiering af supplerende engangsydelser, nu indgår ved opgørelsen 
af, om der er indbetalt mere end den i § 16, stk. 1 nævnte beløbsgrænse 
for indkomståret 2000, 35.200 kr. Er dette tilfældet skal det overskydende 
beløb efter bestemmelsen medregnes ved opgørelsen af arbejdstagerens skattepligtige 
personlige indkomst. PBL § 21 A, stk. 2 sikrer herefter, at det overskydende 
beløb kan tilbagebetales uden afgift.
 ►Opmærksomheden henledes endvidere på den lovændring, der med lov nr. 170 af 15. marts 2000 er sket i PBL § 21 A, stk. 1 og som bevirker, at reglen om at ejeren kan få udbetalt det beløb, der overstiger den pågældendes personlige indkomst uden afgift også gælder, hvor en person slet ikke har haft nogen personlig indkomst, der var skattepligtig i Danmark, samt hvor personen ganske vist har haft personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, men hvor beskatningsretten til indkomsten er tillagt en fremmed stat, Færøerne eller Grønland ifølge en dobbetbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat. Lovændringen har virkning for indkomståret 2000 og senere indkomstår. Dog anses indbetalinger til pensionsordninger omfattet af PBL § 19, stk. 3 (pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere mv.) for omfattet af bestemmelsen i indkomståret 1999:
 ◄ I mange 
tilfælde kræves tilladelse fra arbejdsgiveren, for at udbetaling er mulig. 
Der henvises i øvrigt til omtalen i afsnit 
A.C.1.2.4.4 - 1.2.4.4.6
 Udbetaling af en supplerende engangsydelse sker mod erlæggelse af normal afgift 
40 pct. I TfS 1996,564 har Skatteministeriets Departement udtalt, at der kun skal 
betales 40 pct. i afgift af en supplerende engangsydelse, som udbetales uafhængigt 
af alderspensionsdelen efter det fyldte 60. år. Det er således muligt 
at få engangsydelsen udbetalt ved det fyldte 60. år mod betaling af 40 
pct. i afgift, selvom de løbende udbetalinger først påbegyndes senere, 
fx ved det fyldte 67. år.
 Det er en betingelse for reglen om, at der alene skal betales en afgift på 
40 pct., at kapitalværdien af engangsydelsen for det enkelte medlem ikke kan 
overstige 10 pct. af kapitalværdien af medlemmets samlede pensionstilsagn.
 I den forbindelse kan nævnes, at Departementet 
har truffet afgørelse om, at 10 pct.s-grænsen skal fastsættes på 
grundlag af medlemmets indbetalinger på indbetalingstidspunktet, TfS 1996,564.
 Landsskatterettenhar 
i TfS 1996,747 fastslået at udbetaling af engangsydelse til 40 pct. afgift 
ikke er betinget af, at modtageren er pensioneret.
 
 Garanterede ydelser, PBL § 5 Efter PBL § 5 sidestilles forsikringer, 
hvis ydelser i alle tilfælde udbetales i en vis periode uanset den forsikredes 
død (garanterede ydelser) med pensionsordninger med løbende udbetalinger, 
såfremt præmien for garantien ikke overstiger 10 pct. af præmien 
for den samlede forsikring, og såfremt forsikringen opfylder de ovennævnte 
krav til forsikringsordninger - bortset fra kravet om, at ydelserne skal være 
livsbetingede. Det er dog en betingelse, at der ikke i policen er indsat andre begunstigede 
end enten forsikredes »nærmeste pårørende«, jf. FAL § 
105, stk. 5, eller forsikredes ægtefælle, herunder fraskilt ægtefælle, 
eller livsarvinger. Med virkning fra 1. juli 1999 er det endvidere muligt af indsætte 
en samlever defineret som en navngiven person, der har fælles bopæl med 
forsikrede ved indsættelsen. 
Om de nærmere betingelser se afsnit A.C.1.2. 
note 11. Hvis forsikringen er en overlevelsesrente med garanti, skal den principalt 
berettigede tilhøre den personkreds, som er nævnt ovenfor. I øvrigt 
stilles der ikke krav om indsættelse af begunstigede. Told- og Skattestyrelsen 
har i ToldSkat Nyt 1993.18.836 (TfS 1993, 461) udtalt, at man i relation til begunstigelsesbestemmelsen 
bliver ved med at være en persons stedbarn, selvom personens ægteskab 
med den ene af barnets forældre opløses ved fx skilsmisse.
 
 |