Parter:
A
mod
Skatteministeriet
(kammeradvokaten)
Afsagt af dommerne:
3 dommere
Parternes påstande
Under denne sag, der er anlagt den 29. september 1999, har sagsøgeren, A, nedlagt endelig
påstand om, at sagsøgte, Skatteministeriet, skal anerkende, at der ikke skal beregnes
arbejdsmarkedsbidrag af sagsøgerens ventepenge for indkomstårene 1995 og 1996.
Sagsøgte har påstået frifindelse.
Sagen angår
Sagsøgeren, der er født den xx. januar 19xx, blev den xx. februar 1961 ansat i en
tjenestemandsstilling ved Sociologisk Institut ved X-bys Universitet. I forbindelse med etablering af
en ny uddannelse i sociologi ved universitetet, skrev Det Samfundsvidenskabelige Fakultet den 3.
september 1990 således til sagsøgeren:
"Fakultetsrådet har på sit møde den 20. august d.å. givet sin énstemmige tilslutning til de
hermed følgende, af Det Internationale udvalg udarbejdede stillingsbeskrivelser, samt til udvalgets
ligeledes medfølgende forslag til sammensætningen af evalueringsudvalg.
...
Medarbejdere, der efter evalueringsudvalgets indstilling, tiltrådt af fakultetsrådet, har de
nødvendige kvalifikationer til at varetage opgaver inden for en ny sociologiuddannelse, kan overføres
hertil.
Medarbejdere, der efter evalueringsudvalgets indstilling ikke måtte have de nødvendige
kvalifikationer, forbliver i den nuværende sociologiuddannelse og vil være underkastet den
budgetmæssige afvikling af denne.
Medarbejdere, som ikke søger overflytning til den nye uddannelse, vil ligeledes være
underkastet den budgetmæssige afvikling.
..."
Sagsøgeren søgte ikke om overflytning til den nye uddannelse i sociologi, og i
forbindelse med stillingens nedlæggelse i 1991 blev han afskediget, da det ikke var muligt at anvise
ham en anden stilling. Sagsøgeren fik herefter med virkning fra 1. februar 1992 udbetalt ventepenge.
Som svar på et brev af 31. januar 1994 meddelte Statens Regnskabsdirektorat den 3. februar
1994 sagsøgeren,
"... at De er pligtig at betale arbejdsmarkedsbidrag ved modtagelse af ventepenge.
Når man modtager ventepenge er man ikke pr. definition ophørt med at arbejde. Man udtræder
først af arbejdsmarkedet ved pensionering, hvorfor netop pensionen er nedjusteret i forhold til
tidligere, da der ikke skal fratrækkes arbejdsmarkedsbidrag af pension ..."
Den 30. marts 1994 skrev Told og Skattestyrelsen følgende til Statens
Regnskabsdirektorat:
"I forbindelse med implementeringen af lov om arbejdsmarkedsfonde
deltog Told- og Skattestyrelsen og Finansministeriet i et møde med Statens Regnskabsdirektorat, på
hvilket man søgte at klarlægge i hvilke tilfælde, der skulle indeholdes arbejdsmarkedsbidrag af
udbetalinger til statsansatte m.v.
I den forbindelse drøftede man bl.a., om Statens Regnskabsdirektorat skulle indeholde
arbejdsmarkedsbidrag af ventepenge og rådighedsløn til tjenestemænd samt i de tidligere tilkendte
statsunderstøttelser, der ikke længere kan tildeles. Endvidere drøftedes, hvorvidt der skulle
indeholdes arbejdsmarkedsbidrag af supplerende ydelser samt forhøjet pensionsalder i forbindelse
med frivillig fratræden.
Det blev aftalt, at der skulle indeholdes arbejdsmarkedsbidrag af ventepenge og rådighedsløn
..."
Den 30. juni 1999 afsagde Landsskatteretten kendelse i anledning af, at sagsøgeren,
der indtil 31. januar 1997 havde oppebåret ventepenge og fra den i. februar 1997
tjenestemandspension, havde påklaget de stedlige skattemyndigheders skatteansættelse for
indkomstårene 1995 og 1996.
Af kendelsen fremgår bl.a.:
"...
