§ 3a og bek § 5, stk. 3 Der kan efter ansøgning gives tilladelse til ratevis (kvartalsvis) betaling af registreringsafgift for firmabiler, dvs. indregistreringspligtige motorkøretøjer, der af en virksomhed i udlandet stilles til rådighed for en herboende med henblik på erhvervsmæssig og privat anvendelse i det pågældende land og her i landet (grænseoverskridende kørsel), når den pågældende er ansat i virksomheden (hovederhverv). Der stilles ikke krav om, at køretøjet skal registreres med danske nummerplader.

Der er udelukkende tale om køretøjer, der afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 4 (personbiler og motorcykler) eller § 5 (varebiler).

Bortset fra køretøjer på dagsafgift (jf. afsnittet herom) skal de pågældende køretøjer værdifastsættes ved en vurdering (evt. standardpris for fabriksnye køretøjer), så registreringsafgiftsbeløbet kan beregnes.

Betingelser og krav
bek. § 5, stk. 3
Den udenlandske virksomhed
Reglerne finder kun anvendelse, hvis motorkøretøjet stilles til rådighed for en herboende af en virksomhed, som er hjemmehørende i udlandet eller af en virksomhed, som udgør et fast driftssted i udlandet - Se ændringer som følge af EF-dom nederst i afsnittet, og SKM2005.387.TSS. Virksomheden skal således drives af en fysisk eller juridisk person, der er skattemæssigt hjemmehørende i en fremmed stat, herunder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Fast driftssted fastlægges på grundlag af definitionen i OECD''s modeloverenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning.

Den herboendeI loven benyttes udtrykket herboende som betegnelse for personer, som efter reglerne i Trafikministeriets registreringsbekendtgørelse har pligt til at lade sit køretøj indregistrere her i landet, og som følge heraf skal betale afgift af køretøjet.

Det er et krav for reglernes anvendelse, at den herboende har sit hovederhverv ved at gøre tjeneste for den udenlandske virksomhed. Et hovederhverv foreligger, når den herboende er beskæftiget hos den udenlandske virksomhed i, hvad der normalt svarer til en fuldtidsstilling inden for det pågældende erhverv, eller den pågældende som minimum oppebærer mere end halvdelen af sin arbejdsindkomst fra arbejde for den udenlandske virksomhed. Det er således ikke tilstrækkeligt, at den herboende formelt er ansat i den udenlandske virksomhed, men faktisk (reelt) udfører sit arbejde for et herværende moderselskab, datterselskab, fast driftssted e.l.

Eksempel 1
Er en herboende ansat i en deltidsstilling hos en udenlandsk virksomhed, vil vedkommende kunne omfattes af ordningerne, hvis mere end halvdelen af arbejdsindkomsten hidrører fra arbejde for den udenlandske virksomhed.

Eksempel 2
Udfører den herboende sit arbejde for et udenlandsk moderselskabs filial i Danmark, vil vedkommende ikke kunne benytte ordningerne for udenlandske firmabiler eller dagsafgift, uanset at ansættelsesaftalen er indgået med det udenlandske moderselskab, og at lønnen udbetales fra moderselskabet

Et motorkøretøj, der stilles til rådighed for en grænsegænger (firmabiler), skal anvendes i både arbejdsgiver- og arbejdstagerstaten. I en teoretisk situation, hvor en herboende udelukkende skal anvende køretøjet her i landet, foreligger der ikke grænseoverskridende virksomhed med køretøjet, og dermed er der ikke basis for, at det omfattes af ordningen. En herboende, der fx har ansættelse i en virksomhed i USA, kan således ikke få en firmabil fra den amerikanske arbejdsgiver ind under ordningen, da motorkøretøjet ikke kan antages at blive stillet til rådighed med henblik på grænseoverskridende kørsel.

Motorkøretøjet Reglerne finder som udgangspunkt anvendelse på alle afgiftspligtige køretøjer, herunder også køretøjer, som er registreret med udenlandske nummerplader. Der er udelukkende tale om køretøjer, der afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 4 (personbiler og motorcykler) eller § 5 (varebiler).

Reglerne gælder både for køretøjer, som den udenlandske virksomhed selv ejer, og for køretøjer, som den udenlandske virksomhed leaser, uanset om leasingaftalen indgås med et dansk eller et udenlandsk leasingselskab.

Der er således ikke noget til hinder for indgåelse af en leasingaftale mellem en udenlandsk virksomhed og et dansk leasingselskab for køretøjer, der er omfattet af reglen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15 (valutaudlejningbiler).

Stiller den udenlandske virksomhed et sådant køretøj til rådighed for en herboende ansat, bl.a. med henblik på motorkøretøjets anvendelse her i landet, kan  motorkøretøjet henføres under ordningen med betaling af løbende registreringsafgift, hvis betingelserne herfor er opfyldt.

