| Offentlighedsloven regulerer adgangen
til aktindsigt for ikke-parter, herunder pressen, og gælder for al virksomhed,
der udøves af den offentlige forvaltning.
Personkreds Adgangen til aktindsigt efter offentlighedsloven gælder
for enhver, jf. OFL § 4, stk. 1. Det er uden betydning, om den der anmoder
om aktindsigt er dansk statsborger, eller om den pågældende har bopæl
her i landet. Det er ligeledes uden betydning, om det er en fysisk eller juridisk
person, der anmoder om aktindsigt.
Danske forvaltningsmyndigheder vil i almindelighed ikke have behov for at søge
oplysninger hos hinanden ved at anmode om aktindsigt efter offentlighedslovens regler,
da det følger af FVL § 31, at disse myndigheder skal bistå hinanden
med fornødne oplysninger, jf. afsnit M.3
om tavshedspligt og videregivelse af fortrolige oplysninger.
Da reglerne i forvaltningsloven om videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed
kun gælder for danske forvaltningsmyndigheder, er det antaget, at udenlandske
myndigheder ikke er afskåret fra at anmode om aktindsigt efter offentlighedsloven.
Sagstyper Offentlighedsloven gælder for anmodninger om aktindsigt i
al virksomhed, der udøves af den offentlige forvaltning, jf. OFL § 1,
stk. 1. Loven omfatter således som udgangspunkt ikke alene afgørelsessager,
men enhver form for virksomhed, der udøves af den offentlige forvaltning, herunder
faktisk forvaltningsvirksomhed.
Loven omfatter dog ikke sager inden for strafferetsplejen, jf. OFL § 2, stk.
1, 1. pkt. Dette gælder for såvel verserende som afsluttede straffesager,
herunder administrative straffesager.
Endvidere gælder der en tidsbestemt undtagelse for lovgivningssager, idet sager
om lovgivning, herunder bevillingslove først er omfattet af loven, når
lovforslag er fremsat for Folketinget, jf. OFL § 2, stk. 1, 2. pkt.
Endelig gælder for personalesager, at sager om ansættelse eller forfremmelse
er undtaget fra aktindsigt, jf. OFL § 2, stk. 2, 1. pkt. For så vidt angår
andre personalesager omfatter retten til aktindsigt kun de oplysninger, der er nærmere
opregnet i loven, jf. OFL § 2, stk. 2, 2. pkt. og stk. 3, 1. pkt.
Forholdet til tavshedspligt Retten til aktindsigt efter offentlighedsloven
er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt, jf. OFL §
14, 1. pkt. De almindelige regler om tavshedspligt efter straffeloven, forvaltningsloven
og tjenestemandslovgivningen er derimod uden betydning for retten til aktindsigt,
jf. OFL § 14, 2. pkt.
Reglerne om skattemyndighedernes særlige tavshedspligt er samlet i SSL §
37.
Efter bestemmelsen i SSL § 37 er oplysninger i skattesager om en fysisk eller
juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende
forhold omfattet af den særlige tavshedspligt, jf. afsnit M.3. Samme
tavshedspligt gælder efter SKL § 6 F, stk. 2 for registrerede oplysninger
og oplysninger hos Told- og Skattestyrelsen, der ligger til grund for Told- og Skattestyrelsens
observationsregister efter SKL § 6 F, stk. 1. Observationsregistret omfatter
ikke kun oplysninger om skatter, men også oplysninger om arbejdsmarkedsbidrag,
told og afgifter.
En undtagelse af skatteoplysninger efter OFL § 14, jf. SSL § 37 eller
af oplysninger om skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told eller afgifter efter OFL §
14, jf. SKL § 6 F, stk. 2 indebærer, at det dokument, der indeholder de
pågældende oplysninger, kan undtages som helhed, da OFL § 14 ikke
indeholder en ekstraheringsbestemmelse. Derimod kan en sag ikke undtages som helhed
efter denne bestemmelse, selvom alle dokumenter i den pågældende sag antages
at indeholde oplysninger, der er omfattet af den særlige tavshedspligt.