Told- og Skatteregionen har ved ansættelsen anset klageren for AM-bidragspligtig af sin
indkomst for 1995 og 1996. Regionen har begrundet ansættelsen med, at ventepenge ikke kan
sidestilles med tjenestemandspension, og klageren må således anses som bidragspligtig i henhold til
arbejdsmarkedsfondslovens § 7, stk. 1, litra b af modtagne ventepenge. Regionen har
endvidere henvist til, at Told- og Skattestyrelsens vejledning om indeholdelse af
arbejdsmarkedsbidrag udtrykkelig nævner ventepenge som omfattet af arbejdsmarkedsfondslovens § 8, stk. 1, litra d.
Klageren har overfor Landsskatteretten påstået, at de modtagne ventepenge ikke er omfattet af
reglerne for betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Han har til støtte herfor gjort gældende, at han faktisk
og juridisk ikke stod til rådighed for arbejdsgiveren, hvorfor ventepengesituationen svarer til den, der
tilkommer en pensioneret tjenestemand. Klageren har endvidere henvist til C: Dansk forvaltningsret.
2. udg. 1946, side 246: "Man har ment, at den, der oppebærer Ventepenge, må anses for
Tjenestemand, uanset at han ikke udfører eller er forpligtiget til at udføre nogen Tjeneste for Staten
...Det rigtige er dog formentlig, at han befinder sig i en retlig status sui generis. Som det fremgår af
ovenstående, svarer hans Stilling i visse Retninger nærmest til den, der tilkommer en pensioneret
Tjenestemand ..., medens han i andre Retninger nærmest er stillet som en Tjenestemand ..."
Landsskatteretten skal bemærke:
I henhold til den dagældende § 7, stk. 1, litra b i arbejdsmarkedsfondsloven
påhviler bidragspligten personer, der modtager fratrædelsesgodtgørelser, efterbetalinger, efterløns-
og pensionslignende ydelser, når disse har sammenhæng med et tidligere tjenesteforhold her i
landet. I henhold til samme lovs § 8, stk. 1, litra d udgør bidragsgrundlaget
fratrædelsesgodtgørelser, efterbetalinger, efterløns- og pensionslignende ydelser, når disse har
sammenhæng med et tidligere tjenesteforhold.
Landsskatteretten finder, at klageren og de til klageren udbetalte ventepenge er omfattet af de
nævnte bestemmelser i arbejdsmarkedsfondsloven. Den påklagede ansættelse
stadfæstes derfor."
Parternes argumenter
Sagsøgeren har til støtte for påstanden gjort gældende, at den begrundelse for at
ventepenge er arbejdsmarkedsbidragspligtige, som Statens Regnskabsdirektorat har anført i
skrivelse af 3. februar 1994, må føre til, at ventepengene i hans situation er undtaget fra
bidragspligten. På grund af interne stridigheder på Sociologisk Institut har det aldrig været hensigten,
at han skulle have en anden stilling, og han var derfor pr. definition ophørt med at arbejde. Det
fremgår af C: Dansk Forvaltningsret. 2. udgave 1946, side 243, at "En Tjenestemand, hvis Stilling
nedlægges, har saaledes en gunstigere Stilling end ved almindelig Afskedigelse, ... fordi
Ventepengeydelsen i Regelen er større end Pensionen ..." Imidlertid blev hans økonomiske situation
forringet efter afskedigelsen, idet han som ventepengemodtager ikke var berettiget til en række
ydelser, som er forbeholdt pensionister.
Det fremgår af skrivelsen af 3. september 1990 fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, at han
ikke kunne eller skulle stå til rådighed for arbejdsmarkedet i en ventepengesituation, hvorfor
ventepengene kun kan opfattes som en almindelig pension og derfor ikke er bidragspligtige efter lov om arbejdsmarkedsfonde.
Sagsøgeren har endvidere gjort gældende, at ventepenge, der ikke direkte er nævnt i lovens § 7, stk. 1, litra b, ikke er omfattet
af bestemmelsen, og at det er rent fiskale grunde,
der ligger til grund for opkrævningen, hvilket må kræve udtrykkelig lovhjemmel.