I alle andre tilfælde vil det fortsat være i strid med reglerne at udleje afgiftsfrie danske eller udenlandske køretøjer til herboende, der anvender dem her i landet. Et leasingfirma kan således fortsat ikke stille en afgiftsfri valutaudlejningbil til rådighed direkte overfor en herboende.

De udenlandske firmabiler kan vælges indregistreret på danske nummerplader eller beholde de udenlandske nummerplader.

Forskellen ligger i, at ved registrering på danske plader betales vægtafgift eller grøn ejerafgift til Danmark, hvorimod køretøjer på udenlandske plader betaler periodiske afgifter til det land, hvor de er registreret.

Ansøgning/tilladelseTilladelse til kvartalsvis betaling af registreringsafgift udstedes efter følgende regler:

  • Køretøjet skal forevises for regionen med henblik på opgørelse af afgiftstilsvaret.
  • Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for at beskæftigelsen hos den udenlandske virksomhed mv., udgør den pågældendes hovederhverv.
  • Hvis motorkøretøjet skal forsynes med danske nummerplader, skal køretøjet registreres i enten den pågældendes navn eller med den pågældende som bruger.

GyldighedsperiodeTilladelse udstedes for en periode på højst 2 år. Overstiger anvendelsens/ansættelsens varighed 2 år, kan der udstedes ny tilladelse for den næste 2 års periode osv.

Afgiften Afgiften betales kvartalsvis forud med 3 pct. pr. påbegyndt kvartal af den beregnede afgift. Udover afgiften betales et tillæg på 1,5 pct. pr. påbegyndt kvartal. Tillægget beregnes på grundlag af den afgift, der står tilbage på saldoen, når afgiften for det pågældende kvartal er betalt. Der svares afgift fra og med begyndelsen af det kvartal, hvori motorkøretøjet bliver registreringspligtig. Det er politiet, der træffer afgørelse om, hvornår et køretøj er indregistreringspligtigt her i landet.

Depositum Første gang, der skal betales afgift og tillæg, skal der desuden betales et depositum svarende til første kvartals afgift og tillæg. Depositum henstår som sikkerhed i forbindelse med restancer for registreringsforholdet, indtil køretøjet udgår af ordningen

Pligten til at betale afgift, tillæg og depositum, påhviler den, der stiller firmabilen til rådighed for den herboende, dvs. den udenlandske virksomhed.   

AnvendelseEr der udstedt en tilladelse, må køretøjet anvendes til både arbejdsmæssig og privat kørsel her i landet og i udlandet af den herboende. Motorkøretøjet må udelukkende føres af de personer, som er omfattet af tilladelsen eller af personer, der hører til de pågældendes husstande.

Køretøjer på dagsafgift
bek. § 6, stk. 1
Dagsafgift
Anvender en herboende et motorkøretøj omfattet af registreringsafgiftslovens § 4 (personbiler og motorcykler) og § 5, stk. 1 (varebiler med en tilladt totalvægt under 2 tons, samt varebiler mellem 2 og 4 tons af stationcartypen), udelukkende til udførelse af arbejde for en udenlandsk arbejdsgiver, men ikke privat, kan der gives tilladelse til, at der betales et afgiftsbeløb pr. dag, køretøjet anvendes her i landet. Køretøjet må alene føres af den, der er omfattet af tilladelsen til kørsel her i landet.

Det er en forudsætning for at kunne gøre brug af reglerne om dagsafgift, at der er indgivet en ansøgning til told- og skatteforvaltningen. Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for, at beskæftigelsen hos den udenlandske virksomhed mv., udgør den herboendes hovederhverv.

Ekspeditioner med betaling af dagsafgift stilles i bero indtil videre, se EF-dommen nederst i afsnittet, og SKM2005.387.TSS

DagsafgiftAfgiften udgør 60 kr. pr. dag for personmotorkøretøjer og 30 kr. pr. dag for varebiler.

Undtaget fra betaling af dagsafgiftDer skal ikke betales afgift af varebiler på mellem 2 og 4 tons, der er omfattet af reglerne om betaling af 30 pct. værdiafgift.

Det er en betingelse, at den herboende alene anvender motorkøretøjet her i landet til udførelse af arbejde for en udenlandsk arbejdsgiver, og at motorkøretøjet ikke anvendes privat, herunder til kørsel mellem hjem og arbejde, medmindre sidstnævnte kørsel udtrykkeligt sker i virksomhedens interesse. Som eksempel på, hvor kørsel mellem hjem og arbejde udtrykkeligt sker i virksomhedens interesse, kan nævnes en situation, hvor den herboende som led i ansættelsesforholdet er pålagt fra sit hjem at udføre opgaver som tilkaldevagt. Derimod kan en herboendes almindelige (daglige) transport mellem hjem og arbejde ikke anses for udtrykkeligt at ske i virksomhedens interesse.

En sådan erhvervsmæssig anvendelse kræver ikke nogen tilladelse fra SKAT.

