Regnskabet over banderolerede varer består af dels et særligt afgiftsregnskab over den ubeskattede begyndelses- og slutbeholdning og den ubeskattede til- og afgang, dels et regnskab over den afgiftspligtige udlevering, se nærmere nedenfor.

Fakturaer mv. for en dag skal være indført i regnskabet inden udløbet af den følgende hverdag.

Afgiftsregnskab
(22.051)
I afgiftsregnskabet over banderolerede varer skal virksomheden gøre rede for den ubeskattede beholdning af banderolerede varer ved kvartalets begyndelse og slutning og den ubeskattede til- og afgang af banderolerede varer.

Regnskabet føres i liter 100 pct. med 2 decimaler på regnskabsblad 22.051, der udleveres af SKAT efter virksomhedens behov for et år ad gangen. Regnskabsbladene indsættes i et ringbind, der også udleveres af SKAT.

Regnskabet afsluttes kvartalsvis og danner grundlag for regulering af afgiften af banderolerede varer.

Posteringerne omfatter kun banderolerede, ubeskattede varer.

Som tilgang føres:

  1. Beholdningen ved kvartalets begyndelse. Til beholdningen medregnes ikke varer i detailforretninger eller restaurationer, der ejes af virksomheden.
  2. Tilførsel fra en anden registreret virksomhed.
  3. Varer, som modtages retur fra en anden registreret virksomhed ifølge kreditnota e.l. Returvarer, for hvilke der ikke udstedes kreditnota, indgår i lagerbeholdningen uden tilskrivning.
  4. Egne banderoleringer ifølge de enkelte konti (22.053).
  5. Returvarer, der ved udleveringen er beskattet efter en tidligere gældende afgiftssats. Den betalte afgift godtgøres direkte på angivelsen. En evt. kreditnota bogføres ikke i udleveringsregnskabet.

Som afgang føres:

  1. Overførsel til en anden registreret virksomhed.
  2. Afbanderoleringer ifølge afbanderoleringslister.
  3. Brækage ifølge brækageliste (22.050).
  4. Prøver, som SKAT udtager til undersøgelse.
  5. Varer, der er gået tabt ved brækage e.l. ifølge SKATs skrivelse.
  6. Slutbeholdningen ifølge beholdningsopgørelse 22.061.

I beholdningsopgørelsen, som udleveres af SKAT efter virksomhedens behov, skal varen anføres med oplysning om vareart og -navn og det optalte antal flasker af hver størrelse. Varer med samme ethanolstyrke anføres samlet og omregnes samlet til liter 100 pct. Omregningen skal ske på grundlag af det virkelige cl-indhold i flaskerne.

Beholdningsopgørelse 22.061 bruges også til notering af ubanderolerede varer under konto 1a ved beregningen af banderoleret mængde i liter 100 pct.

Afgiftsregnskabet afsluttes ved kvartalets udgang med følgende ultimoposteringer:

  • brækagelisten (22.050) afsluttes og posteres under fra
  • egne banderoleringer (22.053) posteres under til
  • udleveringsregnskabets summer for 1., 2. og 3. kvartalsmåned posteres under fra (tallene skal stemme med angivne mængder ifølge afgiftsangivelserne)
  • slutbeholdningerne ifølge beholdningsopgørelsen posteres under fra.

Herefter posteres balancen med teksten At beskatte. Hvis fx fejl i udleveringsregnskabet bevirker, at balancen må posteres under til, bruges teksten At afgiftsgodtgøre. Kolonnerne sammentælles og skal to og to balancere.

Udleveringsregnskab
(22.005)
Virksomheden skal føre regnskab over den afgiftspligtige udlevering af banderolerede varer, dvs. over enhver udlevering, som virksomheden skal betale afgift af.

Regnskabet omfatter salg til detailforretninger, restaurationer mv., overførsel af varer til detailforretninger eller restaurationer, der ejes af virksomheden, prøver, gaver, repræsentation og anden gratis udlevering og eget forbrug.

Regnskabet føres i regnskabshæfte 22.005, der udleveres af SKAT efter virksomhedens behov.

Udleveringsregnskabet skal omfatte den udleverede mængde i liter 100 pct.

Regnskabet skal føres dagligt. Alle udleveringsbilag, dvs. fakturaer, notaer, følgesedler e.l., skal posteres med oplysning om dato, bilagsnummer og udleveret mængde i liter 100 pct. Da mængden i liter 100 pct. ikke kræves anført på fakturaer mv., skal virksomheden for hver enkelt faktura mv. beregne den udleverede mængde i liter 100 pct. før posteringen i udleveringsregnskabet.

Virksomheden kan i stedet for at postere hvert enkelt udleveringsbilag i udleveringsregnskabet samle de enkelte udleveringsbilag for en dag og postere mængden i liter 100 pct. Omregningen af den udleverede mængde til liter 100 pct. kan foretages periodevis, dog mindst ved månedens udløb.

Regnskabet afsluttes ved hver måneds udgang med en sammentælling af kolonnen for udleveret mængde. Summen overføres til afgiftsangivelsen. Ved kvartalets udgang posteres summerne for de tre kvartalsmåneder i Afgiftsregnskabet (22.051) under fra.

Kreditnotaer for beskattede varer, der er modtaget retur, posteres således:

  • Hvis varen ved udleveringen er beskattet efter den samme afgiftssats som ved returneringen, indgår varen som en negativ postering i udleveringsregnskabet.
  • Hvis varen er beskattet efter en tidligere gældende afgiftssats, posteres den som tilgang i afgiftsregnskabet, der skal vedlægges en kopi af bilaget. Sådanne tilgangsposter overføres efter månedens udgang til afgiftsangivelsen, hvor den ved udleveringen betalte afgift fradrages.