Sagsøgte har til støtte for påstanden gjort gældende, at ventepengemodtagere og
udbetalinger af ventepenge, uanset at ventepenge ikke udtrykkeligt er nævnt i lovteksten, er omfattet
af arbejdsmarkedsfondslovens § 7, stk. 1, litra b, og § 8, stk. 1, litra d.
Ventepenge falder efter lovens forarbejder umiddelbart inden for de nævnte bestemmelser.
Ventepenge er efter sit formål så tæt på almindelig lønindkomst, at det må kræve udtrykkelig
hjemmel at undtage ventepenge fra bidragspligten. Det fremgår da også af forarbejderne til
ændringsloven i 1994, Folketingstidende 1993-94, tillæg A, spalte 8201, at det var forudsat, at
personer, der modtager ventepenge, er bidragspligtige. Ventepengene skal derfor medregnes til
beregningsgrundlaget for opgørelsen af arbejdsmarkedsbidrag, og sagsøgerens ønske om i den
konkrete situation at sidestille ventepenge med pension, kan ikke føre til andet resultat.
Begrundelse og konklusion
Sagsøgeren var ved sin afskedigelse omfattet af lov nr. 154 af 7. juni 1958 om lønninger og
pensioner m.v. til statens tjenestemænd § 59, stk. 1, hvoraf fremgår, at
"Den tjenestemand, hvis stilling inddrages, efter at han er fyldt 30 år, er, når der ikke
tilbydes ham en anden efter hans uddannelse og helbredstilstand passende stilling i hans hidtidige
eller anden styrelsesgren med mindst samme lønningsindtægt (jf. § 51, stk. 1), berettiget til i 5 år at
oppebære ventepenge. Disse skal i de første 3 måneder være lig med den sidst opnåede løn, jf.
forannævnte § 51, stk. 1, og derefter 2/3 heraf. I den tid, ventepenge oppebæres, er han pligtig at
modtage ansættelse i en passende stilling af den ovennævnte art med mindst samme
lønningsindtægt som fastsat for den inddragne stilling. Har han ikke inden udløbet af 5 år fået
ansættelse i anden stilling, sættes han på pension ..."
I lov om arbejdsmarkedsfonde § 7, stk. 1, litra b, er bestemt, at for
lønmodtagerbidraget påhviler bidragspligten personer, der modtager fratrædelsesgodtgørelser,
efterbetalinger og pensionslignende ydelser m.v. fra en arbejdsgiver her i landet.
Bidragsgrundlaget udgør efter § 8, stk. 1, litra d, fratrædelsesgodtgørelser,
efterbetalinger og pensionslignende ydelser m.v., der udbetales af en tidligere arbejdsgiver.
Af bemærkningerne til loven, Folketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 10315-10316, fremgår:
"...
Efter den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, litra d, udgør bidragsgrundlaget
alle ydelser fra en tidligere arbejdsgiver her i landet, dvs. at der i princippet gælder samme regler for
bidragspligt som for udbetaling af ydelse m.v. til en ansat i et bestående tjenesteforhold.
Det drejer sig om fratrædelsesgodtgørelser, efterbetalinger og andre ydelser, der har karakter, af
efterløn, pension eller lignende, og som udbetales af arbejdsgiveren til den tidligere ansatte uden at
være afdækket i en pensionskasse eller i et forsikringsselskab.
..."
Loven er senere ændret ved lov nr. 443 af 1. juni 1994.
Uanset om sagsøgeren betragtede sig som sidestillet med en pensionist i den periode, hvor han
modtog ventepenge, var han efter indholdet af § 59, stk. 1, i lønnings- og
pensionsloven fortsat i et tjenesteforhold.
Efter formuleringen af lov om arbejdsmarkedsfonde § 7, stk. 1, litra b, findes
sagsøgeren herefter at være omfattet heraf, ligesom udbetalingen af ventepenge må anses for
omfattet af lovens § 8, stk. 1, litra d.
Sagsøgtes påstand om frifindelse tages derfor til følge.
Thi kendes for ret:
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
I sagsomkostninger betaler sagsøgeren, A, inden 14 dage 9.000 kr. til sagsøgte.