Hvis køretøjet anvendes både erhvervsmæssigt og privat, kræves tilladelse fra told- og skatteforvaltningen, og der skal betales kvartalsvis afgift som for andre køretøjer.

Mærkat/dagsbevis
bek. § 5, stk. 6
Samtidig med at der gives tilladelse til kvartalsvis betaling af registreringsafgift, udleveres en mærkat med anførsel af køretøjets registreringsnummer, gyldighedsperiode mv. Mærkaten skal anbringes i køretøjets forrude på et sted, der er umiddelbart synligt udefra. På motorcykler anbringes mærkaten et sted, der er umiddelbart synlig for forbipasserende.

Dagsbeviser
bek. § 6, stk. 3 og 4
For køretøjer, der får tilladelse til at betale afgiften pr. dag, udleveres en tilsvarende mærkat. Feltet gyldighedsdato udfyldes af den pågældende selv (med kuglepen e.l.), når dagsbeviset skal anvendes. Der skal som minimum købes 5 dagsbeviser.

Bek. § 6, stk. 6Tilbageleveres ubrugte dagsbeviser, godtgør SKAT den betalte afgift.

OphørTilladelsen bortfalder, når betingelserne ikke længere er opfyldt, fx hvis ansættelsforholdet ophører e.l.

Pligten til betaling af afgift og tillæg ophører ved udgangen af den måned, hvori registreringspligten ophører, eller køretøjet efter reparation eller ombygning udgår af ordningen.

Ophører registreringspligten i løbet af et kvartal eller udgår køretøjet af ordningen som følge af reparation eller ombygning, tilbagebetales depositum samt for meget betalt afgift og tillæg.

Tilbagebetaling af afgift og tillæg sker med 1/3 for hver måned, der er indbetalt for meget. Depositum tilbagebetales desuden, når den samlede afgift er betalt (dvs. efter 8 år og 4 måneder).

Hvis et køretøj overgår til varig anvendelse her i landet ved salg eller anden overdragelse eller i forbindelse med et ansættelsesforhold ophører, forfalder resten af afgiften. Køretøjet kan dog i stedet berigtiges efter reglerne om afgiftsberigtigelse af brugte køretøjer, jf. lovens § 10.

Manglende betalingEn tilladelse bortfalder, hvis en frist for betaling af afgift og tillæg fastsat i en rykkerskrivelse overskrides. Medmindre køretøjets registreringspligt ophører, skal der i sådanne tilfælde betales den resterende afgiftssaldo for køretøjet.

EF-DOM EF-domstolen afsagde den 15. september 2005 dom i den danske firmabilsag. Det er i dommen fastslået, hvornår der skal betales registreringsafgift af en udenlandsk firmabil, der bruges af en dansk bosiddende arbejdstager ansat i en udenlandske virksomhed. Der vil således fortsat kunne opkræves registreringsafgift, når firmabilen "i det væsentlige varigt" anvendes i Danmark.

Dommen tilsidesætter samtidig det kriterium, der er indeholdt i den nuværende lovgivning, at ansættelsesforholdet skal være den ansattes hovederhverv.

Efter en EF-dom er en medlemsstat forpligtet til snarest muligt at træffe de fornødne foranstaltninger til at opfylde dommen. Det gælder også selvom den nationale lovgivning ikke straks ændres. Det forudsætter imidlertid, at dommens konsekvenser er klare og entydige. Og det er ikke tilfældet med formuleringen "i det væsentlige varigt".

Det er derfor nødvendigt at afvente Folketingets stillingtagen ved en ændring af lovgivningen.

Det er på denne baggrund besluttet, at den hidtidige ordning med betaling af kvartalsafgift mv. videreføres - indtil ny lovgivning er vedtaget -med følgende ændringer:

  • Der kan ikke stilles krav om, at beskæftigelsen ved den udenlandske virksomhed, der stiler firmabilen til rådighed, skal være den ansattes hovederhverv.

En udenlandsk firmabil stillet til rådighed for en herboende, der har en bibeskæftigelse i den udenlandske virksomhed, vil således kunne godkendes efter reglerne om betaling af kvartalsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 a.

  • Ekspeditioner med betaling af dagsafgift stilles i bero indtil videre, idet der i disse sager er en formodning om, at bilerne i det væsentlige varigt anvendes i udlandet. Det gælder såvel de løbende som nye ekspeditioner med betaling af dagsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7. 

Der vil dog fortsat kunne opkræves dagsafgift i de tilfælde, hvor der købes dagsbeviser for mere end et halvt år ad gangen.

Det forventes, at den ændrede lovgivning er gennemført inden årsskiftet 2005/06. Der vil til den tid på sædvanlig vis blive udsendt et genoptagelsescirkulære. For firmabiler, hvor benyttelsen efter de nye lovregler vil kunne ske uden betaling af registreringsafgift, skal der i givet fald ske tilbagebetaling.

Se SKM2005.387.TSS.