Indhold
Dette afsnit handler om reglerne for, at SKAT bevilliger godtgørelse af told eller import- og eksportafgifter i de tilfælde, hvor angivelsen til fri omsætning er erklæret ugyldig, fordi varerne ved en fejl blev angivet til fri omsætning, men oprindeligt var bestemt til angivelse til en anden toldprocedure. Lovgrundlaget findes i TK artikel 237.
Afsnittet indeholder:
- Hvornår kan SKAT bevillige godtgørelse af import- eller eksportafgifter, der allerede er betalt?
- Postordresalg og internethandel
- Ansøgning og ansøgningsfrist.
Hvornår kan SKAT bevillige godtgørelse af import- eller eksportafgifter, der allerede er betalt?
SKAT kan bevillige godtgørelse af import- eller eksportafgifter, hvis en toldangivelse erklæres ugyldig, efter at tolden og afgifterne er blevet betalt.
Der kan gives godtgørelse, når angivelsen af varer til fri omsætning erklæres ugyldig. Det er bl.a. muligt i disse tilfælde:
- Varerne skulle ikke have været frigivet til fri omsætning, men skulle have været angivet til en anden toldprocedure
- Varerne returneres som led i postordresalg.
Se TK artikel 66 og GB artikel 251.
Bemærk
Reglerne giver ikke mulighed for at bevillige godtgørelse i de situationer, hvor angivelse af varer til fri omsætning ønskes annulleret og erstattet af en tilsvarende fortoldningsangivelse med en anden varemodtager.
Postordresalg og internethandel
Varer, der er omfattet af en toldangivelse, og som returneres som led i postordresalg, kan der søges om godtgørelse for, forudsat at varerne - helt eller delvist- er blevet udført til den oprindelige leverandørs adresse eller en anden adresse, som leverandøren har oplyst. Under postordresalg hører også handel på internettet. Se GB artikel 251, 1b, jf. TK artikel 237
Som hovedregel kan der gives toldgodtgørelse, når følgende krav er overholdt:
- Varen er returneret til den oprindelige leverandørs adresse (uden for EU), som leverandøren har angivet.
- Ansøgningen om toldgodtgørelse skal være sendt til SKAT senest 3 måneder, efter varen blev angivet til fortoldning; denne frist kan ikke forlænges.
- Der skal være indsendt dokumentation for varens udførsel, leverandørens tilbageførelse af købsprisen samt kopi af den oprindelige fortoldningsangivelse/toldkvittering.
Godtgørelse af told og moms ved returnering af defekte/ikke-bestillingssvarende varer, der er købt over internettet, kan også ske efter TK artikel 238. Se også afsnit F.A.13.6
Det vil sige, at der kan ske godtgørelse af told og moms enten efter TK artikel 237 jf. GB artikel 251,1b eller efter TK artikel 238, selvom en privatperson har købt varerne over internettet. Godtgørelsen er selvfølgelig under forudsætning af, at SKAT finder, at betingelserne i artiklerne er overholdt.
Ansøgning og ansøgningsfrist
Ansøgeren skal selv søge SKAT om godtgørelse efter TK artikel 237.
Dette kan enten gøres ved at udfylde blanket 11.035, som kan findes på dette Link, eller ved at udfylde Bilag 111 i GB.
Ansøgningsfristen er 3 måneder efter, at angivelsen er antaget i de tilfælde, der er omfattet af artikel 251 i GB. Det er den samme frist som den, der gælder for indgivelsen af en anmodning om, at angivelsen erklæres ugyldig.
Ansøgningen skal være udfyldt og skal indeholde en præcis begrundelse for ansøgningen, med henvisning til det relevante retsgrundlag samt oplysning om varens opbevaringssted.
Se nærmere om ansøgning i GB artikel 878, 879 og 881.
Forlængelse af ansøgningsfristen
SKAT kan undtagelsesvis tillade, at fristen på de 3 måneder overskrides i de tilfælde, hvor der er en rimelig begrundelse for det. Denne undtagelse gælder dog ikke for postordresalg, hvor ansøgningsfristen på 3 måneder ikke kan forlænges.