| Enhver erhvervsdrivende, som er regnskabs- eller bogføringspligtig efter bogføringsloven
eller som er pålagt regnskabspligt efter SKL § 3, stk. 1, skal vedlægge
selvangivelsen et årsregnskab, der opfylder de i ►bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 1999 (mindstekravsbekendtgørelsen)◄
stillede skattemæssige krav til regnskabsgrundlaget og årsregnskabetIfølge
SKL § 6, stk. 1, har erhvervsdrivende, der fører regnskab, pligt til på
begæring at indsende regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere
som for det løbende regnskabsår. Samme pligt påhviler selskaber,
foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner, hvad
enten de er erhvervsdrivende eller ikke og uanset, om de er skattepligtige eller
ej.
Udover det egentlige regnskabsmateriale med bilag kan også kræves indsendt
»andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for
afgørelsen af skattepligt.« Som eksempler på sådanne dokumenter
nævner bemærkningerne til lovforslaget »korrespondance, kontrakter,
revisionsbemærkninger og kalkulationer«. Opregningen er således ikke
udtømmende. Også bilagsmateriale, der ikke er det direkte grundlag for
posteringerne i bogholderiet, men som kan tjene til at dokumentere eller sandsynliggøre
disse, kan kræves indsendt.
Skattemyndighederne anses således for berettiget til at forlange aktionær-/
anpartshaveroverenskomster udleveret til gennemsyn, ligesom selskabets revisionsprotokoller
også anses for at være »andre dokumenter, der kan have betydning
for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt«. ►Se Erhvervs-og Selskabsstyrelsens Bogføringsvejledning, juni 1999, kapitel 4, afsnit 4.5.7 (www.eogs.dk).
◄
►For så vidt angår bestyrelsers forhandlingsprotokoller er disse dokumenter som nævnt i SKL § 6, stk. 1, og derfor som udgangspunkt omfattet af udleveringspligten.
◄
Pligten til at indsende regnskabsmateriale m.v. omfatter også erhvervsdrivende,
som faktisk fører regnskab uden at være forpligtet dertil, jf. SKL §
6, stk. 1.
Udenlandsk regnskabsmateriale mv.Indsendelsespligten efter
§ 6, stk. 1, omfatter også regnskabsmateriale m.v. vedrørende den
skattepligtiges virksomhed i udlandet, på Færøerne eller i Grønland.
»Bilag«Ved »bilag«, herunder originalbilag, forstås
i praksis de dokumenter, hvorefter de enkelte grundposteringer foretages i selve
bogholderiet. De til grund for f.eks. en håndværksmesters salgsfakturaer
foreliggende opgørelser over anvendt arbejdstid i form af ugesedler, timesedler
eller lignende og opgørelse over anvendt materiale i form af rekvisitioner,
følgesedler eller lignende skal således indsendes på begæring.
Opbevares de i § 6, stk. 1 nævnte regnskabsoplysninger
m.v. på mikrofilm, et elektronisk medium eller på anden lignende måde,
kan skattemyndighederne forlange oplysningerne udleveret i klarskrift eller på
diskette m.v. Afgørende for udleveringspligten er ikke på hvilken måde
regnskabsoplysningerne m.v. opbevares, men om de pågældende oplysninger
er omfattet af § 6, stk. 1.
Pligten til at indsende regnskabsmateriale m.v. som nævnt i
§ 6, stk. 1, påhviler endvidere alle juridiske personer, hvad enten de
er erhvervsdrivende eller ej, jf. § 6, stk.
2.
KrydsrevisionMaterialet kan kræves indsendt, hvis det har betydning
for »skatteligningen«. Med anvendelsen af ordet »skatteligning«
er tilsigtet at fjerne den tvivl der har været om, hvorvidt de skattelignende
myndigheder har adgang til at bruge de oplysninger, som fremkommer ved gennemgangen
af indhentet regnskabsmateriale mv., ved kontrollen
med andre skatteyderes skatteansættelse. Udover at give hjemmel for at kræve
dokumentation af grundlaget for en skatteyders egen skatteansættelse giver
bestemmelserne i § 6 således også
mulighed for, at skattemyndighederne kan indsamle oplysninger til brug ved kontrol
med andre skatteydere.
