Indhold

Dette afsnit handler om, at der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag, som får virkning for beregningen af afgiftstilsvaret. 

Reglen i SFL § 32, stk. 1, nr. 5, har betydning både for ændringer på Skatteforvaltningens initiativ og for genoptagelser efter anmodning fra en virksomhed.

Bemærk

Betingelsen i SFL § 32, stk. 1, nr. 5, er indført med lov nr. 683 af 11. juni 2024, § 6, og træder i kraft d. 1. januar 2025.

Bestemmelsen har virkning for afgiftsperioder, der begynder den 1. januar 2025 eller senere. 

For så vidt angår den afgiftspligtiges eller godtgørelsesberettigedes anmodninger om genoptagelse af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, har betingelsen dog også virkning for afgiftsperioder, der begynder før den 1. januar 2025. Dette skal sikre en genoptagelsesadgang for disse afgiftsperioder. Af hensyn til retssikkerheden for de afgiftspligtige og godtgørelsesberettigede vil den bagudrettede virkning dog kun omfatte de tilfælde, hvor genoptagelsen sker på den afgiftspligtiges eller godtgørelsesberettigedes initiativ.

 

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om betingelsen i SFL § 32, stk. 1, nr. 5
  • Ændring i et privatretligt grundlag
  • Ændring i et offentligretligt grundlag

 

Generelt om betingelsen i SFL § 32, stk. 1, nr. 5

Der kan foretages en ekstraordinær ændring af afgiftstilsvaret, hvis der efterfølgende er indtrådt en skatterelevant ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift.  

Bestemmelsen kan finde anvendelse, uanset om ansættelsesændringen sker på Skatteforvaltningens initiativ eller efter anmodning fra en virksomhed. 

Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at der er sket en retligt præget ændring i det bagvedliggende grundlag for afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift.  Der er ikke tale om et ændret grundlag, hvis Skatteforvaltningen ændrer sin skatteretlige vurdering, men det bagvedliggende grundlag i øvrigt er uændret. 

På samme måde som vedrørende de øvrige fristgennembrudsgrunde i SFL § 32, stk. 1, er det en betingelse at reaktionsfristen i SFL § 32, stk. 2, er overholdt, og at det afledte krav ikke er forældet efter 10 års fristen i SFL § 34 a, stk. 4

Det gælder for samtlige fristgennembrudsgrunde i SFL § 32, stk. 1, at hvis der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse, kan ansættelsen kun ændres angående det spørgsmål, der har været årsag til genoptagelsen. Den ekstraordinære genoptagelse åbner ikke mulighed for andre ændringer i ansættelsen. 

Se afsnit A.A.8.2.2.2.2.2 om den tilsvarende bestemmelse vedrørende indkomstskat mv. i SFL § 27. 

Se også

 

Ændring i et privatretligt grundlag

Udtrykket "det privatretlige grundlag" er identisk med definitionen i SFL § 27, stk. 1, nr. 1, og skal fortolkes i overensstemmelse hermed. 

En efterfølgende ændring i et privatretligt grundlag kan fastslås ved dom, voldgift eller ved aftalelignende skridt. 

Eksempel: dom eller voldgift medfører ændret privatretligt grundlag

Bestemmelsen vil kunne omfatte tilfælde, hvor indholdet af en privatretlig disposition først efterfølgende afklares endeligt, f.eks. ved dom eller voldgift.  

I et tilfælde, hvor en dom eller voldgiftskendelse f.eks. har fastslået, at den ene part skal betale mindre for en ydelse, f.eks. betaling af leje, til en anden part tilbage i tid, og ydelsen (i eksemplet udlejningen) er momspligtig, vil den foreslåede bestemmelse således medføre, at der indføres adgang til ekstraordinært at kunne genoptage afgiftstilsvaret uden for den ordinære frist på baggrund af ændringen i det privatretlige grundlag for afgiftstilsvaret (i eksemplet udlejningen). 

Eksempel: Efteropkrævning, når en virksomhed fejlagtigt har undladt at opkræve moms, men efterfølgende lykkes med at efteropkræve momsen hos kunden

Reglerne for, hvordan momsen skal beregnes, når en momspligtig virksomhed fejlagtigt har undladt at opkræve moms, og der efterfølgende skal ske efteropkrævning, er beskrevet i afsnit D.A.8.1.1.12

Som eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes det tilfælde, hvor Skatteforvaltningen indenfor den ordinære frist træffer afgørelse om efteropkrævning af moms med 20 pct. af det modtagne vederlag, som virksomheden fejlagtigt har undladt at opkræve moms for. 

Efter udløb af den ordinære frist viser det sig, at virksomheden er lykkedes med at efteropkræve momsen hos kunden (25 pct.). Med betingelsen kan der ske ekstraordinær genoptagelse, sådan at momstilsvaret omfatter hele det efteropkrævede beløb.

 

Ændring i et offentligretligt grundlag

Udtrykket »det offentligretlige grundlag« er ligeledes identisk med definitionen i SFL § 27, stk. 1, nr. 1, og skal fortolkes i overensstemmelse hermed. Det vil f.eks. kunne være en dom eller en administrativ afgørelse, der ændrer grundlaget for afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift. 

Eksempel: Energistyrelsen ændrer en udledningsrapport efter emissionsafgiftsloven

Som eksempel på reglens anvendelsesområde kan nævnes den situation, hvor Energistyrelsen efter emissionsafgiftsloven træffer afgørelse om at ændre en udledningsrapport, der har udgjort beregningsgrundlaget for virksomhedens emissionsafgift. Hvis den ordinære genoptagelsesfrist i SFL § 31 er overskredet, vil der efter reglen i SFL § 32, stk. 1, nr. 5, efterfølgende kunne ske ekstraordinær genoptagelse af den hertil knyttede emissionsafgift på baggrund af Energistyrelsens afgørelse. 

Eksempel: Skatteforvaltningen har ændret virksomhedens fradragsberettigede lønudgifter

Som eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes det tilfælde, hvor et lønsumsafgiftspligtigt selskab har fået en afgørelse fra Skatteforvaltningen, der indkomstskattemæssigt omkvalificerer udgifter, så de skal anses for at være lønudgifter.

Dette har en afledt virkning på selskabets opgørelse af lønsumsafgift. Hvis den relevante periode for fastsættelse af lønsumsafgiften ligger udenfor den ordinære genoptagelsesfrist i SFL § 31, vil der med betingelsen være mulighed for at foretage den afledte ændring af lønsumsafgiften.◄