Meroffentlighed Offentlighedsloven regulerer kun spørgsmålet om,
i hvilket omfang forvaltningen er forpligtet til at give adgang til aktindsigt.
Den enkelte myndighed er derfor ikke afskåret fra efter eget skøn at give
aktindsigt i videre omfang, hvis dette ikke strider mod regler om tavshedspligt,
jf. OFL § 4, stk. 1, 2. pkt. om meroffentlighed.
Omfang og undtagelser Retten til aktindsigt efter offentlighedsloven omfatter
med de undtagelser, der er nævnt i OFL §§ 7 - 14 alle dokumenter,
der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed, herunder journaludskrift
og andre fortegnelser over sagens dokumenter, jf. OFL § 4, stk. 1, 1. pkt.
Det følger modsætningsvis af bestemmelsen, at retten til aktindsigt ikke
omfatter dokumenter, der endnu ikke er oprettet, dvs. løbende aktindsigt, jf.
FOB 1998, 302.
Undtagelsesbestemmelserne i OFL §§ 7, 8, 10 og 11 omfatter undtagelse
af dokumenter, bestemmelserne i OFL §§ 12 - 13 undtagelse af oplysninger,
og bestemmelsen i OFL § 14 regulerer forholdet til tavshedspligt, jf. ovenfor.
(OFL § 9 er ophævet ved lov nr. 504 af 30. juni 1993 om aktindsigt i helbredsoplysninger).
OFL §§ 7, 8, 10 og 11 indeholder tilsvarende bestemmelser om undtagelse
af interne arbejdsdokumenter som de, der er indeholdt i §§ 12 - 14 i forvaltningsloven.
For så vidt angår anvendelsesområdet for disse bestemmelser, se afsnit
M.1.2.1.
Undtagelse af oplysninger om privates forhold er efter offentlighedsloven reguleret
i § 12 og § 13, stk. 1, nr. 6.
Efter § 12, stk. 1, nr. 1 omfatter retten til aktindsigt ikke oplysninger om
enkeltpersoners, dvs. fysiske personers private, herunder økonomiske forhold.
OFL § 12, stk. 1, nr. 1 er absolut i den forstand, at anvendelse af bestemmelsen
ikke er betinget af en konkret interesseafvejning, men alene afhænger af om
de pågældende oplysninger er omfattet af bestemmelsen. Det er imidlertid
almindeligt antaget, at ikke enhver oplysning om enkeltpersoners private, herunder
økonomiske forhold kan undtages efter bestemmelsen. Omfattet af bestemmelsen
er således kun oplysninger af denne art som efter en generel vurdering vedrører
"privatlivets fred" - dvs. oplysninger der er så følsomme, at
de efter den almindelige opfattelse i samfundet bør kunne unddrages offentlighedens
kendskab. Oplysninger, der er offentlige tilgængelige efter andre regler, fx
i offentlige registre, håndbøger eller ved offentlig fremlæggelse
vil derfor som udgangspunkt ikke kunne undtages fra aktindsigt. Hvis sådanne
oplysninger imidlertid kædes sammen med andre oplysninger, som ikke er offentlige
tilgængelige, eller i øvrigt indgår i en anden sammenhæng, vil
der med hensyn til alle oplysninger kunne blive tale om så følsomme oplysninger,
at de er omfattet af OFL § 12, stk. 1, nr. 1. Det samme må antages at
gælde oplysninger, der fx via offentlige medier er gjort tilgængelige
af den, oplysningen er om. Sådanne oplysninger må derfor - trods offentliggørelse
for en større eller mindre kreds af personer - fortsat efter omstændighederne
kunne undtages fra aktindsigt efter bestemmelsen.
Efter disse generelle retningslinier for afgrænsning af omfattede oplysninger
vil særligt følsomme oplysninger omfattet af forvaltningslovens §
28, stk. 1 - fx oplysninger om race, religion, strafbare forhold og helbredsforhold
- utvivlsomt være omfattet af OFL § 12, stk. 1, nr. 1.
For så vidt angår andre oplysninger af privat karakter er det eksempelvis
fast antaget, at cpr-numre kan undtages fra aktindsigt efter bestemmelsen.