De skattelignende myndigheder er ikke pligtige at begrunde et krav om indsendelse
af dokumentation efter SKL § 6, stk. 1, og kan afvise at afgive erklæringer
om, at oplysninger der fremkommer ved gennemgang af indkrævet regnskabsmateriale,
alene vil blive anvendt til kontrol af skatteyderens egen skatteansættelse.
Bestemmelserne i SKL § 6, stk. 1, indeholder ikke hjemmel til at forlange udarbejdet
særlige oversigter m.v., som ikke er krævet i anden lovgivning, men alene
hjemmel til at indkræve foreliggende materiale. Såfremt en erhversdrivende
ikke efterkommer en anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale efter SKL §
6, stk. 1 og 2, afgør skatteministeren, hvorvidt den pågældende er
pligtig dertil, og om udleveringspligten skal gennemtvinges ved pålæg
af daglige bøder, jf. SKL § 9, stk. 1. Denne kompetence er udlagt til
told- og skatteregionerne,
med klageadgang til Told- og Skattestyrelsen.
Også regnskabsmaterialet for det løbende årSkattemyndighederne
har mulighed for ved en gennemgang af en skatteyders regnskab for det afsluttede
år at se, om de deri opførte balanceposter: debitorer, kreditorer og varelager,
passer med bogføringen for det løbende år. Pligten til at indsende
regnskabsmateriale m.v. gælder derfor også for det løbende regnskabsår,
jf. SKL § 6, stk. 1.
»Ingen tidsbegrænsning bagud«Regnskabs- og bogføringspligtige
erhvervsdrivende er ifølge § 10 i bogføringsloven pligtige til at
opbevare regnskabsmateriale i 5 år efter udløbet af det pågældende
regnskabsår. Uanset
denne begrænsede opbevaringspligt kan skattemyndighederne kræve indsendt
det regnskabsmateriale, som skatteyderen måtte have i behold, der er ældre
end 5 år.
Regnskabsmaterialet hos trediemandBeror regnskabsmaterialet hos tredjemand,
skal den pågældende, selv om denne har tilbageholdelsesret over materialet,
udlevere det til skattemyndighederne, som i så fald skal drage omsorg for,
at materialet efter afbenyttelsen tilbageleveres den pågældende tredjemand,
jf. SKL § 6, stk. 3. Tredjemands udleveringspligt omfatter alene den skattepligtiges
regnskabsmateriale og ikke materiale, der tilhører den pågældende
tredjemand som revisors ►interne◄
arbejdsnotater m.v.
►Efter mindstekravsbekendtgørelsens § 27, skal alle bogføringspligtige udarbejde en momsafstemning. Denne afstemning er omfattet af SKL § 6, stk. 1.◄
Skønsmæssig ansættelseEfterkommes en begæring efter SKL
§ 6, stk. 1 eller 2, ikke, vil indkomsten i henhold til SKL § 6, stk.
6, kunne ansættes skønsmæssigt, såfremt de manglende oplysninger
bevirker, at der ikke foreligger en behørig selvangivelse.
Skattemyndighedernes pligt til at underrette den oplysningspligtige I det
omfang der er indhentet regnskabsmateriale m.v. i medfør af SKL § 6, stk.
1 eller 2, skal skattemyndighederne underrette den skattepligtige om resultatet
af undersøgelsen, såfremt det modtagne materiale ikke giver anledning
til ansættelsesændringer. Underretningen bør vejledende gives senest
3 måneder efter materialets modtagelse. Er undersøgelsen ikke afsluttet
eller ansættelsesændringer ikke varslet inden dette tidspunkt, skal der
orienteres om, at undersøgelsen endnu ikke er afsluttet og om, at den skattepligtige
vil blive orienteret om resultatet af undersøgelsen, når denne er afsluttet.
