|  | Beslutning om likvidation træffes af generalforsamlingen og meddelelse herom 
skal indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Om anmeldelsespligt ved selskabets 
ophør, se S.B.2.1. Såfremt selskabet opløses ved solvent likvidation, sker dette med en af 
generalforsamlingen udpeget person som likvidator.
 Opløsning af insolvente aktie- og anpartsselskaber sker efter reglerne i konkursloven, 
 jf. lovbek. nr. 118 af 4. feb. 1997.  Om konkurs, se nedenfor S.B.2.1.2.4.
 Likvidationens indtræden medfører ikke nogen ændring i selskabets 
skattepligt og pligt til på normal måde at opgøre og selvangive sin 
skattepligtige indkomst, herunder ved salg af aktiver. Selskabets virksomhed vil 
ofte fortsætte efter beslutningen om likvidationen, idet en realisation af 
en virksomhed i drift erfaringsmæssigt er mere indbringende end en realisation 
af de enkelte aktiver.
 Et selskab, der er trådt i likvidation, kan beslutte at træde i virksomhed 
på ny.
 Herved afbrydes den påbegyndte likvidationsbehandling, men beslutningen får 
ingen skattemæssige konsekvenser.
 
 Likvidationstidspunkt, likvidationsstatusVed likvidationens indtræden, 
der regnes fra generalforsamlingens beslutning herom, skal der i henhold til aktieselskabslovens 
§ 122 og anpartsselskabslovens § 55 udarbejdes ►et indgangsregnskab for likvidationen bestående af en◄ 
resultatopgørelse for perioden fra udløbet af selskabets seneste regnskabsår 
til likvidationens indtræden og en balance. Selskabets aktiver optages i likvidationsboets 
status til forventede realisationsværdier. Reguleringer mellem bogførte 
værdier og realisationsværdier bogføres på likvidationskontoen. 
Disse reguleringer har normalt ingen umiddelbar skattemæssig betydning, men 
der må tages hensyn hertil, når den skattepligtige indkomst ved salg af 
aktiverne skal opgøres, idet udgangspunktet her er den skattemæssig bogførte 
værdi.
 
 Likvidationens afslutningLikvidationens afslutning og selskabets endelige 
opløsning finder normalt sted ved ►aktionærernes godkendelse af endeligt likvidationsregnskab på en◄ 
afsluttende generalforsamling, jf. S.B.2.1.1.
 Skatteophørsdatoen vil, såfremt den afsluttende generalforsamling afholdes 
i naturlig kontinuitet af datoen for den afsluttende status, være identisk 
med denne dato. Se TfS 1985, 665 (ØLD).
 Se også TfS 1992, 21 (LSR) hvor Landsskatteretten 
på baggrund af konkrete praktiske forhold anså en generalforsamlingsbeslutning 
om ophør den 3. april 1989 for at være afholdt i naturlig kontinuitet 
af regnskabsafslutningen den 31. dec. 1988.
 
 KvittanceEfter anmodning i forbindelse med likvidationens afslutning vil 
den skatteansættende myndighed kunne udfærdige en kvittancemeddelelse, 
hvorved der på det foreliggende grundlag gives meddelelse om, at der ikke bliver 
rejst yderligere krav om indkomstskat mod boet. Ligningsmyndigheden har dog også 
opfyldt sine forpligtelser i relation til skattekvittance, selvom meddelelsen går 
ud på, at der vil blive rejst krav, fx i form af konkrete ansættelser. 
Uanset en meddelt skattekvittance vil efterfølgende revision  kunne komme 
på tale, såfremt det selvangivelsesmateriale, herunder vedlagte regnskaber 
m.v., der har dannet grundlag for skattekvittancen, ikke har givet skattemyndigheden 
tilstrækkeligt grundlag for at foretage en vurdering af, om den skattepligtige 
indkomst er opgjort korrekt. Der kan f.eks. være tale om, at der er meddelt 
ukorrekte oplysninger, eller at samtlige relevante oplysninger ikke er forelagt. 
Se i denne forbindelse TfS 1997, 538 (VLD), hvor landsretten stadfæstede en 
efterfølgende ansættelsesændring med henvisning til, at det regnskab, 
der blev indsendt sammen med selvangivelserne, ikke var retvisende.
 Spørgsmålet om den bindende virkning af en skattekvittance skal endvidere 
afgøres i overensstemmelse med praksis vedrørende det individuelle forventningsprincip, 
hvor det bl.a. er en betingelse for at kunne påberåbe sig et myndighedsudsagn, 
at der er disponeret i tillid hertil, jf. A.H. 4.1.1.6. 
Så længe der ikke er foretaget udlodning af boets midler, kan der således 
foretages en efterfølgende revision af ansættelsen.
 Vedrørende opløsning af anpartsselskaber efter anpartsselskabslovens § 
59 henvises til skm. cirk. nr. 95 af 29. juni 1997, 
hvorefter en betalingserklæring afgives med forbehold for senere revision.
 Afsluttende periode Når her i landet hjemmehørende selskaber og 
foreninger m.v. opløses, fortsætter skattepligten indtil tidspunktet for 
opløsningen. Ved overgang til beskatning efter § 1, stk. 1, nr. 6 eller 
undtagelse fra beskatning efter § 3 fortsætter skattepligten efter de 
hidtil gældende regler indtil tidspunktet for overgangen eller undtagelsen►, jf. SEL § 5, stk.1.
 ◄Udløber 
det sædvanlige indkomstår for et selskab mv. inden den 31. dec. i det 
kalenderår, som indkomståret træder i stedet for (bagudforskudt indkomstår), 
og finder opløsning som nævnt i stk. 1 sted efter det sædvanlige 
indkomstårs udløb, men inden vedkommende kalenderårs udløb, 
udgør det sidste indkomstår hele perioden fra indkomstårets begyndelse, 
og indtil opløsning finder sted, ►jf. SEL § 5, stk. 2.◄
 |