Parter
H1
(v/advokat Martin Bekker Henrichsen)
mod
Skatteministeriet
(v/Kammeradvokaten v/advokat Anders Vangsø Mortensen v/advokat Kirsten-Marie Fog Pedersen)
og
A
(v/advokat Martin Bekker Henrichsen)
Mod
Skatteministeriet
(v/Kammeradvokaten v/advokat Anders Vangsø Mortensen, v/advokat Kirsten-Marie Fog Pedersen)
Afsagt af landsdommere
M. Stassen, Anne Thalbitzer og Gerd Sinding (kst.)
Påstande og ankeforhold
B-1983-16:
Glostrup Rets dom af 3. august 2016 (BS 10A-1815/2014) (SKM2017.80.BR) er anket af H1 med påstand om principalt, at Skatteministeriet skal anerkende, at H1 A/S' skattepligtige indkomst for indkomståret 2007 nedsættes med 697.800 kr., og at SKAT skal anerkende, at tilgang på konto for driftsmidler/inventar for H1 for indkomståret 2008 ikke reduceres med 85.132,68 kr. Subsidiært påstås hjemvisning af sagen til SKAT til fornyet behandling.
Indstævnte, Skatteministeriet, har påstået stadfæstelse
Glostrup Rets dom af 3. august 2016 (BS 10A-517/2014) (SKM2017.80.BR) er ligeledes anket af A med påstand om principalt, at A’s personlige indkomst for indkomståret 2007 skal nedsættes med 788.355 kr., og at hendes aktieindkomst for indkomståret 2007 skal nedsættes med 121.460 kr., samt at A’s personlige indkomst for indkomståret 2008 nedsættes med 2.172.361 kr., og at hendes aktieindkomst for indkomståret 2008 skal nedsættes med 109.135,70 kr. Subsidiært påstås hjemvisning af sagen til fornyet behandling ved SKAT.
Indstævnte, Skatteministeriet, har påstået stadfæstelse
Supplerende sagsfremstilling
Der har under sagen været fremlagt blandt andet et print af G22's hjemmeside, dateret den 11. november 2013, hvori G6 beskrives som "et selskab, stiftet forat kunne hjælpe danskere med at registrere et køretøj på tyske nummerplader uden registreringsafgift og kun 19% moms". G6 er et selskab, der er tilknyttet G22. Af samme hjemmeside fremgår blandt andet også, at "[b]ilentusiasten har mulighed for at købe sin drømmebil og køre overalt i Europa, undtagen i Danmark", og at der er "mulighed for at opbevare køretøjerne i aflåst hal hos os"
Forklaringer
Der er i landsretten afgivet supplerende forklaring af vidnet LL, der har forklaret blandt andet, at A var med, da Lamborghinien blev bestilt.
Holdingselskabet betalte følpengene, da det svenske selskab var gået konkurs, og han vurderede, at det kunne være en god forretning. Han betalte for transporten til USA, fordi hesten var udlejet i USA, mens den deltog i løb. Dette er en normal fremgangsmåde. De penge, der blev hasteoverført den 18. juni 2008, var blevet lånt ud til et amerikansk selskab. Beløbet er tilbagebetalt.
Procedure
Parterne har for landsretten gentaget deres anbringender for byretten og har procederet i overensstemmelse hermed for så vidt angår de spørgsmål, der er omfattet af anken.
Landsrettens begrundelse og resultat
B-1983-16 (H1)
Efter de for landsretten nedlagte påstande og som sagen i øvrigt foreligger, er landsretten enig i byrettens resultat og i begrundelsen herfor.
Landsretten stadfæster derfor den del af dommen, for så vidt den er anket.
B-1984-16 (A)
Det fremgår, at begge køretøjer, henholdsvis en Ferarri og en Lamborghini, var indregistreret i Tyskland. Det er endvidere ubestridt, at begge køretøjer har befundet sig hos G6 i Tyskland, fra leveringstidspunktet.
I de kommissionsaftaler, som H1 har indgået med G6, er anført, at G6 skulle forestå salg og eventuel udlejning af de omhandlede køretøjer Efter det oplyste blev køretøjerne imidlertid hverken afhændet eller udlejet i 2007, henholdsvis 2008. Af samme kommissionsaftaler fremgår endvidere, at H1 eller personer i selskabet ikke havde "forhåndsråderet" over de respektive køretøjer. A kan herved ikke anses for at have fraskrevet sig enhver ret til at råde over køretøjerne. Endelig fremgår det af G22's hjemmeside, at G6 er et selskab, der primært bistår danskere med at registrere biler på tyske nummerplader, ligesom selskabet blandt andet tilbyder at opbevare bilen for ejeren.
Under disse omstændigheder må det påhvile A at sandsynliggøre, at køretøjerne ikke har været stillet til rådighed for og ikke blev anvendt til privat kørsel af familien A og LL. Dette gælder også, selvom det kan lægges til grund som ubestridt, at køretøjerne i den omhandlede periode ikke har været parkeret ved familien A og LL’s bopæl i Danmark
G6 har udarbejdet en Mileage Report for begge køretøjer for de omhandlede perioder. Det fremgår heraf, at køretøjerne i det væsentlige er anvendt til "maintenance driving", uden at der er mere præcise oplysninger herom. Hertil kommer, at de oplysninger, der fremgår af rapporten vedrørende Ferrari'ens kilometerstand er uforenelige med, at det i fakturaen af 26. april 2007 fra G2 er anført, at køretøjet på dette tidspunkt havde en kilometerstand på 9.458. Mileage rapporterne udgør således allerede på denne baggrund ikke fornøden dokumentation for, at køretøjerne ikke har været anvendt privat i de omhandlede perioder Herefter og da der ikke i øvrigt er fremlagt nærmere dokumentation for den kørsel, der er foretaget i de to køretøjer, tiltræder landsretten, at A ikke har sandsynliggjort, at der alene er foretaget kørsel af erhvervsmæssig karakter i køretøjerne.
Herefter, og af de af byretten i øvrigt anførte grunde, stadfæster landsretten byrettens dom, for så vidt den er anket. Det som er fremkommet for landsretten, herunder om pengeoverførslen den 18. juni 2008, kan ikke føre til et andet resultat.
Sagsomkostninger
A skal betale sagsomkostninger for landsretten til Skatteministeriet med i alt 100.000 kr. Beløbet omfatter udgifter til advokatbistand inkl. moms.
Endvidere skal H1 betale sagsomkostninger for landsretten til Skatteministeriet med i alt 60.000 kr. Beløbet omfatter udgifter til advokatbistand ekskl. moms.
Ved fastsættelsen af beløbet til dækning af udgifterne til advokatbistand er der ud over sagernes værdi taget hensyn til sagernes omfang og varighed samt at Skatteministeriet har været repræsenteret ved samme advokat i begge sager
T h i k e n d e s f o r r e t:
Byrettens dom stadfæstes.
I sagsomkostninger for landsretten skal A betale 100.000 kr. og H1 betale 60.000 kr. til Skatteministeriet
Det idømte sagsomkostninger, der forrentes efter rentelovens § 8 a, skal betales inden 14 dage efter denne doms afsigelse.