Regnskabsmaterialet m.v. må kun tilbageholdes så længe behandlingen
af sagen gør det påkravet, og den skattepligtiges begrundede anmodning
om adgang til regnskabsmaterialet m.v. eller udlevering af fotokopi af nærmere
angivne bilag eller dokumenter m.v. bør så vidt muligt imødekommes
af skattemyndighederne.Gennemgang af regnskabsmateriale m.v. på stedet
skattemyndighederne i medfør af SKL § 6, stk. 4,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til hos erhvervsdrivende
efter stk. 1 og juridiske personer efter stk. 2 på stedet at foretage en gennemgang
af det i stk. 1 nævnte regnskabsmateriale m.v. samt foretage opgørelse
af kassebeholdningen og lignende. Skattemyndighedernes
beføjelser
også kontrol på stedet hos
alle juridiske personer, uanset om de er erhvervsdrivende eller ej. Efter den tidligere
bestemmelse kunne kontrol på stedet alene finde sted hos erhvervsdrivende juridiske
personer.
Skattemyndighederne har endvidere hos erhvervsdrivende adgang til at foretage opgørelse
og vurdering af lagerbeholdninger, besætning, inventar, maskiner og andet driftsmateriel.
"På stedet" skal forstås som den erhvervsdrivendes forretningslokaler,
herunder lokaler der benyttes af virksomheden til f.eks. opbevaring af regnskabsmateriale
m.v. og - for så vidt angår ikke erhvervsdrivende juridiske personer -
lokaler, der benyttes til formålet.
Ved en gennemgang af regnskabsmateriale m.v. på stedet har skattemyndighederne
i medfør af SKL § 6, stk. 8, også adgang til regnskabsoplysninger
m.v., der er registreret elektronisk, dvs at skattemyndighederne har adgang til
at koble sig direkte på virksomhedens edb-anlæg, og virksomheden kan ikke
henvise skattemyndighederne til at få udleveret oplysningerne alene i klarskrift.
Undersøgelse kan aftalesUdgående kontrol skal som hovedregel aftales
med den pågældende virksomhed/juridiske person. Arbejdsgiverkontrol efter
KSL § 86, skatte- og momskontrol efter henholdsvis SKL § 6, § 6 A
og momslovens § 74 og kontrol efter AMB § 14 kan gennemføres af de
kompetente myndigheder ved samme kontrolbesøg.
Politiets bistand og retningslinier for gennemførelse af kontrolbesøgPolitiet
kan i medfør af SKL § 6, stk. 7, yde skattemyndighederne bistand til gennemførelsen
af udgående kontrol efter stk. 4. Kompetencen til at anmode om politiets bistand
tilkommer told- og skatteregionen. For Københavns og Frederiksbergs kommuners
vedkommende skatteforvaltningen.
Uanmeldt kontrolbesøg skal foretages efter følgende retningslinier:
- Beslutningen om, at der skal foretages et uanmeldt kontrolbesøg, træffes
af chefen for den kommunale skatteforvaltning, told- og skatteregionen eller Told-
og Skattestyrelsen. Den kommunale skatteforvaltning bør underrette told- og
skatteregionen om uanmeldte kontrolbesøg.
- Uanmeldt kontrolbesøg bør være undtagelsen. Der skal foreligge
ganske særlige omstændigheder for, at der ikke på forhånd træffes
aftale med virksomheden/den juridiske person om tidspunktet for kontrollen.
- Der skal foreligge en helt ekstraordinær situation, hvis politibistand
findes påkrævet på forhånd. Det må herved bl.a. forudsættes,
at der er en begrundet formodning om, at adgangen til virksomhedens/den juridiske
persons lokaler vil blive nægtet eller, at der på grund af kontrollens
særlige karakter, herunder bl.a. tidspunktet for kontrollen, kan opstå
situationer, som kræver politiets tilstedeværelse.
- Politiets opgave er alene at overvinde fysiske hindringer for kontrollens gennemførelse,
medmindre der under kontrollen opstår situationer, som er omfattet af politiets
almindelige kompetence i medfør af RPL § 108 (politiets generalfuldmagt).
- Kontrolbesøget skal foretages til mindst muligt gene for virksomheden m.v.
og inden for normal forretningstid.
- De embedsmænd, der foretager kontrollen, skal være i besiddelse af
fornøden legitimation.
RansagningUndersøgelse hos skatteydere kan endvidere foretages af politiet
i henhold til bestemmelserne i
§§ 794-800 om ransagning.