Endvidere er oplysninger af økonomisk art omfattet af bestemmelsen, hvis de
afslører noget om enkeltpersoners privatøkonomi. På Skatteministeriets
område kan oplysninger, som vedrører told, skat, arbejdsmarkedsbidrag
og afgifter, og som afslører forhold om enkeltpersoners privatøkonomi,
således undtages fra aktindsigt efter OFL § 12, stk. 1, nr. 1. I det omfang
oplysninger af denne art er omfattet af SSL § 37 eller SKL § 6 F, har
myndighederne imidlertid pligt til at undtage de pågældende oplysninger
fra aktindsigt efter OFL § 14, jf. SSL § 37 henholdsvis SKL § 6 F.
Se evt. ovenfor om tavshedspligt samt afsnit M.3.
Efter
OFL § 12, stk. 1, nr. 2 kan retten til aktindsigt i oplysninger om drifts-
eller forretningsforhold eller lignende begrænses efter en konkret vurdering.
Bestemmelsen kan således kun anvendes, hvis imødekommelse af aktindsigt
efter en konkret vurdering må antages at indebære nærliggende risiko
for, at der typisk af konkurrencemæssige grunde påføres den person
eller virksomhed, oplysningerne er om, skade - navnlig i form af et økonomisk
tab af nogen betydning. Endvidere skal skaden være konkret, og den skal være
en umiddelbar følge af, at der gives aktindsigt. I tvivlstilfælde bør
der - til belysning af risikoen for et tab som følge af aktindsigt - indhentes
en udtalelse fra den person eller virksomhed, oplysningen er om. En sådan høringsudtalelse
er ikke bindende for myndigheden, der selv træffer afgørelse ud fra en
samlet oplysning og vurdering af sagen. En borger/virksomhed, der har afgivet udtalelse,
er ikke part i aktindsigtssagen, men vil være part i en eventuel senere klagesag
om tavshedspligt, der rejses af borgeren/virksomheden.
I det omfang oplysninger om erhvervsmæssige forhold er omfattet af SSL §
37 eller SKL § 6 F, har myndigheden pligt til - uden vurdering af eventuel
skadevirkning - at undtage de pågældende oplysninger fra aktindsigt efter
OFL § 14, jf. SSL § 37 henholdsvis SKL § 6 F. Se evt. afsnit M.3 om
tavshedspligt.
Efter OFL § 13, stk. 1, nr. 1 - 6 kan retten til aktindsigt i oplysninger begrænses
ud fra hensynet til private og offentlige interesser. Anvendelse af bestemmelsen
forudsætter, at der foretages en konkret vurdering, idet en anmodning om aktindsigt
kun kan afslås, hvis det skønnes nødvendigt til beskyttelse af væsentlige
hensyn til en række nærmere opregnede offentlige interesser (nr. 1 - 5)
samt offentlige og private interesser (nr. 6). Det betyder, at aktindsigt kun kan
afslås, hvis det må antages, at der er nærliggende fare for, at de
nævnte interesser vil lide skade af betydning. Der skal derimod ikke ved denne vurdering
tages hensyn til ansøgers individuelle interesse (retlige interesse) i at opnå
aktindsigt. Bestemmelsen i OFL § 13, stk. 1, nr. 6 om hensynet til private
og offentlige interesser, "hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige
karakter er påkrævet" har karakter af en opsamlingsbestemmelse, der
giver hjemmel til undtagelse af oplysninger fra aktindsigt i andre tilfælde
end nævnt i §§ 12 og 13, stk. 1, nr. 1 - 5. Anvendelsesområdet
for bestemmelsen er imidlertid snævert, idet det må antages, at den kun
kan benyttes hvor hemmeligholdelse af hensyn til offentlige eller enkeltpersoners
interesser er klart påkrævet, og hvor disse interesser er af en art, der
er anerkendt ved udformningen af lovens øvrige undtagelsesbestemmelser, men
hvor de udtrykkelige bestemmelser har vist sig utilstrækkelige. Bestemmelsen
er således eksempelvis ikke anvendelig til beskyttelse af internt præget
samarbejde mellem forvaltningsmyndigheder, og mellem forvaltningsmyndigheder og
private, jf. FOB 1988, 57ff.
|