Det er en forudsætning herfor, at skatteyderen mistænkes for overtrædelse
af straffebestemmelserne i straffelovens § 289 eller i SKL. Begæring om
politiets bistand til undersøgelsen i form af ransagning, fremsættes af
skattemyndighederne i medfør af SKL § 22.
Ransagningen adskiller sig på følgende punkter fra den undersøgelse,
som af skattemyndighederne med assistance fra politiet foretages i medfør af
SKL § 6, stk. 4:
- Politiet leder ransagningen.
- Politiet yder under ransagningen en egentlig undersøgelsesmæssig assistance,
der går ud over bistand til overvindelse af fysiske hindringer for undersøgelsen.
- Ransagning kan kun foretages på skatteyders private bopæl, såfremt
dette udtrykkeligt fremgår af ransagningskendelsen. Det samme gælder,
hvis ransagningen skal omfatte skatteyders advokats/revisors kontorlokaler.
- Ransagning er ensbetydende med en sigtelse for overtrædelse af straffelovens
§ 289 eller skattekontrolloven m.v.
Ransagning kan kun ske efter retskendelse, medmindre der foreligger særlige
forhold, som bevirker, at undersøgelsens øjemed ville forspildes, hvis
kendelse skulle afventes.
Kompetencen til at anmode om politiets bistand efter SKL § 22 er henlagt til
told- og skatteregionerne samt Frederiksberg Skattedirektorat og Københavns
Skatteforvaltning.
Indhentelse af oplysninger fra tredjemand Er det ikke muligt at indhente
oplysninger af væsentlig betydning for skatteansættelsen, herunder for
spørgsmålet om skattepligten og skatteberegningen, fra den skattepligtige
selv efter reglerne i SKL § 6, kan skattemyndighederne med hjemmel i SKL §§
8 C , D eller G fremskaffe oplysninger fra tredjemand. Bestemmelserne finder ikke
kun anvendelse ved kontrol af tredjemands skattemæssige forhold, men tillige
ved kontrol af de oplysningspligtiges egne forhold. Oplysningspligten efter SKL
§§ 8 C, D eller G må som udgangspunkt kun pålægges, såfremt
oplysningerne ikke kan fremskaffes fra den skattepligtige selv, eller formålet
med kontrollen ville forspildes, såfremt oplysningerne skulle indhentes fra
den skattepligtige selv. Der må herved henses til, at de pågældende
oplysninger er af væsentlig betydning for skattemyndighederne, at den skattepligtige
har et rimeligt krav på, at tredjemand ikke unødigt inddrages i den skattepligtiges
mellemværende med skattemyndighederne og, at der ikke pålægges tredjemand
unødige omkostninger, som ikke kan søges dækket hos den , hvorom
oplysninger indfordres. Spørgsmålet afgøres dog konkret i hvert enkelt
tilfælde af den pågældende skattemyndighed.
Ved afgørelsen af om en oplysning skal rekvireres fra tredjemand, skal det
indgå, hvilken karakter den ønskede oplysning har. Således må
oplysninger som nævnt i forvaltningslovens § 28, stk. 1, om enkeltpersoners
rent private forhold kun rekvireres, hvis et nødvendigt kontrolbehov ikke kan
opfyldes på anden måde.
Pålæg af oplysningspligt efter SKL §§ 8 C, D eller G skal fremsættes
skriftligt over for den oplysningspligtige.Pålæg
af oplysningepligt efter SKL §§ 8 C, D eller G er en forvaltningsakt efter
forvaltningslovens regler. Pålægget skal derfor ledsages af en klagevejledning
og skal begrundes. Begrundelsespligten vil dog ifølge sagens natur normalt
være opfyldt ved at henvise til den relevante retsregel. Oplysningspligten
efter SKL §§ 8 C, D og G kan i medfør af SKL § 9, stk. 1, gennemtvinges
ved pålæg af daglige bøder. Kompetencen til at pålægge
►fysiske personer og dødsboer◄ daglige bøder
er efter ►bekendtgørelse nr. 1107 af 13. december 2000, § 2◄,
sagudlægningsbekendtgørelsen, henlagt til told- og skatteregionerne, Frederiksberg
og Københavns Skatteforvaltning. ►Der er efter bekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1 klageadgang til Told- og Skattestyrelsen.◄ |